wat vinden jullie van Hempfling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: wat vinden jullie van Hempfling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:37

Cassidy schreef:
Paard zou hard bij de mensen vandaan hollen, als hij de keuze had. Wij willen wat van hem, hij niet van ons....

En gewoon zorgen dat de paarden niet in die categorie vallen: hoe doe je dat dan? Gewoon niet voor kiezen? Als je een paard aangeboden krijgt ter correctie, aan voorbij lopen?

Je blijft er maar bij zetten Clown

Ik corrigeer geen paarden, ik koop ze voor mijn plezier en voed ze netjes op, dus nee, nog nooit problemen gehad. Mijn paarden kunnen enigszins kiezen als ze in het land lopen (veel meer keus is er inderdaad niet), maar ze lopen gelukkig altijd vriendelijk naar me toe, ik zal dus wel niet zo'n verschrikkelijk wezen zijn in hun ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:12

Dus zul je niet de extreemste middelen hoeven te gebruiken. Buck stopper en Vice Breaker horen in handen thuis van Profs.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:17

of bij mensen die gewoon niet de "arrows" hebben om het op een normale manier op te lossen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 16:35

Als je een paard hebt van 700 kilo die je aanvalt op het moment dat je de wei inkomt moet je heel stevig in je schoenen staan wil je dat oplossen. Als het de veiligheid voor de persoon op de grond garandeerd, mogen ze van mijn part de vicebreaker gebruiken. (o jee, wat zeg ik nou Bloos! )

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 19:54

Cassidy, ik heb wel eens het idee dat jij paarden voornamelijk als levensgevaarlijke dieren ziet (en dan vooral de hengsten) die er alleen maar op uit zijn om ons mensen aan te vallen en die proberen onder het werk uit te komen.

Ik weet niet of mijn indruk juist is en zo ja, hoe je aan dat idee komt, maar in "mijn" paardenwereld gaat het toch echt anders toe. Wij hebben tientallen dravers in training gehad, waaronder heel veel hengsten, en nooit hoeven terug vallen op dat soort onnatuurlijke martelwerktuigen. Sinds ik Parelli ken, is het opvoeden van de jonge paarden helemaal een fluitje van een cent. Mijn "veiligheid" is nooit in het geding, wij hebben altijd fijne paarden die graag doen wat we van ze vragen. Ik moet er niet aan denken de paarden als mijn "vijanden" te beschouwen, ik zie ze liever als vrienden waar ik wat van vraag Knipoog.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:12

Cassidy schreef:
oOliesjeOo schreef:
persoonlijk vind ik monty roberts het best.

Verklaar je nader? Waarom vind je hem het best?

zijn methode spreekt mij het best aan. de manier hoe hij met paarden omgaat
vind ik heel goed. zelf ik heb ook hempfling wel geprobeerd thuis maar dat werkte voor geen meter.
en toen kwam monty roberts in nederland en mocht een vriendin van mij met haar paard daarheen omdat
die niet op de trailer wilde. en toen ik hem met dat paard bezig zag zat er zoveel rust in, dat mis ik vaak bij anderen
zoals hempfling

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 21:43

Ik vind Hempfling wel goed en ben het met Joviban eens. Ik heb net het boek Natuurlijk Paardrijden uitgelezen en ik kon me er erg goed invinden. Het is inderdaad geen stappen-programma zoals Parelli, soms staat de oefening over de pagina verspreid uitgelegd en moet je zelf de verschillende stukjes bij elkaar voegen. Ik heb nooit een cursus bij hem gevolgd dus ik weet niet hoe hij IRL is, maar zoals anderen ook al zeiden; het gaat me niet om hoe hij tegen mensen is maar meer over hoe hij met paarden omgaat.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:17

Cassidy schreef:
Als je een paard hebt van 700 kilo die je aanvalt op het moment dat je de wei inkomt moet je heel stevig in je schoenen staan wil je dat oplossen. Als het de veiligheid voor de persoon op de grond garandeerd, mogen ze van mijn part de vicebreaker gebruiken. (o jee, wat zeg ik nou Bloos! )

Alles kan, ik ken ook mensen die dit soort problemen met alleen een clicker oplossen. gewoon iets verder kijken dan de "makkelijkste" weg. Alleen al het feit dat een paard ook kan aanvallen uit angst Scheve mond
Als je het niet kan zonder dit soort martelwerktuigen, moet je het gewoon overlaten aan mensen die beter zijn, zo simpel is het Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:44

Als je het niet erg vindt neem ik voor die eerste confrontatie in het land andere dingen mee dan alleen een clicker Haha!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:54

