Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Grote_Beer

Re: Natural, hoe zit het dan met je hond of kat??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:24

katiavl schreef:
How how, niet met verkeerde informatie komen aandraven.

Ik heb het over Echinococcus granulosus Knipoog

Dat is imo niet het soort worm dat doorgaans wordt aangeduid met de term 'hondenlintworm', maar goed, ook hiervoor hoef je als versvoerder niet bang te zijn. Ian Billinghurst, één van de meest bekende voorvechters van verse voeding voor hond en kat en bedenker van de term 'Barf', besteedt in zijn boek 'Give your dog a bone' ruimschoots aandacht aan Echinococcus Granulosus. Een besmetting hiermee is eenvoudig te voorkomen.
In de eerste plaats maken de meeste mensen die hun hond rauw voeden gebruik van vlees, botten en slachtafval dat afkomstig is van dieren die voor menselijke consumptie zijn geslacht. Deze slachtdieren worden gecontroleerd op Echinococcus Granulosus. Echinococcus Granulosus is ook dusdanig goed herkenbaar, zelfs met het blote oog, dat een dergelijke besmetting niet snel over het hoofd zal worden gezien. Mocht je zelf toch orgaanvlees in handen krijgen dat besmet is, dan kun je dat zelf ook herkennen aan de witte cystes. Tot slot wordt Echinococcus Granulosus gedood wanneer je het vlees minimaal 10 dagen invriest op -20. Orgaanvlees gaat voor de zekerheid hier dus altijd eerst in de vriezer. Hoeft dus helemaal geen probleem te zijn zolang je als versvoerder maar weet waarmee je bezig bent. En dat is natuurlijk wel een eerste vereiste. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je hond. Een complete versvleesvoeding kan iedereen aan zijn hond geven, maar zelf gaan samenstellen vereist enige kennis. Niet alleen vanwege de parasitaire kant, maar ook vanwege het feit dat je wel moet weten hoe je je hond dusdanig kunt voeden dat hij niets tekort komt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:25

Kat kan via luikje naar binnen en buiten wanneer ie wil.
Hond is deels van de dag binnen en deels buiten. Ze heefte en superdunne vacht en heeft het buiten heel gauw koud(ook in de schuur bij de paarden) dus als ze trilt meteen naar binnen.
's zomers zit ze de hele dag buiten.

Hond kreeg hopndenbrokken, maar die lust ze eigenlijk niet(ook niet die van 50 euro waar veel vlees inzit). Haar moeder was zeer gezond en kreeg 9 gezonde puppies; die kreeg al1 maar restjes en brood met melk.

Nu krijgt onze hond dus wat kaas door haar brokjes heen, of wat eetrestjes(bietjes en wortels vind ze heerlijk). Als ik haar al1 brokken geef eet ze gewoon niks, en het is echt raar. Want voordat ze schijnzwanger was at ze wel altijd haar brokken netjes op.

Kat krijgt kattenbrokjes en eet die keurig op. Vangt wel muizen maar eet ze niet op. Mijn vorige kat at al1 maar muizen, brokjes liet ie staan. Ving de hele dag muizen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:54

Dat zal ik zeggen dat mijn prof mis is, over de gevaren en de term hondenlintworm Ja

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:44

Oprtalj schreef:
katiavl schreef:
How how, niet met verkeerde informatie komen aandraven.

Ik heb het over Echinococcus granulosus Knipoog

Dat is imo niet het soort worm dat doorgaans wordt aangeduid met de term 'hondenlintworm', maar goed, ook hiervoor hoef je als versvoerder niet bang te zijn. Ian Billinghurst, één van de meest bekende voorvechters van verse voeding voor hond en kat en bedenker van de term 'Barf', besteedt in zijn boek 'Give your dog a bone' ruimschoots aandacht aan Echinococcus Granulosus. Een besmetting hiermee is eenvoudig te voorkomen.
In de eerste plaats maken de meeste mensen die hun hond rauw voeden gebruik van vlees, botten en slachtafval dat afkomstig is van dieren die voor menselijke consumptie zijn geslacht. Deze slachtdieren worden gecontroleerd op Echinococcus Granulosus. Echinococcus Granulosus is ook dusdanig goed herkenbaar, zelfs met het blote oog, dat een dergelijke besmetting niet snel over het hoofd zal worden gezien. Mocht je zelf toch orgaanvlees in handen krijgen dat besmet is, dan kun je dat zelf ook herkennen aan de witte cystes. Tot slot wordt Echinococcus Granulosus gedood wanneer je het vlees minimaal 10 dagen invriest op -20. Orgaanvlees gaat voor de zekerheid hier dus altijd eerst in de vriezer. Hoeft dus helemaal geen probleem te zijn zolang je als versvoerder maar weet waarmee je bezig bent. En dat is natuurlijk wel een eerste vereiste. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van je hond. Een complete versvleesvoeding kan iedereen aan zijn hond geven, maar zelf gaan samenstellen vereist enige kennis. Niet alleen vanwege de parasitaire kant, maar ook vanwege het feit dat je wel moet weten hoe je je hond dusdanig kunt voeden dat hij niets tekort komt.

