Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Deighton schreef:Hoi allemaal,
Dan gooi ik ook mijn mening maar weer eens neer.
Verschil traditioneel versus natuurlijk
Ik denk dat het verschil in theorie vaak veel groter is als in de praktijk. Ik heb het idee dat binnen NB vrij veel is gedocumenteerd over hoe de hoef bekapt moet worden en dat er dat er daardus tussen de NB-ers niet zo heel veel verschil zit in de manier van werken. In grote lijnen wordt op de dezelfde wijze bekapt. Binnen de traditionele bekappers/smeden zijn naar mijn idee de onderlinge verschillen in werkwijze groter. In de praktijk betekent dit dat ik wel eens bij nieuwe klanten kom waarbij ik het eigenlijk nauwelijks anders zou doen als de TB die er daarvoor kwam (los van de mustangrol).
Klopt, dat merk ik ook! Het verschil tussen TB en NB is niet zo groot. Ik zeg altijd maar dat ik er een beetje tussenin zit, maar eigenlijk bepaal ik per paard wat ik doe. Elke goede TBer en NBer zal dat doen.![]()
Hoeven van wilde mustangs
Ik denk dat elk paard andere hoeven heeft door onder andere: rastypische aanleg, omstandigheden waaronder het gebruikt en gehouden wordt en zaken als voer etcetera. Ik denk dat wilde mustangs hoeven hebben ontwikkeld die goed zijn voor hun omstandigheden. het gaat me dan ook te ver om domweg altijd naar dat model te streven. Ik denk je moet streven naar hoeven die passen bij het gebruik van het paard. De engelse zusterorganisatie van de AANHCP heeft inmiddels een eigen certificatietraject opgezet, deels vanwege het feit dat een opleiding voor bekappers in de US in de praktijk niet haalbaar is, maar zeker ook vanwege het feit dat onze omstandigheden aan deze kant van de wereld toch echt anders zijn.
Deighton, volkomen mee eens!![]()
Toen ik startte met NB, inmiddels 3 jaar geleden, streefde ik ook vorm van de hoeven van wilde mustangs na, inmiddels heb ik dit streven deels laten vallen. Ik streef naar een goed lopend paard met de hoeven die daar voor dat paard bij horen.
Mijn Tinker heeft echte hoeven uit het boek van Ramey. Het maakt daarbij niet of ze in de wei loopt of zoals de laatste gtijd op de stenen in de paddock, de hoeven veranderen nauwelijks. Mijn Shire daarentegen heeft de afgelopen periode veel dikkere zolen gekregen, van een min of meer concave hoef is de buitenkant van de zool volgelopen/ platter geworden.
Om maar even aan te tonen dat elk paard anders is en anders reageert!
Uitgangspunten versus wetten
Het grote risico van NB vind ik dat veel mensen vastzitten in de uitgangspunten en denken dat die voor elk paard gelden. Gisteren was ik bij een klant die een boek over NB heeft bestudeerd en perse wil dat ik volgens die regel bekap. Het betreffende paard staat tijdelijk in pension waar geen weidegang is. Betreft een Fries met prima hoeven, waarvan de stralen de neiging hebben om de buitenste straalgroeven "op te vullen". Ik snij dan de straal bij, om te voorkomen dat er vuil achterblijft en het uitkrabben te vergemakkelijken. Het heeft me echt heel veel overtuigingskracht gekost voor ik de stralen een beetje vrij mocht leggen. Alles ging uiteraard ingoed overleg, maar het geeft wel aan dat het allemaal maar uitgangspunten zijn en geen wetten.
Als bestuurslid van de vereniging natuurlijke hoefbekappers spreek ik veel bekappers en merk ook daar dat men toch wat genuanceerder omgaat met de uitgangspunten.
Strasser versus NB
Regelmatig wordt strasser en NB op een hoop gegooid. Alhoewel ik zelf geen ervaring heb met Strasser, denk ik wel dat er een behoorlijk verschil is.
Zom dan ga ik nu weer even uitmesten, dan lees ik straks wel wat ik allemaal fout heb gezegd
gouda schreef:Voor mijn paard werkte NB wel alleen als je op een pensionstal staat hoef je daar niet mee aan te komen. Tenminste dat is mijn ervaring op meerdere stallen. Helaas word er nog steeds met argusogen naar gekeken terwijl ik dus ervaren heb dat het echt werkt.
<knip>
Ik vind het erg jammer dat ik haar nu niet kan laten NB-en. Ben wel op zoek naar een eigen stekkie maar dat is niet zo makkelijk.
