weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: weer ringworm na enting!! enten de naturals nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:14

Nadya schreef:
Ik geloof niet dat ik een typje ben wat alles overneemt van de massa, hoor Knipoog . Dat mag op bokt toch inmiddels wel bekend zijn, hahahaha..... Haha!

Ik vind dat nogal ´mee´vallen hahahaha....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:33

Tinkerloos schreef:
Weet je,overal om je heen wordt er ge-ent,en het is mij ook zo geleerd.

Je weet niet wat je niet weet en er is altijd meer.

Met name in de ruiterij is dit heel duidelijk.
Er gaat in de paardenwereld relatief heel veel raars zonder fundament rond en dat is verklaarbaar door de explosieve groei van de ruiterij sinds begin jaren zestig. Het aantal kundige experts met fundamentele kennis is sindsdien afgenomen dus in % schrikbárend afgenomen.
Je kan het de ruiterij niet kwalijk nemen dat het niet weet wat het niet of juist wel geleerd krijgt.
Op zich ís de fundamentele en goede informatie er wel, maar hoe moet een niet-expert dat éne boek uit die honderden vinden?? De beste boeken zijn doorgaans niet het makkelijkste verkrijgbaar, niet de meest toegankelijke, zelden de meest aantrekkelijke en slechts uitzonderingsgewijs in het NL beschikbaar.
Dit tegen een achtergrond van politieke incorrectheid van ´de denkende ruiter´....

Daarbíj komt dan nog eens dat het niet vanzelfsprekend makkelijk is om een van de hoofdstroom afwijkende beslissing te nemen, je eígen verantwoordelijkheid te nemen. Het is veel makkelijker om in een soort van gedeelde verantwoordelijkheid onder te duiken.

Ja, en dán heb je nog het enórme aantal ruiters dat eigenlijk gewoon geen keuze hééft. Menselijk is dan om argumenten te zoeken die de non-keuze als de correcte ´keuze´ onderbouwen.

Peer-druk is al met al een complexe zaak. Helemaal als er weinig kennisbasis is en een anti-studie sub´cultuur´.

Sterkte.

hc

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:00

Toch is het een feit dat de DKTP prik bij kinderen deze ziekten bijna hebben uitgebannen in Nederland!
Niet enten zal betekenen dat deze ziekten weer massaal de kop op zullen steken en de dupe daarvan zullen de personen zijn die niet zijn ingeent! Ik herinner me van jaren terug nog een documentaire over een meisje dat vanwege de geloofsovertuiging van haar ouders niet ingeent was en polio kreeg. Ze was zwaar gehandicapt..................

Als ik dit doortrek naar paarden ent ik ze toch liever wel braaf ieder jaar!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:46

Ik ent mijn paarden 1 keer per jaar tegen tetanus en inlfuenza. De enting werkt ook echt een jaar tegen influenza, dus vaker is niet nodig.
Ik vind het nogal een risico-volle aanname om er van uit te gaan dat de enting tegen tetanus wel 5 jaar bescherming bied, omdat dat bij mensen ook zo is. Je kan paarden en mensen niet zomaar met elkaar vergelijken. En als de fabrikant maar heeft getest dat het 2 jaar werkt, is er ook nooit bewezen dat ie langer werkt.
Tegen influenza enten vind ik ook erg belangrijk, het is toch best een gevaarlijke ziekte en niet een simpel verkoudheidje. Je paard kan er longontsteking van krijgen en hartproblemen en in het ergste geval zelfs aan dood gaan.
Naar mijn weten komt het niet erg vaak voor, dus kan je er ook niet vanuit gaan dat je paard genoeg antistoffen opbouwt door contact met andere paarden.
Influenza is erg besmettelijk en kan ook via de lucht verspreiden, dus ook als je paard niet in contact komt met andere paarden kan ie het wel krijgen.
Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf weten of ie wel of niet ent, maar ik vind het teveel risico om het niet te doen.
Als je ent verlaag je altijd iets te weerstand waardoor latent aanwezige infecties ineens naar boven komen en je paard dus ziek kan worden, dat weegt echter niet op tegen de voordeleb van enten vind ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:09

Tinka schreef:
Als je ent verlaag je altijd iets te weerstand waardoor latent aanwezige infecties ineens naar boven komen en je paard dus ziek kan worden, dat weegt echter niet op tegen de voordeleb van enten vind ik.

Voor mij ligt dat aan de ernst van de ziekte en de kans dat het paard daar zelf weerstand tegen kan bieden.

De grote kans op waarschijnlijk dodelijke tetanus weegt zwaarder dan de week of zo verlaagde weerstand.
Als hier weer paardenpest uitbreekt laat ik mijn paarden daar ook tegen enten wanneer dat raadzaam wordt.
Die verlaagde weerstand tegen van alles en nog weegt voor mij niet op tegen een ziekte als influenza waar ze toch alleen maar hooguit snotterig van worden áls ze dat al worden.

