Nadya schreef:Ik geloof niet dat ik een typje ben wat alles overneemt van de massa, hoor. Dat mag op bokt toch inmiddels wel bekend zijn, hahahaha.....
Ik vind dat nogal ´mee´vallen hahahaha....
hc
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Nadya schreef:Ik geloof niet dat ik een typje ben wat alles overneemt van de massa, hoor. Dat mag op bokt toch inmiddels wel bekend zijn, hahahaha.....
Tinkerloos schreef:Weet je,overal om je heen wordt er ge-ent,en het is mij ook zo geleerd.
Tinka schreef:Als je ent verlaag je altijd iets te weerstand waardoor latent aanwezige infecties ineens naar boven komen en je paard dus ziek kan worden, dat weegt echter niet op tegen de voordeleb van enten vind ik.
Dus als je 1 x per jaar zou enten,ent je voor Jan met de korte achternaam,omdat je paard dan een half jaar "beschermd" is,en een half jaar onbeschermd.Citaat:De influenza entingen zijn gemiddeld niet langer werkzaam dan 6 maanden. Dat betekent dat een paard elke 6 maanden een spuit moeten hebben. In Amerika is er reeds een intra nasaal vaccin op de markt. De dierenarts “verstuift” het vaccin in de neus van het paard: als proestte er een ander paard in de neus van jouw paard. In Europa is men bezig met deze vorm van vaccinatie op de markt te brengen. Voorlopig moeten wij het nog met een spuit doen.
Het is dus te duur om te onderzoeken of de enting tegen tetanus langer dan 2 jaar werkt,Citaat:Tetanus entingen geven een stabiele immuniteit, die lang aan kan houden. Het is niet noodzakelijk elk jaar met tetanus te enten. Er zijn veldproeven gedaan waaruit blijkt dat paarden ten minste twee jaar een optimale immuniteit behouden. Deze veldproeven zijn erg duur doordat ze zo lang duren. Men denkt dat de immuniteit nog langer kan aanhouden, maar tot op heden is daar geen onderzoek naar gedaan.
Tinkerloos schreef:Als je je paard zou enten tegen influenza,(op de juiste manier 2 x per jaar) dan ben je vooralsnog niet beschermd tegen Droes, Schimmel,of Rhino Pneumonie.
_angela_ schreef:Heeft iemand concrete (dus niet ik denk..)
Tinkerloos schreef:Maar kunnen ze je op een wedstrijd dan echt weigeren als je je entingen niet op orde hebt?
(wettelijk gezien?)
Ik wil niet bij een club.. 
Tinkerloos schreef:Mooi.Ik wil niet bij een club..
Sassy schreef:Influenza eens per jaar, dat zie ik in onze situatie een beetje als een noodzakelijk kwaad, ik wil gewoon het risico niet nemen, heb een paard met een stofalllergie en astma, en eentje heeft ooit een keer een fikse longontsteking gehad.
kynshiri schreef:Als je paard bij vele andere paarden en ponies van andere eigenaars staat, ligt de zaak een tikje anders vind ik...
Vasthi schreef:Ter overdenking:
Dierenkliniek Garijp