sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayflower_

Re: sporen, zweep, slof, en maar...trekken en porren...walgelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:21

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet anders geleerd heb dat 'Tik met de zweep, of een schop' voorwaarts en stoppen was een ruk aan de teugels. Niks op de zit rijden, niks ontspanning met rijden, nee hoor hoofd in de lucht bij de draf en zorgen dat ze voorwaarts blijft. Die pony's waren ook zo hard in de mond als wat, hadden singelnijd en de zadels pasten niet, maar dat is een ander verhaal. Dit was dan ook op de manege.

Nu rij ik op mijn zit, rij met martingaal omdat ze anders haar hoofd omhoog gooit. Ik zal nooit met slof enz. rijden, weet niet eens hoe zo'n ding werkt, laat staan dat ik er mee om ga klooien. Doe alles op de stemhulpen en beloon de pony m.b.v lage stem. Hoge stem is corrigerend en dat weet ze nu ook dondersgoed. Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 10:39

ik denk dat het grootste probleem is dat er veel te zwartwit gedacht wordt. Het is spoorloos of lekprikken, het is niet zweeploos of verrot slaan, het is niet bitloos of gescheurde mondhoeken, het is niet slofloos of kin op de borst. Daar zit bij allemaal nog een heel erg groot grijs gebied tussen

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 11:19

stef schreef:
ik denk dat het grootste probleem is dat er veel te zwartwit gedacht wordt. Het is spoorloos of lekprikken, het is niet zweeploos of verrot slaan, het is niet bitloos of gescheurde mondhoeken, het is niet slofloos of kin op de borst. Daar zit bij allemaal nog een heel erg groot grijs gebied tussen

Het is ook een beetje alles over 1 kam scheren. Niet iedereen heeft zo leren rijden en niet op elke manege wordt geleerd dat je schoppen en slaan moet om het beestje vooruit te krijgen. Het is vaak je eigen mening over hoe je les krijgt. Ik ben een jaar of 12 geleden begonnen met paardrijden, de ontwikkelingen met rijden zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Tenminste als ik zo op de manege's zie en vergelijk hoe ik vroeger les heb gekregen.. Lachen

sherrilyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 08:35

ja dar heb je een punt
iedereen ervaart zijn of haar rijlessen tenslotte anders
ik heb altijd op een natural manier lesgehad maar ook niet iedereen heeft daar uitijndelijk de mogelijkheid voor
waar ik nu sta zijn ook veel meiden die dresuur rijden
en dan kom ik met mn jaarling arabier hengstje aan gewoon lkkr met m bezig zijn enzo
ze lachen me uit en weetje wat het kan me nieteens iets schelen
zij moetten lekker zelf weten hoe ze met hun paard omgaan al ben ik het er neit altijd mee eens ik met mijn maard en hun met die van hen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 09:14

Marjolein_18 schreef:
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet anders geleerd heb dat 'Tik met de zweep, of een schop' voorwaarts en stoppen was een ruk aan de teugels. Niks op de zit rijden, niks ontspanning met rijden, nee hoor hoofd in de lucht bij de draf en zorgen dat ze voorwaarts blijft. Die pony's waren ook zo hard in de mond als wat, hadden singelnijd en de zadels pasten niet, maar dat is een ander verhaal. Dit was dan ook op de manege.

Heel herkenbaar, ik heb op die zelfde manier les gehad vroeger, toen ik een jaar of 8 was. Er werd letterlijk gezegd: "Als je aan de linkerteugel trekt gaat je paard naar links, en als je aan je rechterteugel trekt gaat hij naar rechts, en aan allebei de teugels is stoppen." en "Als je harder wil moet je met je voeten in zijn buik duwen, en als hij niet vooruit gaat moet je met de zweep op zijn kont tikken.", iedereen had dus een zweep vast, gelukkig geen sporen. En de pony's liepen inderdaad met hun neus zo ver naar voren als maar kon, totaal geen ontspanning, gewoon achter de rest aan hobbelen, en als de lesgeefster zei: "Draf, maris!" dan gingen de pony's al helemaal vanzelf draven Clown
Ze hadden ook inderdaad allemaal de zelfde oude zadels, met een opgevouwen wollen deken eronder om het nog iets passend te maken. Sja zo ging dat vroeger.
Op mn 12e ben ik gestopt met rijden, en toen ik 19 was kocht ik een eigen paard. Ik was dan ook heel verbaasd dat mijn eigen paard (dat nét was ingereden, en alleen stap en draf kende) toen al zo goed op mijn zit reageerde.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 17:51

