'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roane

Re: 'Normal' paarden zien er in de winter zielig uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:55

Een paard is pas 'zielig' als ze er ook 'zielig' van worden, treurige oogjes, ingevallen lijven, doffe vachten. Hoef problemen, vervelingverschijnselen, lethargie.
Dit gebeurd niet bij zowel 'natural' paarden als 'normal' paarden. Natuurlijk wil het ene paard meer naar buiten dan andere, maar dat is toch logisch? Vroeger waren wij toch ook kinderen die liever binnen of buiten waren? Soms was ik uren buiten, en dan zat ik weer lekker binnen. (bij de koektrommel weliswaar maar toch Bloos )
De manegepaarden van de manege waar mijn paardje ook staat hebben 2 weken lang buiten gestaan, dag en nacht. Sommige vonden dat prachtig, met z'n 36'en in de grote wei, andere smeekten na twee dagen of ze naar binnen mochten en die gingen 'snachts op stal. Overdag weer naar buiten, dat werkte beter voor ze.

Mijn paardje is net van stal verhuisd, eerst stond hij in een stal van 3 x 3, met alleen tralies aan de voorzij, het was wat donker, had heen tralies aan de zijkanten en kon alleen andere paarden zien als hij naar buiten keek. Hij probeerde altijd te ontsnappen als je op wilde zadelen in de stal.
Nu door omstandigheden heeft hij vergeleken met waar hij in stond een vijf sterren stal. Ruim, paardenstal van 4 x 4, een doorkijkluik met blik op het gezelligste deel van de manege, als hij z'n hoofd intrekt heeft hij een eigen hoekje waar hij zich in rust terug kan trekken, en aan beide zijkanten van zijn stal is er tralies waardoor hij de andere paarden kan zien. Mijn kluisje staat direct naast zijn stal, en met opzadelen kan ik nu wagenwijd zijn stal open laten staan, in en uit lopen, praatje maken aan de overkant en hij staat lekker in de stal te wachten met open deur.

Hij ging elke zomerdag naar buiten, maar helaas hebben wij geen wei geschikt voor wintergebruik. De manegepaarden gaan elke dag de paddock in, en voor de eigen paarden was er de stapmolen.
Tja beweging, het is maar hoe je het bekijkt. Rondsloffen in een rondje is ook niet alles, als ik iets 'zielig' vind is het de stapmolen wel.
Hij mocht er van mij in, ze kenden hem zogenaamd beter en zeiden dat het wel kon, maar ik zei alleen maar; we zien wel hoelang hij er in blijft staan.
Nog geen twee weken later heeft hij dat hele ding ontwricht toen iemand even was vergeten de stroom af te zetten, zeg maar dat hij gek is.
Nu is er even wat oorlog op stal, aangezien de regel is dat eigen paarden niet losgegooid worden door de manege (wat ik grote onzin vind) maar binnenkort zal hij elke dag lekker los mogen samen met een vriendje.
Ik hoop maar dat dat gebeurd, want anders staat hij wel zolang op stal. Hij kan het wel hebben zonder ziek te worden, maar elke leek snapt wel dat hij zijn uurtje rondrennen hoog waardeerd. Welk paard zou dat niet doen?
Hoef je echt geen normal of natural paard voor te zijn.

Ja, het is een beetje een kromme manege.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:57

Citaat:
Hoe denken jullie erover of paarden het fijn vinden om op stal te staan?

ik kan voor mijn pony zeggen dat zij het helemaal niet fijn vind op stal.
vroeger stond mijn paard 24/7 op de wei, maar wegens overlijden was ik verplicht iets nieuws te zoeken. Ik woon vlakbij een stad en vond enkel een stal waar de paarden s'nachts op stal gaan en overdag enkele uren in de paddock.
de eerste nacht dat mijn pony in haar stal stond, sprong ze tegen haar staldeur op. Voor mij is het dan duidelijk dat ze niet opgesloten wilt staan. Nu is ze het wel gewend, maar gelukkig? dat zeker niet.
Nu ziet ze mij natuurlijk graag afkomen, eindelijk gebeurt er iets om de sleur te doorbreken. Terwijl ze vroeger zoiets had van 'Is ze daar nu weer?' (niet dat ze moeilijk doet ofzo). Geef mij dan maar een pony die gelukkig is, maar me niet graag ziet komen, dan omgekeerd.
Mijn zoektocht naar een plek waar ze 24/7 op de wei kan staan, gaat zeker door!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 11:58

Ah, dit is een reactie op het topic "natural paarden zien er zielig uit in de winter"

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:01

jasmijn78 schreef:
Misschien moeten jullie je vraag eerst eens goed definieren voordat je mensen direct allerlei etiketjes opplakt.

