Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GeneralFlynn

Re: Zelfs in 'De Hoefslag' spreken ze van sektes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:10

Cayenne schreef:
Ik ook niet, een topic is een topic, en als ik daar in wil reageren dan doe ik dat ook gewoon. En dan maakt het niet uit of hij hier staat of bij Paardenpraat. Het is niet besloten en dat is het risico van een topic openen Lachen
Dus ik kan bijv.b in een setjes topic gaan zeggen dat ik niet van setjes hou,dat bandages geen nut hebben,en dat ik nooi bijpassende kleding zou aantrekken?
(ben benieuwd wat ze dan als commentaar op mij gaan geven,waarschijnlijk zoiets als: als je dat niet wil,reageer dan niet,of: wat is dat nou voor opmerking in een setjes topic??)

Ik klik ook meestal gewoon op de meest actieve topics,en als ik dan een stang en trens topic zie,of een topic over hoeveel grams dekens er op dit moment op de paarden ligt,dan reageer ik daar niet.
Het heeft geen meerwaarde in het topic als ik ga vertellen dat paarden zonder een deken kunnen,of dat een paardenmond niet gemaakt is voor 2 bitten tegelijk.
Daar gaat het dan namelijk niet over in dat topic.
(dat is dan voor de voorstanders bedoeld,niet voor de tegenstanders)
In een discussie topic reageer ik wel,want daar is het een discussie voor,maar verder bemoei ik me met mijn eigen zaken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:52

@Tinkerloos; ik denk dat je dan een prettige uitzondering bent, als je je niet met anderen bemoeit. Ook in dit topic is het eerder aangehaald, er werd op een bepaald punt weer gezegd "maar je moet je paard ook volledig natuurlijk houden". Mij maakt het niet uit wat een ander doet, zolang ze het welzijn van het paard voorop hebben staan. Maar (heb ik al eens in een ander topic gezet), ik ben zelf bijvoorbeeld vorig jaar gebeld door iemand die ik totaal niet ken en zij kent mijn paarden helemaal niet, om te vertellen dat ik één van mijn paarden totaal verkeerd behandel. Beestje had erge been- en hoefproblemen en kon bijna niet meer lopen. Veel onderzoeken laten uitvoeren en ze bleek het best gebaat bij speciaal beslag. Die vrouw had dat via via gehoord en belde mij om te zeggen dat dat paardenmishandeling was. Dan gaat imo de geloofwaardigheid van iemand/een stroming binnen de paardenwereld toch heel erg hard achteruit, als je tegen iets bent om maar tegen te zijn zonder achtergronden te kennen (waarschijnlijk krijg ik nu weer een mod-opmerking omdat ik off-topic ga?)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:05

@ Tinkerloos; je geeft in een post op de vorige pagina al aan hoe 'jullie' denken over de 'normals' > niet goed voor het paard, want het interesseert ze niets hoe het paard zich voelt en een passend zadel is niet belangrijk. Ben jij nu niet degene die mensen in hokjes plaatst?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:58

Tinkerloos schreef:
Het paard wordt soms vergeten,het gaat om hoe ze er zelf bij lopen,en welk zadel er op het paard ligt,(qua prijs) of je bandages wel matchen bij de rest van de groep,en natuurlijk heeft iedereen hetzelfde merk laarzen en cap.
Hoho,ik zeg niet dat normals niet goed zijn voor hun paard,of dat een goed passend zadel niet belangrijk voor ze is,maar ik bedoelde dat het paard soms niet meer het belangrijkste is,dat het meer telt welk merk zadel je hebt,en wat het kost,welk merk hoofdstel enz..
Dat bedoelde ik ermee,niet dat het niet uitmaakt of je een slechtpassend zadel hebt.
Het lijkt soms meer een strijd wie het mooiste dekje heeft,dat bedoel ik.
(snappu?) Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:01

