Ben ik nu natural of normal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik nu natural of normal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 21:13

Hoi Nadya,
Dank voor je leive woorden.
Ik heb er veel over nagedacht idd. Ook veel duidelijkheid.

Dat bitloos laat ik echt van het paard afhangen. Paard mag bepalen wat hij fijn vindt. Het gaat mij per slot van rekening om het paard, niet om een bepaalde zienswijze blind na te volgen. Af en toe een bitje voor de wedstrijden, met proefje oefenen. Hebben ze rap door.
Ik ga het echt per "ding" bekijken. Weet sowieso al dat ik mijn eventuele toekomstige paard zoveel mogelijk buiten wil hebben. In de winter zal het wel met dekens worden, omdat ik wel een dressuurmiep ben en toch in de toekomst wedstrijden wil gaan rijden. Een dikke wintervacht is dan gewoon niet praktisch.

Ik ben erg van de natuurlijke omgang, NH (vooral Klaus Ferdinand Hempfling) spreekt mij enorm aan, en wérkt ook voor mij. Niet zweverig, geen vaag gebeuren, maar gewoon nuchter en consequent, op een manier die logisch is voor het paard. Aanpakken op zijn tijd, ja, maar op een manier die het paard snapt. Belonen op een paarden-manier, niet met snoep, maar ontspanning en een aai.
Komt ook een hoop gezond boerenverstand bij, logisch nadenken en je inleven in het paard.

Freestylen deed ik al jaren, wist alleen niet dat het zo heette. Ik wist alleen wel dat het paard het veel beter snapte en nog leuker vond ook.

Veel ruwvoer lijkt me goed, hoe meer ik zonder brok kan, hoe beter ik het vind.

Is er voor mij meer duidelijkheid gekomen? Ja.
Ik pas niet in een hokje. Ben geen normal en geen natural. Hoeft ook niet meer. Knipoog Ik startte dit topic vooral om meer duidelijkheid te krijgen, niet over mijn manieren, maar wel of ik qua denkwijze in de goede richting zat, ik geloof wel dat dat zo is.
Wat ik ga doen, is dat gene wat in het belang van dat specifieke paard is. Alle paarden zijn verschillend, voor ieder paard een andere aanpak, andere manier van houden.
Het maakt mij niet zoveel meer uit welke stroming ik navolg, desnoods creëer ik mijn eigen stroming, het "Yamcha-isme".

De vraag in de beginpost is niet relevant meer. Ik ben geen van beide. Ik ben er wel gelukkig mee ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:04

Ik hoop alleen voor je dat de buitenwereld dan niet zo oordeelt. Daar zijn ze hier op bokt wel goed in namelijk. Haha!
Ben blij voor je dat je weet waar je staat in elk geval. Lachen

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-07 22:09

Cars schreef:
Yamcha schreef:
.
Maar ben ik nu een natural? Of een normal die dingen natural wil doen?
Het is een lang verhaal geworden mensen, sorry. Maar ik hoop dat jullie me willen helpen. Het is echt iets waar ik niet uitkom.

Je bent goed bezig....je kijkt kritisch naar jezelf en naar je paard.
Je paard staat voorop en je bent lerende om op een andere manier om te gaan met je paard
Waarom wil je dan in een hokje Natural of Normal?????

Dat zijn maar termen....

Inderdaad wil ik ook zeggen.

Ik rijd/ben zweeploos, bitloos, boomloos, hulpteugelloos, stalloos, 24/7 buiten, doe aan NH, krachtvoerloos etc etc etc. Maar waar zijn die hokjes voor nodig? Ik doe m'n eigen ding, geen zin in hokje, nee gewoon MIJN mening, mijn ding.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 05:52

Wie heeft er eigenlijk de term Natural verzonnen en heeft daarmee een hokje gecreeerd?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:06

Ik snap niet dat sommige mensen het zo erg vinden in een hokje geduwd te worden als 'natural' of 'normal'. Je kiest er toch zelf voor om meer natural of meer normal te zijn, is het dan erg als daar een naam aan vast word geplakt?
Ik ben dan een natural en vind het geen probleem om in dat hokje te worden gezien, zo is er tenminste duidelijkheid en twijfelt men er niet aan of ik een natural of een normal ben, ik wil ook niet als normal gezien worden.

