Touwhalster: Goed of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje

Re: Touwhalster: Goed of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:47

Zowiezo kan het rijden met een touwhalster geen kwaad.

Er was laatst ergens een discussie over dat je het touwhalster als je er maar hard genoeg aan trok IN de huis kon trekken, maar dit kan natuurlijk niet.

Mensen hebben die kracht niet om een paard die een touwhalster aan heeft te verwonden !

Wat je wel NOOIT moet doen is je paard met een touwhalster aan de muur of ring of paal vastmaken, want als hij schrikt en trekt kan hij wel met zijn eigen kracht zich flink verwonden !

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:33

Mijn paard heeft erg moeite met stilstaan.. Mijn hoefsmid zei dat het handig was om haar aan het touwhalster vast te zetten .. Zodat als ze flipt en gaat steigeren voelt dat het niet zo'n slim idee was.. Goed idee of niet?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:36

Lornaaa schreef:
Mijn paard heeft erg moeite met stilstaan.. Mijn hoefsmid zei dat het handig was om haar aan het touwhalster vast te zetten .. Zodat als ze flipt en gaat steigeren voelt dat het niet zo'n slim idee was.. Goed idee of niet?

Lijkt mij geen goed idee, straks verwond ze zich....
Dat is een beetje steigeren bij de hoefsmid niet waard, mijn paarden heb ook
geleerd braaf te zijn bij de smid zonder zichzelf eerst pijn te hoeven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:45

Nu snap ik werkelijk waar helemaal niets meer van :?
Ik dacht dat ik mij aardig had verdiept in knoophalsters maar er ontgaat mij volgens mij toch weer iets.
Toevallig dat iemand het er in een ander topic mij er op aanspreekt mijn paard niet vast te zetten met een knoophalster.

Ik heb dus mijn knoophalsters gekocht via de site van Pat Parelli en in de bijsluiter stond beschreven dat ik een paard NIET ZONDER TOEZICHT er mee vast moest zetten.
Dit lees ik ook op meerdere site's.
In de trailer was het helemaal NOT DONE!
Overigens ken ik een aantal mensen die hun paard er ook mee in de trailer zetten en het omlaten in de trailer (dat zou ik dan weer niet doen).

En nu lees ik dat je een paard niet moet vastzetten er mee.
Wat is het nou?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 08:14

smurf1988 schreef:
Afbeelding

Als ik dit plaatje moet geloven zitten er gewoon overal zenuwbanen :+

Ja en de meeste zitten op de neus!

oh nu zie ik pas dat het een topic is van 3 jaar oud!
Kunnen ze topics van een jaar oud niet beter op een slotje zetten zodat dit niet meer gebeurd?

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:33

Lanita schreef:
Lornaaa schreef:

Lijkt mij geen goed idee, straks verwond ze zich....
Dat is een beetje steigeren bij de hoefsmid niet waard, mijn paarden heb ook
geleerd braaf te zijn bij de smid zonder zichzelf eerst pijn te hoeven doen.

ze doet niet moeilijk bij de hoefsmid, ik houd haar altijd vast maar ze staat dus niet vast. Maar als ik haar wel vastzet, en ze krijgt het door, begint ze uit alle macht zich los te trekken. Aangezien wij een natural horsemanship achtige hoefsmid hebben heb ik er eigenlijk wel goed vertrouwen in ? :o

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:03

Ilegra schreef:
In de trailer was het helemaal NOT DONE!
Overigens ken ik een aantal mensen die hun paard er ook mee in de trailer zetten en het omlaten in de trailer (dat zou ik dan weer niet doen).

En nu lees ik dat je een paard niet moet vastzetten er mee.
Wat is het nou?

Ik ben zo iemand die mijn paard in de trailer "vastzet" met een touwhalster om?
Waarom? Om de simpele reden dat ik inmiddels geen stalhalsters meer héb, en ik touwhalster zo makkelijk vind. That's all.
Een BELANGRIJKE kanttekening hierbij is wel dat ik in de trailer een touw heb hangen met een clipje eraan dat met (ik dacht iets van) 60kg al breekt! Ik heb dit clipje inmiddels al enkele keren gebroken door omstandigheden en kan daar echt wel op vertrouwen.
Hierdoor kan ik mn paard dus wél veilig vastzetten in de trailer.
Zonder zo'n breekbaar clipje (te koop bij Equiplay overigens) zou ik mn paard NOOIT vastzetten aan een touwhalster zonder toezicht.
Ook los in de wei krijgen mijn paarden nooit (zelfs geen minuutje) hun touwhalster om.

De halsters van Equiplay zijn wel eens getest door BIT, en bij deze test braken de touwen NIET, hoeveel druk ze erop op zetten. (in elk geval 1000kg) Een belangrijke reden om je paard er dus niet mee vast te zetten.

Ik heb mijn paard overigens ingereden met touwhalster. Ik vnd het touwhalster ideaal omdat
- het lekker opvouwbaar is
- het niet schuurt en licht is voor mn paard
- je er grondwerk mee kunt doen
- je ermee kunt rijden
- er zulke leuke kleurtjes van zijn :D