Equus, NH, wat is het beste?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Equus, NH, wat is het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:14

idd, wat verstaat ieder voor zich onder geweld. En denk je dat alle NH-ers gaan vragen ofdat ze geweld mogen gebruiken. Ik denk dat dat iets is wat een NH-er op dat moment zelf beslist. Het zijn geen regels die ze volgen, maar een bepaalde methode in de omgang (dat is hoe ik er over denk), en een NH-er weet zelf wel net als een niet NH-er of zijn tik gepast is of niet. NH-ers zijn imo geen softies, maar proberen alles zo goed mogelijk over te brengen door (uhm, hoe moet ik dit zeggen) hulpen te geven die een paard begrijpt zonder fysiek te worden. Dus lichaamstaal e.d.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:20

Payal schreef:
de een vind dat als je paard iets doet wat jou niet aanstaat, je het moet negeren, dan gaat het vanzelf wel over.
De ander vind dat je een tik moet geven, dan houdt je paard er ook vanzelf wel mee op.

Het punt is dat de "methode" die je kunt gebruiken voor een groot deel afhangt van het paard. Waar je bij het ene paard dingen moet negeren, moet je bij een ander paard een tik geven of even aangeven dat je het punt dat het paard wil maken begrepen hebt maar een andere keuze maakt. Er is niet één systeem dat voor alle paarden werkt, echt niet.

Payal schreef:
Maar ik vind NH toch zelf wel dat plaatje hebben van "geen geweld". Waarom zou er anders NH zijn? Dan kan je het toch ook gewoon "Omgaan met je paard" noemen? Want je gaat dan niet echt heel anders om met je paard. De mensen die niet aan nh doen, geven een tik, maar als je bij nh ook geweld mag gebruiken, wat is dan het onderscheid tussen die twee?

Da's nou het leuke, eigenlijk is er geen onderscheid tussen mensen die NH (correct) toepassen en JBF-ers die weten waar ze mee bezig zijn. En geloof me, er zijn genoeg mensen die niet NH doen (zeggen ze), maar nog steeds geen tik geven Haha! En er zijn een heleboel "NH-ers" die feitelijk geen flauw benul hebben waar ze mee bezig zijn. Dus nee, eigenlijk is er geen onderscheid Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 15:48

Idd Waratje, er is geen onderscheid tussen de goede NH-ers en de goede JBF-ers. Haha!
Wat dat betreft is de hele NH-hype pure marketing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 17:36

Precies, daarom zul je mij ook niet horen zeggen dat ik NH "doe", ik hou niet van hypes. Haha!

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:11

Wendy schreef:
Payal schreef:
De mensen die niet aan nh doen, geven een tik, maar als je bij nh ook geweld mag gebruiken, wat is dan het onderscheid tussen die twee?

Ik ben eigenlijk heel benieuwd wat jij onder geweld verstaat?

wat ik onder geweld versta? in dit geval bedoel ik het dat je wel eens een tik mag uitdelen. Je moet echt niet denken dat ik mn paard ga schoppen ofzo hoor..
ik gebruikte het woordje "geweld" alleen, omdat er anders zoveel "tik" in de zin stond Bloos

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 13:12

Cassidy schreef:
Idd Waratje, er is geen onderscheid tussen de goede NH-ers en de goede JBF-ers. Haha!
Wat dat betreft is de hele NH-hype pure marketing.

uh.. wat houd JFB precies in..? Tong uitsteken tsjah, sorry, blond hea Knipoog Vork

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:31

JanBoerenFluitjes

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 21:09

ik ben nog steeds niet veel wijzer Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:42

mensen die dus iets oplossen met een consequente tik en soms schop waarbij het paard meteen weet waar die aan toe is als die iets heel fouts doet. Tenminste dat is wat ik eruit op maak

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 09:49

JanBoerenFluitjes is gewoon gezond boerenverstand gebruiken. Iets wat echte paardenmensen hebben geleerd, voor een deel van andere echte paardenmensen, maar ook een deel vanuit eigen inzicht. Want dat is het grote verschil tussen paardenmensen en mensen met paarden: inzicht. Het vervelende is dat de echte paardenmensen aan het uitsterven zijn, vandaar dat NH in die leemte kan duiken Huilen En heel jammer daarbij is dat heel veel mensen die NH gaan "doen", alleen maar de kunstjes aanleren, maar het inzicht niet krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:08

Had het niet beter kunnen formuleren....

Payal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 18:47

ok ik snap het Knipoog