Dit topic is een reactie op het andere topic. Deze reactie zou je daar dus ook kunnen plaatsen. Knipoog

(Trouwens, wat zou er gebeurd zijn wanneer dit topic op bijv. SV of PP geplaatst zou zijn? Zoals het andere topic op NA geplaatst is? Vork )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:08

roossie22 schreef:
een echt paardenmens zorgt er imo voor dat een dier gewent is aan buiten zijn, zoals zij dat horen te zijn. welk paard dan ook

Een ECHT paardenmens luistert naar zijn paard. Een paard opdringen dat hij buiten MOET staan (omdat men van mening is dat ze dat horen te zijn) is niet luisteren naar je paard. Andersom geld dat net zo natuurlijk (en dan met name de all in stallen waar je als eigenaar je eigenlijk helemaal niet meer met je paartd bezig hoeft te houden, alles wordt voor je gedaan).

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn paard zelf die keuze kon laten maken en ik heb een zeer gelukkig buitenbox-paard, zonder stalgebreken en altijd vrolijk.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:14

Ik denk dat paarden die dag en nacht in de wei staan idd gelukkiger zijn dan paarden die dag en nacht op stal staan. De paarden op stal kunnen alleen een rondje draaien in hun stal en krijgen (meestal) geen onbeperkt ruwvoer. Dat rondje draaien en onbeperkt ruwvoer gaat regelrecht in tegen hun natuurlijke behoeften = veel rondlopen en hele dag door kleine beetjes eten.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:16

onze paarden gaan 's ochtends naar buiten en 's avonds weer naar binnen
ze zien er niet zielig uit hoor! juist lekker vrolijk, ze hebben gewoon contact met
elkaar ook in de stal

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:25

arno8 schreef:
Machteld van Dierendonck zei er laatst nog iets interessants over in Bit: iemand geeft haar de stelling: Maar als ik op stal kom, reageert mijn paard heel blij.

Van Dierendonck: "Vind je dat gek? Hij heeft net een etmaal helemaal eenzaam tegen een muur aan staan kijken, heeft te weinig beweging gehad en heeft honger, omdat hij maar twee keer per dag eten gehad heeft en nauwelijks kan foerageren in zijn zaagsel in plaats van dat hij zoals in de natuur de gehele dag kan knabbelen. Nu kom jij met een appel, een knuffelpartij met een borstel en misschien nog wel met een zadel voor beweging. Hij is inderdaad een half uur 'gelukkiger' dan hij was, maar dat is een vertekend beeld. Jij bent zijn lichtpuntje in een hele dag. Bij andere diersoorten is aangetoond dat anticipatie op iets leuks - jij dus - sterker is naarmate de huisvesting meer (chronische) stress oplevert voor een dier. Dus vooral als hij heel erg opgewonden raakt als je komt, is dat waarschijnlijk omdat hij problemen heeft met de huisvesting en/of het management. Als alles in orde is, anticiperen dieren veel minder opgewonden op iets leuks."

ben ik het helemaal mee eens!
helaas ben je afhankelijk van je omgeving en heb je niet altijd de middelen om je paard zo lang mogelijk buiten te laten.
Het ligt er ook aan hoe je je paard hebt opgevoed. en wat is nou een "normal"paard... gaan we weer met die hokjes!!!
*zucht*
Het zielige paard wordt mooi beschreven in het verhaaltje van Dierendonck. En dat is zeker geen "normal"paard, want zo huisvest je normaal geen paard!

_joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:35

Wij hebben meerdere paarden, dus als ze op de stal moeten vinden ze dat niet zó erg, dan hebben ze nog vriendjes Clown dat is dus niet zielig.
Onze paarden staan ook niet úren op stal. M'n zus en moeder rijden 's winters ook wel. Onze paarden maakt het eigenlijk niet zo veel uit. Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:37

Dan is mijn paard heel gelukkig Haha!

Er wordt wel gekeken als ik kom "o, ben jij het" en dan wordt er weer verder gescharreld in stro, gesnuffeld aan buren of andere paardenzaken gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 12:39

Vippie schreef:
roossie22 schreef:
een echt paardenmens zorgt er imo voor dat een dier gewent is aan buiten zijn, zoals zij dat horen te zijn. welk paard dan ook

Een ECHT paardenmens luistert naar zijn paard. Een paard opdringen dat hij buiten MOET staan (omdat men van mening is dat ze dat horen te zijn) is niet luisteren naar je paard. Andersom geld dat net zo natuurlijk (en dan met name de all in stallen waar je als eigenaar je eigenlijk helemaal niet meer met je paartd bezig hoeft te houden, alles wordt voor je gedaan).

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn paard zelf die keuze kon laten maken en ik heb een zeer gelukkig buitenbox-paard, zonder stalgebreken en altijd vrolijk.

Een ECHT ECHT ( Knipoog ) paardenmens weet wat voor dier een paard in wezen is.
Wanneer je een paard hebt, dan heb je de verantwoordelijkheid om:

- het paard als paard te zien en hem in zijn waarde te laten (dus alle antroformisme laten varen, zoals "ik heb het koud, dus mijn paard ook" e.d.)
- zijn taal te spreken
- te weten wat zijn natuurlijk gedrag is als paard
- te weten wat de juiste voeding is voor het paard
- voldoende tijd te hebben om met het paard door te brengen

Nogmaals, wanneer een paard het niet leuk vindt buiten, dan is er iets niet in orde met het dier; dat is namelijk abnormaal gedrag. Ik vind dat je dan als eigenaar moet kijken hoe het komt dat het dier zich zo voelt en gedraagt. Het paard 'dan maar opsluiten, omdat ie zich daar veilig voelt', vind ik geen oplossing.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:31

casjuh schreef:
Machteld van Dierendonck zei er laatst nog iets interessants over in Bit: iemand geeft haar de stelling: Maar als ik op stal kom, reageert mijn paard heel blij.

Van Dierendonck: "Vind je dat gek? Hij heeft net een etmaal helemaal eenzaam tegen een muur aan staan kijken, heeft te weinig beweging gehad en heeft honger, omdat hij maar twee keer per dag eten gehad heeft en nauwelijks kan foerageren in zijn zaagsel in plaats van dat hij zoals in de natuur de gehele dag kan knabbelen. Nu kom jij met een appel, een knuffelpartij met een borstel en misschien nog wel met een zadel voor beweging. Hij is inderdaad een half uur 'gelukkiger' dan hij was, maar dat is een vertekend beeld. Jij bent zijn lichtpuntje in een hele dag. Bij andere diersoorten is aangetoond dat anticipatie op iets leuks - jij dus - sterker is naarmate de huisvesting meer (chronische) stress oplevert voor een dier. Dus vooral als hij heel erg opgewonden raakt als je komt, is dat waarschijnlijk omdat hij problemen heeft met de huisvesting en/of het management. Als alles in orde is, anticiperen dieren veel minder opgewonden op iets leuks."

Een mooi stukje van Machteld. Hier zouden meer mensen over na moeten denken.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:37

@ Joviban, ik ken het paard van Vippie. En ze vertelt je echt de waarheid, bijvoorbeeld het verschil met die van mij: vorig jaar stonden die van haar en die van mij samen in de paddock in de stromende regen. Pablo kijkt naar me en lijkt te zeggen, hey baas, euhm, volgens mij regent het.. Tjody vertelt met haar lijf dat ze beledigt is dat je mevrouw nu pas uit haar lijden komt verlossen Tong uitsteken
En ik vraag me af, hoe denk je dit soort gedrag op te kunnen lossen?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 13:55

