Dit gebeurd niet bij zowel 'natural' paarden als 'normal' paarden. Natuurlijk wil het ene paard meer naar buiten dan andere, maar dat is toch logisch? Vroeger waren wij toch ook kinderen die liever binnen of buiten waren? Soms was ik uren buiten, en dan zat ik weer lekker binnen. (bij de koektrommel weliswaar maar toch

De manegepaarden van de manege waar mijn paardje ook staat hebben 2 weken lang buiten gestaan, dag en nacht. Sommige vonden dat prachtig, met z'n 36'en in de grote wei, andere smeekten na twee dagen of ze naar binnen mochten en die gingen 'snachts op stal. Overdag weer naar buiten, dat werkte beter voor ze.
Mijn paardje is net van stal verhuisd, eerst stond hij in een stal van 3 x 3, met alleen tralies aan de voorzij, het was wat donker, had heen tralies aan de zijkanten en kon alleen andere paarden zien als hij naar buiten keek. Hij probeerde altijd te ontsnappen als je op wilde zadelen in de stal.
Nu door omstandigheden heeft hij vergeleken met waar hij in stond een vijf sterren stal. Ruim, paardenstal van 4 x 4, een doorkijkluik met blik op het gezelligste deel van de manege, als hij z'n hoofd intrekt heeft hij een eigen hoekje waar hij zich in rust terug kan trekken, en aan beide zijkanten van zijn stal is er tralies waardoor hij de andere paarden kan zien. Mijn kluisje staat direct naast zijn stal, en met opzadelen kan ik nu wagenwijd zijn stal open laten staan, in en uit lopen, praatje maken aan de overkant en hij staat lekker in de stal te wachten met open deur.
Hij ging elke zomerdag naar buiten, maar helaas hebben wij geen wei geschikt voor wintergebruik. De manegepaarden gaan elke dag de paddock in, en voor de eigen paarden was er de stapmolen.
Tja beweging, het is maar hoe je het bekijkt. Rondsloffen in een rondje is ook niet alles, als ik iets 'zielig' vind is het de stapmolen wel.
Hij mocht er van mij in, ze kenden hem zogenaamd beter en zeiden dat het wel kon, maar ik zei alleen maar; we zien wel hoelang hij er in blijft staan.
Nog geen twee weken later heeft hij dat hele ding ontwricht toen iemand even was vergeten de stroom af te zetten, zeg maar dat hij gek is.
Nu is er even wat oorlog op stal, aangezien de regel is dat eigen paarden niet losgegooid worden door de manege (wat ik grote onzin vind) maar binnenkort zal hij elke dag lekker los mogen samen met een vriendje.
Ik hoop maar dat dat gebeurd, want anders staat hij wel zolang op stal. Hij kan het wel hebben zonder ziek te worden, maar elke leek snapt wel dat hij zijn uurtje rondrennen hoog waardeerd. Welk paard zou dat niet doen?
Hoef je echt geen normal of natural paard voor te zijn.
Ja, het is een beetje een kromme manege.