Ik kan dus niet zeggen dat ik voor noch dat ik tegen enten ben. Ik ben voor verstándig enten en tegen een verplichting omdat een niet geënt paard tegen de ziektes waar we het hier over hebben geen enkel risico is voor andere paarden.
Laat gerust jouw paard enten als jij je daar beter bij voelt, maar dan is het probleem toch opgelost?! waarom dan een ander ook nog eens dwingen??

hc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 06:11

Hier is een stukje over de entingen:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... vaccineren

Citaat:
De influenza entingen zijn gemiddeld niet langer werkzaam dan 6 maanden. Dat betekent dat een paard elke 6 maanden een spuit moeten hebben. In Amerika is er reeds een intra nasaal vaccin op de markt. De dierenarts “verstuift” het vaccin in de neus van het paard: als proestte er een ander paard in de neus van jouw paard. In Europa is men bezig met deze vorm van vaccinatie op de markt te brengen. Voorlopig moeten wij het nog met een spuit doen.
Dus als je 1 x per jaar zou enten,ent je voor Jan met de korte achternaam,omdat je paard dan een half jaar "beschermd" is,en een half jaar onbeschermd.

Citaat:
Tetanus entingen geven een stabiele immuniteit, die lang aan kan houden. Het is niet noodzakelijk elk jaar met tetanus te enten. Er zijn veldproeven gedaan waaruit blijkt dat paarden ten minste twee jaar een optimale immuniteit behouden. Deze veldproeven zijn erg duur doordat ze zo lang duren. Men denkt dat de immuniteit nog langer kan aanhouden, maar tot op heden is daar geen onderzoek naar gedaan.
Het is dus te duur om te onderzoeken of de enting tegen tetanus langer dan 2 jaar werkt,
het werkt iig. 2 jaar,en waarschijnlijk langer,maar dat is dus te duur om te onderzoeken.

Als je je paard zou enten tegen influenza,(op de juiste manier 2 x per jaar) dan ben je vooralsnog niet beschermd tegen Droes, Schimmel,of Rhino Pneumonie.
Het enige wat er kan gebeuren is dat je paard een griepje krijgt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:29

Tinkerloos schreef:
Als je je paard zou enten tegen influenza,(op de juiste manier 2 x per jaar) dan ben je vooralsnog niet beschermd tegen Droes, Schimmel,of Rhino Pneumonie.

Erger nog; is het twee keer per jaar ernstig verzwakt kwetsbaarder en in het algemeen wordt de weerstand er ook niet beter op.

Vaccineren is een groot goed doch niet tegen alles, niet zonder keerzijde en het bovenstaande verzwakken verplichten niet correct.

hc

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:31

mmmm.... dit geeft te denken!

Heeft iemand concrete (dus niet ik denk..) info over verplichtingen voor het enten voor paarden die regelmatig de grens over gaan (NL-duitsland). En verplichtingen voor het verblijf in Duitsland van de paarden.??

Mijn paarden staan namelijk hier aan huis in Duitsland. En komen regelmatig in NL. Voor tijdens de vakanties moet ik ze zoiezo up-to-date houden met het enten, ivm verplichtingen van de stalhouders. Maar misschien kan ik de enting wel van 2 keer terugschroeven naar 1 keer per jaar... (al zit je dan wel een half jaar onbeschermt voor influenza, dan hou ik het net zo lief bij aangezien de paarden er niet echt heftig op reageren..)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:34

Ik neem aan dat de niet-enters ook geen wedstrijden rijden?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:41

Klopt.
Ik rij geen wedstrijden,heb geen fok intenties,en doe niet mee aan keuringen.
(de eerste keuring is over 2 jaar,dan komt mijn veulen in het merrie boek)
Dan kan ik de basisenting en de volgende enting op orde maken,en daarna is het dan weer gedaan.
Ik hoef verder geen keuringen te doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:03

_angela_ schreef:
Heeft iemand concrete (dus niet ik denk..)

Ja, er is GEEN ENKELE ENTING generiek verplicht binnen de EU. Het paard moet wel een id hebben. Wélke id is afhankelijk van waar je het paard houdt wanneer dat geen reis is en er dus geen reisdocument voor is.
Er zijn soms tijdelijk wel regionale beperkingen zoals nu in andalucía mbt blauwtong.
Als je wil heb ik het nummer van het EU reisdocument wat je voor vakantie nodig hebt. Dat is in de hele EU een standaard document en is in alle talen verkrijgbaar. Het is verstandig het voor alle taalgebieden mee te nemen.