Wat me opvalt als ik dit topic doorlees, en wat me ook mateloos irriteert, is dat het gros van de "naturals" (wat een woord, net een merknaam) vergeten om elk paard als individu te bekijken en naar zijn individuele behoeftes te handelen. Niet elk paard maak je blij met 24-7 weidegang, geen stal, een modderveld, ... weet-ik-veel en niet elk paard is psychisch gestoord als hij andere behoeftes verlangd dan wat door de naturals als "normal natural" wordt beschouwd. (hoe kom je er in godsnaam bij Arno8)

Hou eens op met het zo zwart-wit te bekijken. Er is nog een gouden middenweg tussen 24-7 weidegang en 24-7 boxrust.
Blijkbaar ben je het 1 of het ander, of je bent héél slecht of je bent héél "natural".

Ik pas in geeneen van de blijkbaar enige 2 hokjes thuis en heb doorheen de jaren mijn eigen methode ontwikkeld, heb er verder geen behoefte aan om van de kerktoren te prediken hoe ik dat voor elkaar heb en hoe goed het voor de psyche van mijn dieren is. Ik ken onze eigen situatie (heb ze nota bene zelf gecreëerd) en als die in jullie ogen de stempel "dieronvriendelijk" moet krijgen omdat 2 van mijn 5 dieren toevallig 12uur per dag in een stal doorbrengen als de behoeftes zich daarnaar schikken dan zegt dat meer over júllie dan over mij.

Als je je hierdoor aangesproken voelt dan is dat waarschijnlijk terecht.

casjuh schreef:
Het ligt er ook aan hoe je je paard hebt opgevoed. en wat is nou een "normal"paard... gaan we weer met die hokjes!!!
*zucht*
Het zielige paard wordt mooi beschreven in het verhaaltje van Dierendonck. En dat is zeker geen "normal"paard, want zo huisvest je normaal geen paard!

Zo is het maar net, en dat bedoel ik dus ook met of je bent heel "natural" en super goed, of je bent "normal" en dus slecht voor je dieren.
Iets anders is er niet blijkbaar...
Ik ben vooral heel erg mezelf

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:02

Daar ben ik het ook wel mee eens, in jullie ogen is mijn paard zielig omdat hij sowieso s nachts binnen staat.. In mijn ogen is dat niet zo, ik doe al zo mijn best om hem zoveel mogelijk buiten te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:06

Ipsilonka schreef:
@ Joviban, ik ken het paard van Vippie. En ze vertelt je echt de waarheid, bijvoorbeeld het verschil met die van mij: vorig jaar stonden die van haar en die van mij samen in de paddock in de stromende regen. Pablo kijkt naar me en lijkt te zeggen, hey baas, euhm, volgens mij regent het.. Tjody vertelt met haar lijf dat ze beledigt is dat je mevrouw nu pas uit haar lijden komt verlossen Tong uitsteken

Ik denk - ik weet wel zeker - dat mijn paarden zich stierlijk zouden vervelen in een paddock.
Dus misschien dat dit bij dit paard ook een rol speelt?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:09

@loolapelooza: super verwoord... ook mijn paard staat op stal en komt er dagelijks een aantal uur uit. In de lente/zomer/ herfst zolang het weer t toestaat hele dagen. in de zomer probeer ik zelfs 24/7 buiten... maar mn paard denkt er anders over, ook 's zomers staat ie voor het hek te drammen en ondanks dat ie normaal brok erbij krijgt op de zelfde tijden wil ie eigenlijk lekker naar zn stal. met bereslecht weer kreeg ik hem thuis nauwelijks de wei in en op de stal waar ie nu staat vind ie dan buiten in de paddock spelen met vriendjes ook niks... met mooi weer daarintegen wil ie wel lekker spelen en ravotten buiten.

