Je bent overgestapt op nh en dan...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Re: Je bent overgestapt op nh en dan...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:40

ben het compleet eens met promptertje Haha!
Ik schrik ook wel een beetje van die fase vier beelden, maar aan de andere kant vind het juist ontzettend goed dat ze zoiets laten zien. Mijn ervaring is dat mensen enorme softies worden bij het beginnen aan een nieuwe methode (onzekerheid..). Hoe meer je weet, hoe meer je situaties kan voorkomen waarin je die zelfbehouds fase 4 nodig hebt, maar alsnog kan je altijd in een onverwachtse situatie terecht komen (zeker met vreemde paarden).
Ik ben zelf wel eens in zo'n situatie terecht gekomen, ben blij dat ik toen een enorme zwieper aan dat touw kon geven Haha!
Daarbij ben ik niet tegen fases omdat ik denk dat dat nou juist paardentaal is Haha! ik hou persoonlijk niet zo van clickertraining en van nevzorov krijg ik echt de kriebels (hij spreekt zichzelf een beetje tegen en is zo anti, brrr).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 00:59

Ik ben een tijd lang helemaal uit de paarden geweest, maar heb het een jaar geleden na een aantal jaren weer helemaal opgepakt. Mede omdat ik begon te lezen over NH en me dat zoveel meer aansprak, dan hoe ik het destijds geleerd had. De herinneringen aan bepaalde manieren van omgaan met je paard, spraken met totaal niet meer aan (een van de redenen dat ik destijds gestopt ben, maar ook vanwege mijn drukke baan en andere leventje). Ik heb jarenlang gereden, heb diverse verzorgpaarden gehad en er een aantal ingereden. Is allemaal prima gegaan, maar ik 'miste' iets..... Toen ik NH ontdekte, wist ik ook wat ik miste. Communiceren met paarden op 'hun' manier!! Echt weten hoe de natuur van een paard in elkaar zit.

Na even kort een verzorgpaard gehad te hebben vorig jaar, besloot ik een eigen paardje aan te schaffen. Ik wilde alles met een andere methode gaan doen met mijn eigen jonge paard. Ik had niet langer zin om me aan te passen aan eigenaren van andere paarden, ik wilde mijn eigen ding doen, alles leren, samen met mijn eigen paard, waar ik zelf een band mee wilde opbouwen. En toen ik Sam gevonden had, merkte ik dat het heel goed gaat, dat het aanvult wat ik zo had gemist. Zowel Sam als ik moeten nog een hoop leren (ik krijg dan ook les van zeer ervaren mensen), oefen veel, ik lees alles wat los en vast zit, zoek info op en wissel ervaringen uit met een aantal bevriende meiden, die ook diverse NH methodes aanhangen. Erg leuk en superleerzaam! En de band die ik nu met mijn paard heb is zoveel meer gebouwd op wederzijds vertrouwen en respect, dan ik ooit had kunnen denken.
En ik ben me zoveel bewuster van mezelf, van mijn lichaamstaal, van mijn energie en gedachten en van de doelen die ik samen met mijn paard wil bereiken, op een rustige, ontspannen manier. Voor mij is er geen andere manier meer. Dat hele 'traditionele' heb ik heel ver achter me gelaten. Haha! Haha! Haha!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 01:25

eigenlijk zou je je moeten afvragen:

waarom is niet iedereen NH??

ik ben van mening dat mensen veranderen qua omgang en verzorging omdat overal in de boeken voor "beginnende ruiters"
precies vermeld staat "hoe het moet"

het paard (en jezelf) word gedwongen "gemoderniseerd"

als je vanaf kleins af aan ingepeperd word dat je paard op stal hoort en een dikke lading dekens op moet als het koud is,
is het niet zo vreemd dat iedereen alles "volgens het boekje" gaat doen .

ik vind dat manege's eens wat meer met NH mogen gaan doen!

