'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: 'Natural' paarden zien er in de winter slecht uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:01

da's ook een goeie, bedankt voor de tip Lachen
weet je, nu ik de foto nog eens bekijk denk ik dat ze haar been omhoog houdt omdat ze het koud heeft, niet omdat ze zin heeft om eens lekker samen te spelen in de sneeuw

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:03

Ik ben geen natural ofzo.. maar mijn paard staat 's winters wel overdag buiten..
Door de bagger rennen, in het natte zand rollen.. héérlijk vind ie dat!
Ik hoef echt niet te proberen om hem een dagje binnen te laten staan want dan hinnikt hij de hele buurt bij elkaar, en trapt ie zijn poten vast wel kapot aan de staldeur.

Ik denk dat het per paard verschilt wat ze fijn vinden, en dat je je niet moet laten "afschrikken"(kan even het juiste woord niet bedenken.) door modder in de vacht, natuurlijk ziet dat er totaal niet fris uit ofzo, maar sommige paarden vinden dat heerlijk, anderen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:07

Mijn paard staat altijd buiten. Ongelukkig? No way! In stal is ze juist een drama.
En onverzorgd? Ach, ze heeft een dikke vacht, lange haren onder der buik (daar is ze altijd wel vies) en hele behaarde benen. En hoe verder?
Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto=HCDDL3OF
Oordeel zelf. Knipoog

Ze rolt nooit in de modder of plassen ofzo, enkel in het zand. En slapen alleen op het schone stro, dat scheelt. Dan nog is het onzin te zeggen; een vies paard is zielig (of iets in die zin).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:29

He bah, wat een ongelukkig paard zeg... zit ook zo ongeinteresseerd voor zich uit te kijken ook totaal geen glans... ziet er erg ongezond uit Clown

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:30

Dat, wat jij dénkt Bertuss, heet antropomorfisme. Begrijpelijk vanuit jouw menselijk denken maar een valkuil mbt de welzijnseisen van het paard zelf.

Het bekende 'warme stal en goed voer' bijvoorbeeld zijn een menselijk ideaal van welzijn en beiden juist níet voor een paard.
De 'trieste' houding van paarden in regen-en-wind is een ander voorbeeld van een menselijke emotie geprojecteerd op een paard dat in een perfecte maximum waterafvoerende en minimum windvangende houding gaat staan.

Het is zowel verleidelijk als erg lastig om voor ons mensen heldere emoties als triest of geluk op een paard te projecteren. Perceptie is realiteit en paarden hebben zeker een totaal verschillende perceptie van de wereld.
Vraag maar eens aan mensen met robuust opgevoede paarden die later een schuilgelegenheid gekregen hebben hoe deze paarden zich gedragen.
Zelfs een stel paarden van een kennis van mij dat járenlang in stalhouding heeft geleefd en nu een loopstal heeft gebruikt deze eigenlijk alleen als mestplaats. Je zou kunnen stellen dat ze er symbolisch schijt aan zeggen te hebben, maar dat is weer een antropomorfisme Knipoog

Bij 'goed verzorgd' dien je dus ogenblikkelijk te vragen in wiens perceptie want 'robuust grootgebrachte páárden lijken als moddermonster levend hun verzorging als heel gelukkig geslaagd op te vatten Haha!

HC

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:33

Mijn paarden zien er niet uit. Blubber, dikke vacht, plukken uit de oren enz. Maar ze kunnen schuilen en ik had amber gister even in de stal staan zodat ze allemaal rustig konden eten, na een kwartier begon ze al rondjes te draaien en de stal te slopen, terwijl er wel hooi lag. Ze vond het dus maar niks. En verder merk ik niks van 'droefheid'. Ik zag vanmiddag nog 2 dolle paardjes die vol door de wei aan het crossen en showen waren. Grietje is wel 'droevig', maar zij is kreupel op het moment en staat het liefst rustig hooi te eten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:37

HC, ben het met je eens! (en met de anderen die hetzelfde zeggen, maar dan in iets minder mooie woorden)

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:37

Ik vind mijn Haflinger alles behalve zielig, hij heeft het juist naar z'n zin in de wei met ze maatje. Lekker rondrennen en spelen. En als hij wil kan hij ook nog in de grote schuilstal gaan staan maar daar maakt hij weinig gebruik van.
Kijk maar in mijn profiel, is dat een zielig paard? nee toch?!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:43

ik heb zo'n robuust opgevoed langharig moddermonster dat bertuss wel het toppunt van "slecht uitziend"zal noemen......