Tinkerloos schreef:
Hoho,ik zeg niet dat normals niet goed zijn voor hun paard,of dat een goed passend zadel niet belangrijk voor ze is,maar ik bedoelde dat het paard soms niet meer het belangrijkste is,dat het meer telt welk merk zadel je hebt,en wat het kost,welk merk hoofdstel enz..
Dat bedoelde ik ermee,niet dat het niet uitmaakt of je een slechtpassend zadel hebt.
(snappu?) Knipoog

Maar hoe weet jij dat? Zit jij in de mensen hun hoofd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:04

Nee,dat weet ik ook niet.
Ik kan geen gedachten lezen.
Maar het vertroebelde beeld dat de normals schijnbaar hebben over naturals,heb ik dus schijnbaar ook over normals.

Dat komt waarschijnlijk door al die setjes topics,en al dat groepjes gevorm op stallen.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:07

Misschien moet er een topc komen voor alles wat tussen het wal en het schip valt.
Dus geen normal maar ook geen natural.
Sluit ik me vast al bij aan.
Paard heeft ijzers, deken, lopen veel op de wei enz., maar ik houd niet van setjes. Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:09

Misschien hebben de normals dat beeld over naturals (sekte idee) omdat de omgang met hun paard gewoon heel iets anders is dan wat zij met een paard doen.
En de manier van leven pas je er idd. op aan.(langzaam maar zeker)
Maar dat doen normals toch ook?
Je bent toch niet meteen lid van een sekte als je iets met overtuiging doet?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:09

Tinkerloos schreef:
Nee,dat weet ik ook niet.
Ik kan geen gedachten lezen.
Maar het vertroebelde beeld dat de normals schijnbaar hebben over naturals,heb ik dus schijnbaar ook over normals.

Dat komt waarschijnlijk door al die setjes topics,en al dat groepjes gevorm op stallen.

Ja, daar zit het dwars bij me. Ik hoor vaak roepen aan de natural kant hokjes hier hokjes daar, maar zie sommige personen het vaak zelf doen.

Alhoewel, het eigelijk menselijk is om dat te doen toch?
Dik, dun, leuk, ambetant, raar, populair,

Nuja, on topic elke persoon heeft zijn eigen gedachten over iets.
En elke stelling heeft zijn voor en tegenstanders.
En als er een artikkel geschreven word zal de ene kant moord roepen, terwijl de andere kant er helemaal met eens is. En omgekeerd.

Ik blijf liever in de veilige grijze zone, waar het per paard afhangt. Dus dat artikkel deert me eigelijk niet. Want voor elke wijze heb je voorstanders en tegenstanders. Telkens krijg je mensen die te ver gaan. En ik ga niemand veroordelen voor eigen mening, wat de onderliggende reden ook is. Iedereen mag die hebben.

Dollemina natural versus normal daar leeft iedereen in vrede

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:10

Tinkerloos schreef:
(snappu?) Knipoog

U snap Clown

Maar ik denk dat dat ook maar een hele kleine groep is. Als ik kijk naar de mensen (en paarden bij ons op stal, er staan bij ons 12 paarden), dan zie ik geen enkel paard met een slecht passend zadel. Bij ons staan voornamelijk koudbloeden (ik ben de enige met een 'rijpaard') en die hebben allemaal een aangepast zadel (niet gemaakt voor het paard, wel aangepast, zoals het imo op z'n minst hoort).

In het verleden heb ik op een professionele dressuurstal gestaan (30-35 paarden) en daar heb ik ook niemand kunnen betrappen op dingen zoals een slecht passend zadel. Oké, sommige mensen hebben een duur zadel, maar die zullen er -net als wij- hard voor werken en ik vind dat een ieder trots mag zijn op wat ie heeft. Mijn pony heeft een Wintec, mijn paard een Kentaur, Pagony (Divoza eigen merk) hoofdstellen en dekens (of HH dekens), dekjes gevarieerd en ik ben blij met wat ik heb Lachen

Stanley (m'n pony) heb ik ook een tijdje gereden met barebackpad en touwhalster met leadrope, gaat ook allemaal prima, maar ik vind het prettiger om met een dressuurzadel met dikke wrongen te rijden (i.v.m. mijn rug, moet flink steun hebben). Als ik het geld had voor een barefoot (erbij) dan zou ik dat zeker kopen, maar mijn budget laat niets anders toe dan de zadels die ik heb (uiteraard aangepast aan de ruggen), aanbiedingen en veel eigen merk. Ik heb dan ook wel setjes, de ene duurder dan de ander, maar maakt mij echt niet uit.

