Waarom ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:12

Citaat:
niet elk paard krijgt een winter vacht

jawel, elk paard krijg een wintervacht. Alleen het ene paard een dikkere dan het andere. Ik heb zelf een KWPNer met veel volbloed er door heen, die staat gewoon lekker zonder deken buiten en heeft een vrij dunne wintervacht. Maar hij heeft het absoluut niet koud, anders maakte hij ook wel een dikkere vacht aan. Een vacht is niet het enige waar een paard zich mee warm houd, er zijn nog veel meer dingen die van belang zijn en het ene paard is meer aangewezen op zijn vacht dan het andere. Maar dat wil dus niet zeggen dat paarden met een dunne vacht niet zonder deken kunnen, want dat kunnen ze namelijk heel goed, ze kunnen zich zelf zo goed warm houden dat ze daarvoor nauwlijks een wintervacht voor aan hoeven te maken Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:21

Citaat:
Je spreekt nu voor jezelf, en niet voor de paarden. De ene vind het lekker om buiten te staan maar de ander wilt binnen staan. Dus wie ben jij om te zeggen dat het neit goed is om ze binnen te houden?

Als we nou eens stoppen met de "uitzonderingen" (lees: paarden die in de jaren geestelijk zo in de war zijn geworden dat ze niet meer handelen als een normaal paard) te vernoemen. Maar gewoon eens af te gaan op de feiten.

- Het stil zetten van een paard is slecht voor het hoefmechanise, en daardoor slecht voor de doorbloeding en vergroot de kans op blessures (en stalbenen)
-Het opstal zetten is niet goed voor de luchtwegen van een paard, die zijn namelijk gemaakt voor frisse buitenlucht en niet voor muffe mestlucht
-Het in de mest verkerende hoefjes is niet hygiënisch en vergroot de kans op infecties

en dan nog de sociale aspecten:
-nauwlijks sociaal contact
-verveling (met als gevolg stalgebreken)

Door het jaren lang een paard opgesloten te houden en zo niet de kans te geven zijn natuurlijke gedrag te vertonen is het niet meer dan logisch dat paarden uiteindelijk afwijkend gedrag gaan vertonen, deze paarden zijn niet altijd gelukkig in de wei maar dan geef je ze toch gewoon de keuze door een schuilstal in de wei neer te zetten? En misschien als het paard met zijn afwijkende gedrag in een kudde terrecht komt die nog wel normaal gedrag vertoont hij het vanzelf weer oppakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:26

ik loop al heel wat jaren mee, eigenlijk alltijd "stalpaarden". Ik denk dat ik er wel pak m beet 50.000 zo in die 20 jaar dat ik met paarden werk heb gezien........... En het valt me op naar aanleiding van dit soort topics hoe weinig paarden een stalgebrek ontwikkelen, hoe weinig paarden echt een blessure oplopen of weet ik veel wat voor een narigheid die stalpaarden zouden moeten krijgen/hebben........

Ik denk dat het met die uitzonderingen wel meevalt Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 19:32

Daarom zijn het ook uitzonderingen Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:29

KiWiKo schreef:
ik loop al heel wat jaren mee, eigenlijk alltijd "stalpaarden". Ik denk dat ik er wel pak m beet 50.000 zo in die 20 jaar dat ik met paarden werk heb gezien........... En het valt me op naar aanleiding van dit soort topics hoe weinig paarden een stalgebrek ontwikkelen, hoe weinig paarden echt een blessure oplopen of weet ik veel wat voor een narigheid die stalpaarden zouden moeten krijgen/hebben.......

Ik denk dat het met die uitzonderingen wel meevalt Haha!

Goh, degenen die er onderzoek naar doen denken er toch anders over.
Veel mensen zien stalondeugden niet. Een paard dat voortdurend met de lip speelt, valt niet eens op. Een paard dat de hele dag apathisch (geestesdood) voor zich uitstaart, is ook normaal.
Bij een manege waar ik wel eens kom, vliegt een groot deel van de paarden tegen de tralies als iemand langs loopt. Andere paarden houden het bij de oren plat in de nek leggen en de kont naar de deur keren.