Frusty

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:40

Helemaal waar.
Ook al zijn er dus wel maneges die het anders doen.
Bij de manege waar mijn dochter rijd,staan de pony's en paarden zonder deken,( in een dikke wintervacht) in een stal met muren tot hun flankhoogte ongeveer,en verder niks,dus ze kunnen elkaar dus zien,kroelen,en zelfs bij elkaar uit de drinkbak drinken.
Ze staan allemaal onbeslagen,en komen er een paar uur per dag verdeeld over de dag uit om mee te lopen in de lessen.
Ook wordt de losgooibak gebruikt om de paarden die niet lopen in de les toch beweging te geven.
Ik weet dat het verre van het ideale plaatje is,maar voor een manege is het een verbetering met andere maneges die ik tot nu toe gezien heb.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:02

Ik heb lang lang geleden leren paardrijden op een manege, waar de pony's met zijn allen in een grote loopstal stonden en veel in het land liepen, in de zomer dag en nacht, in de winter overdag. Deze manege stond niet ergens in de polder, maar midden in Rotterdam Zuid Knipoog. Ergens onderweg naar nu is het onnatuurlijke erin geslopen, hier in de buurt hand in hand gaand met steeds minder ruimte voor steeds meer mensen en minder dieren.

Ik kan echter niet zeggen dat je op maneges waar de paarden iets natuurlijker gehouden worden, de kinderen er ook natuurlijk mee om leren gaan. Op die oude manege was het ook gewoon schoppen om voorwaarts te gaan en aan de teugels trekken om te stoppen. Echt leren rijden heb ik pas op de grootste manege hier in de buurt. Een paard "au naturel" huisvesten staat niet garant voor een omgang die voor het paard begrijpelijk overkomt, niet bij maneges en niet bij privé paarden.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:11

Nee zeer zeker is dat geen garantie.
Jammer wel,maar het is niet anders.
Ik weet zeker dat er vraag is naar een natural manege,waar de paarden buiten staan,en waar Natural Horsemanship geleerd wordt.
Niet schoppen en trekken,maar op een vriendelijke manier.
Als er hier zo'n manege zou zijn,zou IK zelfs les nemen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:35

Gat in de markt Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:54

Ik denk dat het best wel eens een gat in de markt zou kunnen zijn, ja.... Ja
(droom droom)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 13:17

sabine1985 schreef:
eigenlijk zou je je moeten afvragen:

waarom is niet iedereen NH??

ik ben van mening dat mensen veranderen qua omgang en verzorging omdat overal in de boeken voor "beginnende ruiters"
precies vermeld staat "hoe het moet"

het paard (en jezelf) word gedwongen "gemoderniseerd"

als je vanaf kleins af aan ingepeperd word dat je paard op stal hoort en een dikke lading dekens op moet als het koud is,
is het niet zo vreemd dat iedereen alles "volgens het boekje" gaat doen .

ik vind dat manege's eens wat meer met NH mogen gaan doen!

Frusty

Kan me voorstellen dat als je dat vanaf kleins af aan hoort dat het anders is. Maar dertig jaar geleden waren dekens en scheren dus niet de norm. Als je hobbymatig paarden hield had je niet eens een deken, of misschien wel maar dan voor het geval dat hij ziek werd (wat dus nooit het geval was). En scheren? Dat werd ook niet gedaan. IJzers? Dat was alléén als je elke dag lange buitenritten ging maken of als je merkte dat het nodig was. Maar uitgangspunt was dat zonder goed genoeg was.

Ik zie wel dat er een heleboel veranderd is en ik begrijp dat de mensen die *nu* aan paarden beginnen een heel andere informatie en voorbeelden krijgen. Particuliere paarden staan toch veel meer onder dekens dan toen. Kan me voorstellen dat je daardoor denkt dat het goed is... In de boeken van dertig jaar geleden en de boeken van nu staan inderdaad andere opvattingen.

spokie79Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:20

Een kwestie van gezond verstand gebruiken, toch? En naar je paard kijken/luisteren.
Al ga je wel snel mee met de mening van anderen, als die allemaal dezelfde mening hebben. Helemaal als je zelf niet zoveel verstand ervan hebt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 15:32

Gezond verstand gebruiken is mooi, ware het niet dat mensen antropomorfisch denken. Hierdoor ontstaan de geijkte denkfouten als 'lekker warm op stal'. Zeker als dat door de omgeving nog eens bevestigd wordt. Neem de kritiek van een grote groep leken en paardeneigenaren op paarden die 24/7 in het land staan in de winter...