Wat is een vicebreaker?
Mijn merrie valt ook aan, maar heb weinig gedaan als het negeren en doen of ze lucht is, wordt ze echt gemeen jaag ik haar weg en verder doe ik me ding. Ik kan haar nu gewoon pakken, een vreemde hoeft het alleen niet te proberen. Sleurde me ook de hele wei door, maar ik hou dan het touwtje niet vast, nee laat gewoon los en vang/pak haar dan weer en gewoon weer opnieuw en na afloop beloning/iets lekkers.
Haal haar nu aan haar pluk of met touwtje om haar nek...
Maar ik geef toe dat zij wel aanvalt maar in he begin net voor je stopt, ben je bang wordt het van kwaad tot erger en gaan we bijten en daarna slaan, etc etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:03

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:24

Bloos! hij gebruikt het ook bij paarden met een stalondeugd, ik denk dat die man eens wat moet gaan lezen over paardengedrag
ik vind de vergelijking met een elektrisch draad echt heel slecht, absoluut niet vergelijkbaar. Ik zie alleen maar syptoombestrijding op die site Scheve mond

@cassidy
ik kan het ook niet met een clicker, maar er zijn genoeg mensen die dat wel kunnen. Geeft mij te denken dat ik dan misschien niet de juiste persoon ben om dat probleem met dat paard op te lossen Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 16:08

Ook ik heb de vicebreaker bij mijn eigen paarden niet nodig, en als ik wel een gevaarlijk dier tegenkom, laat ik het idd aan een ander over om dat op te lossen.

Wat betreft de Vicebreaker:

Als je goed kijkt op die site zie je dat er een heleboel uitgelegd wordt over paardengedrag en paardvriendelijke huisvesting en dat vind ik op zich al heel wat voor een website die probeerd een product aan de markt te brengen. Verder moet je het artikel van Clinton Anderson doorlezen waarin hij zegt dat je serieus moet nadenken welke (stal)ondeugd je eventueel zou willen gaan "behandelen" en of dat wel zin heeft. De andere artikelen zijn NIET van zijn hand, en verder denk ik zomaar niet dat hij hem voor zichzelf gebruikt. Clinton Anderson heeft alleen zijn naam verbonden aan dit product (en dat is idd jammer), maar dat heeft hij met heel veel producten gedaan). En zoals je een mes kunt gebruiken om een mooi beeld uit een stuk hout te snijden, kun je datzelfde mes ook gebruiken om iemand dood te steken.

Waar je wel gelijk in hebt, is dat het een Quick Fix is, en daar zijn Amerikanen dol op.

Mocht je verder nog informatie willen hebben over Clinton Anderson, moet je even op zijn website kijken. Hij heeft meer verstand van paardengedrag dan jij hem nu toedicht. Het is aan de ene kant jammer dat hij zijn naam met een dergelijk product verbind, maar sommige dingen die hij in zijn artikel opnoemt hebben zeker bestaansrecht.

Website Anderson:

http://www.downunderhorsemanship.com

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:10

Ik persoonlijk ben heel gelukkig met de methode van hempfling.
Gebruik zijn methode in het dagelijks werk met diverse paarden, en heb er zeer goede resultaten mee.
Ikzelf ben heel erg tevreden dat er juist GEEN gebruik wordt gemaakt van een stap-voor-stap-systeem, omdat ieder paard een individu is, en iedere combinatie verschilt van een andere. En dat moet zo blijven, vind ik.
Ik vind dat het paard veel meer in zn waarde gelaten wordt dan bij bijvoorbeeld een parelli. Ik haal deze methode aan, omdat ik daar zelf direct ervaring mee heb, en ik hier dus kan spreken over een persoonlijke ervaring in plaats van een "eens gezien" of "van horen zeggen"
Omdat iedereen anders is, zullen er zeker mensen zijn die niets kunnen met de methode van hempfling. Ik behoor tot de mensen die er wel wat mee kunnen, en ik ben er zeer over te spreken.

Dit alles is een MENING en geen vaststaand feit. Ik heb de waarheid niet in pacht (gelukkig) en spreek slechts uit mijn eigen persoonlijke ervaringen.
Groetjes, Lacuna

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:29

Lacuna, waaruit blijkt volgens jou dat de Parelli methode een paard niet in zijn waarde laat en Hempfling wel? Noem eens een concreet voorbeeld? En dan niet Parelli level 1, dat is beginnerstaal, maar L2 en verder?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:45

Hmzz... opvallend dat ik niets mag kiezen uit L1... zegt naar mijn idee genoeg. Knipoog

Nee, wat mij bij parelli tegenstaat (vandaar dat ik er nog eens expliciet bijgezet heb dat het mijn mening is) is het gebruik van fase 4 om tóch gedaan te krijgen van je paard wat je wilde.
In mijn ogen, is dat pure dwang, en ik hou daar niet van.
Voor mij persoonlijk is dat niet de manier waarop ik met paarden wil werken, en ik vind eigenlijk dat wanneer jij die fase 4 gebruikt om je paard toch maar te laten gehoorzamen, je hem niet in zn waarde laat, en je zijn mening niet respecteert.