Bij andere maneges waar ik kom, is het niet veel anders.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:18

Citaat:
Ik denk dat ik er wel pak m beet 50.000 zo in die 20 jaar dat ik met paarden werk heb gezien

En hoeveel van die 50 000 waren van je zelf? Hoeveel van die paarden heb je gevolgd van geboorte tot aan de dood? Heeft elk paard op zn 40ste het loodje gelegd, puur uit ouderdom of waren er andere doodsoorzaken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:37

en toch zie ik dat weinig om me heen, ik kom op heel veel stallen ook hele grote en ik vind het zwaar overdreven .

dus visconti als ik het goed begrijp gaan alleen natural paarden van ouderdom dood

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:47

dat zeg ik niet, het is alleen handig om te weten wat de doodsoorzaak van een paard is en waardoor die veroorzaakt werd voordat je begint te roepen dat het allemaal wel meevalt.

Want de meeste paarden krijgen er pas last van als ze ouder zijn, we hebben hier ook een 26 jarige pony staan die vrij veel op stal heeft gestaan vroeger. Ze is nog heel gezond maar wel last van atrose, wie weet had ze nog jaren bereden kunnen worden als ze die atrose niet gehad had. En waar de atrose door veroorzaakt word, geen idee. Misschien de ijzers, misschien het te veel op stal staan of de vrij zware belasting die ze in haar leven heeft gehad. Dat zullen we nooit weten, net als de vele andere paarden die ik zie, die met zulke kwaaltjes rondlopen. Ik ken er te weinig en ik ken ze niet goed genoeg om daar mijn conclusies uit te trekken, dus ben ik gedwongen om te vertrouwen op deskundige die er onderzoek in hebben gedaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 08:58

Dus bij natural paarden komt er geen artrose voor?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:01

nee dat zeg ik niet... Deze oude pony word nu ook vrij natural gehouden en die heeft dus atrose Clown

Maar ik ben wel van mening dat een paar dat natural gehouden word minder kans heeft op atrose, meer hoefmechanise en vaak minder zwaar werk te verrichten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:13

over minder zwaar werk ben ik het helemaal eens. ik denk ook dat door het werk blessures ontstaan. Kijk bijvoorbeeld naar goede sporters die hoog presteren. Die zijn allemaal op 50 zeker wel uitgesport.... terwijl piet van de hoek die bij abc40 voetbald dit wel vol kan houden tot zijn 70ste. En die wonen beide in een rijtjeshuis. Lachen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 09:34

Visconti schreef:
Door het jaren lang een paard opgesloten te houden en zo niet de kans te geven zijn natuurlijke gedrag te vertonen is het niet meer dan logisch dat paarden uiteindelijk afwijkend gedrag gaan vertonen, deze paarden zijn niet altijd gelukkig in de wei maar dan geef je ze toch gewoon de keuze door een schuilstal in de wei neer te zetten? En misschien als het paard met zijn afwijkende gedrag in een kudde terrecht komt die nog wel normaal gedrag vertoont hij het vanzelf weer oppakt.

Ik denk dat de meeste op stal gehouden paarden echt wel op de wei komen. Alleen niet dag in dag uit. De meest zullen gewoon in de zomer perioden (bij ons van april t/m oktober/november) in de wei staan. Mijn paard staat niet apathisch in zijn stal, hij zuigt geen lucht, weeft niet, etc. Iedere dag weer staat hij rustig op zijn hooi te knabbelen als ik kom. Hij vertoont op het moment dat hij weer lekker naar de wei gaat ook heel normaal contact. Ik ken geen paarden die jarenlang alleen maar op stal staan(en 1 uurtje gereden worden)

Voor TS:

Probeer je inderdaad eens echt af te vragen waarom...kom probeer het eens. Vraag het mensen gewoon eens. Dan zul je er achterkomen dat deze mensen een ook goed nagedacht hebben over het houden van paarden. Sommige gewoon niet de mogelijkheden hebben om het anders te doen. Dat er een paar overblijven die het inderaad geen zak uitmaakt hoe het paard zich er bij voelt. Ik ken die laatste groep gelukkig niet.
BTW dit is topic 1568 over dit onderwerp. Probeer de volgende keer is iets wat "naturals" en "normals" (wat een idiote benamingen)wat dichter bij elkaar brengt.(op het discussie vlak)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:42

