Stal is TEGEN bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Re: Stal is TEGEN bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:13

welshfreak schreef:
Over jullie meningsverschil kan je beter zelf een topic oprichten. Hou het dus aub beetje ontopic;

Ik heb er reeds een PB aan gewijd en zal het daar bij houden.

Ontopic, doe gewoon wat voor jou en je paard goed voelt.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 20:15

ik zou me er niets van aantrekken
het is jou paard en je rijd ermee zoals je wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 21:16

biancanij schreef:
Dus volgens @RK mag je het bit niet gebruiken om een paard halt te laten houden??? Waarom zijn er dan zoveel verschillende bitten als je ze eigenlijk niet mag gebruiken?

Je kunt je afvragen waarom bitten uberhaupt bedacht zijn. Zoals er zoveel onzin-zaken op paardengebied bedacht zijn.
Het komt allemaal voort uit angst, onwetendheid of ego, en/of hang naar controle, geld en macht. Hou het daar maar op. Knipoog

In ieder geval is het bit geen rem en ook geen stuur en ook geen controle-middel. Je kunt 'm prima achterwege laten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 21:18

Het is idd mijn paard, ik rijd hoe ik wil, maar al die achterklap kan ik niet naast me leggen, dat is net mijn probleem, ook omdat ik snel de stempel grote mond/eigenwijs krijg opgedrukt. Vooral H peperde dit mij er nog eens goed in zaterdag.

@Joviban, je bit is idd je stuur niet en ook geen rem, maar het versterkt het "principe" wel, want een paard dat veel accepteert is te remmen en te sturen op een bit, daardoor is ook het verkeerde idee de wereld in gestuurd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 06:10

welshfreak schreef:
Maar hoe zorg ik ervoor dat de medebakgenoten niet meer "bang" zijn van mijn zogenaamde levensgevaarlijke rodeopaard?

Andere bakgenoten/stalgenoten zoeken. Zou met zulke figuren niet eens in 1 bak willen rijden laat staan op stal staan. Zal lekker sfeertje zijn daar zeg Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:03

Het verkeerde idee wordt in bijna elke manege geleerd
Want wat leer je daar de eerste tig jaar
Stampen is harder, 2 handen trekken is remmen, 1 hand trekken is sturen.
En dat is toch verschrikkelijk Verdrietig

Waar wordt vanaf het begin geleerd dat je wat zwaarder gaat zitten voor de rem, dat je je gewicht en benen gebruikt om te sturen en je zelfs een volte kan rijden zonder binnenteugel, of beter gezegt dat het zelfs zo hoort?

En ja dan is het logisch dat er veel niet snappen dat het anders kan.
Dat de mensen bang zijn dat er geen controle is, is er zo ingestampt.
En ja bij mij vroeger ook, bit was controle. Maar aan de andere kant kregen wij in de les wel dat je een knoop in de teugel moest leggen en zo je paard moest rijden en je handen langs je zij of als een vliegtuig Lachen Ook springen. En dan denk je daarop verder, dan kan het toch ook zonder bit?
En dat kan dus ook. Verder ben ik dus totaal niet tegen een bit, maar heb ook ondervonden dat je zonder bit ook gewoon kunt rijden.

En waarom zoveel bitten?
Omdat niet elk paard dezelfde mond heeft
Wil je een fijn passend bit kan het zijn dat jouw paard een vrij dik bit past, terwijl die van mij een klein mondje heeft en liever een dunner wil.
Het ene paard vind druk op de lagen prettiger dan druk op de tong. Het ene vind rvs fijner dan argentaan, maar de ander weer andersom. Daarom zoeel bitten, om een bit te zoeken wat je paard prettig vind.

Maar ja dat kun je ook omdraaien...helaas....
En heb je zulke mensen op je stal staan, dan kan TS zeggen wat ze wil, maar dat geloven ze niet.
Misschien dat door het blijven doen van TS dat mensen daar de ogen open krijgen en in gaan zien dat bitloos rijden prima gaat Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:34

JoviBan schreef:
Je kunt je afvragen waarom bitten uberhaupt bedacht zijn.

Om paarden voor een strijdwagen te sturen, en daarna is het wat uit de hand gelopen Knipoog

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:01

Ongelofelijk, wat een gezeur!!

Ik heb laatst een les gereden met alleen een halster en een halstertouw aan een kant. En dat was een manegeles met manegepaarden (en echt geen dooie Haha! ) met z'n negen of tienen waren we. Het was voor paarden en ruiters de eerste keer zonder hoofdstel en bit. Ik heb me verwonderd over de paarden, zo braaf en ontspannen, zelfs met z'n allen galopperen was geen probleem. Helemaal geweldig toch!

Dus misschien zouden zij zelf ook eens zonder bit moeten rijden Tong uitsteken

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:51

runningkawa schreef:
Het verkeerde idee wordt in bijna elke manege geleerd
Want wat leer je daar de eerste tig jaar
Stampen is harder, 2 handen trekken is remmen, 1 hand trekken is sturen.
En dat is toch verschrikkelijk Verdrietig

Waar wordt vanaf het begin geleerd dat je wat zwaarder gaat zitten voor de rem, dat je je gewicht en benen gebruikt om te sturen en je zelfs een volte kan rijden zonder binnenteugel, of beter gezegt dat het zelfs zo hoort?

En ja dan is het logisch dat er veel niet snappen dat het anders kan.
Dat de mensen bang zijn dat er geen controle is, is er zo ingestampt.
En ja bij mij vroeger ook, bit was controle. Maar aan de andere kant kregen wij in de les wel dat je een knoop in de teugel moest leggen en zo je paard moest rijden en je handen langs je zij of als een vliegtuig Lachen Ook springen. En dan denk je daarop verder, dan kan het toch ook zonder bit?
En dat kan dus ook. Verder ben ik dus totaal niet tegen een bit, maar heb ook ondervonden dat je zonder bit ook gewoon kunt rijden.