Maar nogmaals, dit geldt voor mij persoonlijk, en laat iedereen die daar wel gelukkig mee is alsjeblieft gewoon lekker parelli doen Lachen Ik zal je geen stro-breed in de weg liggen Lachen tenslotte moeten we ook elkaar in onze waarde laten, en het feit dat ik het geen prettige methode vind, wil absoluut niet zeggen dat het daarmee ook geen prettige methode IS. Lachen

Groetjes, Lacuna

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:10

Lacuna schreef:
Voor mij persoonlijk is dat niet de manier waarop ik met paarden wil werken, en ik vind eigenlijk dat wanneer jij die fase 4 gebruikt om je paard toch maar te laten gehoorzamen, je hem niet in zn waarde laat, en je zijn mening niet respecteert.

Dus iedere keer als ik een paard tegen het lijf loop die me de spreekwoordelijke middelvinger geeft als ik wat van hem vraag, mag ik de aanwijzing niet dermate versterken tot ik reacties krijg? Als eens over nagedacht dat ook een paard bezig kan zijn met het verleggen van grenzen, en dat kan heel subtiel en heel sneaky? Zoals ook een paard op zijn strepen kan en moet staan, kan en moet ik dat als persoon op de grond ook.

Maar goed, als jij van mening bent dat jij de mening van je paard respecteerd als hij je tussen boxwand en hemzelf probeert te pletten en je hem in zijn waarde laat door dit gewoon toe te staan, is dat je goed recht om dat zo te doen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:17

Bedankt voor jullie racties! Haha! er zijn dus veel verschillende meningen over hem..

Alleen jammer dat iedereen gelijk alle andere methodes erbij gaat halen... Iedereen heeft zijn eigen mening, en elk paard reageerd anders... Dus ik hoop niet dat iedereen verder gaat met discusseren over alle andere methodes.
Iedereen doet wat hij zelf goed vind voor zijn of haar paard Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:01

Lacuna schreef:
Hmzz... opvallend dat ik niets mag kiezen uit L1... zegt naar mijn idee genoeg. Knipoog

Ja natuurlijk, zoals gezegd, L1 is voor beginners, voor de mens en niet voor het paard. In L2 leert de mens beleefd zijn en zijn paard te boeien en te vragen. Als je niet verder bent gekomen dan L1, dan heb je te weinig van de methode meegekregen om er een goed beeld van te vormen. En wat is volgens jou fase 4? Die kan bij mij zo licht zijn als een haartje, het is bepaald geen meppen of als een gek met een touw zwaaien, maar die subtiliteit moet je gaandeweg aanleren.

Weer helemaal on topic: ik vind het jammer dat Hempfling weinig toegankelijk is, de drempels om veel bij hem te gaan kijken zijn voor mij te hoog, want wellicht zou ik er heel veel aan hebben als ik hem persoonlijk aan het werk kon zien. Uit zijn boeken haal ik te weinig.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:19

Nee... nee dat is het mooie aan die fase 4...
Die hoeft "slechts zo te zijn dat deze effect heeft"
Maar puntje bij paaltje betekent dat wel dat je paard MOET gehoorzamen aan jouw wil.

cassidy
Ik zeg absoluut niet dat je dat niet mag doen. als dat jouw manier van werken is, zoals ik in mn vorige post ook al vermeldde, ga alsjeblieft je gang! Maar mijn manier van werken is het niet. Dat is een mening (de mijne welteverstaan) en daar hoeft niemand het mee eens te zijn.
Oh ja, laat hem alsjeblieft zn grenzen verleggen... en als het kan de mijne ook! Zodat we samen kunnen groeien, samen kunnen worden, en samen kunnen zijn in de diepste zin van het woord. Geef hem alsjeblieft die mogelijkheid, opdat we verder kunnen komen buiten de kaders.

