Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Dressuur en naturals (split van Naturals: paard verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:26

Oja, natuurlijk is het niet zo dat dressuur rijden alleen maar in de bak kan. Lange bospaden zijn super voor het rechtrichten, schouder voor, wijken van de ene kant van het pad naar de andere kant, overgangen en ga zo maar door. (zie eigenlijk geen enkele oefening die je niet in het bos zou kunnen uitvoeren, tenzij je stukken van 20 meter wilt wijken aan een stuk dezelfde kant op)

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:30

Cowgirl schreef:
Zoals je zegt '''een beetje kunt rijden" en dat is nou net het probleem ...dat kunnen we bijna niet meer.
Intructie is gedaalt tot nivo nul en divoza loopt binnen op de verkoop van slof teugels en martingaals.

Het komt voor jullie misschien erg zwart wit over....vind ik ook en ik vraag me dan ook af WAAROM ik het zo zwart wit zie. Misschien zie ik toch gewoon de keiharde waarheid.

Ach zo dramatisch is het ook weer niet gesteld met paardrijden nederland. Ja er zitten schrijende gevallen tussen waarvan ik denk, moet dit? Maar heus niet iedereen.

Ik denk dat we op aantal gebieden vooruit gang boeken, er komt steeds meer aandacht voor welzijn van het paard. We zijn er nog lang niet maar er is veel meer bewust wording. Anders is de natural way ook niet zo'n populaire stroming aan het worden Knipoog

Dressuur is niet slof en sporen en zweep. Nogal kort door de bocht. Ik maak me meer zorgen over zadels die niet passen op paarden, de ruiterhand, het onbegrip waarom het paard dingen doet en vooral het niet verder denken dat het eigenlijk altijd aan de ruiter ligt.

Als je wilt gaan springen heb je je dressuur basis nodig, wil je gaan buitenrijden heb je je dresuur basis nodig. Alles wat je doet heb je die basis nodig omdat het gaat om gehoorzaamheid, samenwerking, luisteren naar elkaar en veilig te kunnen paardrijden.

En een stukje welzijn voor het paard is soeplesse, goed door het lijf gaan, gewicht op achterhand brengen om ruiter te dragen. En dat heb je ook voor alles nodig omdat dat ook stukje welzijn is als basis voor het paard. Natural Normal of Whatever!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:35

Ik sluit me graag bij je aan, Skipper. Knipoog

Behalve bij dat het niet zo dramatisch is gesteld met paardrijdend Nederland. Waarschijnlijk kijk ik met andere ogen naar ruiters en wedstrijden. Knipoog

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:38

JoviBan schreef:
Ik sluit me graag bij je aan, Skipper. Knipoog

Behalve bij dat het niet zo dramatisch is gesteld met paardrijdend Nederland. Waarschijnlijk kijk ik met andere ogen naar ruiters en wedstrijden. Knipoog

Nah, ik moet zeggen soms dat ik ene wedstrijd met andere ook erg vind verschillen. En zelfs ene regio met andere regio. Bloos
Of ik wil graag geloven dat het beter gaat en dat ik niet alle paarden hoef te redden van hun vreselijk lot Clown Haha!

Ik vind het wel dat in zin van welzijn van het paard te weinig aan spieren wordt gedacht en ondoordacht wordt getraind. Zowel van dresuur en zeker ook de recreatieve ruiters Bloos

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 14:40

En feit dat het niet alleen op wedstrijden is maar daar valt het op.
Niet wedstrijd ruiters kunnen thuis net zo erg of erger bezig zijn maar daar zie je het niet of niet zo snel van omdat die zich niet op wedstrijden vertonen maar wil niet zeggen dat het daarom niet gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:44

_angela_ schreef:
Oja, natuurlijk is het niet zo dat dressuur rijden alleen maar in de bak kan. Lange bospaden zijn super voor het rechtrichten, schouder voor, wijken van de ene kant van het pad naar de andere kant, overgangen en ga zo maar door. (zie eigenlijk geen enkele oefening die je niet in het bos zou kunnen uitvoeren, tenzij je stukken van 20 meter wilt wijken aan een stuk dezelfde kant op)

Ik wel: volte 20m Haha! Haha! anders heb je wel heeeele brede bospaden......

