ijzers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:23

In mijn geval staat NB voor Natural Balance Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:28

Esperanza schreef:

Ohja Haha!

Wie doet dat bij jou?
Janneke soms?

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 17:56

jeuj zeg in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst !!! Haha!

waarom zoeken mensen bij dit forum het wondermiddel voor hun paard? Ach gut
ik ben zelf iemand die van technisch komaf is en ga te rade bij deskundige als ik het niet weet. een forum is verre van deskundige maar een poel van duizend en een meningen over hoe het zou moeten (lijkt beetje op Den haag momenteel-->er komt niks zinnigs uit ) Tong uitsteken
zoek iemand op die echt verstand er van heeft en je 1 mening geeft het liefst iemand met een verterinaire Koe achtergrond.

wat nou wel en niet goed is met natuurlijk bekappen of gewoon is helemaal offtopic en al een vrij uitgekouwd onderwerp! Boos!

succes

Jos

ps: er zijn vast een hoop deskundige op dit forum maar een echte deskundige onderbouwd zijn antwoord met een bijzonder makkelijke uitleg van een mogelijke oplossing !!!!! en niet met een hoop info waar je nog niks wijs uit wordt.
Sigaar

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:02

josboere schreef:
jeuj zeg in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst !!! Haha!

waarom zoeken mensen bij dit forum het wondermiddel voor hun paard? Ach gut
ik ben zelf iemand die van technisch komaf is en ga te rade bij deskundige als ik het niet weet. een forum is verre van deskundige maar een poel van duizend en een meningen over hoe het zou moeten (lijkt beetje op Den haag momenteel-->er komt niks zinnigs uit ) Tong uitsteken
zoek iemand op die echt verstand er van heeft en je 1 mening geeft het liefst iemand met een verterinaire Koe achtergrond.

wat nou wel en niet goed is met natuurlijk bekappen of gewoon is helemaal offtopic en al een vrij uitgekouwd onderwerp! Boos!

succes

Jos

ps: er zijn vast een hoop deskundige op dit forum maar een echte deskundige onderbouwd zijn antwoord met een bijzonder makkelijke uitleg van een mogelijke oplossing !!!!! en niet met een hoop info waar je nog niks wijs uit wordt.
Sigaar

Waar slaat jouw reactie op als ik vragen mag?

josboere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 18:29

ai sorry verkeerde topic * trekt boetekleed aan * Bloos

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:50

Antheman schreef:
Esperanza schreef:

Ohja Haha!

Wie doet dat bij jou?
Janneke soms?

Nee, ik heb Eline Kassels. Ben erg blij met haar. Een klein vrouwtje die een paard van 1,76 komt doen Haha! Aan mijn paard komen geen mannen meer!! (Alleen de VA, maar die is speciaal Haha! )

Nee, ik ben er erg blij mee. Ik heb toch wel de nadelige ervaring met de reguliere hoefsmeden, maar ik hou mijn paard toch graag op ijzers voor. Hij heeft hele dunne zooltjes en liep echt op eieren.- Heb hem een tijdje zonder ijzers (met hoefschoenen) gehad, maar na een steentje (+ slechte weerstand) kreeg mijn paard een hoefzweer en heeft hij 5 dagen in Emmeloord gestaan. Verdrietig Zo veel pijn had ie, was echt niet leuk.

Ik wilde al graag kunststof en kwam via Ellemieke Fransen in contact met Eline. Zij ie goed voor mijn paard. De barretjes onder het kunststof ondersteunen de straal en je ziet al dat ie veel voller begint te worden. Precies zoals Eline beloofde Vork

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:51

josboere schreef:
ai sorry verkeerde topic * trekt boetekleed aan * Bloos

foei Whoosh!

Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 01:30

Arabesk schreef:
bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden

Naar aanleiding van jou antwoord @arabesk heb ik vandaag gekeken naar 1 van mijn paarden. Zij staat al 20 jaar op een voorijzer en nog steeds zie ik (na 20 jaar continu ijzers) de straalgroeven buiten de hoefballen komen. Het is absoluut niet nauwer geworden.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:47

dollemina schreef:
Naar aanleiding van jou antwoord @arabesk heb ik vandaag gekeken naar 1 van mijn paarden. Zij staat al 20 jaar op een voorijzer en nog steeds zie ik (na 20 jaar continu ijzers) de straalgroeven buiten de hoefballen komen. Het is absoluut niet nauwer geworden.

Het is ook echt niet zo dat dat bij ieder paard gebeurt. Je hebt een goede hoefsmid of niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:08

Esperanza schreef:
dollemina schreef:

Het is ook echt niet zo dat dat bij ieder paard gebeurt. Je hebt een goede hoefsmid of niet....

Zo wordt het echter wel gebracht, alsof bij álle paarden die op ijzers staan áltijd de vernauwingen optreden. Enige nuance is dus wel op zijn plek.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:42

Dat zou het logisch gewijs ook moeten doen, tenzij je elke week het ijzer er afhaald en bekapt. De mate waarin verschild alleen per smid en per paard...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:50

dollemina schreef:
Arabesk schreef:
bewaar deze foto maar goed en maak elk jaar een nieuwe foto, je zult zien dat nu de straalgroeven buiten de hoefballen uitkomen, maar dat het elk jaar nauwer gaat worden

maak er eens een foto van, graag eentje van de onderkant, zijkant en vanaf de achterkant terwijl de hoef op de grond staat

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:56

Hoi Ara, foto's maak ik morgen.
De hoefsmid komt morgen dus kun je het gelijk goed zien.

