verbeteren van levenskwaliteit.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: verbeteren van levenskwaliteit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 10:41

Bij mij is het dus precies andersom gegaan. Ik stond particulier, maar daar kwam mijn paard dus te weinig buiten omdat ze bang waren dat anders het weiland er aan ging.

Uiteindelijk sta ik nu dus wel op een grote pensionstal, met binnenbak etc, maar wel stukken beter dan bij de particulier.
Het voordeel is hier dat de spelregels duidelijk zijn en dat met deze man gewoon goede afspraken te maken zijn.
Je kunt kiezen... je paard 's nachts op stal, of dag en nacht buiten in de groep. Ik kies voor dat laatste, maar de eerste optie zou ook niet verkeerd zijn.
Deze man heeft ook echt verstand van paarden, in tegenstelling tot die particulier. En heel belangrijk, de andere klanten laten je gewoon je gang gaan Lachen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 11:50

Wat ik gemerkt heb, is dat paarden in de winter in galop aankwamen als ik ze binnen ging zetten na een aantal uur.(deze winter konden ze maar een dagdeel buiten ivm conditie van de weide).
Maar zodra het weer lekkerder werd, werd ik eigenlijk van een afstandje bekeken, en de koppen gingen weer naar beneden. Eigenlijk hoeven ze niet zo nodig naar binnen. Ze staan nu van 9.00 t0t 22.00 buiten.

Binnenkort mógen ze ook weer 24/7 buiten, tot in sept/okt het weer omslaat.

Maar vraag ik me af, zouden mijn paarden het met rotweer echt erg vinden in hun stal?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:53

Ik ben zelf in november verhuist van een stal waar ze 's winters overdag 2 aan 2, 1 uurtje in de bak mochten staan. Voor de rest kon ze alleen los als ik er was, maar niet als er mensen wilden rijden/longeren, wat bijna altijd het geval was. Gevolg was een paard wat zich duidelijk dood verdeelde, wat het contact met andere paarden miste en was compleet opgefokt was zodra ze wél naar buiten mocht (ze waren altijd bang om haar buiten te zetten omdat ze zo verschikkelijk druk was).

De stal waar ze nu staat gaat ze nog steeds 's winters 's nachts naar binnen toe. De stallen zijn ruim en tussen de paarden is het open zodat ze contact kunnen hebben. Overdag gaan ze van half 11 tot half 5 ('s winters) met z'n 4ren de zandplaat op, waar ze ook kuil krijgen. Nu gaan ze van half 9 tot half 4 de zandplaat op, en vanaf half 4 tot half 9 het land op (en dat word steeds iets opgerekt). Gevolg, ik merk gewoon dat m'n paard vrolijker is, vriendelijker is, lekkerder in haar vel zit...

Echter, 24/7 buiten lopen op de zandplaat is voor haar niet echt geweldig. Ze zou het wel aan kunnen, maar ook Vjesta heeft af en toe de tijd nodig om eventjes rustig te worden. Als laagste in rang word ze nog best vaak weggejaagd, krijgt ze minder eten dan de rest en soms schiet ook drinken erbij in. Op stal krijgt ze haar brok die ze rustig kan eten, een flinke berg kuil en alle ruimte en rust om te drinken en te slapen. Van de zomer gaat ze wel 24/7 het land op, maar dat is groter en kan ze ook meer eten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:54

randalinpony schreef:
Maar vraag ik me af, zouden mijn paarden het met rotweer echt erg vinden in hun stal?

Een ding om in dit kader over na te denken is het gegeven dat paarden nachtdieren zijn. Wat hun ntuurlijke gredagspatroon betreft dus eigenlijk beter 's nácht op de wei kunnen. Toch 'vragen' paarden die 's nachts gestald worden daar schijnbaar 'zelf' om Pling

HC

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:24

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:

Een ding om in dit kader over na te denken is het gegeven dat paarden nachtdieren zijn. Wat hun ntuurlijke gredagspatroon betreft dus eigenlijk beter 's nácht op de wei kunnen. Toch 'vragen' paarden die 's nachts gestald worden daar schijnbaar 'zelf' om Pling

HC

Even opletten, Huertecilla.

Zeg nergens dat mijn paarden vragen om snachts gestald te worden.
Mij viel alleen op dat mijn paarden zolang het koud en nat is, graag naar me toe komen op het moment dat het tijd is om uit de wei te komen.
En zodra het weer beter is, komen ze niet.
De weide is nooit kaal geweest dus honger zal het niet wezen.
Maar van mij mag iedereen daar zelf conclusies uit trekken. Lachen
(Ook zou het vast anders zijn, indien ze een schuilhut hadden waarbij ze zelf konden bepalen wanneer binnen/buiten.)

