Reacties andere mensen over bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Reacties andere mensen over bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:42

Nadya schreef:
Midasje schreef:
Ik vind het echt stoer dat jullie zonder bit rijden mijn paard zelf rijdt ik met een westernstang zou graag zonder bit willen rijden maar heb de tijd en de omgeving ( rijbak of iets dergelijks ) niet om veilig te oefenen.

Ik straks ook niet. Ga verhuizen naar een ander plekje met mijn paard en dan moet ik hem in het bos verder inrijden, al mag ik misschien gebruik maken van de bak van de buren. Zo niet, dan niet, dan in het bos. Ik vertrouw mijn paard behoorlijk.

Ik vertrouw mijn paard ook wel alleen kunnen we geen gebruik meer maken van het bos is compleet afgesloten ( natuur gebied )
dus rijdt ik op de openbare weg ( dijk ) dan hoeft er maar een trackter langs te komen en dan ben ik echt de banketstaaf.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:53

Wij hebben hier op stal een tijdje een vrouw gehad, lief mens, en helemaal onder de indruk van mijn optomingsloos en bitloos rijden.. Ik reed ook af en toe haar paard, en zei: wil je ook eens bitloos proberen? Nou neee liever niet zeg. Dus ik een keer toen ik haar paard reed, en zij er niet bij was, dat paardje mijn CRB'tje omgedaan en lekker daarmee gereden, en dat ging zó ónt-zet-tend goed. Liep heerlijk ruim en ontspannen. En een vriendin van me had foto's gemaakt, dus ik die foto's laten zien:

"Jaaa maar dat kan ik helemaal niet joh"

Nooit geprobeerd.. toch wel jammer. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 11:56

ik hobbel wel es met een touwhalster rond.
wat iedereen wel of niet in de mond van zijn of haar paard hangt moet iedereen lekker zelf weten. Knipoog

zolang je dier aan de hulpen staat maakt het dacht ik niks uit of er nou wel of niet een bit in hangt.
enige wat ik belangrijk vind is dat het dier er gelukkig uitziet Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 12:59

ellepel schreef:
ik hobbel wel es met een touwhalster rond.
wat iedereen wel of niet in de mond van zijn of haar paard hangt moet iedereen lekker zelf weten. Knipoog

zolang je dier aan de hulpen staat maakt het dacht ik niks uit of er nou wel of niet een bit in hangt.
enige wat ik belangrijk vind is dat het dier er gelukkig uitziet Haha!

Helemaal waar.
En wat was nou de reactie van iemand anders toen je bitloos reed?
(want daar gaat dit topic over,niet over het wel of niet bitloos rijden)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 13:04

ohw ja haha vergeten Bloos

toen ze mij zagen rijden met touwhalster:

'waar rijd jij nou mee?
stopt ie dan nog wel?"

ja....zeg ik "want mijn pony is netjes opgevoed" Tong uitsteken

piposansjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 15:23

Ik rijd al sinds enige tijd bitloos. Ik rijd vnl. dressuur maar ook wekelijks buiten. Gaat allemaal zonder problemen. Zelfs aan zee geweest met hem en hij was superbraaf. In het algemeen krijg ik alleen maar positieve reacties op het bitloos rijden. Mijn instructrice was in het begin een beetje negatief maar toen ze zag dat hij er beter op reageert dan met bit is ze overtuigd.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:44

Ik ging vorige week zonder zadel en bitloos naar de DA om mijn enting te halen, de DA kwam net aanrijden en zag dus dat ik zo reed. Dit was weleswaar een vervangende DA, maar hij ging als eerste in zijn mond kijken, oftwel TUREN!! Het duurde echt eeuwen gewoon! Ik zo (brutaal ben ik dan) " Het is niet omdat ik zonder bit rij dat hij wat aan zijn gebit mankeerd hoor , uw collega heeft hem vorig jaar nog flink onder handen genomen dus dat zit wel goed"

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 19:49

Vandaag in de bak

"zie je dat paard? Die loopt aan de teugel zonder bit! En mijn paard krijg ik mét bit niet eens aan de teugel"

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 15:42

ik zou zelf ook wel met bitloos hoofdstel willen rijden maar dat durf k niet. mijn welsh is zo'n heethoofd k zou niet weten of dat wel kan maar misschien ga k wel een keer zo'n hoofdstel kopen en gewoon hop erop en rijden maar. k vind wel heel goed dat mensen dat doen lijkt me wat paarrdvriendelijker of niet? maarja ooit zal k t ook met mijn heethoofdje proberen:p

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:50

Een bit is zeker geen dwang middel,, Als je paard er vandoor wil gaan met bit,, doet hij dat ook wel en krijg je hem ook niet meer terug.. Als je bitloos rijd en hij gaat ervandoor,, kan je hem uit balans krijgen door hem om te trekken,, anders trek je het bit door zn mond,, geeft zonder bit mij toch een veiliger gevoel,, ik rij mijn paard ook bitloos sinds dat ik m kreeg! Het gaat gewoon veel beter,, Veel mensen vinden het vergezocht,, ik niet... Alleen jammer dat je er niet mee de wedstryden in mag... Anders had ik zeker de wedstryden in gegaan!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:54

dat gaat ooit wel komen hoor Knipoog
endurance mag je in elk geval al wel bitloos rijden Go jij! Go jij!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 13:18

Ik rij zeker buiten eigenlijk altijd bitloos. Ik heb mijn nu 4 jarige ook bitloos ingereden. Remmen doet ze op zit of hooguit met lichte druk op 1 teugel. Doe ik er een bit kan ik alles, alleen werkt mijn rem dan niet meer terwijl ik vaak geen teugel aan hoef te raken om te remmen.
Voordeel van bitloos buiten rijden is ook dat je ze gemakkelijk even kunt laten grazen en zo maak ik een buitenritje ook voor haar nog wat leuker.

