Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Combinatie enkel ruwvoer en toch regelmatig rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 14:30

e_horse schreef:
Geen krachtvoer is geen probleem bij paarden die maar een paar uur werken (en 1 uur rijden per dag is niet veel).

Dit is ook weer "over het algemeen", er zijn altijd uitzonderingen. Er zijn paarden die het echt niet redden zonder aanvullend krachtvoer. Altijd blijven kijken naar het paard, want ook bij een individueel paard veranderen dingen wel eens in de loop van de tijd.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:00

Was nieuwsgierig dus ben even gaan zoeken, want voor je kunt zeggen of iets voldoet moet je natuurlijk wel weten wat het is en ik vind dus dit als ik zoek op Pre Alpine Knipoog :

http://www.agrobs.de/de/produkte/pferde.htm (zie linksonder kan ook in het engels Knipoog )

Als je bij details en dan bij de samenstelling/ zusammensetzung kijkt van bv de Wiesencobs dan zitten er toch allerlei mineralen in enzo http://www.agrobs.de/produkt/Pre%20Alpi ... encobs#top
Dit zou je moeten vergelijken met je huidige voer/ brok om te zien of je paard daarmee vooruit kan Knipoog

Zie dat ze ook speciaal eiwitarm product hebben en voor senioren enz enz ... hmm klinkt toch best interessant (vind het wel leuk om me te verdiepen in diverse voeding Ja)

Samenstelling Wiesencobs
Trockensubstanz 92,5%
Rohprotein 8,8%
verd. Rohprotein ca. 6,1 %
Rohfett 2,25%
Rohfaser 28,7%
Rohasche 6,9%
Fruktan 2,5 %
Calcium 0,57%
Phosphor 0,27%
Magnesium 0,23%
Natrium 0,14%
Kalium 1,8%
Schwefel 1250,6 mg/kg
Selen 0,14 mg/kg
Molybd?n 4,6 mg/kg
Kobalt 0,89 mg/kg
Jod 0,12 mg/kg
Bor 13,95 mg/kg
Kupfer 5,2 mg/kg
Eisen 627,4 mg/kg
Mangan 76,9 mg/kg
Zink 27,0 mg/kg
Carotin 46,2 mg/kg
Vitamin E 50,8 mg/kg
Verdauliche Energie 10,5 MJ

Kijk bij een eenzijdige voeding van ruwvoer van Engels Raaigras (ca 90% van al t gras in Nederland) zul je vaak (op zijn minst) nog vitaminen en mineralen (zoals idd bv summerfit of aura koeken of wat brok/ muesli enz enz..) bij moeten voeren om aan de behoeftes ve paard te kunnen voldoen omdat gewoon niet alles in engels raaigras zit Knipoog
Maar dit bestaat dus uit tig verschillende soorten grassen en zou dus idd best een uitgebalanceerde voeding kunnen zijn Ja (zou me dan nog verder moeten verdiepen in de specifieke ingredienten e.d. en dus behoeftes van paard Knipoog )

Pflanzenbestand von PRE ALPIN

Knaulgras
Wiesenfuchsschwanz
Wiesenschwingel
Welsches Weidelgras
Glatthafer
Rotklee
Honiggras
Frauenmantel
Spitzwegerich
Bärenklau
Zaunwicke
Lieschgras
Kammgras
Deutsches Weidelgras
Wiesenrispe
Schwedenklee
Schafgarbe
Kümmel
Wiesenkerbel
Echtes Labkraut
Rohrschwingel
u.v.m.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 16:15

Heucobs enzo is leuk, maar ook daar geldt dat wat voor het ene paard perfect is, voor een ander paard niet goed werkt. Net als die koeken, net als schraal hooi of juist vet hooi, net als droog hooi of juist voordroog, net als de ene of de andere soort muesli/bix, je moet per individu kijken wat goed werkt en ook wat haalbaar is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:35

Waratje schreef:
e_horse schreef:
Geen krachtvoer is geen probleem bij paarden die maar een paar uur werken (en 1 uur rijden per dag is niet veel).

Dit is ook weer "over het algemeen", er zijn altijd uitzonderingen. Er zijn paarden die het echt niet redden zonder aanvullend krachtvoer. Altijd blijven kijken naar het paard, want ook bij een individueel paard veranderen dingen wel eens in de loop van de tijd.

Dan vraag ik me af: wat aten die paarden vroeger, toen er nog geen biks bestond en ze toch echt hard moesten werken?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:52

Simpel: haver. En ze werden eerder afgeschreven.
Het grootste aantal slachtoffers van bijvoorbeeld de loopgraafoorlogen (WO1) was te vinden onder de dieren (paarden en ossen bijvoorbeeld).

Paard stuk... gewoon nieuw paard nemen.