Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling -> Dressuur: Wel of niet nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:34

Je kan daar hier over praten wat je wilt, maar zonder het te zien is het geen vergelijken Lachen
Zij heeft misschien al geen fijne hand of weet ik wat waarop je paard minder fijn reageerd.
De site hierboven legt erg netjes uit waarom een paard dressuurmatig gereden moet worden. En nogmaals, je hoeft daar geen 5 dagen een uur de bak mee in hoor Lachen
Toen ik Z reed, dus meer wilde dan daar uitgelegd reed ik 3x in de week een half uurtje Haha!
De rest was weidegang Lachen
Want dat 6 keer per week volop aan de bak, daar heb ik ook gewoon vraagtekens bij hoor Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:36

@RK: die link gaf ik net ook! Maar dan als voorbeeld hoe het volgens mij niet moet.

Afbeelding

Het tweede plaats lijkt volgens mij heel veel op:

Afbeelding

Dit plaatje werd in een artikel van Bit gebruikt als voorbeeld hoe het NIET moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:50

Afbeelding

Paarden die op deze manier lopen, komen bij mij niet over als 'ontspannen'. Vooral het voorste paard niet.
Hoofd omhoog is spanning.
Hoofd laag is ontspanning.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:51

dit is alleemaal niet te vergelijken. Dat eerste plaatje, totaal gespannen paard
tweede plaatje is een paard in verzameling en veel kracht vanuit de achterhand (maar wel ontspannen..), wat een paard misschien 10 minuten kan volhouden. Derde is een totaal gespannen paard, wat nog een beetje in de krul wordt getrokken, totaal geen enkele vergelijking dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:10

Dat eerste plaatje is hetzelfde als de foto (alleen word daar het paard ook nog tot de loodlijn getrokken)
Paard dat tegen de hand in, met een onderhals, weg gedrukte rug en op de voorhand
Die weggedrukte rug ik noem het maar ff een U rug, die kan zo geen ruiter dragen, zakt als het ware alleen nog maar meer door als er gewicht op komt.

de 2e tekening is een paard dat als het ware gaat zitten, berg opwaarts loopt.
Daarbij verplaatst hij gewicht naar achter.
Zijn rug gaat daarbij bol staan, dat zie je op dat plaatje al goed vanuit de kont. Zijn rug is nu als het ware als een n, herdoor kan hij beter het gewicht van de ruiter dragen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-06-07 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:11

Zo komt dat bij mij ook niet over jovi
Maar vraag eens bij veel mensen?
Ja heerlijke ontspannen buitenrit gehad zeggen ze dan Ja
Misschien omdat hij er die dag niet uitpeerde? Haha!

Zo kom je toch veel paarden tegen buiten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:14

het eerste plaatje en de man op buitenrit is niet fijn voor het paard, dat lijkt me duidelijk. Alles wat met spanning gedaan wordt is vervelend voor een paard.
Het tweede plaatje lijkt mij geen houding voor een buitenrit. Het zijn een beetje twee uitersten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:16

Toch zijn dat wel vorbeelden die ik heel veel zie
1 het gespannen paard met die man, maar hij naait er niet uit, dus toch braaf? Knipoog
2 het lang uitelkaar lopende sjokkende paard
is toch ontspannen dus toch goed? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:21

De mensen die NH doen en hun paard op een cirkel laten lopen, hij gaat draven, wat gaat een ontspannen paard doen? Hoofd omlaag. Hij is gespannen, hoofd omhoog, rug hol, goed luisteren om zich heen kijken. Die spanning kun je ook ervaren als het paard net op die cirkel gezet wordt en rondjes laat draven. Waarom is met een buitenrit, als er ook nog een flink gewicht op hobst, het paard hoofd ophoog houdt dan ineens lekker ontspannen?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:22

wie zegt dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:23

De plaatjes waar de paarden met hoofd omhoog lopen en waarvan gedacht wordt dat ze lekker ontspannen zijn. En naar aanleiding van de titel. Dressuur of niet. Bij de plaatjes van buitenritten waar nimmer aan dressuur gedaan wordt, heb ik mijn vraagtekens, vandaar mijn reaktie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:28

ik dacht dat iedereen het wel eens was dat een paard met hoofd hoog gespannen is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:29

Arno8 ondertussen ook?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:38

hij heeft naar mijn idee alleen twijfels over verzameling, niet over ontspanning, hoofd laag Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:42

We hebben het over zijn plaatjes, begrijp ik dat goed?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:43

russel schreef:
Arno8 ondertussen ook?

