hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kmvreter

Re: hoe slecht is krachtvoer nu feitelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:59

Oke jullie zijn tegen krachtvoer onderandere vanwege de vele toevoegingen. Waarom dan niet terug naar de basis en bijvoorbeeld alleen gerst, of mais bijvoeren.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 11:21

bedankt voor alle reacties!!

De meningen lopen erg uiteen zie ik dus ik ga niet overal op reageren.

Wat ik persoonlijk nogal slecht aan krachtvoed vind is dat er niet in de zak zit wat erop staat. Tevens ben ik er via de winkel (ik noem geen namen) achter gekomen dat paardenvoer uit resten grondstoffen worden gemaakt ivp uit de goede grondstoffen. Ik denk wel dat het niet veel schaad als je er niet teveel van voert.

Er werd een voorbeeld gegeven dat een paard van pn er slecht uitzag, kijk dan vind ik dat je best mag proberen met krachtvoer het paard er beter uit te laten zien (of dat nu gezonder is of niet). Alleen ik hoef mijn pony echt geen krachtvoer te geven, hij ziet er glanzend en gezond uit en heeft energie voor 10! Nu staat hij overdag op de wei, maar ook swinters gaat alles prima en dan krijgt hij enkel hooi. Toch zie je dan vaak mensen die hun paard wel krachtvoer gaan voeren, omdat iedereen het doet?? Als het prima gaat zonder waarom het dan wel voeren?

Ik kende een pensionstal, 1 iemand ging museli voeren want dat was natuurlijker en gezonder, nu voert iedereen museli. Ik heb niks tegen museli, maar er wordt zovaak gekeken naar wat zogezegd normaal is ipv dat het paard al individu wordt bekeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 11:53

Uhhh, ik ben helemaal niet tegen krachtvoer als zodanig. Er zijn voldoende fabrikanten die goede kwaliteit voer leveren. Enige waar ik tegen ben is teveel voer en dat is al vrij snel met mijn paard. Als ik het advies opvolg van zo'n voerboer durf ik absoluut niet meer op te stappen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:13

Ja hier wordt ook al gestopt met het weide beheer na het maaien Ja Verward
Doen er verder niks aan hoor...zucht...hoe kun je zo snel mogelijk oordelen over aan ander zonder dat je weet wat ze doen Lachen
Maar daar laat ik het maar bij...

Ik ben ook niet tegen krachtvoer.
Maar ik schrik wel van de hoeveelheden die sommige dieren krijgen.
Liefst hele winter op stal, dus paard kan de energie alleen maar kwijt met rijden. Mensen die dan roepen hij is zo heet en lastig, komt dat door het weer?
En dan hoor je vrolijk dat ze 4 kg sportbrok krijgen..voor dat ene uurtje dressuur wat ze moeten lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:19

Ik ben niet tegen krachtvoer. Ik ben alleen voor genoeg ruwvoer. T'is net als met konijnen, je gaat naar de winkel en koopt de zak waar op staat: konijnenvoer. Niemand de bedenkt dat het een extra is en niet basis-voer..
hooi is basis, krachtvoer is alleen extra als ze het op hooi niet redden. Gelukkig (of misschien wel helaas Knipoog ) gaan paarden er niet zo snel dood aan als konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:22

Ja idd
op sommige stallen heb je idd het idee dat ze denk dat brok het hoofdvoer is en hooi bijzaak

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:32

d'r staat toch "paardenvoer" op de zak Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:38

haha dat zal het zijn
en op hooi staat niks, niet eens hooi, dus bijzaak Lachen

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:40

Huertecilla schreef:
Achilles schreef:
Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.

Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!

Verder is inzaaien van kruiden makkelijk. Ook dat is weer deel van het generaal integraal, duurzaam weidebeheer.

hc

p.s. ik vraag me wel af wat het element 'natuurlijk' is bij de meeste aanwezigen hier.

