Discussie natuurlijk bekappen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Discussie natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:07

Aangezien Arabesk dit topic speciaal voor mij geopend heeft zal ik mijn zegje ook even doen.

Ik ga helemaal mee in het verhaal van Deighton dat er NB-ers zijn die vastzitten in de principes van het NB. Dit zijn mijns inziens ook de mensen waarvan de dieren problemen hebben.

Ik heb geen problemen met NB, het is een systeem en als iemand zijn paard er goed op functioneert dan is dat prima. Wat ik niet goed vind is dat goed functionerende paarden door sommige mensen met alle geweld over moeten op NB, met alle gevolgen van dien. En natuurlijk zijn er mensen die de hoeven heel rustig laten corrigeren en daar dan ook een tijd over doen, zonder problemen. Vind ik prima.

Helaas zijn er ook aardig wat verhalen op onder andere BOKT van mensen die rigoreus aan de slag gaan en met die paarden gaat het een stuk minder goed. Wat mij erg opvalt bij mensen die NB doen is dat ze elkaar eigenlijk helemaal niet corrigeren op het moment dat het mis gaat en dat het eigenlijk een beetje gebaggetaliseert wordt.

Een traditionele hoefsmid mag op zn vingers getikt worden als hij het verkeerd doet want hij wordt geacht deskundig te zijn. Geen problemen mee.

Ik heb ook geen problemen met iemand die af en toe een vijl langs een hoef haalt. Waar ik wél problemen mee heb is dat ondeskundigen zelf aan het kappen gaan na een 2 daagse cursus en dat gebeurd echt. En dan krijg je dus van topics waar zo'n meisje haar paard weer door een TB laat opknappen en vervolgens een heel verhaal op zn website plaatst. Terwijl ze ook een gecertificeerde bekapper had kunnen nemen die over een langere periode had kunnen corrigeren zonder problemen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:14

Ik was tevreden over het natuurlijk bekappen.

Toen mijn paard van de ijzers af ging had ze geen gevoelige voeten maar sleet ze erg scheef af omdat ze toontredend is en achter strijkt.

Nb-er erbij en het scheef afslijten werd al gauw minder ook kon ik zonder moeite over stenen etc. rijden. Ook deed de verandering van het meer naar buiten ook in de winter haar goed.

Nu word mijn paard op aanraden van de dierenarts sinds een aantal maanden door een smid bekapt en helaas pas moesten er weer ijzers onder. Paard ging gevoelig lopen en sleet heel erg scheef af.

Voor mijn paard werkte NB wel alleen als je op een pensionstal staat hoef je daar niet mee aan te komen. Tenminste dat is mijn ervaring op meerdere stallen. Helaas word er nog steeds met argusogen naar gekeken terwijl ik dus ervaren heb dat het echt werkt.

Ik heb het ook het nadeel dat mijn paard van zichzelf hele kleine hoeven heeft zeg maar formaat wat veel ponys op ijzers hebben dus er word al heel snel gezet je paard staat te kort. Tja paarden op ijzers hebben nu eenmaal vaak grotere voeten. Ook ging ze met nb iets achterover hangen omdat de hielen lager zijn zeker zonder de ijzers er bij opgeteld en de andere stand die je dan krijgt. Daarom moest ik van de dierenarts weer terug naar TB/ijzers. Eigenlijk moesten er zelf wiggen tussen maar dat heb ik maar niet gedaan want dat vond de smid niet nodig.

Ik vind het erg jammer dat ik haar nu niet kan laten NB-en. Ben wel op zoek naar een eigen stekkie maar dat is niet zo makkelijk.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:33

Deighton schreef:
Hoi allemaal,

Dan gooi ik ook mijn mening maar weer eens neer.