Super duidelijk uitgelegd. Barf of NRV is niet iets dat je zomaar even doet. Daar moet je heel wat kennis voor opzuigen en berekeningen op los laten!!!
Het is een echte sport om aan diverse onderdelen te komen en zoveel mogelijk variatie te krijgen!!
Hier eten ze aardig gevarieerd; rund, schaap, geit, paard, kip, vis, hert, eend, konijn en eerder struisvogel. Helaas is aan deze laatste niet meer aan te komen!!!
Zolang je het met verstand doet en alles vraagt wat je niet begrijpt, is dit een super gezonde wijze van het voeren van je dieren.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:59

Kan iemand me dan het menu voor 1 kat geven?
Wat voer ik dan?
En ik heb er 2 blaasgruizers bij. Hoe veilig is het om hen aan t Barfen te zetten?

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:11

katiavl schreef:
Dat zal ik zeggen dat mijn prof mis is, over de gevaren en de term hondenlintworm Ja

Nou, ik word altijd wel nieuwsgierig van dit soort uitspraken. Dus misschien kun je 'm eens vragen hoeveel gevallen van besmetting er dan eigenlijk bekend zijn? Je schreef dat in drie jaar tijd het aantal ziekenhuisopnames als gevolg van een besmetting zouden zijn toegenomen, dus ik heb even zitten zoeken of daar op internet gegevens van bekend zijn. Wat ik tegenkwam op de site van de RIVM is dit:
Citaat:

Voor 1945 kwam E. granulosus in Nederland endemisch voor, met name in Friesland. De intensieve veehouderij en slachthuiscontrole zullen bijgedragen hebben tot het verdwijnen van deze ziekte. Tegenwoordig wordt het vooral gezien als importziekte, meestal bij patiënten uit met name het Middellandse Zeegebied en Turkije. Er zijn geen exacte gegevens over hoeveel patiënten er in Nederland worden gediagnosticeerd.

Misschien zijn die gegevens in België wel bekend? Maar ook als er voor België wel cijfers bekend zijn die aantonen dat er inderdaad een toenemend aantal mensen met een besmetting met echinococcus granulosus wordt opgenomen in een ziekenhuis, dan is het nog niet gezegd dat het rauw voeren van honden daarvan de oorzaak is. Het wordt hier dus gezien als een importziekte en wellicht zijn er meer mensen vanuit de genoemde streken naar België gereisd? En vergeet ook niet dat ook geadopteerde buitenlandse zwerfhonden besmet kunnen zijn en dat over kunnen brengen. Het is van het grootste belang dat die dieren goed ontwormd worden. Gelukkig dragen de meeste organisaties die zich bezighouden met het herplaatsen van buitenlandse honden hier wel zorg voor, maar er zijn ook genoeg mensen die op eigen houtje een zwerfhond uit een dergelijk land mee naar huis nemen.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:22

Antheman schreef:
Wat voer ik dan?
En ik heb er 2 blaasgruizers bij. Hoe veilig is het om hen aan t Barfen te zetten?

Helaas geef ik alleen honden rauw, heb geen katten. Dus kan je hieraan niet helpen, heb me ook niet in voeding van kat verdiept.

maar neem eens een kijkje op de sites die genoemd zijn, dan kan je je inlezen. het is niet iets wat je zo maar even doet. Ik heb zeker voor de honden wel dik 2 maanden dagelijks ermee bezig geweest voordat ik alles uit mijn hoofd deed!!! En ben er nu nog veel mee bezig!!
Op deze sites vind je heel veel info en wordt je heel goed geholpen mocht je wat te vragen hebben.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:26

Rosita, had jij nu alleen honden , of ook katten?