Dat andere gedragingen of "minder lekker in zijn vel zitten" indicaties zijn en geen keiharde bewijzen daar ben ik het mee eens HC. Echter, een bloedonderzoek is niet altijd zaligmakend, er zijn mineralen waarvoor het lichaam immers alles doet om het gehalte in het bloed op peil (ttz binnen de fysiologische grenzen, ook als dit ten koste gaat van de gehaltes in het weefsel) te houden, terwijl de perifere weefsels duidelijk tekort komen. Mensen die hun paard goed kennen en deze indicaties opmerken kunnen dus, afgaande op deze indicaties, toch wat gaan bijsturen.

Of krachtvoer echt zo slecht is, daar ben ik voor mezelf nog niet helemaal uit. Ik ben eerder voorstander van krachtvoer rijk aan vet en vezel dan krachtvoer rijk aan suiker en zetmeel (met een hogere glycemische index dus), maar het onderzoek hieromtrent is nog lang niet afgesloten, en je zei het eerder zelf al, zolang er geen keiharde bewijzen zijn is er niet echt iets te besluiten. Feit is inderdaad wel dat voeders met een hogere glycemische index geassocieerd worden met het ontstaan van een verminderde insulinegevoeligheid, een toestand die dan weer geassocieerd wordt met verschillende pathologiën. Feit is ook dat we inmiddels imo geëvolueerd zijn naar een samenleving waarin een toestand die, zoals jij het dan noemt, "natuurlijk" is, nog slechts moeilijk te bereiken is. Immers, ook jouw gronden zijn niet vreemd aan een zekere vorm van polutie die er vroeger, in de "natuurlijke" habitat van het paard niet was, en die ook bijvoorbeeld de opname van bepaalde mineralen kan wijzigen. Zowel de leefgewoonten als de voedingsgewoonten van onze paarden zijn gewoon veranderd. Het is dan ook ondenkbaar paarden niet meer bij te voeren, jij doet dat met wei en dergelijke, anderen kiezen voor krachtvoeder (en dat dient dan inderdaad enkel als aanvulling bij het ruwvoeder, het is immers onomstotelijk bewezen dat dat nog steeds de hoofdbron van voedsel voor een paard is). Over de samenstelling van deze complete voeders, maar ook over het rantsoen dat jij je paarden biedt, valt vast nog het een en het ander te zeggen, maar wees maar gerust dat er een hele horde wetenschappers bezig is met die zaken en er op dit vlak zeker nog vooruitgang geboekt zal worden. Wat de producenten met die wetenschap gaan doen is een andere vraag, die laat ik hier liever even in het midden.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:46

Ik vind persoonlijk dat hooi het hoofdvoedsel moet zijn in het dagelijkse voer van een paard.

Als je kijkt naar welke voedingsstoffen in brok zitten en kijkt naar welke voedingsstoffen er in kwalitatief goed hooi of kuil zitten. Komt dit zo goed als overeen. Paarden konden en kunnen nog steeds op alleen hooi of kuil leven mits het dus van uitstekende kwaliteit is. En dat punt van kwalitatief goed is iets waar het vaak mis gaat. Mensen voeren hooi of kuil van mindere kwaliteit en dan is het dus wel noodzaak een paard bij te voeren met brok. Wanneer hooi of kuil van goede kwaliteit is, is naar mijn mening door veel mensen moeilijk of niet te zien. Daarom vind ik brok dus in veel gevallen niet erg. Is iemand wel in staat een goede kwaliteit hooi van een slechte te onderscheiden vind ik krachtvoer weer niet noodzakelijk.

Overigens vind ik de hoeveelheden die genoemd worden (2.5 kilo!) soms wel erg overdreven. Ook alle verschillende soorten sportbrokkken worden vaak gevoerd door mensen die absoluut geen echt zware trainingen rijden en waar het paard dus prima kan lopen op een basisbrok. Dat is iets wat ik zelfs in mijn omgeving nog veel te vaak zie.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:01

Mijn paard staat nu op het land en ik geef hem niets erbij, hij eet enkel gras.
Moet zeggen dat het zijn hoeven iig erg goed doet! Hij werkt niet, ik wandel alleen met hem en doe rustig longeer/grondwerk met hem aangezien hij een schouderblessure heeft.