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:35

Ik vind het waanzinnig interessant en voelt voor mij ook helemaal als de 'juiste' weg, maar ook verschrikkelijk moeilijk. Er is gewoon zoveel! Ik wil het graag gelijk goed doen, maar natuurlijk maak je fouten. Daarbij zijn er ook mensen die idd erg extreem zijn in hun opvattingen en manieren en dan vraag ik me of je het in hun ogen ooit goed kunt doen... Maar goed, voor hen doe je t natuurlijk niet Knipoog

En als je dan zo bezig bent, wie vertelt je nou eigenlijk dat je goed bezig bent? Blijf dat lastig vinden hoor. Iedereen die al die wijsheid maar uit boekjes haalt Knipoog En dan vooral 'blijf naar je paard kijken', 'vertrouw op je gevoel'. Dat laatste is dus wat ik met name doe. Als het 'fout' gaat kom je er toch pas achter als het 'mis' is. Ik ga er dan maar even vanuit dat geen enkele fout niet hersteld kan worden.

Kortom: bevalt ontzettend goed, maar vind het wel moeilijk om het goed te doen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:38

PeruaansePas schreef:
Gezond verstand gebruiken is mooi, ware het niet dat mensen antropomorfisch denken. Hierdoor ontstaan de geijkte denkfouten als 'lekker warm op stal'. Zeker als dat door de omgeving nog eens bevestigd wordt. Neem de kritiek van een grote groep leken en paardeneigenaren op paarden die 24/7 in het land staan in de winter...

Dat vind ik zo grappig, ik zie het elke keer voorbij komen

maar toch als ik in de wc zat opgesloten, en als ik in de kamer zou opsluiten, als ik jou eens een hele dag daar zou zetten

Dat is toch ook antropomorfisme

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:34

katiavl schreef:
PeruaansePas schreef:

Dat vind ik zo grappig, ik zie het elke keer voorbij komen

maar toch als ik in de wc zat opgesloten, en als ik in de kamer zou opsluiten, als ik jou eens een hele dag daar zou zetten

Dat is toch ook antropomorfisme

Nee, dat is geen antropomorfisme. Antropomorfisch denken is denken (vooral over de dierenwereld) op zo'n manier dat menselijke waarde-oordelen aan dieren worden toegekend.

Dus als je de grootte van de stal met de grootte van een wc vergelijkt is dat geen antropomorfische gedachte, maar omgekeerd wel. Het "Jij loopt toch ook niet graag op je blote voeten over steentjes. Lekker in je warme stal, met je warme deken want jij zit toch ook graag lekker binnen met een trui aan." enz. Als je zegt: het paard vindt het niet leuk om op stal te staan of hij is niet gelukkig doe je een antropomorfische uitspraak: Je zou het zelf niet leuk vinden om de hele dag opgesloten te zijn.

Als je echter kijkt naar het *wetenschappelijk aantoonbare* welzijn (bloeddruk, bloedwaardes, stresshormoon en al die andere meetbare zaken) van paarden op stal en die vergelijkt met die van paarden die vrije uitloop hebben en sociale contacten kunnen onderhouden, is het welzijn van stalpaarden aardig aangetast! Wil je meer weten: Machteld van Dierendock is een bekende Nederlandse ethologe die ontzettend veel onderzoek naar welzijn van paarden heeft gedaan.

Mensen (in het algemeen!) kunnen zich denk ik niet goed voorstellen wat het betekent om een grote grazer te zijn die de hele dag behoefte heeft om de omgeving in de gaten te houden, 16 uur per dag te eten en bijna de hele dag in beweging te zijn omdat WIJ zo niet in elkaar zitten. Wij mensen zijn ook niet gemaakt om de hele dag (binnen) te zitten en te werken. We doen het wel, maar als je kijkt aan welke verscheidenheid aan gezondheidsproblemen werkende mensen lijden... En dan heb je als mens dus een keuze, een die dieren zelde of nooit krijgen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:48

PeruaansePas schreef:

