argumenten bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: argumenten bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:52

Visconti schreef:
Citaat:
omdat het me meer mogelijkeheden tot verfijnen van de hulpen biedt (ik wil meer dan alleen sturen en remmen, wil ook oefeningen rijden)

En dat kan met een bitloos hoofdstel niet?

Daar zit naar mijn ervaring meer ruis op.

Citaat:
- omdat het in een noodsituatie zeker op zijn plek blijft zitten en dus nog nut heeft (paard schiet ervandoor/ je raakt uit balans)

In een noodsituatie gaat je paard echt niet beter luisteren omdat je een staaf metaal in de mond hebt zitten, als ze op de kletter gaan, gaan ze. Een bitloos hoofdstel blijft ook prima op zijn plek zitten trouwens

Nee, hij gaat niet beter luisteren. Alleen blijft dat bit gegarandeerd zitten waar ie zit. heb ik dus nog kans dat ik weer iets kan communiceren met mijn paard op het moment dat hij weer bij gewustzijn komt.

Citaat:
- omdat het neusbeen volgens mij niet minder gevoelig is voor prikkels als de paardenmond

Dat denk je verkeerd. Het bit licht direct op de zenuwbanen, terwijl een bitloos hoofdstel inwerkt op het neusbot, en onder het neusbot zitten pas de zenuwen. Kortom de neus is veel minder gevoelig als de mond.

Onder het neusbot zitten de zenuwen? hoe heeft hij dan gevoel op zijn neus?.... Met zenuwen.

Citaat:
-omdat ik ook goed kan rijden op een stalhalster (wat voor mij betekend dat ik het bit niet gebruik als dwangmiddel maar als hulpmiddel)

In het begin van je post geef je aan dat je een bit nodig hebt voor verfijning, maar als ik deze zin lees kun je ook alles wat je met bit kan ook zonder bit?

Kan inderdaad een appuyement rijden op alleen een halster maar om net dat laatste beetje aftemming in hoeveelheid scharen/ richting/ steling te krijgen vind ik (let op: IK) het bit fijner. .
Citaat:
- omdat ik het een fijn communicatiemiddel vind wat je de mogelijkheid biedt tot veel gradaties. van 'geen contact' tot desnoods een keer 'een stevige ophouding' (ja: trekken aan de teugels)

als het werkelijk een fijn communicatie middel was, is dat gepluk niet nodig lijkt me.

Nee, in een ideale wereld niet. In een wereld waar je paard wel eens de weg op wil schieten omdat hij schrikt ben ik blij dat ik wel aan de teugels kan plukken. En ja, dat helpt om niet te verongelukken.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb opzich niks tegen een bit, mits het niet als dwangmiddel word gebruik maar als communicatie middel. Helaas zie ik echt zeer zelden een correct gebruik van het bit, zat mensen zijn niet eens instaat om het correct te gebruiken omdat ze niet eens een goede onafhankelijke zit hebben ontwikkeld.

Om dan even op de andere twee in te gaan.
Ja ik rijdt graag wedstrijden. Is mijn keuze, heb ik geen enkel gewetensbezwaar bij. Ik heb niets tegen het bit en zie daarom al helemaal niet in waarom ik zou moeten strijden tegen de KNHS. Als de KNHS wielsporen gaat verplichten (ver gezocht hoor) dan ga ik daar ook mee rijden ja. Zie het proleem niet. Het gaat erom hoe je met die dingen omgaat.

dan nog over de ruimte in de mond van het paard: Net zoals sommige paarden ongetwijfeld een te klein mondje hebben (de afstand tussen de onderdelen is te klein) zijn er ook paarden waarbij de ruimtes wel goed zijn en waarbij het bit mooi omsloten wordt door de lippen. Dat slikken moeilijker gaat is onzin. dat er wellicht meer speeksel geproduceert wordt is alleen maar gunstig want dat is nodig om het maagzuur te neutraliseren.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:54

excuus, minder netjes commentaar....
Laatst bijgewerkt door Sim0ne op 24-04-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:58

Sorry?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:58

Hoe kun je nou zomaar de KNHS volgen, zonder zelf kritisch na te denken...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:00

Hoe kun je klakkerloos aannemen dat wielsporen het welzijn van het paard aantasten?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:02

dat neem ik niet klakkeloos aan, maar bij nieuwe regels denk ik wel eerst na of ik het daar mee eens ben of niet... Zo wilde het NSIJP ineens toelaten om 4-jarige hengsten onder het zadel te laten keuren.. Nou, dan ga ik echt niet ineens mijn paard een jaar eerder inrijden...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:05

pol013 schreef:
Ja ik rijdt graag wedstrijden. Is mijn keuze, heb ik geen enkel gewetensbezwaar bij. Ik heb niets tegen het bit en zie daarom al helemaal niet in waarom ik zou moeten strijden tegen de KNHS. Als de KNHS wielsporen gaat verplichten (ver gezocht hoor) dan ga ik daar ook mee rijden ja. Zie het proleem niet. Het gaat erom hoe je met die dingen omgaat.