De sites ga ik zeker bestuderen ,maar nu even niet. Knipoog

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:29

Antheman schreef:
Wat voer ik dan?

Voor katten geldt hetzelfde als wat ik al voor honden aangaf: om veilig te kunnen overstappen naar barf, dien je je eerst goed in de materie te verdiepen. Daarnaast is het niet altijd even simpel om een kat die gewend is aan droogvoer en/of blik over te zetten op barf. Er zijn veel katten die het in het begin systematisch weigeren te eten, of die sommige dingen wel, en andere dingen weer niet eten, maar daardoor dan wel te eenzijdig gaan eten.
Of je een blaasgruiskat veilig over kunt zetten op barf hangt ook af van het soort blaasgruis. En vaak is het wel verstandig om er nog een supplement bij te geven om de blaasgruis aan te pakken.

Voorbeeldmenu's vind je hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 5.html#new
Wat jij het beste kunt gaan voeren is vaak afhankelijk van wat er bij jou in de buurt verkrijgbaar is en wat je katten graag eten.

Een boek dat goede informatie geeft over rauwe voeding voor hond en kat is: Voer voor Carnivoren van Tannetje Koning. ISBN 90-5911-354-3
De schrijfster van dat boek is dierenarts en ze is ook lid van barfplaats. Dus op dat forum kun je ook altijd aan haar advies vragen voor je blaasgruiskatten.

Je zou ook eerst eens kunnen overstappen op een complete versvleesvoeding. O.a. Bibi, Bandit en Carnibest hebben ook een kattenversie.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:23

shirefan schreef:
Barf of NRV is niet iets dat je zomaar even doet. Daar moet je heel wat kennis voor opzuigen en berekeningen op los laten!!!

Ik heb al heel mijn leven vleesetende huisdieren, en ik moet eerlijk zeggen dat ik die twee termen nog nooit gehoord had voor het lezen van dit topic. Ben eens op de websites gaan kijken..wow zeg, nooit gedacht dat mensen daar zo intensief mee bezig zouden zijn.
Onze hond kreeg enkel rauw slachtafval omdat dat vééél voedingswaarde voor relatief weinig geld was vrees ik. Verdere variatie beperkt zich hier tot het toegooien van de tafelrestjes Knipoog

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 02:08

Antheman schreef:
Rosita, had jij nu alleen honden , of ook katten?

De sites ga ik zeker bestuderen ,maar nu even niet. Knipoog

yep, ik heb ook katten en die eten met de honden mee. Zoveel verschil is er niet tussen die 2. Begin eens met te kijken of ze KVV lústen en waar je dat kunt kopen?

http://www.rodi-petfood.nl
http://www.ahv-breda.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
http://www.prinspetfoods.nl/consum/hond/totalcare.html
http://www.banditvoeding.nl
http://www.diervoeding.com
http://www.kivo-petfood.nl

hebben allemaal een compleet voer te bieden wat als basis kan dienen. Daarnaast heb je dan tijd om je te verdiepen en wat te expirimenteren

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:47

Citaat:
Onder de streep is er bij een bevolking van 15 miljoen mensen in een land als Nederland níets meer 'natuurlijk'. Het meeste geneuzel is een 'feel'-good' pleister.

Geweldig OK dan!

Niets meer aan toe te voegen. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:02

Mijn honden krijgen brok,en ik heb geen katten.
Ik heb wel kippen die vlees eten.
Denk aan regenwormen,en meelwormen
Ook mijn axolotls eten vlees,(rauw) runderhart,gehakt,wormen..
(axolotls zijn salamander achtigen)
Maar wat is natuurlijk,want ze zitten allemaal in een kooi of aquarium,dus natuurlijk is het niet.

Wel laat ik mijn honden regelmatig buiten los,en loop ik veel met ze in het bos.
Ze zijn erg aan mij gehecht,en ze lopen waar ik loop,dus echt alleen buiten de hele dag zouden ze niet willen.
Dan gaan ze aan de deur krabben om binnen gelaten te worden. Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:35

Cowgirl schreef:
Citaat:
Onder de streep is er bij een bevolking van 15 miljoen mensen in een land als Nederland níets meer 'natuurlijk'. Het meeste geneuzel is een 'feel'-good' pleister.

