Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Wie vinden jullie dat de fijnste 'NH methode' gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:48

PIB, mij als persóón ligt de clickermethode niet en Parelli wel. De persoon is denk ik ook een niet te onderschatten factor bij welke methode je voorkeur geniet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:02

Ik zie hoe jullie het clickeren zien. De tekst erbij is verhelderent. Ik wil zeg ook niet dat het geen goede methode is, het is alleen niet voor iedereen de fijnste methode. Zowel voor paard, als voor de persoon die met het paard bezig is. Mijn paard vind het werken met fases erg fijn, het geeft hem veel duidelijkheid. Natuurlijk beloon ik ook veel. Hij weet wat "goed/braaf" is en reageert daar ook op. Als ik echter moet wachten tot hij per ongeluk iets goed doet, dan mist hij de leiding die hij nodig heeft, en wordt juist onzeker. Die onzekerheid wordt sinds ik met parelli bezig ben wel steeds minder, hij leert te spelen en te onderzoeken. (niet dat een paard dat niet met clickeren leert hoor, maar ik denk dat je paard al iets ondernemender van zichzelf moet zijn voor een goede uitkomst)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:42

het leuke aan parelli vind ik dat er juist goed ingespeelt wordt op de studenten. Mensen hebben moeite met leren: stephanie burns erbij. Mensen gaan oefeningen doen ipv paard lezen: parelli focused compleet op paard lezen.
Ik heb juist alleen maar inzicht gekregen door parelli, mooie combi tussen praktijk en theorie OK dan!

clickertraining vind ik prima, is alleen niets voor mij. Het voelt voor mij enorm gekunsteld. Ik ga uit van bepaalde basisprincipes: elk paard of mens ziet bijv (vriendelijke) druk als een teken om opzij te gaan. Vanaf daar bouw je alles op. Om dat dan zo omslagtig te gaan bewerkstelligen met een clicker is voor mij een beetje overdreven. Je gaat een beetje voorbij aan de natuurlijk communicatie. ik zou het er wel heel goed naast kunnen gebruiken. Ik werk trouwens binnen parelli heel veel met voerbeloning.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 18:13

Ik ben een liefhebber van KFHempfling.......Daar voel ik mij goed bij, omdat dat voor MIJ een logisch verhaal is en niet direct een methode. Ik volg geen methodes, maar mijn gezonde verstand.
Eigenlijk voelde ik me meteen thuis bij KFH, omdat ik het ook vaak ongeveer zó doe.
Clickertraining is weer niks voor mij en Parelli ook niet. Ik begrijp, dat het voor veel mensen heel belangrijk kan zijn, om zo'n methode te volgen. Niet iedereen heeft vanuit zichzelf het gevoel voor het paard, of ideetjes hoe dingen aan te pakken.
Ik las hier ook ergens: Eerst aan het dominantieprobleem werken en dan met de clickertraining beginnen.....Ik denk zelf(en dat zie ik in de praktijk ook vaak) dat veel mensen een dominantieprobleem hebben met hun paard. Als dat is opgelost, zijn er vaak heel veel problemen opgelost! Dan kan er opeens wél gezadeld worden, kan er wél gereden worden zonder fratsen, kan er wél gepoetst en bekapt worden e.d....

marlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:04

Ik denk ook niet dat er 1 methode is die je blindelings kunt volgen. Van alle methodes kun je dingen leren. Ik vind het best lastig om uit verschillende methodes die elementen eruit te halen die werken voor mijn paard en mij. Ik ben dan ook heel blij met de lessen die ik krijg van Wim Vonck. Hij ziet altijd precies wat er het best werkt bij mijn paard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 19:08

Ik hanteer de jbf doe maar wat methode. bedoel ik absoluut niet spottend of zo. Ik kan me wel heel erg
vinden in wat Ikke zegt.

Pas als je echt snapt waarom iets gebeurt dan heb je er wat aan en kun je het bij meerdere paarden gebruiken. En door het waarom te snappen kun je ook veel sneller een probleem oplossen, ook bij vreemde paarden.