Ik krijg eigenlijk zelden negatieve opmerkingen of blikken van voorbijgangers al dan niet te paard. Vorige week toen ik op stalhaster reed, (vind ik lekkerder dan een touwhalster, omdat ik dan ook nog wat kan dressuren buiten) kreeg ik nog de opmerking, "kijk zo hoort het".
Ik doe eigenlijk nooit iets omdat het hoort, maar omdat ik er voor kies. Ik kon deze opmerking dus niet helemaal plaatsen, maar er werd vriendelijk bij gelachen dus zie het maar als comliment. Lachen

Wel heb ik deze zomer een paar keer de vraag gekregen of ik nou een boomloos zadel had, maar wel erbij dat ze hem mooi vinden.

Ik moet bekennen dat als ik op mijn schapenvachtje, bitloos buiten ga rijden ik wel meer blikken krijg, maar eigenlijk nooit opmerkingen of vragen.
O ja wel 1x een jong kind die aan zijn moeder vroeg waarom ik op een vloerkleed zat. Zo heerlijk ontwapenend die kinderen die roepen gewoon wat in hun koppie op komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:41

Midasje schreef:
Ik vertrouw mijn paard ook wel alleen kunnen we geen gebruik meer maken van het bos is compleet afgesloten ( natuur gebied )
dus rijdt ik op de openbare weg ( dijk ) dan hoeft er maar een trackter langs te komen en dan ben ik echt de banketstaaf.

Met bit in zou mijn paard ook schrikken en wegschieten en gezien zijn leeftijd schrikt hij ook nog vaak van andere zaken. Toch geen reden voor mij om er alsnog een bit in te hangen, hoor.... Knipoog
Ik vertik het echt om een bit in zijn mond te hangen, want hij doet het prima zonder (ik rij hem nu bitloos in) en schrikken kunnen ze altijd......

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:57

Ik krijg gelukkig nooit rare reacties. Wel de geijkte als "kun je hem dan wel stoppen?"
Stom genoeg vinden kinderen het nooit raar. Die denken nog niet zoveel na over alles. Net als links of rechts opstijgen.
Afbeelding
Van het weekend toevallig nog een hele horde penny's in de dop rondgehobbeld op mijn paard. Niemand stelde rare vragen. 1 moeder ze tegen d'r dochter dat ze wel netjes links op moest stijgen, waarop ik dat meisje vroeg of ze toevallig ridder en een zwaard bij zich had was. Nee was het antwoord dus mocht ze ook fijn rechts erop. Kind was helemaal niet verbaasd maar moeder stond met mond vol tanden Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:58

gisteren een promotie dvd gezien van Parelli.

dat is ook zeker toch wel heel bijzonder hoor wat die mensen kunnen Haha!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:01

Totaal offtopic maar die vind ik sterk:
Citaat:
1 moeder ze tegen d'r dochter dat ze wel netjes links op moest stijgen, waarop ik dat meisje vroeg of ze toevallig ridder en een zwaard bij zich had was. Nee was het antwoord dus mocht ze ook fijn rechts erop.

Onthoud ik voor als er weer eens iemand verbijsterd roept dat ik aan de 'verkeerde' kant opstijg!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:05

Citaat:
1 moeder ze tegen d'r dochter dat ze wel netjes links op moest stijgen, waarop ik dat meisje vroeg of ze toevallig ridder en een zwaard bij zich had was. Nee was het antwoord dus mocht ze ook fijn rechts erop.

WHAHAAAHAAA ROFL ROFL ROFL Haha!
Die houden we er in!!!! Zo'n onzin, dat men zo traditioneel vast blijft houden aan het links op- en afstijgen (en leiden). Vork Haha!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:08

Ik leid expres ook aan de verkeerde kant.
Ik zal ook het op en af stijgen aan beide kanten gaan doen met mijn jonge paard.
(nu nog even niet,ik kom nooit op die dikke van mij als ik aan de 'verkeerde' kant moet opstappen..) Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:18

Tinkerloos schreef:
Ik leid expres ook aan de verkeerde kant.

Dat lukt mij niet Gestoord
Ik loop ook standaard links van een persoon naast me.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:23

Kan je nagaan, hoe snel je vastgeroest bent, Nicole. Haha!

TL; ik ben ook niet zo'n ster in rechts op- en afstijgen, maar mijn Sam raakt al gewend aan mijn gehannes, hoor. Ik vertik het om nog langer traditioneel op-en af te stijgen aan de linkerkant en ik wil het Sam meteen goed aanleren (beide kanten dus). Gewoon blijven oefenen, dan word ik vanzelf wel lenig aan die andere kant (denk ik). Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:26

Met Jinty wil ik het ook gaan doen zo ja.
Maar op Femke kom ik nu al apmer,aan de juiste kant. Haha!
Ze is best hoog,en ik best stijf. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:28

Hihihi.......... Haha! Haha! Haha!
Maar je moet toch vast al gaan oefenen, hoor, want op zo'n jonkie zit je helemaal te hannessen....
Ik zeg het maar vast, whaha.... Vork

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:29

Ik kom hem maar tegemoet om (als ik eraan denk) rechts af te stappen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:31

Ja, afstappen gaat bij mij ook makkelijker dan opstappen aan de rechterkant.
Pffff, wat kan een mens een hark zijn, he, hihi..... Haha!
(althans, zo voel IK me elke keer weer)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:35

Grappig, maar ik vind rechts opstappen makkelijker dan rechts afstijgen. Nou ben ik zowiezo wel apart; afstijgen is niet mijn sterkste kant (zou 't psychisch zijn? "Nee, kwil dr nonnie af!").