Overigens is het paard dan altijd nog een nachtdier dat 4 uur slaapt.
Mij lijkt dan dus eerder de observatie op zijn plaats dat een paard kennelijk zo eetbaar is, dat het dag en nacht paraat moet zijn en daarom is uitgerust met zulke grote ogen.
Als een paard een werkelijk nachtdier zou zijn, vraag ik me af of het zich zo makkelijk aan ons zou kunnen aanpassen. Knipoog

Bovendien kan het paard niet zonder zonlicht, wat iedere doorgewinterde fokker kan beamen.
Zonder zonlicht wordt de voortplanting belemmerd, de rui bemoeilijkt, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:43

Dat doen mijn paarden ook.
In de winter staan ze een paar uur buiten en laat ik me zien staan ze al bij het hek. Ondanks dat er altijd gras in de wei staat.
Ik laat ze dan nog vaak staan omdat ik vind dat ze te kort buiten staan.

Nu het lekker weer is komt er geen 1 vanzelf naar het hek Lachen
Als ik roep komen ze wel als het avond is, maar bijv nu rond deze tijd (4 uur) zou ik ze echt moeten gaan halen, dan vinden ze het nog veel te vroeg Lachen

Als ze in de winter binnen staan gaan ze ook niet na een uur weer tekenen geven van we willen weer naar buiten. Dan vinden ze het blijkbaar prettig op stal.
De volgende morgen willen ze wel weer graag Lachen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:40

Ik heb 4 pony's bij huis en 1 paard op pension.
Die aan huis staan op een stuk bosgrond met heuvel (de heuvel is geweldig speelgoed vinden ze) ze hebben ook beschikking tot weiland maar niet het hele jaar door 24-7 (het ligt er allemaal maar net aan)
Bij erg kil, slecht en nat weer gaan ze op stal. De merries met de deur dicht en het jonge spul met de deur open. Bij erg slecht weer blijven ze in de dag ook wel eens binnen (gaan verplicht maar vaak tegen hun zin wel een paar uur buiten in het gure weer) Gelukkig was dat afgelopen winter alles tesamen slechts een dag of 7. Het droogt hier altijd heel snel op.
Van zodra het droog is (en ze droog kunnen liggen!) gaan ze weer 24-7 buiten, denk dat ze alles tesamen een maand 's nachts binnen hebben gestaan.
Nu doen we het grazen tijdelijk dmv strookbegrazing 2 aan 2, maar als het land dadelijk gemaaid is mogen ze proberen om de helft (1 hectare) kort te houden (anders komen er pensionpaarden bij om te helpen)
Normaal staan ze met z'n allen samen maar nu dus even niet, de hoogdrachtige eet de Shet dan op en de andere merrie vind het leuk om de hoogdrachtige constant van het verse gras weg te jagen. Als ze meer ruimte hebben is dit allemaal geen probleem.

Op de pensionstal gaan ze 's ochtends naar buiten als het nog donker is en rond 20.30 weer naar binnen op stal. Daar krijgen ze dan krachtvoer en hooi (krijgen ook hooi op de wei bij in de winter en nu ook nog)
Ik heb even uitgekeken naar een andere stal maar ben toch weer bij deze uitgekomen omdat ze daar het hele jaar door (weer of geen weer) de hele dag op de wei staan (weiland mét gras, geen zandvlakte's)
Ze lopen in groepen, mijn ruin staat in een kudde hengsten en ruinen. Ik merk dat sinds hij daar staat eindelijk respect heeft gekregen en als een normaal paard met anderen op de wei kan zonder er de hele dag als een tierelier achteraan te rennen alsof hij ADHD heeft.

Om maar te zeggen, biedt je als penionstal élke dag, de hele weidegang (met echt gras erop!) met andere paarden (stel de groepen doordacht samen) Voer je daar ruwvoer bij indien nodig en komen/blijven ze eventueel 's avonds/'s nachts op stal met kracht- en ruwvoer dan ben je al een heel eind op weg naar een paardvriendelijk én tevens gebruiksvriendelijke pensionstal.
Je kan ze wel het hele jaar rond op de wei pleuren met/zonder een schuilhok maar dat zou mijn keus niet zijn, ik wil ook nog een beetje fatsoendelijk m'n rondjes kunnen doen en ik geloof niet dat je paard je gaat aanklagen op wat voor manier dan ook dat hij 's avonds verplicht op stal moet en voor de rest heerlijk op de wei staat.
Paarden zijn gewoonte dieren dus kunnen dit ook perfect leren in mijn inziens.

Maar ik ben dan ook geen die-hard natural, ik wil het graag comfortabel voor beide partijen en doe dat zo goed mogelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:26

Huertecilla schreef:

HC

Even opletten, Huertecilla.
[/quote]

Euh... ik schrijf niet dat jij dat schrijft. Ik geef je dit als doordenker..... Niet goed opgelet? Ach gut

Veel eigenaren roepen dat hun paard graag op stal staat wánt elke avond al bij het hek staat. Dat zegt alleen iets over de gewoonte.

HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:34

Gedeeltelijk mee eens
Als het gewoonte is willen ze in de winter niet eerder naar binnen dan de vaste tijd.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:03

Als het gewoonte zou zijn zouden ze ook in de zomer staan te dringen om naar binnen te mogen. Nou bij ons moet je ze nu echt gaan halen, terwijl ze 's winters niet kunnen wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:04

Ja, dat is hier dus ook Ja
Er staat er nu geen 1 bij het hek, in de winter staan ze rond deze tijd toch echt al op stal Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 19:11

Voor de TS : zoek eens via google op : paddock paradise . En stel deze vraag anders op het forum van paardnatuurlijk en bestel op de site ook het boek dat over het houden van paarden op natuurlijke manier gaat.

Daarnaast zal je inderdaad rekening moeten houden met wat kan in jouw geval. En dan voornamelijk ivm bodem en veiligheid. Niet alle weilanden liggen ver genoeg "uit de loop" om er veilig 's nachts paarden te laten lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 19:33

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:59

Huertecilla schreef:
tamary schreef:
en bestel op de site ook het boek dat over het houden van paarden op natuurlijke manier gaat.

Beter, creatiever, genuanceerder en met humor geschreven is

http://www.amazon.com/Secret-Happy-Hors ... 982&sr=8-6

HC

Vind jij.

Het valt me een beetje aan jou op dat je op alles reageerd, behalve de dingen die je ongelijk zouden kunnen bewijzen of beweren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:17

Vjestagirl schreef:
Huertecilla schreef:

Beter, creatiever, genuanceerder en met humor geschreven is

http://www.amazon.com/Secret-Happy-Hors ... 982&sr=8-6

HC

Vind jij.

Het valt me een beetje aan jou op dat je op alles reageerd, behalve de dingen die je ongelijk zouden kunnen bewijzen of beweren.

Paardnatuurlijk het ongelijk van HC aantonen.........??
ROFL ROFL ROFL ROFL

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:11

runningkawa schreef:
Ja, dat is hier dus ook Ja
Er staat er nu geen 1 bij het hek, in de winter staan ze rond deze tijd toch echt al op stal Lachen

Dat zie ik bij 3 van de 4 ook, die kunnen gewoon niet wàchten tot ze op stal mogen en zouden (als ze konnen en duimen hadden) de deur zelf nog open doen om naar binnen te kunnen.
Das nu wel helemaal anders Haha!
Op de hoogdrachtige na, die staat wel graag in haar stalletje. Al vind ze het absoluut niet erg om bij weer zoals nu lekker buiten te blijven.
2 druppels en ze denkt er al anders over...

Zelfs de Shet die gewend is om z'n hele leven door te brengen in de buitenlucht kan bij guur weer niet snel genoeg in de stal staan...

Dus om ze dan buiten te laten omdat dat "volgens de natuur zo hoort"...
Ook geen enkele andere plek ter wereld waar zoveel paarden sneuvelen als in de vrije natuur uiteindelijk hé Clown

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:42

hier willen ze niet op stal, zelfs met de grootste storm niet.
afgelopen zomer met die hitte zochten ze de verkoeling wel op van de inloopstallen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:44

Loolapelooza schreef:
Dus om ze dan buiten te laten omdat dat "volgens de natuur zo hoort"...

Wat dacht je er van om ze de keuze te geven? Dat vind ik zelf toch wel het mooiste, een goede schuilstal. Als ze willen kunnen ze er in gaan staan, als ze naar buiten willen gaan ze naar buiten Lachen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:59

Alle literatuur over natuurlijk paarden houden ten spijt; ik geloof echt dat de paarden door de jaren heen dusdanig veranderd zijn dat compleet natuurlijk huisvesten niet meer voor elk paard de meest wenselijke vorm is.Ik denk dat het goed is om als eigenaar de signalen van je paard te herkennen en daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:04

"Compleet natuurlijk huisvesten" is inderdaad niet mogelijk.
"Zo natuurlijk mogelijk" wel.

Verder ben ik ervan overtuigd dat het paard z'n natuur niet verloren is. Het is nog steeds een dier dat gebouwd is op continue beweging, het is nog steeds een kuddedier, het is nog steeds een ruwvoereter/grazer, etc etc. Dat gaat door fok en de manier van (anders) houden echt niet verloren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:33

Dat veel niet verloren is daar ben ik het ook helemaal mee eens Ja

Maar er zijn wel dingetjes die ze naast lekker spelen grazen en beweging voortaan ook wel leuk vinden Lachen

24/7 is mooi
Maar dan moeten de externe omstandigheden dat ook kunnen bieden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:43

Loolapelooza schreef:
Je kan ze wel het hele jaar rond op de wei pleuren met/zonder een schuilhok maar dat zou mijn keus niet zijn, ik wil ook nog een beetje fatsoendelijk m'n rondjes kunnen doen en ik geloof niet dat je paard je gaat aanklagen op wat voor manier dan ook dat hij 's avonds verplicht op stal moet en voor de rest heerlijk op de wei staat.
Paarden zijn gewoonte dieren dus kunnen dit ook perfect leren in mijn inziens.