Mijn paard heeft de eerste 3 jaar van z'n leven in Oostenrijk in de natuur geleefd, toen is hij naar NL gekomen in de zomer 24/7 buiten en in de winter 16 uur per etmaal op stal en 8 uur in de modder. dat heb ik 4 jaar volgehouden....

iedere avond weer het gevecht om hem het hokje in te krijgen dat hij direct begon te verbouwen.... deze winter heb ik hem op een weitje met een paar andere paardjes (o jee nog merries ook) en ik sta iedere keer weer versteld van het fenomeen VACHT, hoe dat werkt, dat is gewoon geweldig! De eerste weken dacht ik dat ik hem nooit meer schoon zou krijgen, want mener slaapt ook nog eens gestrekt in de modder, maar nu weet ik dat als het even 24 uur droog is (veel gevraagd deze winter) de modder er gewoon vanzelf uit valt en er weer een bont paard verschijnt.

Een vrolijk bont paard, geen sjaggo buien meer dat ik moet vrezen voor m'n leven, geen achterlijke uitspattingen meer in de bak (heb niet eens een bak) dat je bang bent dat ie van gekkeigheid z'n benen breekt. Voor de ruigere ruinendingen mag hij vrijwel dagelijks een poosje in de wei bij de buren met hun ruinen spelen, vindt ie geweldig (hij kent ze van vroeger).

Voor mijn paard geen stal meer. Schuilen kan hij onder de bomen (doen ze bijna nooit) 's Nachts staan ze een soort kudde te vormen met de schapen van de buren zag ik met oud&nieuw, schuilstal hebben we niet, het enige dat er ligt is een pak hooi, ze worden 2 tot 3 x per dag gevoerd, ik ga in alle vroegte voor mijn werk voeren en water pompen en iedere avond na mijn werk weer, soms niet leuk (met slecht weer) maar ik heb het er graag voor over!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 19:50

Ach het verschilt ook per paard.
Mijn paard wordt gek als ik die in de wei laat staan dag en nacht. Ik hoef het hek van het weiland maar open te zetten en ze raced naar binnen. Krijg haar ook met moeite het weiland in. Zomers staat ze liever buiten.
Binnen is ze dus veel vrolijker.
Maar een ander paard op stal hoef je niet binnen te zetten. Die breekt de boel af en wordt ontzettend shagerijnig.
Die is buiten dus gelukkiger.
Ligt aan het paard en aan wat die gewent is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:13

_angela_ schreef:
HC, ben het met je eens! (en met de anderen die hetzelfde zeggen, maar dan in iets minder mooie woorden)

Hier nog een die het met je eens is! Knipoog

Ook ik heb al jaren lang paardjes buiten. Dat komt omdat ik een aantal jaren geleden een pony had die vanwegen de luchtwegen beter buiten kon blijven. Daarna is het eigenlijk zo gebleven dat de paarden zomer en winter 24/7 buiten staan. Ook heb ik ze zonder dek, omdat ik dat nu nog niet nodig vind, ze staan allebei niet zwaar in training. Wanneer ik ze op stal zet, bijvoorbeeld omdat de dierenarts komt, zijn ze allebei een beetje van slag. Schrapen, hinniken, heel onrustig allemaal. Mijn paard wil ook niet eens binnen eten! (pony wel, maar daar issie een pony voor Haha! ) Ze hebben een schuilstal, welke ik elk najaar voor ze schoonmaak en vul met vers stro, maar daar zijn ze nog nooit in geweest. Ook niet met sneeuw, harde wind of regen, ze willen dat niet. Voor mij is dat HET bewijs dat ze echt geen stal nodig hebben! En ook geen deken, dat is voor het gemak van de mens. Daar is verder niks mis mee, maar het heeft niks te maken met het welzijn van het dier!

Hoewel ik weet dat mijn paardjes het prima hebben, denk ik ook altijd dat ze het koud hebben in de winter, of dat ze treurig zijn als het regent. Maar dat is mijn gevoel, wat ik op hun projecteer. Wanneer ik dan thuis kom en ze staan me vrolijk op te wachten, weet ik dat ze zich wel redden. Aan de andere kant ben ik in de zomer ook wel eens stiekem een beetje jaloers op ze, als ze lekker de hele dag in het zonnetje kunnen liggen Vork

Tot slot nog een vraagje aan de TS, welke op de onderstaande foto vind je er gezonder uitzien? Pony met modderhoofd, of netjes geborsteld paardje? Ik zie het verschil namelijk niet zo Knipoog
Afbeelding

edit, even iets anders verwoord Knipoog
Laatst bijgewerkt door Tanja_dB op 03-01-07 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:19

Mijn paard staat op een pensionstal waarbij ze overdag in kuddeverband in het weiland staan en 's avonds en 's nachts in kuddeverband zelf kunnen kiezen uit de verharde paddock of de loopstal met deels stro/verharding.

's Morgens lopen die krengen te denderen omdat ze het weiland in moeten. En afhankelijk van het weer, lopen ze in de wei totdat ze graag weer naar de paddock willen.