In de winter geef ik hem enkel een klein beetje muesli (nature's best zonder melasse) omdat de rest van de paarden ook krachtvoer krijgen en ja dan moet hij toch ook wat als de paarden om hem heen met veel smaak en lawaai hun fastfood naar binnen staan te werken...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:22

Citaat:
Mijn paard staat nu op het land en ik geef hem niets erbij, hij eet enkel gras.
Moet zeggen dat het zijn hoeven iig erg goed doet! Hij werkt niet, ik wandel alleen met hem en doe rustig longeer/grondwerk met hem aangezien hij een schouderblessure heeft.

In de winter geef ik hem enkel een klein beetje muesli (nature's best zonder melasse) omdat de rest van de paarden ook krachtvoer krijgen en ja dan moet hij toch ook wat als de paarden om hem heen met veel smaak en lawaai hun fastfood naar binnen staan te werken...

op deze reactie zat ik stiekem te wachten Haha! ik zie om me heen zoveel mensen sportbrokken van pavo en havens voeren want daar zit zoveel goeds in, maar het voer wat veel natuurlijker is zie ik hier nooit gebruikt worden, erg jammer.

Citaat:
Ik vind persoonlijk dat hooi het hoofdvoedsel moet zijn in het dagelijkse voer van een paard.

Als je kijkt naar welke voedingsstoffen in brok zitten en kijkt naar welke voedingsstoffen er in kwalitatief goed hooi of kuil zitten. Komt dit zo goed als overeen. Paarden konden en kunnen nog steeds op alleen hooi of kuil leven mits het dus van uitstekende kwaliteit is. En dat punt van kwalitatief goed is iets waar het vaak mis gaat. Mensen voeren hooi of kuil van mindere kwaliteit en dan is het dus wel noodzaak een paard bij te voeren met brok. Wanneer hooi of kuil van goede kwaliteit is, is naar mijn mening door veel mensen moeilijk of niet te zien. Daarom vind ik brok dus in veel gevallen niet erg. Is iemand wel in staat een goede kwaliteit hooi van een slechte te onderscheiden vind ik krachtvoer weer niet noodzakelijk.

Overigens vind ik de hoeveelheden die genoemd worden (2.5 kilo!) soms wel erg overdreven. Ook alle verschillende soorten sportbrokkken worden vaak gevoerd door mensen die absoluut geen echt zware trainingen rijden en waar het paard dus prima kan lopen op een basisbrok. Dat is iets wat ik zelfs in mijn omgeving nog veel te vaak zie.

ik kan eigenlijk alleen maar amen zeggen, wat goed omschreven zeg! Het is denk ik ook een beetje dat wij op water en rijst kunnen leven, maar tis gezondER om gevarieerd te eten. Paarden kunnen ook leven op hooi en water, maar iets extra's kan geen kwaad.

Ik las op blz 1 bij iemand dat wij mensen erg gevarieerd eten, maar paarden eten bv al geen vlees en zuivelproducten. Toch vergelijken we het paard weer met de mens... terwijl wij echt twee tegenpolen van elkaar zijn...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:35

de mijne krijgen in de zomerperiode iedere dag 3 handjes muesli ofzo! puur voor wat vitamientjes en voor de lekker Haha!
in de winter wat meer, maar ook niet abnormaal veel...
ga deze winter ook voor het eerst wortels voeren als "voer" en niet alleen voor de lekker, en ik ben op zoek naar een goed granenmengsel!
wat betreft de suikers... ik vind in muelsi veel suikers zitten!
zat laatst trouwens op een zak luzerne te kijken en dat is ook aangemaakt met melasse dus suiker in overvloed... maar aangezien mijn beestjes snel dik worden ben ik er goed voorzichtig mee!

