Marjolein_18 schreef:Ik moet eerlijk zeggen, dat ik niet anders geleerd heb dat 'Tik met de zweep, of een schop' voorwaarts en stoppen was een ruk aan de teugels. Niks op de zit rijden, niks ontspanning met rijden, nee hoor hoofd in de lucht bij de draf en zorgen dat ze voorwaarts blijft. Die pony's waren ook zo hard in de mond als wat, hadden singelnijd en de zadels pasten niet, maar dat is een ander verhaal. Dit was dan ook op de manege.
Heel herkenbaar, ik heb op die zelfde manier les gehad vroeger, toen ik een jaar of 8 was. Er werd letterlijk gezegd: "Als je aan de linkerteugel trekt gaat je paard naar links, en als je aan je rechterteugel trekt gaat hij naar rechts, en aan allebei de teugels is stoppen." en "Als je harder wil moet je met je voeten in zijn buik duwen, en als hij niet vooruit gaat moet je met de zweep op zijn kont tikken.", iedereen had dus een zweep vast, gelukkig geen sporen. En de pony's liepen inderdaad met hun neus zo ver naar voren als maar kon, totaal geen ontspanning, gewoon achter de rest aan hobbelen, en als de lesgeefster zei: "Draf, maris!" dan gingen de pony's al helemaal vanzelf draven
Ze hadden ook inderdaad allemaal de zelfde oude zadels, met een opgevouwen wollen deken eronder om het nog iets passend te maken. Sja zo ging dat vroeger.
Op mn 12e ben ik gestopt met rijden, en toen ik 19 was kocht ik een eigen paard. Ik was dan ook heel verbaasd dat mijn eigen paard (dat nét was ingereden, en alleen stap en draf kende) toen al zo goed op mijn zit reageerde.