Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

) gaan paarden er niet zo snel dood aan als konijnen.
Huertecilla schreef:Achilles schreef:Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.
Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!
Verder is inzaaien van kruiden makkelijk. Ook dat is weer deel van het generaal integraal, duurzaam weidebeheer.
hc
p.s. ik vraag me wel af wat het element 'natuurlijk' is bij de meeste aanwezigen hier.
Citaat:Mijn paard staat nu op het land en ik geef hem niets erbij, hij eet enkel gras.
Moet zeggen dat het zijn hoeven iig erg goed doet! Hij werkt niet, ik wandel alleen met hem en doe rustig longeer/grondwerk met hem aangezien hij een schouderblessure heeft.
In de winter geef ik hem enkel een klein beetje muesli (nature's best zonder melasse) omdat de rest van de paarden ook krachtvoer krijgen en ja dan moet hij toch ook wat als de paarden om hem heen met veel smaak en lawaai hun fastfood naar binnen staan te werken...
ik zie om me heen zoveel mensen sportbrokken van pavo en havens voeren want daar zit zoveel goeds in, maar het voer wat veel natuurlijker is zie ik hier nooit gebruikt worden, erg jammer.Citaat:Ik vind persoonlijk dat hooi het hoofdvoedsel moet zijn in het dagelijkse voer van een paard.
Als je kijkt naar welke voedingsstoffen in brok zitten en kijkt naar welke voedingsstoffen er in kwalitatief goed hooi of kuil zitten. Komt dit zo goed als overeen. Paarden konden en kunnen nog steeds op alleen hooi of kuil leven mits het dus van uitstekende kwaliteit is. En dat punt van kwalitatief goed is iets waar het vaak mis gaat. Mensen voeren hooi of kuil van mindere kwaliteit en dan is het dus wel noodzaak een paard bij te voeren met brok. Wanneer hooi of kuil van goede kwaliteit is, is naar mijn mening door veel mensen moeilijk of niet te zien. Daarom vind ik brok dus in veel gevallen niet erg. Is iemand wel in staat een goede kwaliteit hooi van een slechte te onderscheiden vind ik krachtvoer weer niet noodzakelijk.
Overigens vind ik de hoeveelheden die genoemd worden (2.5 kilo!) soms wel erg overdreven. Ook alle verschillende soorten sportbrokkken worden vaak gevoerd door mensen die absoluut geen echt zware trainingen rijden en waar het paard dus prima kan lopen op een basisbrok. Dat is iets wat ik zelfs in mijn omgeving nog veel te vaak zie.
Huertecilla schreef:Achilles schreef:Een paard dat alleen gras en hooi eet overleeft het wel maar mist toch wel het één en ander. Als een paard moet werken komen de tekorten wel aan het licht.
Hoe wéét je dat? Wat is jouw bron? Heb je bloedonderzoek laten doen? Welk paard moet er tegenwoordig nog echt werken en wat komt er dan aan het licht? Wederom bron graag!
Verder is inzaaien van kruiden makkelijk. Ook dat is weer deel van het generaal integraal, duurzaam weidebeheer.
hc
p.s. ik vraag me wel af wat het element 'natuurlijk' is bij de meeste aanwezigen hier.
JoviBan schreef:Vjestagirl schreef:Aan alleen een handje voor de voedingsstoffen hebben ze dan niet zo veel. De minimale daginname aan voedingsstoffen krijgen ze met brok pas binnen met goed 2,5 kilo per dag
Waar is dit op gebaseerd c.q. waar komt deze 'vereiste' 2,5 kilo per dag vandaan?
Citaat:De pavovoedingsdeskunde waar ik een paar uur mee heb zitten praten...
De voeding is zo gemaakt dat pas bij 2,5 kilo per paard per dag de minimale dagelijkse hoeveelheid aan voedingsstoffen binnen word gekregen. Echter, als ze ook gras krijgen zit het weer anders, en kunnen ze dus minder hebben. Maar 'een handje voor de voedingsstoffen' werkt dus niet... Als je het doet, doe het dan goed..
weet niet waar ik het vandaan heb... runningkawa schreef:Ik ben ook niet tegen krachtvoer.
Maar ik schrik wel van de hoeveelheden die sommige dieren krijgen.
Liefst hele winter op stal, dus paard kan de energie alleen maar kwijt met rijden. Mensen die dan roepen hij is zo heet en lastig, komt dat door het weer?
En dan hoor je vrolijk dat ze 4 kg sportbrok krijgen..voor dat ene uurtje dressuur wat ze moeten lopen.
diesel_ schreef:Citaat:De pavovoedingsdeskunde waar ik een paar uur mee heb zitten praten...
De voeding is zo gemaakt dat pas bij 2,5 kilo per paard per dag de minimale dagelijkse hoeveelheid aan voedingsstoffen binnen word gekregen. Echter, als ze ook gras krijgen zit het weer anders, en kunnen ze dus minder hebben. Maar 'een handje voor de voedingsstoffen' werkt dus niet... Als je het doet, doe het dan goed..
verkooptruc
Citaat:Grappig is ook hoe mensen zich laten lijden door reclames. Ik zoek altijd de lijst met ingredienten en de voedinswaarde en vergelijk dan. Geloof me. Natures best is niet zo speciaal als ze bij Pavo doen lijken
diesel_ schreef:op deze reactie zat ik stiekem te wachtenik zie om me heen zoveel mensen sportbrokken van pavo en havens voeren want daar zit zoveel goeds in, maar het voer wat veel natuurlijker is zie ik hier nooit gebruikt worden, erg jammer.