Als ze echt liggend willen slapen, gaan ze in het stro liggen, maar meestal staat die kudde in de paddock. De robuustere dieren staan zo veel mogelijk buiten. De meer watjesachtige paarden willen nog wel eens naar binnen als het echt regent.

Mijn paard staat voor het eerst sinds jaaaaaren zonder deken. Hij heeft een mooie vacht, hij voelt zich goed en hij doet het goed. Als de blub uit de vacht weg is, staat ie mooi te zijn als spiegel. Er is maar 1 pony bij ons op stal onder dek. Dit is een arabische pony. Die kan prima tegen de kou, die kan prima tegen wind, maar die kan abso niet tegen deze combinatie samen met regen en laten we dat nu in overmaat hebben in dit land. Vandaar dat die onder dek mag lopen.

De paarden bij ons trekken regelmatig sprintjes, lopen met elkaar te klieren, hebben af en toe hun gekke half uurtje en staan voorts de gehele dag met de kop aan de grond te vreten (sorry, geen andere bewoordingen voor). En ze zien er alleszins slecht en triest uit.

Mijn paard begint zelfs nu nog aan te komen. Iets wat voor mijn paard echt een wonder is. Dus ik geloof niet dat ik echt medelijden met hem heb...

En verder sluit ik me volledig aan bij HC

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:27

Hoe doe je dat met rijden dan Rocamor?
Of rijden de naturals niet regelmatig.
Ik kan mijn rijpaarden onmogelijk steeds weer afpoetsen, rijden en dan weer zo op het land zetten want dan poets ik nml. steeds de beschermlaag eraf.
Maar ik wil wel rijden dus zonder deken is dan voor mij zeker geen optie.
Laatst bijgewerkt door dollemina op 03-01-07 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:29

Ik wil mezelf geen natural noemen maar ik rijd niet regelmatig. Komt door verschillende omstandigheden. Zou ik wel intensief rijden, zou ik zeker overwegen om een deken te gaan gebruiken.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:35

Bertuss schreef:
Natural paarden zien er slecht uit, in de winter.
Onder natural versta ik alleen nu even paarden die 24/7 zonder deken buiten staan.
Ze zijn altijd vies, met die dikke vacht met plukken modder eraan. Ik heb altijd het idee dat ze dat niet fijn vinden. Mijn paarden iig niet. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik ze onder deken heb staan.
Hoe denken jullie hierover, denken jullie dat jullie paarden het fijn vinden om zonder deken te staan?
Ik denk dat ik mijn paard geen plezier doe met een deken.
Zie hier mijn paard,dat 24/7 buiten staat zonder deken.
(let maar niet op de plukken modder in haar vacht....ze gaat in de winter niet in bad) Clown
Afbeelding

De modder ligt overigens alleen bij het hek,omdat de boer daar veel met de tractor over heen rijd..de verdere wei is gewoon groen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:36

ik rijd niet meer, mijn paard laat duidelijk merken dat hij het niet prettig vindt als er iemand op z'n rug zit, dus doe ik dat niet meer.
Ik heb ook geen rijpaard, maar een zwaar trekpaard en ik heb 38 jaar gereden, dus ik heb het wel een beetje gehad met rijden.

Wij doen grondwerk (Parelli) en wandelen veel samen door het bos en door het dorp (dat vindt ie het leukst). We weten precies waar alle B(ekende)N(ederland)ers wonen Clown

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:38

Volgens mij is er wel een verschil of je een koudbloed of een warmbloed hebt.
Mijn shetlander heeft ook geen deken op maar mijn dressuurpaarden wel.
Ze staan erg hoog in het bloed en hebben van nature haast geen winterhaar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:39

HC, complimenten voor je prachtige verwoording.

Ook ik heb zo'n stakker staan, hele dagen en nachten buiten, en oh oh oh met al deze regen.. Haar grootste hobby is buikschuiven door de modder, dus zij is zo'n zielig uitziend paard wat van top tot teen onder de modder zit. Oh gosh!
Ach gut
Zet dit paard op stal en je mag blij zijn dat de volgende dag de stal nog heel is. Dit paard móet buiten staan, paard zijn. Met vriendjes dag en nacht in de wei staan, in weer en wind en maar paard zijn. Vind ze het einde Ja

dollemina: hoewel ik mezelf geen natural wil noemen (weer zo'n label Rolleyes ) rijd ik regelmatig, met 1 á twee keer in de week een intensieve western training. Ze zweet wel, zeker met de te hoge temperaturen deze dagen. Maar goed, als ze op stal komt zweet ze al niet meer en is ze al weer aan het opdrogen, en is ze ook afgekoeld. Ze gaat dus rustig nat het land in.