En waarom zoveel bitten?
Omdat niet elk paard dezelfde mond heeft
Wil je een fijn passend bit kan het zijn dat jouw paard een vrij dik bit past, terwijl die van mij een klein mondje heeft en liever een dunner wil.
Het ene paard vind druk op de lagen prettiger dan druk op de tong. Het ene vind rvs fijner dan argentaan, maar de ander weer andersom. Daarom zoeel bitten, om een bit te zoeken wat je paard prettig vind.

Maar ja dat kun je ook omdraaien...helaas....
En heb je zulke mensen op je stal staan, dan kan TS zeggen wat ze wil, maar dat geloven ze niet.
Misschien dat door het blijven doen van TS dat mensen daar de ogen open krijgen en in gaan zien dat bitloos rijden prima gaat Lachen

dan mag jij mij les komen geven Haha! ma nee serieus , dan zou ik het echt wel is willen voelen hoet het volgens jou gaat ; kom je eens langst ( geeeeen grap !! !)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 16:57

RK voor mij ben je ook 100% welkom, ik begrijp je helemaal maar het in praktijk zetten blijft moeilijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:58

Ik zou zeggen kom maar hier heen, mag je op Kawa rijden.
Hij loopt allang geen Z meer, allang niet meer zo goed aan de hulpen als toen door al jaren alleen maar buitenritten maken, maar hij is nog steeds op de zit te sturen en te remmen Lachen
Dan kun je het eens voelen Ja
En dat is heel fijn om daarna met je iegen paard verder te gaan Lachen (vraag maar eens aan Kiwiko)

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:02

Gewoon doorgaan, dan zien ze op een gegeven moment toch wel hoe goed het gaat. Lachen

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 17:26

Onze kleine bak word nauwelijks gebruikt omdat hij wel eens zwaar ligt, daar ga ik nu in verder, OK hij is klein maar dan laat ik de mensen de keuze, zware kleine bak of grote minder zware, als ze dan toch nog bij me willen rijden is het hun keuze...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:21

Vraag eens of Bispax van bokt een keertje komt rijden bij jullie in de bak Extreme duivel. Zonder hoofdstel Haha!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:30

en wie is dat ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:31

Iemand die alleen met een neckrope rijd

Dat is overigens ook erg leuk om te doen, halstertouw om de hals en rijden Ja
Dan worden je stal genoten helemaal bang Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:32

Dat was mijn einddoel maar dan worden ze helemaal crazy!

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:34

dat doe ik al , en dan moet je de rest hun gezichten zien Clown

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:35

Helemaal wit weggetrokken, verstijfd op hun paard voorover gekwakkeld en schrikkerig, jaja ik ken het wel Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:35

Oakland1990 schreef:
Dat was mijn einddoel maar dan worden ze helemaal crazy!

of we komen met zijn allen een keertje een zondagmiddag bitloos rijden in jullie bak Vork

weet je waar ik báng van word? Als ik in de bak samen moet rijden met iemand die een superopgefukt paard onder zich heeft en deze rijdt met een slof en een eng bit. *brrr* als je dat nodig hebt, moet je er niet opklimmen.

de site www.bitloos.nl heeft ook flyers die je kan uitprinten geloof ik. Hang dat op stal op. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:37

Haha dat is wel humor, allemaal daar komen rijden zonder bit Haha!

Of eerst de S&T inhangen en die dan afdoen en met een halstertouwtje om de nek verder gaan, weten ze niet wat ze mee maken Tong uitsteken

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:41

Ze kunnen het daar gewoon niet hebben, dat jouwn
paard blijkbaar gewoon nog berijdbaar is zonder bit!!
Laat ze maar zeuren.. Enigste probleem is dat als
staleigenaar het wil.. het moet....

Heb vandaag voor de leuk gewoon, met halster om
zonder zadel gereden..Wou gaan stappen, maar het
goot buiten.. (Sjol heeft een druk weekeind
(Horse-Event met S & T in d'r mondje)
gehad, dus ik dacht we doen rustig aan...)
Dus in de bak op mijn paard geklommen en vrolijk tussen
iedereen door gereden, in alle mogelijke gangen..
Zijn ze ondertussen van me gewend..Maar heeft
in begin ook wel de nodige discussie opgeleverd...

Ze wennen er bij jou ook wel aan... Kost alleen een jaar of 4...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:44

Je zult ook nog wel meer weerstand krijgen en een hoop geroddel enzo. Dat is het lot van de mens die durft af te wijken. Troost je met de gedachte dat je niet de enige bent.

Waar wij rijden is het ook niet de vraag óf ze ooit tegen ons gaan klagen dat ze zich niet meer veilig voelen als we bitloos in de bak rijden, maar wánneer ze dat gaan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:44

OP de stal waar ik eerst stond zeurde ze er niet om, maar stonden ook raar te kijken dat ik toch ging rijden toen ik de sleutel van de kast was vergeten. En dat voor een Z prikker Tong uitsteken
2 halstertouwen had ik even van de pensionhouder geleend, halster had hij aan en meer heb je toch helemaal niet nodig Haha!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-07 20:45

Leuk vooruitzicht Clown Ach ik ga lekker door, maar ik hou wel rekening dat er geen les meer is op dat moment en met WELKE paarden ik er bij rijdt, de jonge ruiters zijn wat dat betreft wat soepeler.