Verschil traditioneel versus natuurlijk
Ik denk dat het verschil in theorie vaak veel groter is als in de praktijk. Ik heb het idee dat binnen NB vrij veel is gedocumenteerd over hoe de hoef bekapt moet worden en dat er dat er daardus tussen de NB-ers niet zo heel veel verschil zit in de manier van werken. In grote lijnen wordt op de dezelfde wijze bekapt. Binnen de traditionele bekappers/smeden zijn naar mijn idee de onderlinge verschillen in werkwijze groter. In de praktijk betekent dit dat ik wel eens bij nieuwe klanten kom waarbij ik het eigenlijk nauwelijks anders zou doen als de TB die er daarvoor kwam (los van de mustangrol).

Klopt, dat merk ik ook! Het verschil tussen TB en NB is niet zo groot. Ik zeg altijd maar dat ik er een beetje tussenin zit, maar eigenlijk bepaal ik per paard wat ik doe. Elke goede TBer en NBer zal dat doen. Schijnheilig

Hoeven van wilde mustangs
Ik denk dat elk paard andere hoeven heeft door onder andere: rastypische aanleg, omstandigheden waaronder het gebruikt en gehouden wordt en zaken als voer etcetera. Ik denk dat wilde mustangs hoeven hebben ontwikkeld die goed zijn voor hun omstandigheden. het gaat me dan ook te ver om domweg altijd naar dat model te streven. Ik denk je moet streven naar hoeven die passen bij het gebruik van het paard. De engelse zusterorganisatie van de AANHCP heeft inmiddels een eigen certificatietraject opgezet, deels vanwege het feit dat een opleiding voor bekappers in de US in de praktijk niet haalbaar is, maar zeker ook vanwege het feit dat onze omstandigheden aan deze kant van de wereld toch echt anders zijn.

Deighton, volkomen mee eens! Go jij! Go jij!

Toen ik startte met NB, inmiddels 3 jaar geleden, streefde ik ook vorm van de hoeven van wilde mustangs na, inmiddels heb ik dit streven deels laten vallen. Ik streef naar een goed lopend paard met de hoeven die daar voor dat paard bij horen.
Mijn Tinker heeft echte hoeven uit het boek van Ramey. Het maakt daarbij niet of ze in de wei loopt of zoals de laatste gtijd op de stenen in de paddock, de hoeven veranderen nauwelijks. Mijn Shire daarentegen heeft de afgelopen periode veel dikkere zolen gekregen, van een min of meer concave hoef is de buitenkant van de zool volgelopen/ platter geworden.

Om maar even aan te tonen dat elk paard anders is en anders reageert!

Uitgangspunten versus wetten
Het grote risico van NB vind ik dat veel mensen vastzitten in de uitgangspunten en denken dat die voor elk paard gelden. Gisteren was ik bij een klant die een boek over NB heeft bestudeerd en perse wil dat ik volgens die regel bekap. Het betreffende paard staat tijdelijk in pension waar geen weidegang is. Betreft een Fries met prima hoeven, waarvan de stralen de neiging hebben om de buitenste straalgroeven "op te vullen". Ik snij dan de straal bij, om te voorkomen dat er vuil achterblijft en het uitkrabben te vergemakkelijken. Het heeft me echt heel veel overtuigingskracht gekost voor ik de stralen een beetje vrij mocht leggen. Alles ging uiteraard ingoed overleg, maar het geeft wel aan dat het allemaal maar uitgangspunten zijn en geen wetten.
Als bestuurslid van de vereniging natuurlijke hoefbekappers spreek ik veel bekappers en merk ook daar dat men toch wat genuanceerder omgaat met de uitgangspunten.

Strasser versus NB
Regelmatig wordt strasser en NB op een hoop gegooid. Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met Strasser, denk ik wel dat er een behoorlijk verschil is.

Zom dan ga ik nu weer even uitmesten, dan lees ik straks wel wat ik allemaal fout heb gezegd Haha!

Naar mijn mening heb je helemaal niets fout gezegd! OK dan!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:51

@Deighton: Op zich zeg je niks verkeerd, maar er zit een suggestie in die niet klopt.

De suggestie dat NB'ers de wilde hoef nastreven. Nu ga ik Ramey weer aanhalen, maar alleen omdat mensen denken dat Ramey die wilde hoef nastreeft.

