Klaasje schreef:[Dat is toch ook zo? Laat jij een paard over je heen lopen? Ik denk het niet. Tuurlijk moet men een vriendschap opbouwen met een paard, waarom heb je anders zo'n dier. Maar je moet wel de leidinggevende zijn, en dat kan ook mét een vriendschap, toch?
Sorry als ik in herhaling treed, maar heb niet het hele topic doorgelezen.
"Als wederszijds respect heeft plaatsgevonden is consequent zijn ineens niet meer belangrijk.
Respect voor wie ik ben en voor mijn ruimte is in eerste instantie belangrijk, daarna vertrouwen in wat ik vraag, vraag alleen maar als je weet dat je paard het antwoord KAN geven. Groot nadeel van consequent zijn (ohne ende) is dat een paard zich niet kan ontwikkelen omdat het consequente gedrag van de trainer verdere vrije ontwikkeling van het paard in de weg staat.... "
Deze quote heb ik van mijn eigen forum af gehaald. Als je je wilt opstellen als leidinggevende impliceer je dat je altijd bepaald wat er gebeurd, ik wil dat terrein nou juist verder verkennen. Natuurlijk bepalen wij grotendeels wat er gebeurd, we houden ze in een stal, we zeggen dat we vandaag buiten gaan rijden, of gaan dressuren etc. Mijn streven is dat ik ga herkennen wat mijn paard op die bepaalde dag leuk zou vinden om SAMEN met mij te gaan doen. Ik noem dat vriendschap, want op die wijze zet ik mijzelf niet vooraan, maar zet ik het samenzijn vooraan. En natuurlijk ga ik ervan uit dat mijn paard gaat herkennen wat ik leuk vind of zou willen doen. Dat heet zoeken naar de juiste weg (VOOR MIJ HE, ik impliceer niet dat anderen mijn weg zouden moeten volgen).
En voordat iedereen nu denkt dat ik een zweverig gezeur loop te verkondigen: ik werk dagelijks met 20 paarden, waaronder veel hengsten. En ja, als ik ze niet ken MOETEN ze mij respecteren, ik laat beslist niet over me heen lopen en als ik onrespectvol behandeld wordt krijgen ze ook wel eens een knal, maar nooit uit frustratie, ik geef daarmee mijn grenzen aan. Straf werkt alleen als je van jezelf weet dat je het emotieloos kunt doen en op het juiste moment. Maar ik hou de deur naar vriendschap altijd voor ze open. En de grenzen binnen vriendschap ben ik aan het verkennen.