welshfreak schreef:Over jullie meningsverschil kan je beter zelf een topic oprichten. Hou het dus aub beetje ontopic;
Ik heb er reeds een PB aan gewijd en zal het daar bij houden.
Ontopic, doe gewoon wat voor jou en je paard goed voelt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
welshfreak schreef:Over jullie meningsverschil kan je beter zelf een topic oprichten. Hou het dus aub beetje ontopic;
biancanij schreef:Dus volgens @RK mag je het bit niet gebruiken om een paard halt te laten houden??? Waarom zijn er dan zoveel verschillende bitten als je ze eigenlijk niet mag gebruiken?

welshfreak schreef:Maar hoe zorg ik ervoor dat de medebakgenoten niet meer "bang" zijn van mijn zogenaamde levensgevaarlijke rodeopaard?

Ook springen. En dan denk je daarop verder, dan kan het toch ook zonder bit?
JoviBan schreef:Je kunt je afvragen waarom bitten uberhaupt bedacht zijn.
) met z'n negen of tienen waren we. Het was voor paarden en ruiters de eerste keer zonder hoofdstel en bit. Ik heb me verwonderd over de paarden, zo braaf en ontspannen, zelfs met z'n allen galopperen was geen probleem. Helemaal geweldig toch!
runningkawa schreef:Het verkeerde idee wordt in bijna elke manege geleerd
Want wat leer je daar de eerste tig jaar
Stampen is harder, 2 handen trekken is remmen, 1 hand trekken is sturen.
En dat is toch verschrikkelijk
Waar wordt vanaf het begin geleerd dat je wat zwaarder gaat zitten voor de rem, dat je je gewicht en benen gebruikt om te sturen en je zelfs een volte kan rijden zonder binnenteugel, of beter gezegt dat het zelfs zo hoort?
En ja dan is het logisch dat er veel niet snappen dat het anders kan.
Dat de mensen bang zijn dat er geen controle is, is er zo ingestampt.
En ja bij mij vroeger ook, bit was controle. Maar aan de andere kant kregen wij in de les wel dat je een knoop in de teugel moest leggen en zo je paard moest rijden en je handen langs je zij of als een vliegtuigOok springen. En dan denk je daarop verder, dan kan het toch ook zonder bit?
En dat kan dus ook. Verder ben ik dus totaal niet tegen een bit, maar heb ook ondervonden dat je zonder bit ook gewoon kunt rijden.
En waarom zoveel bitten?
Omdat niet elk paard dezelfde mond heeft
Wil je een fijn passend bit kan het zijn dat jouw paard een vrij dik bit past, terwijl die van mij een klein mondje heeft en liever een dunner wil.
Het ene paard vind druk op de lagen prettiger dan druk op de tong. Het ene vind rvs fijner dan argentaan, maar de ander weer andersom. Daarom zoeel bitten, om een bit te zoeken wat je paard prettig vind.
Maar ja dat kun je ook omdraaien...helaas....
En heb je zulke mensen op je stal staan, dan kan TS zeggen wat ze wil, maar dat geloven ze niet.
Misschien dat door het blijven doen van TS dat mensen daar de ogen open krijgen en in gaan zien dat bitloos rijden prima gaat
ma nee serieus , dan zou ik het echt wel is willen voelen hoet het volgens jou gaat ; kom je eens langst ( geeeeen grap !! !) 

(vraag maar eens aan Kiwiko)
. Zonder hoofdstel

Oakland1990 schreef:Dat was mijn einddoel maar dan worden ze helemaal crazy!

Ach ik ga lekker door, maar ik hou wel rekening dat er geen les meer is op dat moment en met WELKE paarden ik er bij rijdt, de jonge ruiters zijn wat dat betreft wat soepeler.