Visconti schreef:
- Het stil zetten van een paard is slecht voor het hoefmechanise, en daardoor slecht voor de doorbloeding en vergroot de kans op blessures (en stalbenen)
mijn paard heeft geen stalbenen, beide niet trouwens, en staan in de winter toch echt binnen
-Het opstal zetten is niet goed voor de luchtwegen van een paard, die zijn namelijk gemaakt voor frisse buitenlucht en niet voor muffe mestlucht
dat is dus een kwestie van voor frisse lucht zorgen. Dat kan ook in een stal door de deuren open te zetten of door buitenluiken. Wij hebben 1 paard op stal met een luchtweg probleem (had ie al toen ie kwam, en toen stond ie altijd buiten) en ie staat dus in een box met buitenluik
-Het in de mest verkerende hoefjes is niet hygiënisch en vergroot de kans op infecties
logisch, helemaal waar, maar mijn paard staat toch echt niet in de mest hoor, die staat in stro... Als je paard in de mest staat (dus vieze stal) ben je verkeerd bezig.[b]

en dan nog de sociale aspecten:
-nauwlijks sociaal contact
[b]Mijn paard kan door de tralies neuzen met haar buurvrouw en door haar weefrek ziet ze de andere paarden. daarnaast komt ze regelmatig met andere paarden buiten

-verveling (met als gevolg stalgebreken)
wederom, heeft mijn paard geen last van, die staat niet met een lip te frummelen, staat niet doods in een hoekje.... Staat alert naar buiten (nouja, gang in) te kijken of scharrelt rond in dr stro

Is mijn paard nu ook zo'n uitzondering?
Kom op, zo zwart/wit is het allemaal niet

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:48

Ik denk dat ik de titel voor dit topic gevonden heb, nl: "noem zoveelmogelijk redenen om je paard niet 23 uur op stal te hebben"

Ik denk niet dat er al na de eerste post nog iemand is die werkelijk jouw vraag durft te beantwoorden, ook al hebben ze hun paard wel 23 uur op stal. Heb het topic een beetje gescand en heb heel veel redenen gevonden om het niet te doen, maar nog geen antwoord op jouw vraag, (hoewel ik zelf meer voor een tussenweg ben hoor)

edit: foutje
Laatst bijgewerkt door lejo op 17-02-07 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 11:56

pfffffffff weer zo'n topic hahaha.
Ik gebruik geen dekens omdat ik denk dat hij het anders te koud heeft.
Maar ik scheer hem dus dan denk ik dat hij het behoorlijk koud zal krijgen als ik geen denken op zal leggen.
En ja die van mij staat gemiddeld 20 uur per dag op stal.
Waarom?
Omdat ik op een pensionstal sta en dat het gewoon niet kan dat alle paarden heel lang buiten staan.
En die van mij is nu ook niet bepaald de makkelijkste buiten.
En stal ondeugede? nee dat heeft hij niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:03

Visconti schreef:
ze kunnen zich zelf zo goed warm houden dat ze daarvoor nauwlijks een wintervacht voor aan hoeven te maken Knipoog

Ja hoor....

Afbeelding

Voor de rest Visconti is en blijft het 'natuurlijke' simpelweg geneuzel én relatief Knipoog
Noem het liever natuurcompenséren, en zíe het liever ook zo. Dat is realistisch over de glijdende schaal, genuanceerder over 'goed' en relativerend over wie wat doet.
Een deken heeft een verwilderd paard uiteraard niet nodig, net zo min als hoefonderhoud. Zet er een hek om, ga er op zitten om er nog wat onnatuurlijks meer mee doen en je moet compenseren. Het kan dan heel wel zijn dat hoefonderhoud, ontwormen en zelfs dekens wel nodig worden.

Het is eigenlijk een beetje triest dat ruiters die een klein lichtje gezien hebben zich tegenover ander ruiters willen voorstaan. Dat is doorgaans namelijk alleen maar doordat ze zelf door een vergrootglas naar een detail kijken en het grote geheel niet zien.
Er is altijd meer, altijd.

Wat de titel van dit topic betreft, noem eens één niet-egoïstische reden om een (rij)paard te hebben.