Ik had trouwens net als Nadya voordat ik op bokt kwam nog nooit gehoord van natural/normal. Toen ik net op bokt zat was ik ook nog een normal maar ging me verdiepen in de natural en normal manier van paarden houden en paarden behandelen en de natural manier beviel mij veel beter, en ik vind het prima om dat etiketje opgeplakt te krijgen. Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 09:16

Als jij een natural ben, ga ik nu ook aan mezelf twijfelen,
onze paarden staan eigenlijk gewoon op ruwvoer ook mn wedstrijdpaardjes, ik rij soms bitloos en buiten altijd boomloos,
paarden staan bijna altijd op de wei in de kudde, paarden zijn allemaal
onbeslagen, hoeven zijn allemaal mooi hard! wedstrijdpaardjes hebben wel deken op, is gewoon heel wat makkelijker zonder winterhaar, de andere paardjes staan gewoon lekker met een bos haar buiten hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:46

Inge_ schreef:
Ik snap niet dat sommige mensen het zo erg vinden in een hokje geduwd te worden als 'natural' of 'normal'. Je kiest er toch zelf voor om meer natural of meer normal te zijn, is het dan erg als daar een naam aan vast word geplakt?
Ik ben dan een natural en vind het geen probleem om in dat hokje te worden gezien, zo is er tenminste duidelijkheid en twijfelt men er niet aan of ik een natural of een normal ben, ik wil ook niet als normal gezien worden.

Ik had trouwens net als Nadya voordat ik op bokt kwam nog nooit gehoord van natural/normal. Toen ik net op bokt zat was ik ook nog een normal maar ging me verdiepen in de natural en normal manier van paarden houden en paarden behandelen en de natural manier beviel mij veel beter, en ik vind het prima om dat etiketje opgeplakt te krijgen. Lachen

Ik voel me met het etiketje 'natural' wel veel beter als 'normal', ja. Ja
Dus ik heb er ook totaal niet zo'n probleem mee, eerlijk gezegd. Normaal ben ik niet en zou ik ook niet willen zijn. Tong uitsteken
En ik wil ook zeker niet als 'normal' gezien worden. Hahaha, Inge, ik snap jou wel. Haha!
Dat wil dus niet zeggen dat ik sommige dingen niet aanpas aan mijn paard, zoals sommgen meteen zo graag op bokt beweren. Maar ijzerloos, bitloos, boomloos, stalloos en geweldloos zijn we zeer zeker.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:18

Dus een normal gebruikt per definitie geweld??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 20:52

Nadya schreef:
Ik hoop alleen voor je dat de buitenwereld dan niet zo oordeelt. Daar zijn ze hier op bokt wel goed in namelijk. Haha!
Ben blij voor je dat je weet waar je staat in elk geval. Lachen

Daar kom ik wel overheen, hoor! Tong uitsteken
Mensen oordelen maar, als iemand met goede argumantatie aankomt, waarom iets wel of niet, en het is gebaseerd of feiten, dan zal ik kijken wat ik er mee doe.
En qua oordelen... ben bezig een gladde rug te kweken... Haha!

@ ElPatcho: Yep, jij bent ook natural!!! Tong uitsteken Inge ook, Nadya ook... ik niet, ik ben boerenverstander, haha.