Hoezo ondertussen? Heb ik ooit beweerd dat hoofd hoog goed is?

Mijn paard loopt altijd met hoofd waar zij het wil, en ze kiest er zelf voor het laag te houden. Daarom zie ik er de noodzaak niet van in om het hoofd naar me toe te trekken e.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:44

Ik denk dat het ook niet de bedoeling is om het hoofd naar je toe te trekken, dat is iig niet de gedachte van dressuur.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 12:46

runningkawa schreef:
Je kan daar hier over praten wat je wilt, maar zonder het te zien is het geen vergelijken Lachen
Zij heeft misschien al geen fijne hand of weet ik wat waarop je paard minder fijn reageerd.
De site hierboven legt erg netjes uit waarom een paard dressuurmatig gereden moet worden. En nogmaals, je hoeft daar geen 5 dagen een uur de bak mee in hoor Lachen
Toen ik Z reed, dus meer wilde dan daar uitgelegd reed ik 3x in de week een half uurtje Haha!
De rest was weidegang Lachen
Want dat 6 keer per week volop aan de bak, daar heb ik ook gewoon vraagtekens bij hoor Lachen

Ik vind rechtrichten wel belangrijk, daar ga ik ook les in volgen. Heb al iemand gevonden. Dat vind ik wel nodig en ik merk ook bij mijn draver dat hij scheef is in zijn lichaam. Maar de dressuur voor het plaatje vind ik afschuwelijk en daar zal ik nooit aan mee doen. Ik wil dat mijn paard op de manier waarop hij nu loopt blijft lopen, lekker ontspannen met zijn hoofd laag maar wél recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:13

Hoofd naar je toe trekken hoef ook helemaal niet. Lachen
Trekken of veel druk is sowieso fout, ook als men in de dressuur een paard op de loodlijn wil, brrr, gruwel als dressuuprikker daar ook van hoor Ja

Maar een paard wat de ruiter goed draagt, zoals in de link van paardbegrijpen uit word gelegd is imo wel een must wil je je paard geen blessure toe rijden.
Want je kan blessures rijden door te gaan zitten trekken, maar ook door een paard niet te leren dragen en niet te leren recht te lopen Lachen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:45

Arno, jij hebt echt een verkeerd beeld van dressuur gekregen. En natuurlijk zijn er veel mensen die het niet goed doen, maar is de methode daarom fout? Vind je echt dat wij dat doen? Het hoofd naar ons toe trekken? Een ´goede´ dressuurruiter gruwelt daar ook van hoor.

Het is zoals Kawa en anderen zeggen, je wil dat je paard je goed kan dragen, dat je paard goed in balans kan zijn met het extra gewicht van de ruiter.

Dat op de voorhand lopen is erg (dat vroeg je nog) omdat je dan dus kans loopt op blessures. Dat heb je zelf al eens geschreven dacht ik. Je kan een goede utleg lezen op paardenbegrijpen. Een (van nature) scheef paard belast een van de schouders/benen meer dan de andere.

Maar de reden dat er minder (want ze zijn er genoeg) recreatiepaarden in de klinieken staan is simpelweg omdat ze minder zwaar belast worden. Dan duurt het dus ook langer voordat er problemen op treden. Dat neemt niet weg dat het net zo erg is! Daar komt nog eens bij dat die mensen niet altijd kundig genoeg zijn om te merken dat er wat mis in met hun paard.