Arabesk schreef:Lucerne vind ik nog de meest acceptabele vorm van 'krachtvoer'. Er zit wel veel suiker door, da's wel jammer, maar de oorspronkelijke structuur en vezels blijven behouden.
Voor koudbloeden dus uitermate ongeschikt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Lucerne vind ik nog de meest acceptabele vorm van 'krachtvoer'. Er zit wel veel suiker door, da's wel jammer, maar de oorspronkelijke structuur en vezels blijven behouden.
Citaat:Met dit dieet is de oudste deze winter voor het eerst niet zo dik geworden Ook zie ik hem minder luchtzuigen als voorheen. De jongste ziet er goed uit en heeft voldoende energie. Gezien de resultaten zou ik zelf niet meer terug willen naar krachtvoer.
Visconti schreef:Mijn paard krijgt een kwartje muesli zodat hij toch een beetje mee kan doen met de rest. Dus helemaal krachtvoer loos is hij niet. Hij doet het er super op, om eerlijk te zijn merk ik geen verschil qua energie. (hij is nog altijd even pittig) Hij krijgt wel flink wat ruwvoer in de winter, 's zomers heeft hij voldoende aan het land. Ik train hem voor endurance en heb laatst nog een rit gereden van 4 uur lang en alleen maar flink gedraafd. En als hij vervolgens thuis komt en nog een flink sprintje trekt denk ik dat hij niet veel te kort komt.
jessy schreef:[...]
Deze winter hebben ze 3x per dag ruwvoer (jongste in principe onbeperkt, oudste wat minder) gekregen en 2x per dag een bakje 'kracht'voer. Hierin zat per portie één handvol verpulverde "le brick" (van de paardendrogist), een half schepje kompleet supplement (ook paardendrogist)voor de vitamines, beetje knoflooksnippers, een half appeltje, wat wortelen, en wat lijnzaadolie.
[...]
sonjim schreef:Als je van de brokken af wilt ivm de rotzooi die erin zit zou je ook eens aan Marstal kunnen denken, die hebben meusli's met een laag suikergehalte, nu zelfs een zonder suiker en het voer bevat geen E-nummers. Ik kan mijn haffie niet zonder krachtvoer laten staan, omdat ze dan echt in no time super vermagert, ondanks het vele hooi of gras. Ook in de zomer in een volle wei lukt dit niet, ik heb het meermaals geprobeert ook uit angst voor hoefbevangenheid, maar dan hoe ik geen paard meer over.