dus een diepongelukkig paard.... nee ik denkk t niet, tegendeel zelfs heb t idee dat ie lekker in zn vel zit hij is fit/ vrolijk/ opgewekt en niet overenthousiast als ie zn stal uit mag maar gewoon blij. (en hij wordt 3 keer per dag gevoerd en dan met dusdanige hoeveelheden dat ie de hele dag wat te knabbelen heeft)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:15

ik ben ook van mening dat elk paard verschillend is.
Bij ons op stal staan veel oudere paarden en die willen maar wat graag
voor het donker binnen Haha!
Die van mij is 5 jaar en staat nu voor het eerst zonder deken en dan lekker overdag buiten in de wei bij de oudjes Knipoog
Hij heeft het zo reuze naar zijn zin en kan lekker rennen en spelen.
Maar hij wil ook echt naar binnen tegen het donker,
heb hem ooit wel is 24/7 buiten gehad maar dat vond hij niks, als ik dan hem uit de wei had gehaald en toen we klaar waren hem terug wilde brengen wilde hij echt voor geen mogelijkheid vooruit,
ja als ik een zweepje meehad, maar dat vind ik nogal overdreven.
Sindsdien gaat hij s'nachts binnen en is hij hartstikke vrolijk.

Ik vind dat het ook maar net is wat voor buitenplek je voor ze hebt in de winter, want mijn paard is dus ook echt niet vrolijk als hij in een modderpaddockje moet staan, dan staat hij net zo lief op stal.
Een paard hoort gewoon op de wei te kunnen, lekker kunnen rennen met zijn vriendjes en lekker kunnen grazen( al is het gras nu wel wat kort Knipoog )

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 14:20

JoviBan schreef:
Ipsilonka schreef:

Ik denk - ik weet wel zeker - dat mijn paarden zich stierlijk zouden vervelen in een paddock.
Dus misschien dat dit bij dit paard ook een rol speelt?

We waren een paar dagen op de veluwe, dit was geen "normale" situatie. Ging me meer om de reactie van de paarden. Overigens vermaakte ze zich prima hoor, klef en kleef Pling als het niet regende dan Knipoog

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 15:38

Wat ik al eerder aan heb gegeven is dat ik 3 jonge paarden op stal heb gekregen die alle drie tot dan toe dag en nacht buiten waren (alleen de hengst heeft vorige winter ook 2 maanden op stal gestaan omdat hij het niet lekker deed buiten)

De hengst kwam dus mager binnen en tiert niet goed in het land dus duidelijk geen paard wat ten koste van alles maar buiten moet staan.

De ene merrie geeft nu duidelijk haar voorkeur aan en wel dat ze een paar uur naar buiten wil en dan fijn naar haar stal.

Deze dieren zijn dus gewend om buiten te staan en hebben niets verkeerds meegemaakt, waar hebben we het nu over ik denk de persoonlijke voorkeuren en behoeftes van ieder paard op zich en daar moet naar geluisterd worden.

Ooit hebben wij een merrie, die altijd in het land had gelope. gekocht en op stal gezet. Deze merrie was heel dominant en kon niet met andere paarden in de wei want dan werd het vechten, deze merrie wilde vanaf dat moment het liefste op stal staan want dan kon ze de andere paarden vanaf haar box het beste domineren, genoemde merrie stond steigerend voor het hek al stonden er langs haar wei andere paarden.
Waar maakte je deze merrie blij mee ja met op stal staan dan was zij dolgelukkig wij noemde haar daarom ook Big Mama en vanaf haar box voedde zij alle andere paarden op wat weer geweldig was om te zien gebeuren.

Over behoeftes van paarden gesproken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:26

krackertje schreef:
De hengst kwam dus mager binnen en tiert niet goed in het land dus duidelijk geen paard wat ten koste van alles maar buiten moet staan.

Ja dat heb ik dus ook. Ik vind het heel vervelend dat ik het niet kan oplossen dmv een inloopstal of container neer te zetten op de wei (a. het is mijn wei niet en b. zoiets mag niet zomaar zonder vergunning hier) dus moet ik hem maar deze 3 - 4 maanden van de winter op stal houden en zoveel mogelijk buiten zetten.
Mijn andere paard die breekt de stal af als je hem van oktober t/m april binnen houdt dus ik ben op zoek gegaan naar een stal waar ze naar buiten konden in de winter, want nog een moeilijke opgave is in deze regio.