Ramey zegt zelf dat hij die wilde hoef in z'n achterhoofd houdt, maar dat hij dat model zelden bereikt omdat de omstandigheden voor het paard nou eenmaal anders zijn dan in het wild. En dus is de optimale vorm voor die omstandigheden een andere vorm dan de vorm in het wild.

Iedereen zegt steeds dat het niet goed is om heel star een bepaalde vorm na te streven. Ja!!! Dat klopt!!! Maar er is ook NOOIT iemand geweest die heeft gezegd: "Je hoeft niet naar het paard te kijken, snijd gewoon die hoef in dit vormpje en alles komt goed."

Heel goed van je dat je ieder paard apart bekijkt, maar eigenlijk is dat normaal en niet anders dan een andere goede smid of bekapper zou doen.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:11

@Arno:
Ik heb toch heel regelmatig klanten die willen dat je volgens het boekje bekapt. Dat het in hun specifieke situatie weleens anders moet, kost soms heel wat discussie, dat is waar ik op doel.

En nu gaan we richting Bodegraven nog een par paardjes bekappen. Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:18

Maar in de boekjes (tenminste, de boekjes die ik heb gelezen) staat ook nooit dat je het altijd volgens een bepaald model moet doen en dat je altijd naar het paard moet kijken.
Dus wat dat betreft is er niks mis met volgens het boekje bekappen.

Misschien dat er wel wilde hoeven in die boeken staan, maar er staat niet iets bij als: Hier gaan we naartoe en al het andere is fout.

Zo laat nog bekappen?
Neem je een zaklamp mee?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:44

Ja Arno maar jij kan lezen.
Het enige waar ik me aan stoor, is alle consternatie en hysterie rond de manier van bekappen.
Het is niets nieuws.
Wat ik wel goed vind is dat veel mensen nu gaan denken: "Houd ik mijn paard wel goed? Krijgt hij wel genoeg beweging? Het is eigenlijk niet zo erg om hem buiten te laten staan.. Waarom staat hij eigenlijk op ijzers?". Daar ben ik blij om, de mensen gaan bewuster keuzes maken voor hun paard.
Ik snap wel dat sommige mensen moe worden van al dat soort stromingen. Jaren terug moesten ineens alle paarden op eggbars. Die waren heilig verklaard ofzo. Paar jaar terug waren het de Natural Balancing shoes; van de 100 paarden die er toen opgezet werden, staan er nu nog maar 10 op. Maar: Natural Balancing shoes waren in (de manier van bekappen is zo goed als hetzelfde als de witte lijn methode trouwens, in mijn optiek).
Wat is het volgende? Cytek wordt niet de nieuwste hit. EquiLibrium is goed, maar niet alle paarden gaan daarop. EasyWalker ook niet. Zelf bekappen? Misschien! Maar ik hoop van niet. Anders is er een hóóp goedmaakwerk voor de hoefsmeden over een jaar of twee!!
Vriendjes zijn?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:04

Niet zelf bekappen, maar zelf bijhouden tussen de controlebeurten door Knipoog
Dat scheelt alvast een hoop goedmaakwerk over een paar jaar.

Er zijn inderdaad veel rages, maar ik zie natuurlijk bekappen niet als een rage die weer overwaait.
Al die aparte ijzers hebben een vaste vorm, die blijft zo en dat is het dan. Logisch dat er dan na een paar jaar een nieuw verbeterd ijzertje komt.
Natuurlijk bekappen verandert ook langzaamaan door nieuwe inzichten maar het blijft gewoon natuurlijk bekappen heten. Het is inderdaad een goede vraag waarom het zo anders is dan de hoefsmederij, want hoefsmeden denken ook na over hun vak.