HC

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:25

weet je ieder paard is WEL anders
liefst houd ik de hoeven zelf (of eigenlijk helemaal niet)bij ,geen dekens , lekker de ruimte , etc
maar een vd 2 die ik hier heb had het toch echt koud ondanks onbeperkt voer en wintervachtje
dus die heeft een deken de ander heeft geen deken die heeft meer dan genoeg aan zijn eigen jasje , de geen met mensen jasje houden we zelf de hoeven van bij en de geen zonder mensen jasje heeft daarbij toch echt ijzertjes nodig en een deskundige pedicure..

voorheen had ik een vrij ruime wei met hoog en laag , gras zand en steen
hoefde haast niet naar de paardjes om te kijken qua verzorging

lees "haast niet" niet omkijken gaat echt niet met de door ons de mens uitgevoerde "natuurlijke" selectie domweg niet
daarbij is ook een ruime gemeleerde weide (in onze termen is 2 hectare toch een "leuke ruime weide") in nederland al haast een unikum en echt veel te klein om een paard natuurlijk te kunnen houden ..

zelfs in ons natuurgebied moet de mens ingrijpen simpel weg omdat het voer in de winter niet afdoende is ..

iedereen doet zijn/haar best met de riemen die die heeft

en ja ik ken paarden die echt maar heel eventjes buiten willen staan en al
met een uurtje voor het hek hangen , zodra ze denken dat het gaat waaien , stormen , regenen , het te warm is of er weer van die heerlijk insectjes zijn..
zodra je dreigt de staldeur open te zetten voor de deur staan te huppellen en naar binnen stormen en heeel graag weer op stal staan..
ze bestaan .. natuurlijk weten ze door de mens van het bestaan van die stal af en natuurlijk is de weide niet groot genoeg om er een schuilplek te vinden tegen alle natuurlijke elementen ..daar is het hier nu eenmaal te klein (of te druk bevolkt..) voor

HC (en de rest) de enigste paarden die er niet voor ons mens zijn zijn de 2e paardjes die die 1e gezelschap mogen houden , (met het waanidee dat er dan een "kudde"gevoel heerst ..".2 paarden 1 kudde is imo net zo kromme gedachte als de illusie "natural"te zijn ..je paarden natuurlijk te houden "als je geen ijzers onder doet geen deken oplegt en als het even kan ook nog boomloos en bitloos rijd , alsof rijden uberhaubt natuurlijk is ..)
en is zelfs dat is dus eigenlijk voor onze eigen gemoedsrust ..
2 is dan wel beter als 1 maar "een kudde?"

iedereen wil graag een braaf meewerkend gezond en "dus gelukkig(?)" paard
en doet zijn best binnen de mogelijk heden die er zijn
aan de eisen te voldoen waar iemand zijn eigen (of erger die van de omgeving) gemoedrust mee bewaard

en daar alle mensen anders zijn en alle paarden ook
en niet iedereen over dezelfde middellen kan beschikken
zullen daar altijd verschillen in zijn

denk dat iedereen zijn "huisdier"zo goed mogelijk wil verzorgen
zodat iig lichamelijke en ernstig geestelijke afwijkingen
achterwege blijven (dat is toch het referentie kader waarin de mens functioneerd)
en naar MENS maatstaven "gelukkig"is

de vraag is waarom wil de mens een paard (de zelfde vraag teld voor een hond , kat , kip , geit , cavia ..etc )

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 17:17

Visconti schreef:
Citaat:
Je spreekt nu voor jezelf, en niet voor de paarden. De ene vind het lekker om buiten te staan maar de ander wilt binnen staan. Dus wie ben jij om te zeggen dat het neit goed is om ze binnen te houden?

Als we nou eens stoppen met de "uitzonderingen" (lees: paarden die in de jaren geestelijk zo in de war zijn geworden dat ze niet meer handelen als een normaal paard) te vernoemen. Maar gewoon eens af te gaan op de feiten.

Ik bedoelde eigenlijk:
Er zijn paarden die wel binnen willen zijn. En paardenmensen willen goed voor hun paard zorgen, en dat de paarden gelukkig zijn. Dus houden in dat geval hun paard binnen.

En op de vraag:
Waarom zien zoveel mensen hun paard als 'ding' als gebruiksvoorwerp..?
Iedereen verzorgt het paard anders. Als iemand het anders verzorgt als jou, betekend het niet dat die mensen hun paard als gebruikvoorwerp zien.