ik heb van mijn 7e tot mijn 18e gereden en dat was voor het laatst 13 jaar geleden. Natural horsemanship was toen nog niet bekend en van parelli weet ik nog steeds niet wat het is.
Desondanks heb ik op verschillende maneges leren rijden met mijn zit en benen en gericht op ontspanning van het paard. Het duurde maanden voor ik voor het eerst mocht draven en galloperen als kind. Eerst leren met paarden omgaan en leren zitten en aanvoelen. Een zweep mochten we al helemaal niet gebruiken en sporen heb ik voor het eerst op mijn 14 omgekregen om de hulpen te verfijnen. Ik heb bij een stuk of 5 maneges gereden waarvan er toch zeker 3 zo werkten.

Ook vóór NH bekend werd wisten mensen (instinctief) dus wel hoe je op verantwoorde wijze met paarden om moest gaan. Hoewel het besef wel wat minder wijd verspreid was. Jammer dat er toen en nu blijkbaar mensen zijn die zich niet proberen in te leven in het paard.

Maar dat is van alle tijden, net zoals goed omgaan met paarden ook vroeger wel degelijk voorkwam. Het is dus onzin om te zeggen dat NH alles veranderd heeft en ´ouderwetse ruiters´ alles verkeerd doen. Volgens mij heeft het met de persoon te maken.

s6801881

Re: sporen, zweep, en maar trekken en porren...walgelijk .foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:12

vrijevogel schreef:
dit is ook zoiets achtelijks

Afbeelding

om misselijk van te worden

Waar slaat dit op!!! Dit is pure dierenmishandeling! Ik krijg de tranen in mijn ogen bij het zien van zo'n foto! Huilen Hier gaat zo'n paard echt niet beter door lopen. Arm beest!

En ik ken de frustratie hoor, echt. Ik heb bij een stal gereden, nou dat waren echt allemaal boeren! Als een paard lag te slapen, en zijn stal moest worden uitgemest, dan kreeg hij een tik met een zweep. De paarden stonden daar ook nog eens altijd op stal, en als ze in een les moesten lopen werden ze in de binnenbak gereden. Die dieren zagen echt nooit daglicht!

En zelfs in de beginnerslessen werd en op stang gereden. En bijna alle paarden aan een bijzet (80% slof) Dat was dan goed voor de uitstraling. WALGELIJK!!! Huilen
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-10-07 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:13

jeetje!
mmar jammer dat je gelijk de zweep benoemt, die gebruik ik ook met grondwerk Ja, is dus ook zielig?

tjsa...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:20

Jolliegirl schreef:
jeetje!
mmar jammer dat je gelijk de zweep benoemt, die gebruik ik ook met grondwerk Ja, is dus ook zielig?

tjsa...

Nee, bij grondwerk niet. Maar wel als je paard even moet opstaan. Dat is toch echt niet eerlijk?!

Ik gebruik ook een zweep, als hulpmiddel bij het vrijheidsdressuur (spaanse pas etc.). Knipoog
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 06-10-07 20:55, in het totaal 2 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:24

Je hoeft niet aan natural horsemanship te doen om te walgen van dat achterlijke gedoe. Ik rijd gewoon dressuurmatig, maar hou van een diervriendelijke aanpak en neem er ook graag de tijd voor.
En ik merk dat er ook mensen zijn die mij daarin volgen en dat vind ik erg fijn om te zien.