Wat betreft het binnen of buiten houden, tja... Heb ik laatst ook een stukje van op bokt gezet. Mijn pony staat in de wei (of bak, nu 's winters) regelmatig aan het hek te rammelen, omdat hij naarbinnen wil. 's Zomers krijg ik hem vaak de wei niet meer in, gaat hij heel asociaal staan gapen en loopt terug naar stal. Mijn pony weet dat zelf dus prima aan te geven. Het is in z'n algeheel een mietenkop, maar dat zal ik zelf wel zo gefixed hebben Clown

Dus ja.. Ik blijf van mening dat een ieder doet wat ie goed acht voor z'n paard en voor de ene is dat ijzers, dekens, dure zadels, bandages, stal, etc. en voor de ander is dat het tegenovergestelde.

Ik kan me niet zo drukmaken of mijn manier goedgekeurd wordt of niet. Uiteraard ben ik de allerbeste voor mijn paarden, net zoals iedere andere diereneigenaar dat zal zeggen van zichzelf Lachen Zolang je paard nog blij is om je te zien is er niets aan het handje Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:11

Tinkerloos schreef:
Misschien hebben de normals dat beeld over naturals (sekte idee) omdat de omgang met hun paard gewoon heel iets anders is dan wat zij met een paard doen.

Maar wat zou ik in de omgang anders doen met mijn paarden dan jij? Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:12

Tinkerloos schreef:

Maar is het zo anders dan. Hoeveel normals zijn er die heel natural zijn.
Het is toch niks nieuw.

De normal hype is nieuw, de omgang is voor mij al heel oud Knipoog

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:15

Tinkerloos schreef:

@tinkerloos.
Het gaat ook niet om de manier waarop naturals met hun paarden omgaan dat de normals het sekte noemen maar meer op de manier van het proberen te overtuigen van niet naturals.
Er zijn op bokt een aantal naturals die behoorlijk drammerig overkomen.
Ik heb zelf geleerd om daar maar niet meer op te reageren maar ik kan me wel iets voorstellen waarom men dat sekteachtig noemt. Juist de manier van reageren van naturals .

I

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:17

je hebt nog een lid, dollemina. Ik zit er ook wat tussenin, al zou ik mezelf ook wel aardig normal noemen. Rijd soms met dekje, soms met boom, soms zonder boom en soms zonder zadel. Dekjesverzamelaar zal ik nooit worden, je paard loopt er echt niet beter door. Paarden hebben ijzers, maar worden "natuurlijk" gehouden, dus inloopstal en een grote wei...

Ik heb veel bewondering voor naturals die echt proberen het beste te doen voor hun paard. Maar mensen die normals in een hoek schuiven en er verder niks meer mee te maken willen hebben, vind ik net zo erg als bandagerende dekjesverzamelaars met een ego zo hoog als de everest

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:20

MaiMai schreef:
je hebt nog een lid, dollemina. Ik zit er ook wat tussenin, al zou ik mezelf ook wel aardig normal noemen. Rijd soms met dekje, soms met boom, soms zonder boom en soms zonder zadel. Dekjesverzamelaar zal ik nooit worden, je paard loopt er echt niet beter door. Paarden hebben ijzers, maar worden "natuurlijk" gehouden, dus inloopstal en een grote wei...

Ik heb veel bewondering voor naturals die echt proberen het beste te doen voor hun paard. Maar mensen die normals in een hoek schuiven en er verder niks meer mee te maken willen hebben, vind ik net zo erg als bandagerende dekjesverzamelaars met een ego zo hoog als de everest

Hoe zullen we ons noemen MaiMai?