Boris94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:26

Ik vind ook dat het niet goed is om een paard 23 uur per dag op stal te houden, mijn bijrijdpaard komt elke dag een aantal uren in de wei. Maar als je gewoon die gelegenheid niet hebt dan kan het niet anders, dan zal je moeten zorgen dat je paard contact heeft met zijn buren en misschien wat speelgoed in zijn stal heeft om zich bezig te houden.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:29

De ene mens vind het beter zn paard op stal te zetten
de andere mens heeft ze liever op het land
Punt!
Je kan hier zoveel discussies over maken, wat heeft het voor nut?
Het is toch niet zo moeilijk te accepteren dat iemand anders zn paard anders houd dan jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:30

Omdat, wie de eigenaar ook is, een paard een bewegingdier is.
Hij heeft hoe dan ook élke dag beweging nodig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:40

Citaat:
Zelfs de gedomesticeerde paarden echter blijken na zeg 4 duízend jaar als 'huis'dier moeiteloos naar een leven in het wild om te schakelen

Mijn paarden hadden idd geen moeite om over te schakelen naar een leven op een natuurgebied.
Het enige wat ie van de mens nog nodig had was een hoefsmid omdat de flevopolder nu eenmaal geen natuurlijke slijtage aanbied.

Ik ga binnenkort weer eens naar de flevo toe en zal eens een serie foto's maken.

Omschakeling terug is eigenlijk ook goed gegaan. Ik ben helaas mijn stal destijds op en banketstaaf manier kwijtgeraakt maar heb gelukkig toch nog iets gevonden waar ze de hele dag kunnen lopen.

Een paard is een loop dier en heeft zoveel mogenlijk beweging nodig.

Ik zou het niet accepteren als ik mijn paarden weer op stal moest gaan houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 22:38

Moderatoropmerking:
Het blijft blijkbaar moeilijk om in dit soort discussies niet persoonlijk te worden. Dit topic gaat over weidegang en stalrust, niet over personen. Het is dus ook niet de bedoeling om het op de persoon te spelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 00:57

Interessante woordkeuze Karl, 'stalrust'.

Paarden halen zekerheid uit routine. Dat is niet bedreigend en zo kan een paard zekerheid leren te halen uit de routine van het op stal gezet worden. Aangeleerde hulpeloosheid wordt dat ook wel genoemd.

Een niet geconditioneerd paard met een onafhankelijke geest vindt een stal niet zo rustgevend Knipoog Want kan én niets zien én niet weg.... Een paard is namelijk het best gekarakteriseerd als een loopetende beroepsclaustrofoob met achtervolgingsangst. Vandaar dat mijn trainings- en rijfilosofie van 'De Open Deur' zo goed werkt Cool
Zo laat ik ik ook mijn merries buiten bevallen. In de rustgevende aanwezigheid van de familie en in de voor hén veilige open ruimte waar de hengst alles kan overzien en indien nodig kan en zál beschermen en aanvallen Haha!

HC

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 08:28

Citaat:
Een niet geconditioneerd paard met een onafhankelijke geest vindt een stal niet zo rustgevend

Idd

als ik mijn paard in een box zet, en dat is dan alleen maar om een happie voer , wil ie er na 15 minuten toch echt weer uit hoor. (lees rammen tegen de deur).

Ik denk dat vele mensen die hun paarden nu op stal houden pas het verschil gaan zien wanneer zij die paarden buiten gaan houden in een kudde. En dan wel het hele jaar door en hooi voeren op het land.

Citaat:
Want kan én niets zien én niet weg.... Een paard is namelijk het best gekarakteriseerd als een loopetende beroepsclaustrofoob met achtervolgingsangst

Ook dit is intressant.

Ik blies laatst een bal op in de stal....alle paarden die in de box stonden waren in de stress...konden niet weg. (de hartslag meter van mijn stalgenoot was leuk geweest op dat moment).
De paarden in de loopstal waren beduidelijk minder gestresst. Zij waren nieuws gierig en konden gewoon weglopen om vervolgens weer terug te komen om te kijken.

Een paard is veel meer dan een beest in een hokkie waar we 1x per dag een zadel op knallen.
En vaak zijn die beesten slachtoffer van hun eigen goedheid(het zichzelf 'vrijwillig' op laten sluiten bv).

Laten jullie je vrijwillig op sluiten in de wc?