Niet alle normals gebruiken geweld dacht ik zo. Ken ook normals die op een geweldloze manier met hun paard omgaan, hoor Tong uitsteken

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:03

shan schreef:

Nee. Het niet streven naar natuurlijk omgaan met paarden, of hoe zeg je dat goed. Clown

Ik vind boomloos trouwens niks met natural of normal te maken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:07

LilianR schreef:

Ik ook niet. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:26

LilianR schreef:
shan schreef:

Nee. Het niet streven naar natuurlijk omgaan met paarden, of hoe zeg je dat goed. Clown

Ik snap hoe je bedoelt, zou het niet beter kunnen verwoorden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 06:07

Ik vraag me eigenlijk af: hoe natural leeft een natural zelf, hoe naturel leven zijn/haar honden en kinderen. Of gaat de natural lifestyle alleen op voor je paard?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:33

shan schreef:

Nee hoor. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:34

LilianR schreef:

Hoeft ook niet inderdaad. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:44

shan schreef:
Ik vraag me eigenlijk af: hoe natural leeft een natural zelf, hoe naturel leven zijn/haar honden en kinderen. Of gaat de natural lifestyle alleen op voor je paard?

Wat wil je precies weten? Ik kan voor mezelf en mijn gezinnetje in elk geval zeggen dat we vrij gezond leven (veel biologische producten gebruiken en we zijn bijvoorbeeld vegetarisch, maar of dat als 'natural' gezien wordt, geen idee).
We zijn in elk geval vrij bewust met de boodschappen die we doen, de producten die we eten en gebruiken.
Mijn dochter heeft bijna een jaar lang borstvoeding gehad en ik droeg haar altijd dicht tegen me aan in zo'n draagzak enzovoort (natuurlijk ouderschap Haha!, echt waar, google er maar op).
De natural lifestyle gaat zeker niet alleen maar op voor het paard, wij houden van de natuur in het algemeen. Wij hebben ook bewust gekozen voor een zuinig autootje, die we nog samen delen ook. Heeft mijn vriend 'm, dan ga ik fietsen en andersom ook.

Maar ik zeg wel eerlijk; ik ben geen kampeerder ofzo, hahaha.... Haha!
Ik ben dol op de natuur, maar dat geklooi in een tent, daar doe je mij geen plezier mee.
En ik ben ook niet bepaald een geitenwollensokkentyp, hou wel van glamour, mooie kleren en ook in huis leef ik niet op oude meubels enzo. Knipoog En de katten hebben een prima leventje in en om het huis en die zijn niet vegetarisch. Clown
Heb je nu een beetje een idee? Lachen

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 08:57

Heft na het lezen van je verhaal "verlichte rijkunst" van Heather Moffet aan mn boekenlijstje toegevoegd Lachen

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:05

Ik ga nu toch ook al gauw zo'n 25 jaar met paarden om. Ik merk dat overal wel de mentaliteit veranderd. Vroeger maakte niet veel mensen zich druk over het feit dat paarden 24 u op stal stonden en 1 uur eruit mochten om te rijden. Gelukkig is dat nu anders en zijn er veel mensen op een andere manier bezig met paarden.

Ik pik van alle methodes wel wat mee, ik vind me in geen enkele methode helemaal. Ik doe het om mijn eigen manier. Hoofdzaak is dat ik probeer om mijn paard alles te leren door op mij te vertrouwen dat het goed is. Zij is daar perfect voor want ze heeft 4 jaar alleen maar in de opfok gestaan. Ze was een grote stresskip toen ze kwam en nu, ruim 6 weken later is ze een stuk rustiger geworden. Mijn beloning is niet de beker op een wedstrijd, al ga ik dat in de toekomst zeker doen, maar het feit dat als ik haar uit het land ga halen ze zich van haar kudde losmaakt en naar me toekomt en als ik haar weer wegbreng nog even bij me blijft voor een knuffel in plaats van wegrent naar haar paardenvrienden. Dan heb ik toch wel het gevoel dat ik het goed doe, dat ze 'blij' met me is. Je hebt overal extremiteiten in, ik zie graag dat ik mijn paard zoveel mogelijk als paard behandel, maar ze staat wel deels op stal in de winter, krijgt een lichtgevoerde (regen)deken op en dat soort zaken. Maar ijzers vind ik onnodig, tenzij je het voor de wedstrijd nodig hebt, inpakken met 500 gram bull, het (overmatig) gebruik van sporen en zweep duidt voor mij op een communicatiestoornis,( ik ken iemand die Z2 rijdt zonder sporen, ze doet ze om op wedstrijden omdat het moet ( Nors opkijken ) etc. en ik zou het bitloos absoluut willen afwisselen met wel-bit. Ik zeg zelf altijd, ik heb een paard niet om er alleen maar op te rijden, maar omdat ik het leuk vind om ermee om te gaan. Kortom ik ben 'ab-normal' en 'on-natural' Knipoog