Dus probeer idd een voorbeeld te zijn zonder je op te dringen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:49

_Natasja_ schreef:
Even een vraagje:

Beseffen alle anti spoor mensen wel dat sporen vanaf het M1 verplicht zijn en dat het dan wel handig is dat je er thuis mee traint?

Ja idioot! Haha!
Ik rijd geen wedstrijden meer, ik wil niet meer thuishoren in dat wereldje Lachen
Ik heb geen eens sporen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:52

Bojangles schreef:
_Natasja_ schreef:
Even een vraagje:

Beseffen alle anti spoor mensen wel dat sporen vanaf het M1 verplicht zijn en dat het dan wel handig is dat je er thuis mee traint?

Ja idioot! Haha!
Ik rijd geen wedstrijden meer, ik wil niet meer thuishoren in dat wereldje Lachen
Ik heb geen eens sporen.

Eigenlijk vind ik dat sporen ook helemaal niet verplicht mogen zijn...!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 08:14

dat is toch trouwens niet meer? Ving ik laatst op stal op

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 09:23

zwwepje gebruik ik altijd met rijden maar dat is meer als hulpmiddel voor mij zelf als dat het paard het nodig heeft. Ze zijn bij mij op stal ook wel verbaasd als ik met grondwerk bezig ben maar ik trek me er niks van aan en ga gewoon door.
Mijn merrie komt wel op ijzers te staan maar dat is omdat haar voeten erg brokkelen en ze vaak de weg op gaat.

Mijn zusje wil nu ook een eigen paard maar ze kan nog niet rijden en hier in de buurt is geen goede manege. Ze is een paar keer op les geweest en daar werd ook gezegd trek aan de teugels en schop de pony. De eerste les moest ze al springen en galloperen. Het was ook niet verwonderlijk dat ze er de 3e les is af gevallen en haar arm heeft gebroken.
We gaan nu met haar naar een cursus van Paard en Coach. Hier leren kinderen op een natuurlijke manier omgaan met hun paard en op een natuurlijke manier paardrijden. Voor wie er meer over wil weten kijk maar even op paardencoach.nl

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:47

Ik heb wel zoiets: Als ze mij niet snappen of uitlachen als ik met grondwerk bezig ben, laat ze dan. Ik heb het meestal niet eens door, omdat ik mijn concentreer op mijn paard. Sinds dat ik er zo over denk is het ook een stuk makkelijker allemaal: Laat iedereen maar zeggen wat hij wil, ik doe gewoon wat ík denk dat goed is.

En lang niet alle "unnaturals" reageren minachtend op het grondwerken en loswerken. Sommigen vinden het ook heel interresant en vragen mij dan ook van alles over wat ik doe. Dat is toch wel leuk. Kan je die mensen ook eens een ander inzicht geven in de paarden Knipoog.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 16:53

InekeH87 schreef:
Mijn merrie komt wel op ijzers te staan maar dat is omdat haar voeten erg brokkelen en ze vaak de weg op gaat.

Heb je je merrie ook al door een profesioneel natuurlijk bekapper laten doen? Ik ken namelijk nog een paard die eerst helemaal brokkelhoeven had, maar na ongeveer een half jaar hele mooie hoeven had gekregen door natuurlijk bekapen. Ze werd wel elke week even bijgevijlt (de eigenaar kon dat zelf). En in het begin kun je dan op de weg altijd nog hoefschoenen gebruiken, als noodoplossing.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:05

MLoeser schreef:
En lang niet alle "unnaturals" reageren minachtend op het grondwerken en loswerken. Sommigen vinden het ook heel interresant en vragen mij dan ook van alles over wat ik doe. Dat is toch wel leuk. Kan je die mensen ook eens een ander inzicht geven in de paarden Knipoog.