Groetjes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 14:15

skippy1 schreef:
Zo wordt het echter wel gebracht, alsof bij álle paarden die op ijzers staan áltijd de vernauwingen optreden. Enige nuance is dus wel op zijn plek.

Bij discussies met natuurlijk bekappers is er vaak weinig ruimte voor nuance, is mijn ervaring.
Als he tpaard gewoon goed beslagen wordt is er wel zeker een duidelijke nuance.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:25

Visconti schreef:
Dat zou het logisch gewijs ook moeten doen, tenzij je elke week het ijzer er afhaald en bekapt. De mate waarin verschild alleen per smid en per paard...

Daar ben ik het niet mee eens. Logischerwijs zou dit niet moeten gebeuren. Dát het gebeurd is in mijn ogen dan een gebrek aan kundigheid bij een smid. Een goede smid smeed en plaatst de ijzers zó dat de straal vrij ligt en het hoefmechanisme zijn werk gewoon kan doen. Gelukkig heb ik een smid die dit prima doet. Mijn paard heeft dan ook zeker geen vernauwde stralen, loopt al jaren op ijzers voor, achter heeft ze ze niet nodig.
Om het maar voor te zijn: ja, vóór heeft ze ijzers nodig! Ik heb alles uitgeplozen wat er over te vinden was, de beste oplossing voor mijn paardje is het beslag waar ze nu op loopt en ze loopt echt super!

Oh enne...nee hoor ik laat niet elke week de ijzers eronder uit halen en opnieuw bekappen en beslaan...dan zou ze geen hoeven meer over houden. Elke 8 tot 9 weken is ruim voldoende! Clown

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 15:57

Esperanza schreef:
Je hebt een goede hoefsmid of niet....

De spijker op zijn kop...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 14:10

pff een hoop reacties Haha!
excuus voor geen van mijn kant maar ik had geen internet meer

maar ik ben tot nu toe wel blij dat er niet echt met modder gegooit word en dat alles serieus toe gelicht word
dankje Haha!

maar idd een goede hoefsmid is erg belangrijk maar daar is het iedereen overeens geloof ik Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 02:31

wat ik de nadelen vind van ijzers, is:

dat de hoef niet meer kan uitzetten
dat de straal de grond niet meer raakt
dat de hoef niet natuurlijk meer af kan slijten, maar altijd in een door mensen aangebrachte vorm gezet wordt
dat er nagels door de hoef geslagen worden

dat zijn voor mij de redenen om geen van mijn paarden op ijzers te hebben, en zij hebben echt geen wonderhoeven. en toch rij ik in de zomer maar zo enkele uren (soms wel 6 uur op een dag) over de weg, zonder ook maar één probleempje. een gezonde hoef heeft imo nooit een ijzer nodig.

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 04:45

een simpele vraag: wat tedoen als de hoeven harder slijten dan ze groeien,ik rij namelijk rustig 4uur door stad over de harde weg(dan toch maar ijzers lijkt mij)

lexie37

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 04:52

even een aanvulling, ik heb wel ijzer gesleten tot scheermessen in 5weken(egaal afgesleten dus) ik kan me echtniet voor stellen dat hoeven zosnel groeien. ook mijn pony voor de kar red het niet als ik er vaker mee ga rijden.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:40

kwestie van hoeven trainen...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:21

Visconti schreef:
kwestie van hoeven trainen...

Daar geloof ik dus niet in. Tuurlijk kan je stukken op de verharde weg rijden maar er is een keerpunt waarbij hoefgroei en slijtage niet meer in balans zijn.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:35

merrieveulen schreef:
wat ik de nadelen vind van ijzers, is:

dat de hoef niet meer kan uitzetten

even een reactie hier op ik persoonlijk ben er van overtuigd dat als je een paard / ponny goed op ijzers zet zal de hoefwerking maar minimaal beperkt worden.

en verder ben ik het wel redelijk met je eens
Haha!

@ Visconti hoeven trainen ??????

leg eens uit (als je wilt) ik kan me er iets bij bedenken maar ik hoor het graag hoe jij het ziet

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:40

een hoef past zich aan in de omstandigheden, een paard dat dus veel op het harde zal lopen zal sterkere hoeven krijgen die minder snel slijten. Als je paard zijn hoeven te snel slijten kun je met kleine stukjes beginnen over het asfalt, of als het te erg is eerst beginnen met wandelen. Dit steeds verder opbouwen tot dat je de hoeven sterk genoeg vind.

Ik ben er van overtuigd dat een goed getrainde hoef heel wat kilometers op asflat kan afleggen, ik heb het bij mijn eigen paard ook zo gedaan en zijn hoeven zijn echt vele malen sterker geworden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:48

in de theorie ben je daar minstens een jaar mee bezig (volle groei van een hoef) als het lukt.
niet ieder paard is hetzelfde dus ook niet iedere hoef, ik kan me heel goed voorstellen bij sommige die zo enorm bezig zijn die hoeven goed te krijgen maar dat het gewoon niet wil omdat de hoeven gewoon te zwak zijn.
in het wild viel dit onder natuurlijke selectie dat hebben we niet meer.
(paarden met goede hoeven konden verder komen en zo meer eten (meer gras en verschillen de kruiden) om gezond en sterk zich op een groter gebied zich te voortplanten ed)