@wedstrijden
ik rij ´wilde´raids. Pittige ritten door ruig gebied volgens endurance-regels doch buiten FEI-verband.
Ook rij ik tig´carreras de cintas´. Wellicht geen ´wedstrijden´ zoals veel nl-ers dat zien maar je kan er wel een zadel o.i.d. mee winnen Knipoog

Overigens ent ik wél, alleen niet tegen onzin Tong uitsteken

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-09-07 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:06

Maar kunnen ze je op een wedstrijd dan echt weigeren als je je entingen niet op orde hebt?
(wettelijk gezien?)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:09

Tinkerloos schreef:
Maar kunnen ze je op een wedstrijd dan echt weigeren als je je entingen niet op orde hebt?
(wettelijk gezien?)

Ja hoor. Het is een club en jij heb je door invullen en tekenen van het inschrijfdocument akkoord verklaard met de regels van die club en dus ben je er aan gebonden. Je bent ook verplicht lid van een bij de hoofdstroom aangesloten en erkende organisatie. Dat is niet voor niets zo Haha!
Het staat je vrij om niet mee te doen en dan ben je niets verplicht.
Ík ben nergens lid van, doe mijn eigen ding en ken de regels Knipoog

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-09-07 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:09

Mooi. Haha! Ik wil niet bij een club..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:15

Ik geloof niet dat ik tot de echte naturals behoor, maar zeker ook niet bij de doorsnee paardenmensen pas, een beetje zoals hc aangeeft, wel enten, maar niet alle mogelijke onzin.

Ik heb vroeger wel 2x per jaar geent, zelfs Rhino, onze toenmalige nederlandse dierenarts had daar indertijd redelijke argumenten voor, en wij er een dragende merrie bijlopen, tja.... en ja de welbekende cocktailspuit, we zijn inmiddels jaren verder, en als je heel kritisch naar je paarden kijkt, en ziet, dat ze in de loop van de jaren steeds minder weerstand hebben, dan is de conclusie snel gemaakt.

Tegenwoordig enten we 1x per jaar Influenza, en om de 2 jaar Tetanus, kan wel apart, maar is duurder, en je moet het op tijd aangeven, dat moet besteld worden, dierenarts vindt het ook wat vreemd, je loopt niet met de grote massa mee, maar tenslotte doet hij het toch zoals je vraagt.

Tetanus, daar wil ik gewoon geen enkel risico mee nemen, ik heb bij kennissen een paardje gezien ooit, die niet geent was, en ziek werd.Wil je niet zien, geloof me.

Influenza eens per jaar, dat zie ik in onze situatie een beetje als een noodzakelijk kwaad, ik wil gewoon het risico niet nemen, heb een paard met een stofalllergie en astma, en eentje heeft ooit een keer een fikse longontsteking gehad.

Wel zorg ik er voor dat we altijd in de nazomer enten, en ook alleen in een week als het redelijk weer is (lach niet, ja ik kijk dan ook weerbericht, zodat ik de dag van enten kan plannen) zodat ze de kans hebben weer voor de winter wat extra weerstand op te bouwen, dat die enting maar een half jaar werkt is me bewust, maar ik denk zelf dat ze dat in het voorjaar en de zomer ook niet nodig hebben, ik ken zelf mensen die enten in Februarie, en mijn gezond verstand zegt me dat dat niet juist kan zijn.
Maarja, ik heb toch mijn heel eigen idee over wat ik voor mijn paarden wil Clown

En ja, ik ben zelfs zo eigenwijs, dat ik de dierenarts precies vertel, met welk merk entstof hij niet hoeft aan te komen, je hebt de beestjes langer dan vandaag, en ik heb inmiddels wel uitgevonden, op welke ze het beste reageren, bij mijn paarden zit zelfs daar verschil in.

En gelukkig kom ik niet op wedstrijden, mijn beesten lopen hier thuis lekker op de wei, zomer en winter, met inloopstallen, daar bouwen ze eigenlijk de meeste weerstand mee op, vindt zelfs mijn dierenarts, die houdt er al niet van als je dekens oplegt, dat de weerstand daardoor al minder wordt, die gelooft heilig in buiten op de wei. Achteraf gezien heeft dat in de praktijk wel gewerkt, mijn paard met stofallergie is in jaren niet zo fit geweest Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:18

Tinkerloos schreef:
Mooi. Haha! Ik wil niet bij een club..

..en dan blijven ´wilde´ evenementen over.

Binnenkort weer een héél mooie raid hier door een biosfeer-reservaat en met diezelfde organisatie heb ik kontakt over een rit hier. Volgende week heb ik een vergadering met de consejal van de regio over medewerking van en bijdrage door de overheid Haha!
Zou eind augustus 2008 moeten worden en als dat een succes is twee maal per jaar een andere route. Inschrijving open voor IEDEREEN. Alleen harde helm en WA-verzekering verplicht.
De medische keuring bij cp1 is zwaar, dus de slecht voorbereiden halen we er dan gelijk al uit Vork

hc

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:21

ik ben ook gestopt met elk jaar netjes voor rhino en influenza te enten. Enkel de tetanus hou ik wel in de gaten!