Volg jij het KNHS maar, hoor, ik bedank keihard voor hun regeltjes. En wielsporen? En jij zou zulke regeltjes direct volgen, als die kwamen? Triest, zeg.... Ikke dus niet. No way!

Mag ik vragen waarom jij eigenlijk reageert op dit topic?

Sim0ne; ik ben het helemaal met je eens, hoor.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:06

Ik sta echt niet te springen om wielsporen hoor. Kom nou niet met die onzin aan. Er werd hier een hypothetische situatie geschets en ik reageerde daarop met een hypothetisch antwoord.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:08

Maar je insinueert wel direct dat wij zomaar klakkeloos (zonder r) aannemen dat wielsporen slecht zijn....

Sim0ne

jouw hypothetische antwoord geeft aan dat jij de KNHS altijd opvolgd, lijkt mij niet zo handig...

Twiggy2008

En ik sta niet te springen om een bit in mijn paard's mond te hangen en/of (wiel)sporen te gebruiken.
Ik zie teveel de nadelen van deze middelen, als ik om me heen kijk. Bovendien wil ik mijn paard zo africhten dat ik al deze hulp- en dwangmiddelen helemaal niet nodig heb. Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:10

pol013 schreef:
Hoe kun je klakkerloos aannemen dat wielsporen het welzijn van het paard aantasten?

Bij de meeste ruiters zie ik dat (wiel)sporen bepaald geen succes zijn, omdat die ruiters denken dat ze zo goed kunnen rijden en dat helaas vaak niet het geval is. Dan worden het nare dwangmiddelen in mijn ogen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:11

Nadya en Sim0ne, wij zijn het allemaal eens; en pol013, ik denk inderdaad dat je op het verkeerde forum zit hier, want de dingen die jij zegt hebben toch wel bitter weinig met NH te maken.....hypothetisch of niet, maar alle mensen die hun paard pijnvrij en dwangloos willen rijden, krijgen de rillingen van dit soort antwoorden!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:11

Ik reageer in dit topic omdat er werd gevraagd door een 'bitloos, iemand wat de argumenten zijn voor rijden met een bit. Ik als 'ruiter die met bit rijdt' was bereid daar een antwoord op te geven vanuit mijn denkwijze.

Dat ik vervolgens persoonlijk aangevallen wordt vind ik dan ook een beetje vreemd.

De manier waarop de 'bitloze ruiters' mij in dit topic aanspreken doet mijn haren recht overeind staan. Ik uit nergens een negatief oordeel over het feit dat jullie bitloos rijden. Het enige wat ik heb gedaan is zijdelings me afvragen of het perse vriendelijker is.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:12

Ik stop maar weer eens met deze discussie, ik laat me weer eens teveel meeslepen... Ik zie je wel weer in het volgende topic Nadya.... Knap dat jij je altijd subtieler kunt verwoorden, RESPECT...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:13

Moderatoropmerking:
Graag inhoudelijk reageren, en aardig blijven Lachen

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:14

Ik hou er ook mee op. Moeilijk om rustig en subtiel te blijven zo....Sim0ne en Nadya, veel succes en plezier met je paarden!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:17

Sim0ne schreef:
Ik stop maar weer eens met deze discussie, ik laat me weer eens teveel meeslepen... Ik zie je wel weer in het volgende topic Nadya.... Knap dat jij je altijd subtieler kunt verwoorden, RESPECT...

Dank je, Simoon, maar ik kan hier ook niet tegen, hoor . En Cer, mensen moeten misschien inderdaad 'aardig' blijven (maar waarom reageert zo iemand hier dan???? Dan vraag je om moeilijkheden, lijkt me), maar mogen van mij ook wel wat aardiger blijven tegen hun paard. Maar ja, dat is zo moeilijk blijkbaar. Triest, hoor.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:18

aart65 schreef:
Ik hou er ook mee op. Moeilijk om rustig en subtiel te blijven zo....Sim0ne en Nadya, veel succes en plezier met je paarden!

Jij ook en super dat jullie zo met jullie paarden omgaan!!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:20

oeps, ik ben hier niet... ja, dat vind ik ook heel tof aart65

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:21

hihi ik ook niet maar toch: dank allebei!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:22

Sim0ne schreef:
jouw hypothetische antwoord geeft aan dat jij de KNHS altijd opvolgd, lijkt mij niet zo handig...