Jammer dat je meteen spreek over 'ze het hele jaar rond op de wei pleuren'. Klinkt een beetje alsof mensen (zoals ik bijvoorbeeld) die haar paard inderdaad het hele jaar door buiten laat lopen, het uit gemakzucht doen. Mijn paard loopt het hele jaar door buiten, omdat het een echt buitenpaard is. Hij is supersociaal, dus graag in zijn eigen vaste kudde en daarbij beweegt hij graag. Hij verveelt zich dood op stal, kwijnt daar echt weg. Ook voor een paar uurtjes. Ik wil niet dat mijn paard aanleert om binnen te staan, als dat zijn natuur niet is. Het zou gemakkelijker zijn in de winter als hij (gedeeltelijk) binnen zou staan, maar niet elk paard is hetzelfde.

Zoals jij het doet, prima hoor, mij hoor je er niet over, maar denk alsjeblieft niet zo denigrerend over weidepaarden of hun eigenaren, als je niet alles weet. Misschien bedoel je het niet zo, maar zo komt het wel over bij mij.

bispax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 06:09

Mijn paardjes staan 24/7 dagen buiten dat geheel het jaar door , ze hebben een schuilstal van 8 bij 3 meter waar ze graag onder staan bij regen of bij extreme hitte ...daar aan vast zit een paddock van 20 bij 40 meter waar ze lekker kunnen lopen en spelen . Als ik ga voeren krijgen ze in stal pulp en aan de over kant staat de ruif met stro en hooi gemengd ...of ik maak de kleine wei bij open en doe daar vele kleine hoopjes maken , zodat ze steeds blijven lopen met het eten (zoals in het natuur ook moeten doen)... ze leven in een klein kudde verband , ik bemoei met niet met de rang orde en met het eten ...(ik hou wel in de gaten dat niemand mager word natuurlijk)

de voordelen van zijn :
ze zijn altijd in beweging
geen stal benen of andere klachten
altijd lekker frisse lucht
het is altijd opstappen en weg rijden zonder problemen
altijd vrolijk
goeie darm flora
nog nooit ziek geweest(verkouden)
hoef ze bijna nooit te vangen , komen gelijk ...(af en toe willen ze wel eens een geintje uit halen )
nooit bokken

nadelen zijn:
als het regen zijn ze meestal wel nat (kan ik niet rijden)
tja ze zitten wel dik in hun vacht (niet ik het erg vind)
bijt wonden komen geregeld voor
niet al te nat terug zetten (komt dit weinig voor "nat zijn")

nee voor mij geen vaste stal meer ...tuurlijk zijn er paardjes die wel een vaste stal lekker vinden ...maar de mijne zullen dit niet waarderen , dat weet ik zeker Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:54

bispax schreef:
Mijn paardjes staan 24/7 dagen buiten dat geheel het jaar door , <knip>
de voordelen van zijn :
ze zijn altijd in beweging
geen stal benen of andere klachten
altijd lekker frisse lucht
het is altijd opstappen en weg rijden zonder problemen
altijd vrolijk
goeie darm flora
nog nooit ziek geweest(verkouden)
hoef ze bijna nooit te vangen , komen gelijk ...(af en toe willen ze wel eens een geintje uit halen )
nooit bokken

nadelen zijn:
als het regen zijn ze meestal wel nat (kan ik niet rijden)
tja ze zitten wel dik in hun vacht (niet ik het erg vind)
bijt wonden komen geregeld voor
niet al te nat terug zetten (komt dit weinig voor "nat zijn")

nee voor mij geen vaste stal meer ...tuurlijk zijn er paardjes die wel een vaste stal lekker vinden ...maar de mijne zullen dit niet waarderen , dat weet ik zeker Knipoog

Onze paarden staan vaak 's nachts op stal en overdag in een groep buiten en ik zie bij jou geen voordelen die ik mis, om precies te zijn alle voordelen die jij noemt van 24/7 buiten heb ik net zo goed met 10 uur buiten per dag (+ werk) en een goed geventileerde stal en de nadelen die je noemt heb ik ook, tenzij ik met deken werk. Dus ik zie de toegevoegde waarde van 24/7 niet zo Knipoog

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 08:59

@ waratje: het grote voordeel wat ik wél zie van 24-7 is de beweging. 10 uur + 1 uur werk, is nog altijd 11 uur. de overige 13 is het toch een kwestie van stilstaan in de stal