Deighton schreef:arno8 schreef:Ramey is erg voor droge hoeven omdat de paarden in het wild het volgens hem ook prima doen zonder nat te worden. Maar in de documentaire zie je wat de paarden doen als ze gaan drinken: ze lopen tot aan hun buik in het water. Die hoeven worden dus wel degelijk nat gehouden.
Hoi Arno,
Afgelopen zomer tijdens een clinic van Pete Ramey vertelde hij me dat hij nog nooit een paard had gezien met te droge hoeven. Hij schuurde bij een aantal paarden de buitenkant van de hoef op met schuurpapier, om te voorkomen dat er in de minimale kleine barstjes schuimmels zich konden nestelen.
Ik rasp of schuur in principe nooit de buitenkant van de hoeven, maar vroeg hem of dat wellicht kon helpen bij vochtopname in een zeer droge periode. Hij antwoordde dat te droge hoeven nooit een probleem was. Ik begrijp echt niets van deze reactie, want zie in de droge periode toch aardig wat paarden die tgv de droogte sneller brokkelen of scheuren. Het geeft voor mij in ieder geval aan dat er kennelijk wel een groot verschil zit in de klimatologische verschillen tussen zijn plekje en het onze.
Overigens was het zo dat hij op de ene dag alle hoeven opschuurde en de volgende dag geen enkele...........
KindnessM schreef:bij cytekijzers wordt uitgegaan vanuit t natuurlijke draagpunt.
gouda schreef:Ik was tevreden over het natuurlijk bekappen.
Toen mijn paard van de ijzers af ging had ze geen gevoelige voeten maar sleet ze erg scheef af omdat ze toontredend is en achter strijkt.
Nb-er erbij en het scheef afslijten werd al gauw minder ook kon ik zonder moeite over stenen etc. rijden. Ook deed de verandering van het meer naar buiten ook in de winter haar goed.
Nu word mijn paard op aanraden van de dierenarts sinds een aantal maanden door een smid bekapt en helaas pas moesten er weer ijzers onder. Paard ging gevoelig lopen en sleet heel erg scheef af.
Voor mijn paard werkte NB wel alleen als je op een pensionstal staat hoef je daar niet mee aan te komen. Tenminste dat is mijn ervaring op meerdere stallen. Helaas word er nog steeds met argusogen naar gekeken terwijl ik dus ervaren heb dat het echt werkt.
Ik heb het ook het nadeel dat mijn paard van zichzelf hele kleine hoeven heeft zeg maar formaat wat veel ponys op ijzers hebben dus er word al heel snel gezet je paard staat te kort. Tja paarden op ijzers hebben nu eenmaal vaak grotere voeten. Ook ging ze met nb iets achterover hangen omdat de hielen lager zijn zeker zonder de ijzers er bij opgeteld en de andere stand die je dan krijgt. Daarom moest ik van de dierenarts weer terug naar TB/ijzers. Eigenlijk moesten er zelf wiggen tussen maar dat heb ik maar niet gedaan want dat vond de smid niet nodig.
Ik vind het erg jammer dat ik haar nu niet kan laten NB-en. Ben wel op zoek naar een eigen stekkie maar dat is niet zo makkelijk.
Antheman schreef:Ramey is wel een wispelturig typje hoor.
Ben je net gewend aanhet kortwieken van de steunsels, mag het van hem niet meer.
Zo dus ook met opschuren....
Antheman schreef:Het natuurlijke draagpunt, nl volgens NB ers dan he, is nl de draagwand...,
arno8 schreef:Ik ben het helemaal met HC eens. Van mening veranderen betekent niet dat je wispelturig bent.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft nooit iets geleerd.
arno8 schreef:Probleem met evidence based:
Als je alleen dingen wilt doen die bewezen zijn, moet je nog 30 jaar wachten voordat je je paard gaat bekappen.
Huertecilla schreef:arno8 schreef:Ik ben het helemaal met HC eens. Van mening veranderen betekent niet dat je wispelturig bent.
Wie nooit van mening is veranderd, heeft nooit iets geleerd.
Moet je van mening veránderen dan? Die Ramey bijvoorbeeld heeft nog steeds dezelfde manier van over dingen denken doch de uítkomst is vernaderd.
Dat is nu net de crux Arna. Niet vínden maar 'kijk, denk, test'.
Naast de dood is er nóg een zekerheid in het leven, verandering. Niets blijft hetzelfde, NIETS.
Een hoef is daarbij ook nog eens een deel van een Complex Adaptief Systeem. Voor veel mensen te onthutsend onzeker deze wetenschap. Het verwoordt echter de huidige stand van kennis van zaken, het adaptief systeem-denken.
Je méning kan en mag veranderen, doch dat hoeft helemaal niet hetzelfde als, noch een voorwaarde te zijn voor andere handelswijzen.
HC