Natuurlijk bekappen vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: Natuurlijk bekappen vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:11

BitchyWitchy schreef:
Ik begrijp één ding niet. Als dat natuurlijk bekappen zo geweldig is, en soms zelfs in een cursus van één dag te leren......Waarom duurt een opleiding voor "gewone" hoefsmid dan zo lang??? In Duitsland zelfs tot 10 jaar incl. verplichte stages???

Kom op..... Voordat je aan de hoeven van je paard gaat frunniken zul je je toch eerst moeten verdiepen in het bewegingapparaat van het paard, in de anatomie en in wat niet allemaal meer!!!! En dat leer je niet in een week hoor...

Ik begrijp nog iets anders niet..... Waarom ik hier eigenlijk reageer... Dit is al het weet ik veel hoeveelste topic hierover. De commentaren zijn altijd hetzelfde. Mensen die voor zijn met geweldige verhalen, mensen die het niet zien zitten en daarvoor uitkomen en vervolgens een lading stront over zich heen krijgen.....

Als leek zijnde kun je ook heel veel kennis vergaren, lang leve I-net.

Wanneer NB goed gebeurt, hoef je ook geen notie te nemen van de vele beengebreken en de behandeling ervan.

De kennis welke een prof op je paard loslaat, is slechts gestoeld op een momentopname in een meestal lange periode van pakweg 6 weken. De eigenaar daarentegen ziet zijn/haar paard elke dag.

Ik denk niet dat veel mensen snel denken, dat kan ik wel, anders zouden er veel meer eigenaren zelf bekappen.

Hoefverzorging is een must en hoe je het ook (laat uitvoeren), doe het met beleid. Dat beleid kun je beter voeren wanneer je zelf op de hoogte bent van zoveel mogelijk wat maar met hoefverzorging te maken heeft.

Is je keuze het aan een derde over te laten, ook goed.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:12

Submodopmerking:
Dit topic begon zo goed. Laten we dat zo houden. Er wordt gevraagd naar verhalen uit eerste hand. De discussie over natuurlijk bekappen kan elders gevoerd worden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:13

fjordnina schreef:
En je paard kwellen? Wat denk je dat je paard van ijzers vind?

Ik weet wel wat JIJ denkt wat dat paard er van denkt, maar zo op afstand zonder het paard te zien zou ik daar toch maar heel voorzichtig mee zijn...... Er zijn paarden die erg blij zijn met hun ijzers.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 11-05-07 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:14

@ Waratje: volgens mij is er net een moderatoropmerking geplaatst om weer on topic te gaan...

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:15

Ik denk dat het heel belangrijk is, wie je als natuurlijk bekapper aan je paard laat komen. Net zoals bij traditionele hoefsmeden zijn er goede en slechte. Heb zelf goede en slechte hoefsmeden gehad. De goede natuurlijk langer dan de slechte Clown . Helaas zijn goede vaak erg druk of zitten zelfs vol. Ben sinds anderhalf jaar overgestapt op natuurlijk bekappen, omdat ik toen niet meer tevreden was over mijn hoefsmid. De eerste natuurlijk bekapper zal ik aan niemand aanraden, mijn paard liep gevoelig, tenen te lang. Deze die ik nu heb ben ik zeer tevreden over, vond ook dat mijn paard niet goed bekapt was door de vorige, wist zelf te zeggen wie de eerste bekapper was, was meerdere paarden van hem tegengekomen. Ze komt om de 4 weken en de hoeven van mijn paard zijn nog nooit zo sterk en goed geweest. Krijg zelfs complimenten van stalgenootjes over hoe goed ze nu op haar hoeven staat. Ze loopt gewoon keihard over steentjes en grint. Ik hou ze bij door regelmatig met haar over het harde te stappen, ik vijl of bekap dus niets zelf, wil dit ook absoluut niet gaan doen. Ten eerste lijkt me dat vrij zwaar werk Schijnheilig , ten tweede en belangrijkste, vind dat te risicovol. Wil de hoeven niet verpesten en laat dus liever de bekapper wat vaker komen. Dit wil niet zeggen dat iedereen, die het wel zelf doet zijn paard's hoeven verpest, maar ik denk wel dat je goed moet weten waar je bezig mee bent.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:16

Er zijn paarden die erg blij zijn met hun ijzers.

hebben ze je dat verteld? mag ik even lachen.. Gestoord

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:17

Lika93 schreef:
Er zijn paarden die erg blij zijn met hun ijzers.

hebben ze je dat verteld? mag ik even lachen.. Gestoord

Van mij mag je lachen zoveel als je wilt, dat verandert namelijk niets aan de reacties van die paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:28

Dit topic gaat over informatie uit eerste hand.
Echt ongelofelijk, hoe bepaalde mensen zich er weer mee bemoeien en maar doorgaan met zeuren....
Vaak nog compleet niet onderbouwt ook. (hele diepe zucht.....)

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:36

Echt ongelofelijk, hoe bepaalde mensen zich er weer mee bemoeien en maar doorgaan met zeuren....
Vaak nog compleet niet onderbouwt ook.

Met oog op Waratje

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 12:36

Zullen we weer verder gaan met een gezellig topic? Lachen

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:09

Zullen we weer verder gaan met een gezellig topic?

GOED IDEE Haha! Haha! Haha! Haha!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:09

Mijn paard en pony worden natuurlijk bekapt. Als het nodig is vijl ik de hoeven wat bij, dit na uitgebreid de smid flink uitgehoord te hebben.
Wat ik niet zelf bij kan houden doet de smid, ze komt sowieso iedere maand op stal. Tot nu toe geen problemen (ruim een jaar), mijn paard is van een paard met probleemhoeven nu een paard zonder probleemhoeven en loopt vrolijk blootsvoets, ook dagtochten over verschillend terrein.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:22

Lika93 schreef:
Vaak nog compleet niet onderbouwt ook.