NB is gewoon een afsplitsing van de hoefsmederij (en ik reken strasser ook tot een NB vorm, dus dan is het ook een afsplitsing van de vee-artsen wereld) die ijzers niet als oplossing ziet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 20:36

Ik weet wel zeker dat dit geen rage is. Dit is een nieuw inzicht dat meer en meer zal gaan doordringen en de plaats van ijzers zal gaan innemen. In ons korte leven zullen wij misschien niet meer meemaken dat ijzers het museum ingaan, maar over 100 jaar zullen ze ongetwijfeld met verbazing kijken hoe wij in deze relatief moderne tijd nog zo'n achterhaald middel toepasten.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:53

Bedankt voor de reacties
Blijkbaar valt het wel mee en hoef ik me er niet druk om te maken.
Mijn pony's worden trouwens natuurlijk bekapt.
Het meeste doe ik zelf en om de ongeveer 2 maanden komt de professionele NB'ster langs.
Tot dusver heb ik volgens haar gelukkig nog geen stommiteiten uitgehaald en gaat het goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:55

gouda schreef:
Voor mijn paard werkte NB wel alleen als je op een pensionstal staat hoef je daar niet mee aan te komen. Tenminste dat is mijn ervaring op meerdere stallen. Helaas word er nog steeds met argusogen naar gekeken terwijl ik dus ervaren heb dat het echt werkt.
<knip>
Ik vind het erg jammer dat ik haar nu niet kan laten NB-en. Ben wel op zoek naar een eigen stekkie maar dat is niet zo makkelijk.

Gouda, dit begrijp ik niet. Op welke pensionstal je ook staat, je bepaalt toch altijd nog zelf door wie je je paard laat bekappen?! Wat maakt het nou uit hoe anderen daar over denken.

Ook begrijp ik je keuze voor ijzers niet. Toen je paard gevoelig werd, had je voor hoefschoenen kunnen kiezen om hem door de gevoelige periode heen te helpen, en dan was je er daarna ook zeker van geweest dat de hoeven hersteld waren. Als je straks weer opnieuw blootvoets wilt, kun je waarschijnlijk weer helemaal opnieuw beginnen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:16

Deighton schreef:
arno8 schreef:
Ramey is erg voor droge hoeven omdat de paarden in het wild het volgens hem ook prima doen zonder nat te worden. Maar in de documentaire zie je wat de paarden doen als ze gaan drinken: ze lopen tot aan hun buik in het water. Die hoeven worden dus wel degelijk nat gehouden.

Hoi Arno,

Afgelopen zomer tijdens een clinic van Pete Ramey vertelde hij me dat hij nog nooit een paard had gezien met te droge hoeven. Hij schuurde bij een aantal paarden de buitenkant van de hoef op met schuurpapier, om te voorkomen dat er in de minimale kleine barstjes schuimmels zich konden nestelen.
Ik rasp of schuur in principe nooit de buitenkant van de hoeven, maar vroeg hem of dat wellicht kon helpen bij vochtopname in een zeer droge periode. Hij antwoordde dat te droge hoeven nooit een probleem was. Ik begrijp echt niets van deze reactie, want zie in de droge periode toch aardig wat paarden die tgv de droogte sneller brokkelen of scheuren. Het geeft voor mij in ieder geval aan dat er kennelijk wel een groot verschil zit in de klimatologische verschillen tussen zijn plekje en het onze.
Overigens was het zo dat hij op de ene dag alle hoeven opschuurde en de volgende dag geen enkele...........

Ramey is wel een wispelturig typje hoor.
Ben je net gewend aanhet kortwieken van de steunsels, mag het van hem niet meer.
Zo dus ook met opschuren....

Het opschuren vd hoef om schimmels tegen te gaan, doen wel meer mensen, zowel TS als NB.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:20

KindnessM schreef:
bij cytekijzers wordt uitgegaan vanuit t natuurlijke draagpunt.

Mag ik effe hard lachen? Sigaar
Het natuurlijke draagpunt, nl volgens NB ers dan he, is nl de draagwand, de zool en de straal.
Met dit ijzer krijgt de draagwand, plus de zool helemaal geen kans om te dragen.