Geweldig OK dan!

Niets meer aan toe te voegen. Knipoog

Kán wel Knipoog
Equidae zijn namelijk de natuurlijke prooi van zowel Canidae als Felidae Pling
Dat maakt helder wat Gestoord dit is...

HC

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:45

iedereen bedankt voor de Barf info.
Ik moet nu werken, maar als ik tijd heb , bestudeer ik alles .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:01

Citaat:
Kán wel Knipoog
Equidae zijn namelijk de natuurlijke prooi van zowel Canidae als Felidae Pling
Dat maakt helder wat Gestoord dit is...

HC

Haha!

Dat artikkel ga ik niet meer de moeite doen om het op te zoeken, als je al overtuigt bent van de eigen waarheid. Heeft dit niet veel zin, toch?

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:35

Het is tegenwoordig toch verboden dat katten muizen vangen? Clown

Goed hier lopen de poesbeesten de hele dag buiten rond, ze kunnen wel in het hooi slapen Knipoog
Ze mogen overdag wel naar binnen, lekker voor de kachel liggen pitten Knipoog Maar na een poosje gaan ze er ook weer uit, en 's nachts zijn alle katten buiten.
Ze vangen muizen mollen vogeltjes en alles wat los en vast zit, en krijgen er droge brokjes bij. Vaak 's morgens nog een melkje Haha!
Soms mag er een keer een kat binnenslapen maar dat is omdat er een familie muis in onze keuken zit..
(Laatst lag de hond op de ene stoel, de kat daarnaast, en een muis op een andere stoel Clown )
De hond komt de hele dag door buiten, maar slaapt binnen. Als hij eruit wil geeft hij dat wel aan en als ie naar binnen wil ook wel Knipoog En die krijgt droge brokjes en soms een vleesje uit blik..
Eerder ving ze wel muizen, maar ze heeft afgeleerd kleine beestjes te vangen omdat we ook cavia's, en soms kuikentjes en nu een jong poesje hebben. Die mag ze niet en dat doet ze ook niet, maar daardoor pakt ze ook geen muizen meer Knipoog Nouja dat doen de katten wel Knipoog
We hebben hier een berg land en stukjes bos, maisland en natuurland waar het gras vrij lang is en een flinke dosis muizen inzit. Ze vermaken zich prima Knipoog
Ik vind katten die nooit buitenkomen net zo sneu als paarden die er nooit uitkomen eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:24

De hond/kat zijn niet echt van mij ; maar van iedereen in huis hier.
Kat/Hond krijgen voer uit blik. Kat heeft 'onbeperkt brok tot haar beschikking Cool '
Kat is verder alleen maar buiten; jaagt daar, rent, vliegt en doet der behoefte. Eén mauw en ze mag weer naar binnen, eigen keus dus.
De hond prefereert de kachel; wordt verder zeker 2x per dag uitgelaten. Mag altijd naar buiten, maar ook maar een spatje regen en hij houdt gerust de hele dag z'n plas op; want dan wéigert ie nog naar buiten te gaan. Haha! Maargoed; we hebben iig een enorme tuin.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 23:12

Aangezien we op een flat wonen, komt de kat helaas niet buiten, eet brok (ut beessie lust geeneens vlees?!?!)

Hond voeren we zoveel mogelijk vers, dus ook allerlei botten.
Gaat overal halsbandloos en riemloos mee naar toe.

Paardjes lopen 24/7 buiten, eten onbeperkt hooi.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 14:43

Onze honden en katten lijden een meer natural bestaan dan onze paarden. Onze paarden staan 's winters op stal en gaan dan in de middag naar buiten. Onze hond en katten daarentegen kunnen de hele dag (en de katten ook nacht) naar buiten want we wonen op een boerderij. Die struinen dus de hele dag rond. De katten vangen voornamelijk hun eigen eten, maar krijgen ook brokjes. Alleen hebben we lang niet altijd kattenbrokjes. Senna (de hond) krijgt brokjes en die vangt vogels enzo die eet ze ook op. Ze hebben dus een best natuurlijk leven.