Zeg ik dat?

ik zeg: als er regels zijn, die in mijn ogen geen inbreuk doen op het welzijn van het paard, die verbonden zijn aan de sport die ik wil beoefenen met mijn paard. Ik deze regels zal opvolgen.

(dat ik het een volslage belachelijke regel zou vinden om wielsporen te verplichten, staat hier los van.

Niet hypothtisch dan: Als de KNHS zou verplichten dat ik een egel onder mijn zadel leg, weiger ik nog deel te nemen aan hun wedstrijden. Dat vind ik namelijk nier diervriendelijk.
Ik heb alleen niets tegen bitten en (wiel)sporen. Ik heb hooguit iets tegen mensen die deze oneerlijk gebruiken (en dan heb ik het niet over een schopje met je spoor geven, dat kan namelijk best terecht zijn)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:23

oke nu weer even ontopic... even wat argumenten bedenken om bitloos te gaan rijden:

- je kunt zien wat je aanricht. Bij te grof gebruik zal de neus kaal worden of open gaan liggen. Bij te grof gebruik van een bit kunnen de lappen er bij hangen maar niemand die het ziet. Natuurlijk streven we er allemaal na om met een zo'n zacht mogelijke hand te rijden, maar mensen die het zelf niet door hebben kunnen er zo wel van leren. Ook als er iets mis is kom je er sneller achter (bv een wondje op de neus kun je gewoon meteen zien) er zijn zat paarden die gewoon maanden door lopen met een pijnlijke mond omdat ze bv last hebben van een botsplinter.

- Er zitten geen tanden in de weg. Met een bit rijden kan lastig zijn met paarden die aan het wisselen zijn of waarbij de wolfskiezen in de weg zitten.

- geen ongewenste scherpe inwerkingen, bij een bitloos hoofdstel is over het algemeen de werking heel duidelijk. Op verschillende site's kun je daar informatie over vonden, je weet als gebruiker welke effecten een hoofdstel heeft. Bij een bit kun je nog wel eens last hebben van externe effecten, zoals bijvoorbeeld het notenkrakers effect, of dat het bit in het gehemelte prikt.

- Extra speekselproductie, lastig voor een paard om steeds te slikken en daarnaast ook nog eens te sporten.

- Bitloze hoofdstellen zijn in de meeste gevallen van leer/touw gemaakt en vormen zich dus perfect naar het paard zijn hoofd, een bit is over het algemeen van hard ijzer en heeft dus veel meer kans dat het niet goed past. Daarnaast is ijzer scherper dan leer.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:24

@pol013 : ik denk dat de TS het niet zal warderen dat je haar hele topic verknalt, als je niks met bitloos rijden hebt ga dan aub weg

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:26

pol013 schreef:
Ik reageer in dit topic omdat er werd gevraagd door een 'bitloos, iemand wat de argumenten zijn voor rijden met een bit. Ik als 'ruiter die met bit rijdt' was bereid daar een antwoord op te geven vanuit mijn denkwijze.

Dat ik vervolgens persoonlijk aangevallen wordt vind ik dan ook een beetje vreemd.

De manier waarop de 'bitloze ruiters' mij in dit topic aanspreken doet mijn haren recht overeind staan. Ik uit nergens een negatief oordeel over het feit dat jullie bitloos rijden. Het enige wat ik heb gedaan is zijdelings me afvragen of het perse vriendelijker is.

Alles wat jij opnoemt in jouw antwoord op de vraag 'waarom met bit?', kan ook zonder bit en zelfs zonder gebruik van je handen. Het is maar wat je je paard aanleert, hoezeer je paard jou aanvoelt en vertrouwt. Dat kan een lange weg zijn (hoeft niet trouwens), maar liever een lange weg dan de gemakkelijkste, dwingende weg. Ik zie sporen en bit toch meer als dwangmiddel dan als hulpmiddel. Daar kan je over vallen, ga vooral je gang, maar ik ga gewoon heel anders met mijn eigen paard om. En dat bevalt ons allebei prima, ondanks de vele enorm kortzichtige opmerkingen van mensen die nog nooit of amper zonder bit gereden hebben. Inmiddels lach ik er hard om, hoor, maar ik vind het bijzonder jammer dat er nog zoveel mensen zijn die er niets van willen weten. Gelukkig ervaar ik ook dat er juist steeds meer mensen bewuster gaan rijden. Dat vind ik een mooie ontwikkeling en daar richt ik me liever op.