Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
annemariev schreef:En ben je het absoluut niet met monty eens en ben jij een van de fervente strijders tegen zijn werkwijze? Hij komt dit jaar nog 2 keer naar Nederland. Laten we organiseren dat jullie hem ontmoeten en vertellen wat je dwars zit. En geef hem de kans om uit te leggen wat zijn mening is. En respecteer dan dat er verschillende meningen kunenn zijn. Sterker nog, dat maakt het leven interessant
WildWings schreef:Zo, dat kan ook ietsje minder hoor.
Het is niet meer dan logisch dat mensen gewoon 2 kanten van een methode horen te weten, en aangezien de TS de methode van nog maar 1 kant heeft leren kennen, laat Cassidy dus de andere kant zien. Pas als je alle kanten ergesn van weet kan je tenslotte zeggen of iets je eigen methode is of niet, dus het is juist verstandig dat ze dit doet..
annemariev schreef:Jongens... Er is niemand de beste... Niemand die alles weet. Monty is de eerste om je dat te vertellen. Iedereen praat over respect naar paarden en ik denk dat het belangrijk is dat we ook respect naar elkaar moeten opbrengen.
Monty is degene die mij geleerd heeft dat ik naar iedereen moest gaan kijken als ik wat wilde leren van paarden. En hem vertellen wat ik geleerd had. En ik hoefde niet aan te komen met wat is slecht vond.
Misschien is het een goed idee dat wij, in plaats van elkaar te bevechten en te vertellen wat jij (persoonlijk) niet goed vind, ons wat respectvoller naar elkaar opstellen. Geen goeroe vorming. En misschien is de ene wel goed in dit, en de ander in dat. En die waardering is er tussen mij en mijn collega's in Nederland meer en meer, en dat komt de paarden alleen maar ten goede. Al het jouw ding niet is, prima. Ga doen wat bij jou past en wat jij prettig vind. Top!
En ben je het absoluut niet met monty eens en ben jij een van de fervente strijders tegen zijn werkwijze? Hij komt dit jaar nog 2 keer naar Nederland. Laten we organiseren dat jullie hem ontmoeten en vertellen wat je dwars zit. En geef hem de kans om uit te leggen wat zijn mening is. En respecteer dan dat er verschillende meningen kunenn zijn. Sterker nog, dat maakt het leven interessant
Citaat:Ik pas zelf geen Monty methodes toe omdat ik vind dat ik niet de juiste persoon ben omdat te doen..wel met begeleiding
annemariev schreef:Je hebt helemaal gelijk. Daarom moeten mensen zich ook verdiepen en meer leren over het wezen paard. Welke methode je ook neemt, er zullen altijd mensen zijn die denken het helemaal te weten en de verkeerde dingen doen. Dat zie ik bij iedere methode. Maar het zou ook slecht zijn om niet te onderwijzen. Want dan is er helemaal geen verbetering voor de paarden. Ik heb laatst nog meegemaakt dat ik bij een paard kwam met een hoefsmidprobleem. De afspraak was 2 maanden daarvoor gemaakt en was in het zuiden. De eigenaresse vertelde me direct dat ze niet wilde dat ik met het paard ging werken, want er was ondertussen aleen andere MR instructrice gweest, die ook alle andere NH bewegingen kende. Het probleem was door haar benadering allen maar groter geworden. De zogenaamde instructrice vertelde regelmatig kontakt te hebben met Monty, heeft het been van het paard opgebonden aan de tralies vande stal (was helemaal verbogen) en vertelde dat dit de methode van MOnty was.... Daar kunnen wij niets tegen doen... gelukkig heb ik deze eigenaar kunnen overtuigen en kan het paard nu weer naar de hoefsmid.
Deze uitwassen gebeurt niet alleen door gebruik making van Monty's, of mijn naam. Ook die van andere trainers. En ja, zij zorgen voor een slechte naam.
Ik hoop dat steeds meer mensen zich gaan verdiepen in hoe het paard leert. Om vervolgens een beter leven te geven aan de paarden.
De naam M. Smith zegt mij niets, maar ik ben erg slecht in namen. En ja, er zijn mensen die Monty tijdens een demo zien en vervolgens op hun website zetten dat ze volledig getraind zijn door hem. Ook dat gebeurt bji de andere stromingen. Helaas kunnen wij daar niets anders aan doen dan de mensen vriendelijk te vragen het te verwijderen en tijdens demonstraties te laten zien hoe wij werken en waarom.
Het werkt ook de andere kant op. We hebben een aantal geweldige studenten, die super werk doen. En dat is ook dik genieten.
Groeten,
Annemarie
Je kunt ook niet onderwijzen. Maar dan heb je ook geweld.
.annemariev schreef:Jongens... Er is niemand de beste... Niemand die alles weet. Monty is de eerste om je dat te vertellen. Iedereen praat over respect naar paarden en ik denk dat het belangrijk is dat we ook respect naar elkaar moeten opbrengen.
Monty is degene die mij geleerd heeft dat ik naar iedereen moest gaan kijken als ik wat wilde leren van paarden. En hem vertellen wat ik geleerd had. En ik hoefde niet aan te komen met wat is slecht vond.
Misschien is het een goed idee dat wij, in plaats van elkaar te bevechten en te vertellen wat jij (persoonlijk) niet goed vind, ons wat respectvoller naar elkaar opstellen. Geen goeroe vorming. En misschien is de ene wel goed in dit, en de ander in dat. En die waardering is er tussen mij en mijn collega's in Nederland meer en meer, en dat komt de paarden alleen maar ten goede. Al het jouw ding niet is, prima. Ga doen wat bij jou past en wat jij prettig vind. Top!
En ben je het absoluut niet met monty eens en ben jij een van de fervente strijders tegen zijn werkwijze? Hij komt dit jaar nog 2 keer naar Nederland. Laten we organiseren dat jullie hem ontmoeten en vertellen wat je dwars zit. En geef hem de kans om uit te leggen wat zijn mening is. En respecteer dan dat er verschillende meningen kunenn zijn. Sterker nog, dat maakt het leven interessant
annemariev schreef:Welke methode je ook neemt, er zullen altijd mensen zijn die denken het helemaal te weten en de verkeerde dingen doen. Dat zie ik bij iedere methode.
Methodes leveren volgelingen, volgelingen snappen zelden de crux, maar doen het plaatje na van de Meester en dat gaat vaak goed en soms goed fout. En hoe je het ook wendt of keert, het paard is de dupe.
Citaat:Methodes leveren volgelingen, volgelingen snappen zelden de crux, maar doen het plaatje na van de Meester en dat gaat vaak goed en soms goed fout. En hoe je het ook wendt of keert, het paard is de dupe.
Citaat:Ik kijk bij voorkeur naar een individu, zowel mens als paard, heb niet een vast benaderingspatroon. Sommige mensen en paarden stoten me af, die benader ik helemaal niet, bij anderen gaat het vanzelf en daar tussenin zit een heel scala aan mogelijkheden.
is, het per individu bekijken wat ze nodig hebben. Dat en je eigen grenzen kennen samen met je ogen en je hart/hoofd/verstand openhouden voor wat anderen te zeggen hebben, kan denk ik nooit kwaad, ook niet voor het paard. 
.