Ja, hempfling is inderdaad in het begin wat moeilijk, maar als je er echt voor wilt gaan, dan geeft natuurlijk paardrijden je wel álles wat je nodig hebt. Je moet het alleen wel willen zien, en dat kost tijd, veel tijd. Maar als je eenmaal door hebt hoe en wat er bedoelt wordt, en je samen met je paard door kunt, dan zijn er geen grenzen meer, en kun je eindeloos verder. Lachen

Groetjes, Lacuna

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:24

Die grenzen heb ik nu ook niet Lacuna, en als ik kijk hoe snel mijn jonge hengst alles oppikt en hoe zeer hij daarbij in zijn waarde wordt gelaten, dan heb ik het idee dat het beeld wat mensen van Parelli hebben toch totaal niet klopt. Maar goed, ieder moet doen waar hij goed in is, en wat bij zijn/haar paard of pony past. Ik zie me bijvoorbeeld met een jonge onstuimige hengst niet buiten met alleen een touwtje om zijn hals wandelen, hoe mooi ook. Dat is met een kleine pony toch een stuk makkelijker te realiseren denk ik Lachen.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:36

haha ik ga mn profiel en oude fototopics maar eens verwijderen...
iedere keer dat ik iets zeg hier, wordt er afgegeven op de shetlander Knipoog Of ik moet even wat foto's toevoegen van wat andere paardjes waar ik ook mee werk...Knipoog

Echter, ook met de shetlander (hihi dat was ook een jonge, onstuimige hengst hoor) heb ik wel een voorbereiding gedaan voor we de straat op gingen aan een halstouw hoor Knipoog Ik heb nog geen doodswens, en ook een shettie gaat als tie zn kop erop heeft, gewoon zn eigen gang, en dan kun je op je kop gaan staan, maar je bent helemaal nergens meer.
Deze zelfde voorbereiding zou ik net zo goed doen met welk ander paard dan ook. En tot nog toe geeft dat de resultaten die ik graag wil zien, hoewel ik met geen van de andere paarden nog zo ver ben als met de shetlander. Maar goed, met de shet werk ik al ruim 5 jaar. Met die andere paardjes nog geen maand Knipoog

Maar precies, ieder moet doen wat bij hem of haar past, en waarbij het paard zich prettig voelt. En uiteindelijk willen we toch allemaal hetzelfde: plezier met je paard Lachen

Groetjes, Lacuna

[EDIT] net even gekeken, maar er staan helemaal geen foto's in mn profiel... hmz.. hoe wist je dat dan van die shetlander? Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:41

Is niet zo moeilijk hè, ben heel lang lid van het NH-forum geweest Haha!. En ik kén shetlanders, heb jarenlang een stronteigenwijs Shetlandhengstje gereden, was aangeschaft voor de kleinkinders maar die durfden er niet op Haha!. Toch was dat een schijntje vergeleken met de dravers waar ik nu de gelukkige eigenaar van ben, als die gaan lopen, dan lópen ze ook *LOL*. Maar misschien win ik de loterij nog eens en kan ik eens bij Hempfling gaan kijken, en hem wat vragen stellen, want van iedereen kan je wat leren.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 07:11

oh verdorie Knipoog
ik dacht al, was al tijden niet meer op dit forum geweest, en toch ken je me nog. Daar móest iets achter zitten Knipoog

Jup, en als ik de loterij ook win, ga ik wel mee... Zou hem graag eens IRL aan het werk zien.
Misschien valt ie dan wel hartstikke tegen Tong uitsteken

Groetjes, Lacuna

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:23

Ook bij deze discussie valt me weer op dat we alleen maar bezig zijn om te vertellen dat de methode waar je zelf mee werkt de beste is. En al het andere vaak slecht is of geheel waardeloos. Waarom kijken we niet meer naar wat we van elkaar kunnen leren in plaats van wat we er niet goed aan vinden? En vorm je je eigen stijl uiteindelijk?

Hempfling is een goede paardenman. Hij kan veel met paarden bereiken. Net zoals de andere 'grote' namen. Er zijn onderdelen uit zijn systeem die ik minder zal gebruiken, omdat het mij persoonlijk niet geheel aanspreekt. Maar dat zegt meer over mij, dan over hempfling.

Er is niets op de wereld dat zwart wit is. Helemaal goed, of helemaal juist, zo werkt dat niet. Alles is interpretatie. Vanuit onze eigen persoonlijkheid. Wat jij als juist beschouwd, kan voor mij volkomen verkeerd zijn. En we kunnen allebei een goed resultaat bereiken. Zolang het zonder geweld of pijn is is het wat mij betreft goed om te proberen. En laat de paarden de enige jury zijn.

We praten hier veel over de juiste omgang met je paard. Mijn mening is dat mensen die geen respect hebben voor andere mensen vaak ook geen respect hebben voor dieren. Ik zie gedrag dat mensen naar elkaar hebben veel terug komen op de manier waarop ze met dieren werken. En vaak geheel onbewust

Als je wat wil veranderen in je omgeving, of met je paard is de oplossing wat mij betreft om in de spiegel te kijken en de oplossing bij jezelf te vinden.

Groeten,

Annemarie van der Toorn