Het zal heus voor sommige paarden een uitvinding zijn, maar voor gezonde paarden, die goed lopen, lijkt het me he-le-maal niks.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:22

gouda schreef:
Ik was tevreden over het natuurlijk bekappen.

Toen mijn paard van de ijzers af ging had ze geen gevoelige voeten maar sleet ze erg scheef af omdat ze toontredend is en achter strijkt.

Nb-er erbij en het scheef afslijten werd al gauw minder ook kon ik zonder moeite over stenen etc. rijden. Ook deed de verandering van het meer naar buiten ook in de winter haar goed.

Nu word mijn paard op aanraden van de dierenarts sinds een aantal maanden door een smid bekapt en helaas pas moesten er weer ijzers onder. Paard ging gevoelig lopen en sleet heel erg scheef af.

Ik heb het ook het nadeel dat mijn paard van zichzelf hele kleine hoeven heeft zeg maar formaat wat veel ponys op ijzers hebben dus er word al heel snel gezet je paard staat te kort. Tja paarden op ijzers hebben nu eenmaal vaak grotere voeten. Ook ging ze met nb iets achterover hangen omdat de hielen lager zijn zeker zonder de ijzers er bij opgeteld en de andere stand die je dan krijgt. Daarom moest ik van de dierenarts weer terug naar TB/ijzers. Eigenlijk moesten er zelf wiggen tussen maar dat heb ik maar niet gedaan want dat vond de smid niet nodig.

Gouda, luister nu eens een keer naar jezelf, ipv blind achter iedereen aan te lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:25

Het vergt wel wat moed om het advies van een VA en HS in de wind te slaan. Maar in sommige gevallen zitten ze er echt naast.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 21:44

Ik zal even een voorbeeld geven van een foutje van DA en HS, die tegelijk bij mijn pony kwamen kijken in. Na een paar keer heen en weer stappen en draven, waren ze het er over eens dat mijn pony te kort stond en dat ik haar maar snel op de zachte wei moest zetten of op ijzers zodat haar hoefwand weer een fatsoenlijke lengte kreeg. Bovendien zou ze waarschijnlijk ook artrose in haar rechterspronggewricht hebben.
Onlangs is dezelfde pony bij de holistische DA geweest en die constateerde oa een scheef bekken.
Nu dat verholpen is, loopt ze achter prima met een nog net zo korte hoefwand.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 21:48

Of ze zeggen laat maar inslapen want dit paard is de behandeling niet waard....

Boos!

idioten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:05

Antheman schreef:
Ramey is wel een wispelturig typje hoor.
Ben je net gewend aanhet kortwieken van de steunsels, mag het van hem niet meer.
Zo dus ook met opschuren....

Leren = veranderen AM.

Het blootsvoetse kent eíndelijk een ontwikkeling naar Evidence Based Medicine. dat is 'kijk, denk, test' en doen op basis van bewíjs in plaats van op basis van 'ik vind'.

Ramey is een erg goed voorbeeld van open staan voor nieuwe kennis en het daarbij aanpassen van zijn handelswijze.
Dat veel mensen zekerheid uit een dogma willen halen is hún probleem. Dat maakt Ramey nog niet wispelturig. Dat maakt hem een zich ontwikkelend mens.

Er gaan nog wel meer uitkomsten veranderen want er komen erg interessante en verrassende wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar. Zo blijkt de zool van achter naar voren te groeien en met een andere snelheid dan de hoefwand, hetgeen constructief een probleem moet opleveren maar dat niet doet.
Een sterke uitspraak van Ramey over de groeirichting is 'we should have discovered this in the field but did not' en geeft aan dat dit op zich HEEL veelzeggend is...

Het, de methodes van hoefonderhoud welke dan ook, zijn tóóls not rúles!

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:09

Ik ben het helemaal met HC eens. Van mening veranderen betekent niet dat je wispelturig bent.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:19

Antheman schreef:
Het natuurlijke draagpunt, nl volgens NB ers dan he, is nl de draagwand...,

Waarmee NB de maatstaf is?