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:36

Huertecilla schreef:
Achilles schreef:
Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.

Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!

Verder is inzaaien van kruiden makkelijk. Ook dat is weer deel van het generaal integraal, duurzaam weidebeheer.

hc

p.s. ik vraag me wel af wat het element 'natuurlijk' is bij de meeste aanwezigen hier.

Als jij vindt dat een paard op hooi en gras kan leven dan moet jij dat zelf weten. Als je quote, quote dan ook waar het om gaat. De weides hier zijn te 'schoon'. Er zit geen variatie in het gras wat je dus in mijn post kan lezen dus ja, dat krachtvoer, die bron van mineralen en vitamines hebben ze nodig of dat nou muesli is of biks.

Ik vind het altijd zo'n dikke bullshit van die natuurlijk figuren die meteen moord en brand gillen als er sprake is over biks een stal of ijzers.

Ik heb hier een paardje staan die 2 jaar op de wei heeft gelopen, hij at alleen maar gras. Hij was niet mager maar zijn dikke wintervacht liet absoluut niet los en geen spoortje glans te ontdekken.
Nu na een maandje biks en vitaminekoeken heeft hij zijn haar lekker los gelaten en loopt hij er vrolijk en happy bij. Dat zegt mischien wat of zou er iets in zijn water hebben gezeten?

Als het aan jou ligt mag niemand een paard hebben die geen natuurlijk bergweitje tot zijn beschikking heeft?
Je zou in ieder geval als je met je 'kennis' wilt smijten dat even iets vriendelijker kunnen doen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:42

Krachtvoer is natuurlijk niet het beste, maar het voer dat mijn pony nog krijgt, is echt puur en alleen als aanvulling, zodat ze, samen met andere lekkere dingen en mineralen blok, ook echt een complete voeding krijgt. Zoals veel mensen denk ik dat dit, en bijv. sportbrok voor werk/sportpaarden als aanvulling op de rest van de dagelijkse voeding goed zou moeten zijn.

Er zitten imo ook wel wat pluspunten aan (goed) krachtvoer, zo zitten er bijv. sporen elementen en kleine aanvullingen in, zodat ik nu hop een paar handjes brok geef en het is goed. Anders zou ik een preciese mix moeten maken van dit deel van dat, en dan wel de vliesjes in die mate, maar dan weer alleen de binnenkant van dat (bij wijze van spreken)... en dat zou dan weer niet te doen zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 17:47

JoviBan schreef:
Vjestagirl schreef:
Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag

Waar is dit op gebaseerd c.q. waar komt deze 'vereiste' 2,5 kilo per dag vandaan?

De pavovoedingsdeskunde waar ik een paar uur mee heb zitten praten...

De voeding is zo gemaakt dat pas bij 2,5 kilo per paard per dag de minimale dagelijkse hoeveelheid aan voedingsstoffen binnen word gekregen. Echter, als ze ook gras krijgen zit het weer anders, en kunnen ze dus minder hebben. Maar 'een handje voor de voedingsstoffen' werkt dus niet... Als je het doet, doe het dan goed..

En die van mij krijgt ook niet zo veel brok, likblokken vreet ze op en vind ik totaal overbodig, zoutblokken krijgt ze niet eens, maar ze heeft wel een lading gras waar je u tegen zegt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 17:53

Citaat:

De voeding is zo gemaakt dat pas bij 2,5 kilo per paard per dag de minimale dagelijkse hoeveelheid aan voedingsstoffen binnen word gekregen. Echter, als ze ook gras krijgen zit het weer anders, en kunnen ze dus minder hebben. Maar 'een handje voor de voedingsstoffen' werkt dus niet... Als je het doet, doe het dan goed..

verkooptruc

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:17

ik dacht altijd dat dat bij 1 kg brok was Haha! weet niet waar ik het vandaan heb...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:18

runningkawa schreef:
Ik ben ook niet tegen krachtvoer.
Maar ik schrik wel van de hoeveelheden die sommige dieren krijgen.
Liefst hele winter op stal, dus paard kan de energie alleen maar kwijt met rijden. Mensen die dan roepen hij is zo heet en lastig, komt dat door het weer?
En dan hoor je vrolijk dat ze 4 kg sportbrok krijgen..voor dat ene uurtje dressuur wat ze moeten lopen.