Ja

Ik doe zelf ook aan loswerken en grondwerken! Ben erg bezig met het leiderschapstraining enz.
Maar ik rijd ook gewoon met zweep en sporen hoor..
Als ze gewoon normaal gebruikt worden is er niks aan de hand.
Natuurlijk zijn er mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en daar zijn denk ik alle paardenmensen wel over eens dat die ze niet moeten gebruiken Lips are sealed

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:51

Toen ik vroeger wilde leren paardrijden met een vriendinnetje zei haar opa dat we dan maar eens eerst moesten leren om voor een paard te zorgen. Vanaf mijn jonge tijd werkte ik dus met paarden in stallen ed om mijn half uurtje les (gym op een ongezadeld paard aan de longe) te krijgen. Later hielp ik op maneges en bij fokkers om te kunnen rijden, want we hadden het niet breed. En daar heb ik veel van geleerd. NH was toen nog niet bekend, maar ik heb altijd respekt voor paarden gehad. Maar ook veel geklungeld uit onwetendheid Tong uitsteken En ik heb nog een lange weg te gaan... Maar goed... als ik naar een concours ga kijken en bij de jeugd zie hoe een meisje wint wat letterlijk haar pony over de hindernissen slaat (zo was het dus echt en inderdaad... ze reed foutloos en snel -op een beursgeslagen pony) dan vraag ik mij toch af waar ze in de wedstrijdsport mee bezig zijn want zo worden kinderen die op een dergelijke manier met paarden omgaan ook nog eens beloond met een eerste prijs en krijgen dus de boodschap: zo hoort het. Waar zit de fout dan? Bij het kind wat geleerd krijgt dat het zo moet? Bij de ouders die vanaf de kant staan te schreeuwen dat ze flink erop moet slaan en sneller moet of bij de wedstrijdleiding die zo iemand niet alleen niet diskwalificeerd, maar ook nog een eerste prijs aanbiedt Verward Wij kregen een flinke schop onder onze kont als we de paarden bezweet terug brachten of er niet goed mee omgingen

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:34

Vandaag nog zo iets: Ik zit met een vriendin te praten over loswerken, begint er in een keer zo'n arrogante klasgenote doorheen te schreeuwen van: "Jij hebt ook echt geen verstand van paarden hé? Ik rijd zelf ook paard, en het is levensgevaarlijk om zo zonder longeerlijn en zweep je paard beweging te geven. En zonder bit werken is alleen maar slecht voor jouw paard. Ben je dom ofzo?"
Dus ik vraag of ze een eigen paard heeft, en wat blijkt? Ze is gewoon een manegeruiter... Dus aan omgaan met, en begrijpen van de paarden wordt ook geen aandacht meer geschonken op maneges, geloof ik. Zij is er zo één die denkt dat paarden gebruiksvoorwerpen zijn die zijn gemaakt om haar te dienen. Zo van: Als je wilt rijden haal je een paard van stal, ben je klaar gaat hij weer naar stal, niets anders dan een motor of een fiets. Bloediritant kan dat zijn!!
(overigens, ik heb niets tegen manegeruiters, ik ben ook zo begonnen. Hoewel ik altijd al anders tegen de paarden aan heb gekeken dan de gemiddelde ruiter.)

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:44

Ik snap wat je bedoelt.. Ik heb hier ook een gruwelijke hekel aan! Daarom ben ik 2 jaar geleden overgestapt naar het western rijden. Ik rijd dan wel met sporen, maar ik gebruik ze anders dan bij de dressuur. Ik heb er wel een vrij zwaar bit in hangen, maar als mijn teugels een meter lang zijn, kan ik hem toch niet in zijn mond trekken?! Ik krijg vaak commentaar dat western zielig is door het bit en die sporen, en dat commentaar krijgen ik dan van die huppelkutjes die denken dat ze geweldig dressuur kunnen rijden.. Scheve mond Hartstikke gek, wat is nou zieliger: een zwaarder bit erin hangen, maar er niet aankomen. Of een normaal bit eraan en dan de hele tijd lopen snukken? Wat is nou zieliger: grotere sporen aanhebben, maar er alleen maar over de buik heen rollen zonder druk uit te oefenen, of kleine spoortjes waar je je paard constant mee loopt te schoppen en te knijpen?! Ik snap die mensen écht niet..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:56