Volgens míj en een aantal anderen namelijk niet of in slechts heel beperkte mate. Ja ook Ramey is bij deze ontwikkeling betrokken.
Er is nog steeds een groot wetenschappelijk raadsel over hoe een nagel (dus hoefwand) groeit en hoe de witte lijn functioneert. Daarbij lijkt het wel steeds onwaarschijnlijker dat de 'nagel' via die witte lijn duurzaam gewicht kán dragen. Je moet de verbinding tussen hoefwand en hoef waarschijnlijk zien als de hydraulische differenteelkopping in moderne all-wheel aandrijvingen van autos.
Maar goed, daar wordt dus onderzoek naar gedaan en we wéten het niet. De Natuurlijk Bekapper 'vinden', 'geloven'....
Verder hang ik Niet Bekappen aan dus heb hier eigenlijk niets te zoeken Haha!

HC

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:20

Kijk...evidenced based! Dát is waar ik nou op zit te wachten!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:21

Probleem met evidence based:

Als je alleen dingen wilt doen die bewezen zijn, moet je nog 30 jaar wachten voordat je je paard gaat bekappen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:28

arno8 schreef:
Ik ben het helemaal met HC eens. Van mening veranderen betekent niet dat je wispelturig bent.

Moet je van mening veránderen dan? Die Ramey bijvoorbeeld heeft nog steeds dezelfde manier van over dingen denken doch de uítkomst is vernaderd.
Dat is nu net de crux Arna. Niet vínden maar 'kijk, denk, test'.

Naast de dood is er nóg een zekerheid in het leven, verandering. Niets blijft hetzelfde, NIETS.
Een hoef is daarbij ook nog eens een deel van een Complex Adaptief Systeem. Voor veel mensen te onthutsend onzeker deze wetenschap. Het verwoordt echter de huidige stand van kennis van zaken, het adaptief systeem-denken.

Je méning kan en mag veranderen, doch dat hoeft helemaal niet hetzelfde als, noch een voorwaarde te zijn voor andere handelswijzen.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:34

arno8 schreef:
Probleem met evidence based:

Als je alleen dingen wilt doen die bewezen zijn, moet je nog 30 jaar wachten voordat je je paard gaat bekappen.

Je kan nu handelen op basis van wat er nu bekend is. Je hoeft niet niets te doen maar wel te stoppen met 'geloven'.
Al handelend komt er meer bewijs en verander je jouw handelen. Zie Ramey.

Verder is het heel sterk en correct om te accepteren dat iets niet bekend is, geen eenduidig antwoord heeft. Dat voorkomt dogmatische schijnzekerheid.
Er is altijd meer, altijd.

HC

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 22:37

Huertecilla schreef:
arno8 schreef:

Moet je van mening veránderen dan? Die Ramey bijvoorbeeld heeft nog steeds dezelfde manier van over dingen denken doch de uítkomst is vernaderd.
Dat is nu net de crux Arna. Niet vínden maar 'kijk, denk, test'.

Naast de dood is er nóg een zekerheid in het leven, verandering. Niets blijft hetzelfde, NIETS.
Een hoef is daarbij ook nog eens een deel van een Complex Adaptief Systeem. Voor veel mensen te onthutsend onzeker deze wetenschap. Het verwoordt echter de huidige stand van kennis van zaken, het adaptief systeem-denken.

Je méning kan en mag veranderen, doch dat hoeft helemaal niet hetzelfde als, noch een voorwaarde te zijn voor andere handelswijzen.

HC

Maar als je de overgang van "geen mening" naar "een mening" ook als verandering van mening ziet, gaat de stelling toch nog op. Knipoog

Ik zeg niet dat al je meningen een keer moeten veranderen, maar dat het wel heel raar is als je nooit over iets (dus niet 1 onderwerp, maar alle onderwerpen waar je een mening over hebt) van mening bent verandert, dat je altijd je eerste indruk bent blijven volhouden.