De grijze massa Haha! Haha!
Of overal en nergens?

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:22

dollemina schreef:
MaiMai schreef:

Hoe zullen we ons noemen MaiMai?

De grijze massa Haha! Haha!
Of overal en nergens?

De van alles Watjes Tong uitsteken Ben een normural Knipoog
Laatst bijgewerkt door MaiMai op 10-01-07 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:30

Quellian schreef:
Tinkerloos schreef:

Maar wat zou ik in de omgang anders doen met mijn paarden dan jij? Daar ben ik eigenlijk wel heel benieuwd naar Ja
Dat weet ik niet,wat jij anders doet dan mij. Clown
Ik rij bijv.b zonder bit,zonder bandages,geen hulpteugels,heb geen stal,ga niet op wedstrijd,scheer mijn paarden niet,doe aan NH,waaronder Parelli,enz.enz..
Het is niet op te noemen in zoveel woorden,het is gewoon een manier van omgaan. Tong uitsteken

katiavl schreef:
Maar is het zo anders dan. Hoeveel normals zijn er die heel natural zijn.
Het is toch niks nieuw.

De normal hype is nieuw, de omgang is voor mij al heel oud Knipoog
Dat is dan mooi! Haha!

dollemina schreef:
Misschien moet er een topc komen voor alles wat tussen het wal en het schip valt.
Dus geen normal maar ook geen natural.
Sluit ik me vast al bij aan.
Paard heeft ijzers, deken, lopen veel op de wei enz., maar ik houd niet van setjes. Knipoog
Open een topic zou ik zeggen,je zal veel aanhangers hebben!
(sekte) Clown

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:39

Maar wáár trek je de grens als natural, Tinkerloos (en dat is een oprecht geïnteresseerde vraag, geen aanval). Geldt natural-zijn ook als het gaat om geneesmiddelen, wormkuren,.. Ben je bijvoorbeeld echt tegen beslag of vind je dat het niet gebruikt moet worden als het niet nodig is? (want er zijn natuurlijk wel situaties waarin een paard op ijzers moet staan).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:40

chevax schreef:
Maar wáár trek je de grens als natural, Tinkerloos (en dat is een oprecht geïnteresseerde vraag, geen aanval). Geldt natural-zijn ook als het gaat om geneesmiddelen, wormkuren,.. Ben je bijvoorbeeld echt tegen beslag of vind je dat het niet gebruikt moet worden als het niet nodig is? (want er zijn natuurlijk wel situaties waarin een paard op ijzers moet staan).

Daar ben ik ook heel benieuwd naar Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:41

Ik wil wel een sekte openen zolang ik maar bovenaan sta, en het geld ontvang Cool

Edit: waarom word parelli niet commercieel gevat, die man is toch even commercieel als een ijscreme verkoper. Hij verkoopt boeken en dvd... Niet dat hij het gratis weg geeft

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:42

Je kunt het eens als TV-dominee proberen? Een tijdje terug was dat toch erg winstgevend. Wat zong Phil Collins daar ook al weer over: "do as I say, don't do as I do?"

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:44

De naam van het topic Normurals vind ik wel geschikt Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:45

katiavl schreef:
Edit: waarom word parelli niet commercieel gevat, die man is toch even commercieel als een ijscreme verkoper. Hij verkoopt boeken en dvd... Niet dat hij het gratis weg geeft

Ik vind Parelli anders behoorlijk commercieel Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:49

Quellian schreef:
katiavl schreef:

Ik vind Parelli anders behoorlijk commercieel Nagelbijten / Gniffelen

Ja ik dus ook, maar heb wel al vaker stellingen gehoord hier op bokt die nee beweerde.
Op zich is er niks mis mee, iedereen moet zijn boterham verdienen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 16:00

Iedereen moet zijn boterham verdienen, maar zoiets als zo'n carrot stick, dat vind ik dus knap vreemd.