Ik vind eerlijk gezegd dat met dit soort uitspraken een heleboel mensen tekort gedaan wordt. Er zijn genoeg mensen die zonder NH nog steeds kunnen uitgaan van de noden van het paard en dus met gezond verstand (boerenverstand, zo je wilt) hun paarden goed voor elkaar hebben en er zijn ook een heleboel mensen die MET NH hun paard tekort doen omdat ze inzicht missen en alleen de teksten van bepaalde sites letterlijk overnemen en te pas en te onpas als heilige waarheid verkondigen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:16

@ Waratje, mooi gezegd, en daar ben ik het helemaal mee eens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:12

Morrie schreef:
Citaat:
Hoewel voor mij persoonlijk deze twee dingen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

voor mij ook, ik kan het 1 niet van het ander los zien, maar daar denken andere mensen weer héél anders over natuurlijk.
Voorlopig ben ik in de buurt waar ik nu woon nog de freak die alles zo nodig anders moet doen dan een ander......

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! Herkenbaar!!!!! Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:12

PeruaansePas schreef:

Deze quote is onlosmakelijk verbonden met de post erboven.
Niet uit het verband halen, maar het geheel bekijken. Lachen

Waratje schreef:
PeruaansePas schreef:

Ik vind eerlijk gezegd dat met dit soort uitspraken een heleboel mensen tekort gedaan wordt. Er zijn genoeg mensen die zonder NH nog steeds kunnen uitgaan van de noden van het paard en dus met gezond verstand (boerenverstand, zo je wilt) hun paarden goed voor elkaar hebben en er zijn ook een heleboel mensen die MET NH hun paard tekort doen omdat ze inzicht missen en alleen de teksten van bepaalde sites letterlijk overnemen en te pas en te onpas als heilige waarheid verkondigen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 11:54

Ik heb het geheel bekeken en ik vind nog steeds dat je een hoop mensen tekort doet....

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-07 01:28

Leg eens uit?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:40

Je stelt je op in een bepaald perspectief en beziet paardenhoudend Nederland vanuit dat perspectief en daardoor lijk je een heleboel te missen van wat er feitelijk bij paardenhoudend Nederland gebeurt. Soms is het erg nuttig om zaken ook vanuit andere gezichtspunten te bekijken.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:05

Hoe is de overstap gegaan? Dan moet ik diep nadenken wanneer mijn overstap was. Als klein meisje vond ik het al geweldig om lekker tussen de pony's te lopen, optomingloos rijden, paard los mee laten lopen etc. Alleen had ik toen nog nooit van het woord NH gehoord. Van het een kwam het ander, ging steeds meer mijn eigen weg bedenken. Later kwam ik erachter dat oefeningen uit methodes wel veel lijken op wat ik doe, en dat het een echt bestaand iets is. Nu ik weet dat het bestaat, ga ik nog steeds mijn eigen weg. Mijn paard is degene die mijn verteld of dat wat ik doe goed is, of niet. Eerlijk noemen ze dat ipv onhandelbaar.

Sinds ik al meer op mijn manier bezig ben ziet de wereld er allemaal veel minder rooskleurig uit. Bij bijna alles bedenk ik of het wel verantwoordelijk en eerlijk tegenover het paard is. Ik doe weinig 'gewoon omdat ik het grappig vind' of omdat 'het zo hoort'.

Als ik nu iemand zie longeren met strakke bijzet krijg ik pijn in mijn rug als ik er alleen maar naar kijk. Toch hou ik me in en zeg ik er nooit wat van als ik iemand zijn paard onterecht zie straffen, in de krul trekken etc, ik heb geen zin in ruzies.

Tsja het zal bij mij ook wel boerenverstand zijn, woon niet voor niets in het dorp. Hoewel de koeien boeren hier ook wel eens zeggen:

'moet hij geen hoefijzers'
'Nee hoor, het gaat best zo!'
'ja maar dat is beter hoor'

Ga ik dan verder niet op in. Iedereen mag zijn eigen mening hebben van mij. Vind het alleen wel heel ervelend als mensen mij zeggen, nee je moet met pessoa, want dat is beter. En dan niet uit kunnen leggen wat er beter aan is.

mopje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:13

ja en dan moeielijk uit te leggen denk Ach gut

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 14:46

Oud topic..