Mijn paardjes staan wel in een gesloten groep om het zo te zeggen, en de keuze is dus volledig aan mijzelf of ik ent of niet. Als je paard bij vele andere paarden en ponies van andere eigenaars staat, ligt de zaak een tikje anders vind ik...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:23

Sassy schreef:
Influenza eens per jaar, dat zie ik in onze situatie een beetje als een noodzakelijk kwaad, ik wil gewoon het risico niet nemen, heb een paard met een stofalllergie en astma, en eentje heeft ooit een keer een fikse longontsteking gehad.

- influenzenting dekt 6-9 maanden
- voor paarden met aandoeningen aan de ademhalingsorganen is het áf te raden vanwege vooral de verstoring van de flora in de bovenste luchtwegen

Je neemt dus eigenlijk juist een risico voor een halve zekerheid Knipoog
Jaja, het is niet snel goed Ach gut

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:25

kynshiri schreef:
Als je paard bij vele andere paarden en ponies van andere eigenaars staat, ligt de zaak een tikje anders vind ik...

Waarom?
Jouw paard krijgt dan alleen maar meer weerstand en als entingen zouden beschermen hoef je het ook niet te doen voor een ánder toch!? Dus wat is jouw redenering dat het ´anders´ligt?

hc

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:00

ik bedoel gewoon dat op sommige stallen de afspraak is dat iedereen moet enten. omdat de andere eigenaars denken dat jouw paard net de ziekte gaat meebrengen...

op zich is dat inderdaad niet per se zo, maar ik bedoelde maar dat je soms niet de vrijheid hebt te kiezen. Vaak is het enten samen met de rest of verhuizen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 10:26

Fijn dat er geen entingsverplichtingen zijn voor het transport van paarden over de grens. Van NL naar DL is wat controle betreft geen probleem. Officieel mag het niet, maar het wordt wel gedoogd. Beide paarden hebben een chip met de juiste papieren erbij.

Weet iemand of enten verplicht is als je FNRS (manege) wedstrijden wilt rijden??

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:50

Ter overdenking:

Dierenkliniek Garijp:

"Toen er nog NIET routinematig tegen influenza werd geënt vielen er veel dodelijke slachtoffers onder de paarden door deze infectieziekte. Maar helaas richt influenza ook nu nog behoorlijk wat schade aan. Directe schade door koorts, hoesten ed waardoor het paard een tijd niet gebruikt kan worden maar vooral ook indirecte schade door isolatie van een bedrijf en het optreden van chronische longproblemen, met alle gevolgen van dien. Een geënt paard is niet volledig tegen influenza beschermd maar zal bij een besmetting veel minder ernstige klachten krijgen. Heel belangrijk is het dat de basisenting goed is gegeven en dat mankeert er veel te vaak aan!!"

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:47

Vasthi schreef:
Ter overdenking:

Dierenkliniek Garijp

Wat is hier ter overdenking aan? Dat is het standpunt van de verkopers! Dat is hun brood Pling
Wat dacht je dan dat die zouden schrijven?!

Als jij wil enten tegen influenza moet je dat doen.
Het probleem is dat er door de fabrikanten en verkopers een fobie is gecreëerd waardoor eigenaars die verstándig en niet klakkeloos willen laten enten die keuze niet meer hebben door de de tirannie van de bang(gemaakt)e massa.

hc

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:35

Tjitse werd tot nu toe elk jaar ontwormd tegen tetanus en influenza. Ga zo even goed alle links & info lezen die hier worden genoemd want na die 3 pagina's te hebben gelezen heb ik het idee dat enten tegen influenza niet zo nodig is. Knipoog

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 16:46

Zoals ik al eerder zei geeft influenza wel meer dan alleen een beetje snotteren, anders zou ik er ook niet tegen enten. Ik vind longonsteking, hartproblemen en soms de dood toch wel ernstig genoeg om daar maatregelen tegen te nemen. Rhino geeft in de meeste gevallen alleen snotteren, daarom ent ik daar ook niet tegen.
Ook tetanus is een zeer ernstige, meestal dodelijke ziekte.
Als influenza uitbreekt ben je in de meeste gevallen te laat met enten, want een enting werkt preventief en niet achteraf.
Overigens is het niet zo dat elke influenza enting maar 6 maanden werkt en zijn ook entingen die langer werken. Zo is de enting van merial (proteq-flu-te) geregistreerd voor 1 jaar, daarom ent ik ook daarmee.
Ik vind het nogal kort door de bocht om er vanuit te gaan dat dierenartsen alleen maar enten voor het geld. De meesy dierenartsen geven gewoon een goed onderbouwd advies.