edit: spelfoutje
Laatst bijgewerkt door Erretje op 25-07-07 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:09

Nadya schreef:
shan schreef:

En de katten hebben een prima leventje in en om het huis en die zijn niet vegetarisch. Clown

Zijn ze van nature ook niet Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:10

LilianR schreef:
Nadya schreef:
En de katten hebben een prima leventje in en om het huis en die zijn niet vegetarisch. Clown

Zijn ze van nature ook niet Clown

Precies! Haha!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:06

shan schreef:

noujah nu ik ben bekogeld als natural Tong uitsteken
Ik ben vegatarisch, we wonen op een boederij en hebben een eigen moestuin, onbespoten alles hierow,
als we iets in de winkel kopen is het meestal biologisch, altijd scharreleieren (meestal van onze eigen kippen)
We hebben zonnenpanelen op het dak, dus doen veel aan duurzame energie.

Onze honden zijn echte scharrelhonden Tong uitsteken Tong uitsteken ze lopen de hele dag in en uit Tong uitsteken

We zijn gewoon zuinig op het milieu, geen freaks ofzo (vindik) maar wel zuinig! Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:19

Een eigen moestuin is helemaal mooi, haha. Helaas ben ik niet zo van het tuinieren. Clown
Ik koop trouwens ook geen scharreleieren, maar alleen biologische eieren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:25

ik hou ook niet van tuinieren Tong uitsteken maar mn pa zit er elke dag in Tong uitsteken tjaa wij hebben eigen kippen maar als die keertje te weinig eieren leggen dan kopen wij hier bij een boederij die hebben nog meer kippen, dat zijn scharrelkippen maar ook wel biologisch denk ik.. wat is precies het verschil?!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:39

ELpatcho schreef:
ik hou ook niet van tuinieren Tong uitsteken maar mn pa zit er elke dag in Tong uitsteken tjaa wij hebben eigen kippen maar als die keertje te weinig eieren leggen dan kopen wij hier bij een boederij die hebben nog meer kippen, dat zijn scharrelkippen maar ook wel biologisch denk ik.. wat is precies het verschil?!

Biologische eieren worden gelegd door kippen die biologisch eten krijgen en gehouden worden volgens de regels van de biologische landbouw. Ze gaan naar buiten en hebben meer ruimte en vrijheid dan scharrelkippen uit de industrie.

Da's ideaal dat jouw vader elke dag in zijn moestuin zit, hahaha Haha! . Hier zou ik het zelf moeten doen, maar ik heb er geen tijd voor en geen zin in. Tong uitsteken

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:44

ik denk dat het dan halfe biologische kippen zijn Knipoog het zijn geen industrie kippen ofzo. onze kippen krijgen onze compost emmer bij hun eten en wat graan,

verder bemesten wij onze tuinen en weilanden met onze paardenmest en aanvullend koeienmest (geen kunstmest)

we hebben ook onze eigen boomgaard, dus appels peren druiven kersen alles is biologisch..

enige nadeel is dat mn ouder geen afwasmachine willen Tong uitsteken is namelijk zeer slecht voor het milieu, dus we moeten altijd afwassen Tong uitsteken