Ach, en die modder.. dat maakt dat paard echt niet uit hoor. Ze hebben toch geen spiegel in het land hangen? Nagelbijten / Gniffelen en mij maakt het ook niet uit, zal mij een rotzorg zijn dat m'n paard niet spik en span erbij loopt, als ze maar schoon is onder het zadel ivm irritaties. Witte manen? Ha! Sinds augustus niet meer. Schone staart? No way, die ziet er ook heel erg "natural" uit Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Een warmbloed die gewoon in de winter buiten staat, zal ook een wintervacht ontwikkelen hoor Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:43

Ik vind dat je daar wel gelijk in hebt; als ik mijn wollige shetlander tot de knieën in de blup zie staan denk ik ook ''ach gossie, gauw de wei uit en poetsen maar!'' Maar eigenlijk valt het heel erg mee, paarden vinden het niet erg (zijn het wel gewend) maar wij zouden er niets aanvinden. Dus dan kijken we er op deze manier tegenaan.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:44

Rocamor schreef:

En ze zien er alleszins slecht en triest uit.

Ik denk dat je
geenszins bedoelt Haha!

Je kan m.i. niet alle paarden onder één noemer vangen. Er zijn paarden waar veel mee gereden wordt, paarden waar niet of nauwelijks iets mee gedaan wordt, paarden die een schuilstal hebben, paarden die 's-nachts op stal staan of in ieder geval droog op stro kunnen liggen.

En het ene paard is het andere niet. Sommige vinden het fijn op stal, lekker dik in het stro en uit de wind.
Die van mij is blij met d'r deken, geen geproest meer. Nu nog een schuilstal...

Ik moest wel lachen om die ene foto van paard buiten en dan een meisje ernaast met een t-shirtje. Zó koud kan het dan niet geweest zijn Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:45

dollemina schreef:
Mijn shetlander heeft ook geen deken op maar mijn dressuurpaarden wel.
Ze staan erg hoog in het bloed en hebben van nature haast geen winterhaar.
Het kan natuurlijk dat jou paarden geen of weinig vacht aanmaken,maar de paarden die bij mij in de wei staan,zijn allemaal dekenloos,en hebben een dikke vacht: arabier,kwpnner, merkloos kasteel, shet,fjord,anglo arabier.

Als je te vroeg begint met een deken op te doen,dan maakt een paard ook geen wintervacht aan.
Jij denkt dat ze het koud hebben,en omdat ze dan nog geen noemenswaardige vacht hebben is een deken voor de hand liggend.
(niet dus..)
Een paard moet het eerst koud gaan krijgen voordat ze een vacht gaan aanmaken.
Als ze een deken op krijgen nog voordat ze hun vacht hebben kunnen maken,zal de vacht onder de deken ook niet meer komen,en blijven ze dus wintervachtloos.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:49

Vacht aanmaken gebeurt op licht, niet op kou Knipoog vandaar dat mijn paard al met fixe vacht staat, ondanks dat het nog niet koud is geweest. Zelfde voor de shets, die staan me in een bontjas, met deze fluttemperaturen. Zodra het eerder donker wordt, gaat het knopje vacht aanmaken om, en gaan ze aan de slag om de zaak weer voor elkaar te krijgen.
Paarden die op stal staan kun je dus gedeeltelijk "foppen" door langer het licht aan te laten, schijnt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 20:51

Berdien schreef:
Vacht aanmaken gebeurt op licht, niet op kou Knipoog vandaar dat mijn paard al met fixe vacht staat, ondanks dat het nog niet koud is geweest. Zelfde voor de shets, die staan me in een bontjas, met deze fluttemperaturen. Zodra het eerder donker wordt, gaat het knopje vacht aanmaken om, en gaan ze aan de slag om de zaak weer voor elkaar te krijgen.
Paarden die op stal staan kun je dus gedeeltelijk "foppen" door langer het licht aan te laten, schijnt.

Hmm.. nooit geweten. Interessant Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:01

@Tinkerloos.

Als een paard staat te bibberen heeft hij het toch koud of niet?
Een van mijn paarden staat dus te bibberen als ik haar zonder deken met wind en regen op de wei zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 21:04

dollemina schreef:

Nee, maakt niet uit. Mijn paarden zijn warmbloedpaarden en lopen dag en nacht het hele jaar door in de wei. Ik ken ook arabieren die op die manier gehouden worden.
Wanneer je de natuur z'n gang laat gaan, dan doet de vacht z'n werk wel.

Bij het ene paard is de vacht wat korter, bij het andere wat langer. Het is niet zozeer de lengte van de haren die bepaalt of het paard de kou en regen aankan. Het is het 'luchtlaagje' dat gevormd wordt tussen de haren wat hun warm en droog houdt. Ook de dikte van de vacht speelt een rol, alsmede het huidvet (dus je moet je paard niet rossen en niet shampoo-en).