YouthReiner schreef:
Ik snap wat je bedoelt.. Ik heb hier ook een gruwelijke hekel aan! Daarom ben ik 2 jaar geleden overgestapt naar het western rijden. Ik rijd dan wel met sporen, maar ik gebruik ze anders dan bij de dressuur. Ik heb er wel een vrij zwaar bit in hangen, maar als mijn teugels een meter lang zijn, kan ik hem toch niet in zijn mond trekken?! Ik krijg vaak commentaar dat western zielig is door het bit en die sporen, en dat commentaar krijgen ik dan van die huppelkutjes die denken dat ze geweldig dressuur kunnen rijden.. Scheve mond Hartstikke gek, wat is nou zieliger: een zwaarder bit erin hangen, maar er niet aankomen. Of een normaal bit eraan en dan de hele tijd lopen snukken? Wat is nou zieliger: grotere sporen aanhebben, maar er alleen maar over de buik heen rollen zonder druk uit te oefenen, of kleine spoortjes waar je je paard constant mee loopt te schoppen en te knijpen?! Ik snap die mensen écht niet..

Hee jij had het NK toch ook gewonnen? Gefeliciteerd he? Lachen
Wat betreft het sporen en bit: nog steeds niet mijn ding, maar ik snap je wel. Ik vind dat veel gewone ruiters vaak en grote eigendunk hebben, die totaal niet past bij waar ze mee bezig zijn. (Wat dat ook mag zijn Knipoog) Ze overschatten hun eigen doen en laten, en maar afkraken waar de rest mee bezig is. Maar echt kritisch kijken is geen eigenschap waar dat soort mensen mee bekend is.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 08:03

MLoeser schreef:
YouthReiner schreef:

Hee jij had het NK toch ook gewonnen? Gefeliciteerd he? Lachen
Wat betreft het sporen en bit: nog steeds niet mijn ding, maar ik snap je wel. Ik vind dat veel gewone ruiters vaak en grote eigendunk hebben, die totaal niet past bij waar ze mee bezig zijn. (Wat dat ook mag zijn Knipoog) Ze overschatten hun eigen doen en laten, en maar afkraken waar de rest mee bezig is. Maar echt kritisch kijken is geen eigenschap waar dat soort mensen mee bekend is.

Ja, klopt. Knipoog Bedankt!
Ja, ik snap wel dat iedereen zijn eigen mening heeft.. Maar sommigen gaan mij commentaar leveren terwijl ze niet eens weten wat ik dóe! Scheve mond Niet iedereen is zo hoor, en ik heb niks tegen dressuur enzo, maar als ze het zelf beter kunnen moeten ze het laten zien ook! xD

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:07

Ik kan er ook niet tegen als mensen constant lopen te snoekken en te trekken Boos!
Wat dat betreft vind ik western een mooie sport! Gewoon een eerlijke samenwerking.
Natuurlijk moet ik ook wel eens streng zijn, maar als een paard niet aan de teugel gaat (laag beton op de kaken) dan moet je ze er soms even doorheen rijden. Betekend dat het er even niet zo paard vriendelijk uitziet, maar daarna kan je ze met licht contact netjes rond rijden. Vind ik beter als de hele les een beetje aanmodderen.
Ik las laatst ook een mooi gezegde:
Je moet zo zacht zijn als het kan, en zo hard als het moet.
Dan heb je wel een mooie balans tussen straf en beloning.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:13

ach je hebt ruiters en ruiters.............

xx_Lizet

Re: sporen, zweep, en maar trekken en porren...walgelijk .foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:50

vrijevogel schreef:
dit is ook zoiets achtelijks

Afbeelding

om misselijk van te worden

een beetje vind ik niet erg.
Maar dat Huilen
Sielig paardje Ach gut echwaar niet normaal gewoon