Omdat ik weet dat ze zoveel mogelijk naar buiten mogen, vind ik mijn paard niet zielig, maar ik heb ook (heel kort!!) op een supermooie en luxe stal gestaan waar ze nooit in de wei mochten (stel je voor, dan breken ze wat, en dat déden ze ook als ze eenmaal los waren) en hun enige vermaak was 'smorgens 20 minuten in de stapmolen en 'savonds werden ze er dan uitgehaald om te rijden in de binnenbak.
Ze kregen 4x per dag sportbrok en als 'erbij' een plukje hooi.

Deze mensen waren semi-professioneel bezig in de wedstrijdsport en gingen heel anders om met paarden dan ik.
Voor ons oog ziet het er prachtig uit, al die glimmende paardjes gepoetst en geschoren op een schone stal waar geen strootje verkeerd ligt, met prachtige accomodaties als een stapmolen en binnenbak.
Ik moet ook toegeven dat dat dus de reden was dat ik daar ging staan, echt een mooie stal. Maar toen ik daar eenmaal stond merkte ik dat mijn paard had achteruit ging zonder contact met soortgenootjes en zonder weidegang en met 4 kg draversbrok dagelijks in zijn mik.
Als ik er nu over nadenk vind ik dat pas echt zielig wat daar gebeurde, maar zo op het oog lijkt het juist helemaal niet zielig.

Het was een hele zoektocht om een goeie stal te vinden, want bij 9 van de 10 van de stallen waar ik heb gestaan of ben geweest om te kijken, staan ze in de winter van okt t/m april binnen.
Ik heb daar echt een verschrikkelijke hekel aan, maar het alternatief (ergens een kale wei huren) is ook geen optie, want dat is hier net vindbaar. Grond is schaars hier. En dan zit ik met het probleem dat ik ze helemaal niet binnen kan zetten als dat nodig blijkt (ziekte, mijn paard is 2x hoefbevangen geweest, of bij heel slecht weer zoals vorig jaar met die sneeuw)

Ik heb mijn ene paard nu 15 jaar en merk dat het gelukkigst is als hij minstens een deel van de dag buiten kan lopen.
Mijn andere paard heb ik nu bijna 2 jaar en ik merk dus dat die het best gedijt als hij een deel van de dag (nacht) binnen kan staan.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 17:01

Vippie schreef:
roossie22 schreef:

ooh, je hebt ook op elke hoek van je straat iemand die het leuk vind dat zijn wei dag en nacht kapot word gelopen met een inloopstal JUIST.
Die vind je niet zomaar hoor.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:38

niet op elke hoek van de straat, maar als je goed zoekt, kun je het absoluut vinden, ook in de randstad!
brullen dat niemand dat wilt vind ik de grootste onzin die er is.... zijn veel mensen die het niet willen, maar zelfs voor mijn belg met voetmaatje zéééér groot is het gelukt en weet nog wel wat adresjes die het oke vinden, maar dit soortaccomodaties zijn over het algemeen niet zo bekend en zul je echt moeten vinden dooor zomaar aan te bellen etc

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:39

Ik ben al overal geweest, maar een vereiste voor mij en mijn paard is dat we een goede dressuurbak en longeerbak hebben. Probeer die combi maar eens te vinden. Bijna alle buitenbakken in de omgeving staan 3/4 van het jaar onder water.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:52

gam moest op zijn pension winterdag ook veel binnen staan. vooral de eerste dagen waren een ramp voor hem en mij. Als ik bij hem kwam stond hij te stuiteren voor de tralies; vrouwtje laat me er uit!! Verdrietig hij kon zich er slecht aan overgeven, zoals de andere paarden op stal het wel konden. eentje stond regelmatig met d'r tanden en lippen langs de tralies te ratelen, heen en weer, heen en weer... en dan keek ze je ook nog aan. dan kan je toch wel door de grond zakken?

nu hij aan huis staat en kan kiezen voor binnen of buiten staan, staat hij samen met een andere tinker in weer en wind buiten. toen zijn maatje ewald een nrps-er, nog bij hem stond, stonden ze met dit snertweer veel binnen, want ewald koos daar toch wel voor.

verder blijf ik erbij, dat veel paarden al zo geconditioneerd zijn dat ze vrijwillig naar binnen gaan ,want daar krijgen ze hun eten.