Dank voor je leive woorden.
Ik heb er veel over nagedacht idd. Ook veel duidelijkheid.
Dat bitloos laat ik echt van het paard afhangen. Paard mag bepalen wat hij fijn vindt. Het gaat mij per slot van rekening om het paard, niet om een bepaalde zienswijze blind na te volgen. Af en toe een bitje voor de wedstrijden, met proefje oefenen. Hebben ze rap door.
Ik ga het echt per "ding" bekijken. Weet sowieso al dat ik mijn eventuele toekomstige paard zoveel mogelijk buiten wil hebben. In de winter zal het wel met dekens worden, omdat ik wel een dressuurmiep ben en toch in de toekomst wedstrijden wil gaan rijden. Een dikke wintervacht is dan gewoon niet praktisch.
Ik ben erg van de natuurlijke omgang, NH (vooral Klaus Ferdinand Hempfling) spreekt mij enorm aan, en wérkt ook voor mij. Niet zweverig, geen vaag gebeuren, maar gewoon nuchter en consequent, op een manier die logisch is voor het paard. Aanpakken op zijn tijd, ja, maar op een manier die het paard snapt. Belonen op een paarden-manier, niet met snoep, maar ontspanning en een aai.
Komt ook een hoop gezond boerenverstand bij, logisch nadenken en je inleven in het paard.
Freestylen deed ik al jaren, wist alleen niet dat het zo heette. Ik wist alleen wel dat het paard het veel beter snapte en nog leuker vond ook.
Veel ruwvoer lijkt me goed, hoe meer ik zonder brok kan, hoe beter ik het vind.
Is er voor mij meer duidelijkheid gekomen? Ja.
Ik pas niet in een hokje. Ben geen normal en geen natural. Hoeft ook niet meer.
Ik startte dit topic vooral om meer duidelijkheid te krijgen, niet over mijn manieren, maar wel of ik qua denkwijze in de goede richting zat, ik geloof wel dat dat zo is. Wat ik ga doen, is dat gene wat in het belang van dat specifieke paard is. Alle paarden zijn verschillend, voor ieder paard een andere aanpak, andere manier van houden.
Het maakt mij niet zoveel meer uit welke stroming ik navolg, desnoods creëer ik mijn eigen stroming, het "Yamcha-isme".
De vraag in de beginpost is niet relevant meer. Ik ben geen van beide. Ik ben er wel gelukkig mee ook.

) etc. en ik zou het bitloos absoluut willen afwisselen met wel-bit. Ik zeg zelf altijd, ik heb een paard niet om er alleen maar op te rijden, maar omdat ik het leuk vind om ermee om te gaan. Kortom ik ben 'ab-normal' en 'on-natural'