Helemaal mee eens. Mensen roep al heel snel dat hun paard flink in het werk staat en het echt nosig heeft maar of dat echt zo is? Ik zie hier op Bokt hele vaak mensen die 2 of 3 plakjes hooi voeren en wel 4-5 kilo biks... Dat is toch echt de omgekeerde wereld.
Ruwvoer is je hoofdvoer en met krachtvoer vul je de eventuele tekorten aan. Krachtvoer is zeker niet slecht maar je moet even bedenken wat en hoeveel je paard er van nodig heeft. Een koersende draver zal veel krachtvoer nodig hebben omdat die sprintenergie gebruikt. Endurancepaarden daarin tegen lopen metname op ruwvoer. Voor duurenergie heb wil je vetzuren verbranden.

Grappig is ook hoe mensen zich laten lijden door reclames. Ik zoek altijd de lijst met ingredienten en de voedinswaarde en vergelijk dan. Geloof me. Natures best is niet zo speciaal als ze bij Pavo doen lijken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:41

diesel_ schreef:
Citaat:

verkooptruc

Tuurlijk. Ze willen het spul verkopen, en graag zoveel mogelijk.
Wanneer je een goed voedingsadvies wilt, ga dan nièt naar iemand die bij een voedingsfabrikant werkt. Lijkt me duidelijk. Knipoog

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-07 18:58

ik kijk net op de pavo site

staat er bij een bepaalde museli:

zonder melasse, klik ik vervolgens verder naar wat erin zit en wat staat daar: rietmelasse

Citaat:
Grappig is ook hoe mensen zich laten lijden door reclames. Ik zoek altijd de lijst met ingredienten en de voedinswaarde en vergelijk dan. Geloof me. Natures best is niet zo speciaal als ze bij Pavo doen lijken

Dat denk ik ook, pavo is een groot merk en wilt verkopen, er is vraag naar een natuurlijker brok en voila pavo maakt het wel even, maar wat voer jij als ik vragen mag?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:59

Nope, want ze zei er zelf bij dat t onzin was om zoveel te voeren als je zo niet intensief rijd als 90% van de mensen die paarden hebben Pling Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:06

Dus volgens haar heeft 90% van de paarden al die kilo's brok per dag wel nodig?
Yeah right... Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 19:58

diesel_ schreef:
op deze reactie zat ik stiekem te wachten Haha! ik zie om me heen zoveel mensen sportbrokken van pavo en havens voeren want daar zit zoveel goeds in, maar het voer wat veel natuurlijker is zie ik hier nooit gebruikt worden, erg jammer.

Jij doelt ongetwijfeld dan op granen, al dan niet in een granenmix. Weet je, dat is alleen zinvol als je dan ook zelf een plettertje hebt om die granen te pletten, want heel veel wordt gewoon weer uitgepoept en dient als vogelvoer. En kom niet aan met die onzin dat ze er toch wat uit hebben gehaald, want dan zou de buitenkant echt aangetast moeten zijn. Erger nog, het spul is gewoon nog kiemkrachtig ook, waarna je een akker op je mesthoop hebt.
Ik geef liever een "gemaakt" voer van goede grondstoffen (wat trouwens best een "afvalstof" mag zijn van een ander proces), waarbij muesli bij mij voorkeur heeft boven brok, dan dat de helft van het voer naar de vogeltjes gaat die het niet echt nodig hebben.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:02

Dus in nature's best zit dus wel melasse?? Ben ik even flink genept!! Of is rietmelasse misschien gunstiger dan andere soorten die over het algemeen gebruikt worden?