Met oog op Waratje

ROFL ROFL ROFL

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:29

NOGMAALS, kunnen we verder gaan met een gezellig topic??? Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:32

misschien moet ik een stukje taart uitdelen, dat helpt vaak wel...

Afbeelding

en nu weer allemaal lief doen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:33

Mmmmmmmm, heb altijd wel zin in zo'n roze gebakje. Haha! Haha! Haha! Haha!

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:30

Lekker Vingers aflikken

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:36

wratje, ehh ''Waratje''
ook zin een een gebakje? Go jij! Go jij!

verder nog mensen met ervaringen wat betreft NB? Haha!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:13

Ook mijn paard wordt natuurlijk bekapt eigenlijk als sinds veulen en ze is inmiddels 4. Eerst had ik een bekapper die ik erg snel vond werken en ik zag de hoeven achteruitgaan in kwaliteit. Uiteraard ben ik toen overgestapt naar een andere, maar was nog steeds overtuigd van de methode en dus weer een andere NB gekozen waar men goede ervaringen mee had.

Inmiddels wordt ze alweer 2 jaar bekapt door mijn huidige bekapster, die overigens erg allergisch is voor de benaming "natuurlijk bekappen". Ik hou de hoefwand zelf bij (vijl dus alleen, ik snij niet) en ze worden om de 8 weken bekapt door haar. Ze heeft een opleiding gedaan in Amerika en houdt haar kennis ook goed bij.
Mijn paardje heeft superhoeven, loopt nooit ergens gevoelig op en ik maak regelmatig buitenritjes die vooral over het asfalt gaan. Ik kan eigenlijk op elke ondergrond alles.

Dan is het paard van een vriendin van me een jaar geleden van de ijzers voor afgegaan. Hij had verschrikkelijk ondergeschoven hielen en het brokkelde allemaal als een gek. Ook waren de voetjes heel lang en smal met hele lange teen. Inmiddels een jaar verder loopt ook hij supergoed op vrijwel elke ondergrond. Zijn hoeven zijn inmiddels al helemaal vernieuwd en zien er super uit.
Hij heeft in het begin wel even wat gevoeliger gelopen en dat is wel iets waar je rekening mee moet houden dat dit KAN gebeuren. Meestal echter gaat het gewoon prima.

Alles valt of staat met de kwaliteit van je bekapper (net zoals bij gewone smeden dus) en hoe vaak deze komt.
Als je een goede bekapper hebt kan deze je begeleiden bij het zelf bijhouden. Mensen die na 1 dag cursus denken dat ze zelf hun paard kunnen bekappen zijn in mijn optiek gewoon erg dom bezig.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:27

Ben het helemaal eens met CrazyCat Haha!
Een paard op mn oude manege had ook ijzers (whaha bijna allemaal maargoed)
en die hoef spleet op eengeven moment gewoon in 2e. Huilen
maarja nou moet ik ophouden, iedereen heeft zn eige gedachtens over bepaalde zaken Pling

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:29

Moderatoropmerking:
Fijn dat het inmiddels weer normaal verloopt hier. Waratje wil je letten op wat je post? We willen het hier graag ontopic en vriendelijk houden

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:33

Ik heb mijn paarden tot 2x toe natuurlijk laten bekappen.

Na de eerste keer liepen ze alebei even beroerd. Bij de een had ik het wel verwacht maar bij de ander(8 jaar) die altijd al blootvoets liep niet.
Arme beest wou niet meer lopen over het asfalt terwijl we normaal bij wijze van de hele weg konden galoperen.

De keer daarop(3 maanden later) heb ik mijn verhaaltje gedaan dat ik niet tevreden was en de beesten alleen maar 'pijn' heb bezorgd. Want het herstelde ook niet.
Toen kreeg ik een heel verhaal dat ze allebei hoefbevangen zouden zijn. Ik heb echter nooit iets kunnen merken van een vorm van bevangenheid.

Omdat het hele NB me toch niet lekker zat heb ik een andere smid gebeld.
Deze is vorige week geweest (3 maanden na de 2e NB ) hij kon geen spoortje vinden van een eventuele hoefbevangenheid in welke vorm dan ook.
Ik vind ook dat deze smid de hoef beter heeft gedaan dan de NB...mooi afgerond aan de voorkant.

Fjord loopt nu ook gewoon blootvoets voor de wagen.

Als je paard nu goed loopt zou ik niet veranderen.

BTW...ik ben zelf wegens een hernia niet in staat mijn eigen paarden te veilen dus kom niet met het verhaal dat ik zelf wat ahd moeten doen.

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:48

Cowgirl schreef:
BTW...ik ben zelf wegens een hernia niet in staat mijn eigen paarden te veilen dus kom niet met het verhaal dat ik zelf wat ahd moeten doen.

Mijn paard veil ik ook niet zelf en zal ik waarschijnlijk ook nooit gaan doen, vind mijn natuurlijk bekapster geen probleem. Dus dat kan nooit de reden zijn geweest, waarschijnlijk had je gewoon geen goede natuurlijke bekapper.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:23

@Cowgirl: Komt jouw smid maar 1x in de 3 maanden Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:24

Ik vrees ook dat je geen goede natuurlijke bekapper getroffen hebt.
Mijn bekapper heeft het bij Sam heel rustig opgebouwd en kwam in het begin iets vaker. Ik doe het ook niet zelf, wil ik ook helemaal niet. Mijn paard heeft prima hoeven en loopt nu beter dan in de tijd dat 'ie bekapt werd door een traditionele hoefsmid. Ja

Het is al eerder gezegd in dit topic; zorg dat je een goede hebt!!!