Lijkt mij niet zo moeilijk, hoor.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Alane schreef:Als jou paard zonder bit meer ontspannen is dan met bit deed je dus iets niet goed MET bit, want het zou op zich niets uit moeten maken.
Isis_Ywen schreef:Alane schreef:Als jou paard zonder bit meer ontspannen is dan met bit deed je dus iets niet goed MET bit, want het zou op zich niets uit moeten maken.
Sorry, maar dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. Alleen puur anatomisch kan je al verklaren waarom het gros van de paarden beter zal reageren, meer ontspannen wil werken, op een bitloze optoming dan een optoming met bit. Dat kan in zijn geheel nog los staan van de groffe, ongevoelige ruiterhand die aan de andere kant van de teugel bevestigd zit, aangezien dat naar mijn inziens ook bij een bitloze optoming spanning geeft.
Nadya schreef:Ik kan het ook niet bepaald waarderen dat Cassidy mij (en anderen hier) min of meer beschuldigt dat 'het wel verkeerd zal aflopen' met een paard/pony wat bitloos ingereden is. Ik vind dat nogal wat, maar blijkbaar mag iemand dat rustig zeggen.
Daarbij impliceert Cassidy ook dat een bit idd nogal wat impact/inwerking heeft op een (ouder) paard inderdaad.
). Ik heb de behoefte niet dat hier uit te gaan leggen aan vreemden, snap je? Het gaat ze niets aan hoe of wat.

) dus dat is denk geen probleem bij een volgende eigenaar (Die er waarschijnlijk niet eens komt)Zeabiscuit schreef:vraag me iets anders af. Even los van alle manieren waarop het mogelijk is, is het uberhaupt natuurlijk om je paard zadelmak te maken?
Marlous schreef:Ik denk, dat ik dan een hele goede band met haar heb opgebouwd, en dat ik dan geen (professionele) hulp nodig heb bij het inrijden.
Waratje schreef:Marlous schreef:Ik denk, dat ik dan een hele goede band met haar heb opgebouwd, en dat ik dan geen (professionele) hulp nodig heb bij het inrijden.
@Marlous, het is ALTIJD verstandig om hulp te hebben bij het inrijden, band of geen band. Verder is het zo dat als je geen ervaring hebt met inrijden van paarden, je het risico loopt ergens dingen te vergeten of over te slaan en die kom je na verloop van tijd echt wel tegen en dan kan het lastiger zijn om op te lossen dan wanneer je het meteen had gedaan. Dat hoeft niet te betekenen dat je altijd professionele hulp erbij moet hebben (maar wel altijd goede hulp), maar wel dat je met enige regelmaat die professionele hulp erbij haalt om de voortgang goed te laten verlopen. Je hebt soms de neiging om met bepaalde zaken te snel te willen en met andere dingen te lang te blijven hangen.
Enne, in die lijst van instructeurs van die bitloossite staat een aantal namen van mensen die ik ken en waarvan ik weet dat ze je deze begeleiding kunnen geven.
). Meestal een vriendin ofzo, maar ik heb regelmatig ook hulp van een professioneel persoon, zeker straks bij het aanleren van de hulpen.
Nadya schreef:Yamcha, mijn paard wordt helemaal niet verkocht. Ik snap dat mensen daar over kunnen vallen, hoor, maar zij kennen onze situatie niet en kunnen dus nergens over oordelen (wat ze blijkbaar wel doen, maar dat ben ik wel gewend op bokt). Ik heb de behoefte niet dat hier uit te gaan leggen aan vreemden, snap je? Het gaat ze niets aan hoe of wat.
Ik blijf dus lekker bitloos rijden.
Overigens ga ik er helemaal niet vanuit dat je je paard verkoopt, hoor. Maar ik vind het altijd een prettig idee dat een paard met veel dingen vertrouwd is.
Yamcha schreef:Nadya schreef:Yamcha, mijn paard wordt helemaal niet verkocht. Ik snap dat mensen daar over kunnen vallen, hoor, maar zij kennen onze situatie niet en kunnen dus nergens over oordelen (wat ze blijkbaar wel doen, maar dat ben ik wel gewend op bokt). Ik heb de behoefte niet dat hier uit te gaan leggen aan vreemden, snap je? Het gaat ze niets aan hoe of wat.
Ik blijf dus lekker bitloos rijden.
Mijn reactie was ook niet aan jou gericht, maar aan TSOverigens ga ik er helemaal niet vanuit dat je je paard verkoopt, hoor. Maar ik vind het altijd een prettig idee dat een paard met veel dingen vertrouwd is.
Ik veroordeel verder niemand hoor, je moet het doen op je eigen manier. Ik geef slechts adviezen. Of TS er wat mee doet, is aan haar, maar ik zie dat haar paard al bekend is met een bitje.
Yamcha schreef:Ah, oké. No offense intended.

) hoe het in het echt zou gaan. In het dagelijks leven heb ik niet zo gauw ruzie met mensen gelukkig. Al geef ik toe dat ik een zeker temperamentje op zijn tijd heb.
Als iemand iets niet wíl begrijpen ofzo, of met een slof paard in de krul trekt en met zweep naar voren mept, en dan nog beweert dat paard moet leren wie de baas is ook
Misschien is het heel niet slecht, een grote bek.
). Ik weet dat ik vaak veel harder overkom dan ik in werkelijkheid ben. Dat is internet, he.