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:52

maar.... je kunt wel stelling en buiging vragen in iedere kronkel van het bospad... en meer is een volte niet, het is heel simpel een stelling en buiging gedurende een cirkel met een doorsnee van 20 meter... en dat lange kun je weer in een grote bocht oefenen..

Maar goed, het gaat om het idee he.. ook in het bos kun je goed dressuren, daar hoeft geen bak of bordje aan te pas te komen. (zou er wel mooi uit zien, in piaf en passage over het bospad)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:54

Skipper schreef:
En feit dat het niet alleen op wedstrijden is maar daar valt het op.
Niet wedstrijd ruiters kunnen thuis net zo erg of erger bezig zijn maar daar zie je het niet of niet zo snel van omdat die zich niet op wedstrijden vertonen maar wil niet zeggen dat het daarom niet gebeurd.

Helaas heb je daar meer gelijk dan je waarschijnlijk lief is. Wat ik zo af en ben tegengekomen op plekken waar we met de NVVR waren, was echt om te janken. Aan de andere kant zijn we ook wel dingen tegen gekomen waar we met z'n twintigen met open mond naar hebben staan kijken.

Skipper schreef:
Ik denk dat we op aantal gebieden vooruit gang boeken, er komt steeds meer aandacht voor welzijn van het paard. We zijn er nog lang niet maar er is veel meer bewust wording. Anders is de natural way ook niet zo'n populaire stroming aan het worden Knipoog

Het is alleen zo jammer dat de NH-beweging nog zo weinig inhoud heeft. NH en topsport is goed te combineren, maar waar moet je zijn als je dat wilt? NH als idee is goed, het is alleen zo jammer dat de meesten verzanden in "dingetje doen" zoals mijn instructeur het noemt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 17:57

_angela_ schreef:
maar.... je kunt wel stelling en buiging vragen in iedere kronkel van het bospad... en meer is een volte niet, het is heel simpel een stelling en buiging gedurende een cirkel met een doorsnee van 20 meter... en dat lange kun je weer in een grote bocht oefenen..

Maar goed, het gaat om het idee he.. ook in het bos kun je goed dressuren, daar hoeft geen bak of bordje aan te pas te komen. (zou er wel mooi uit zien, in piaf en passage over het bospad)

Kom, er stond een smily achter. Natuurlijk kan het, maar hij kopte zo leuk in Haha!
In piaffe over een bospad is erg mooi; ik heb het eens gezien. Alleen was de ruiter niet zo blij op dat moment, die piaffe was nogal een eigen initiatief van het paard, ik was kennelijk heel eng.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:03

ikke schreef:
Natuurlijk kan het, maar hij kopte zo leuk in Haha!

Haha!

ikke schreef:
In piaffe over een bospad is erg mooi; ik heb het eens gezien. Alleen was de ruiter niet zo blij op dat moment, die piaffe was nogal een eigen initiatief van het paard, ik was kennelijk heel eng.

hmmmm.... hebben meer paarden daar last van?? misschien moet je dat dan als beroep gaan nemen.. "ik leer uw paard voor 50 euro in 10 minuten de piaf (kom alleen bij u langs voor meer als 10 aanmeldingen) " Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:16

[quote="ikke] Het is alleen zo jammer dat de NH-beweging nog zo weinig inhoud heeft. NH en topsport is goed te combineren, maar waar moet je zijn als je dat wilt? NH als idee is goed, het is alleen zo jammer dat de meesten verzanden in "dingetje doen" zoals mijn instructeur het noemt.
[/quote]

Ik denk dat op topsport niveau de Bartels (met emiel voest) de enige zijn die met NH bezig zijn. In het boek Bewust Paardrijden gaan ze er ruim op in. Verder heb ik nog geen topsporters gehoord die er mee bezig zijn (al zit ik ook niet zo in de spring, western, endurance en draaf wereld Bloos ) Ze zouden er in ieder geval wel meer mee naar buiten mogen komen als ze dat wel doen. Veel normals denken dat je alleen met rijden een sterke band met je paard kunt opbouwen en je paard zo het beste leert kennen, terwijl grondwerk veel kan toevoegen, en je veel kan laten zien over het karakter van je paard. Hoe meer mensen zich daarvan bewust zijn, hoe meer paarden er begrepen gaan worden en de juiste aanpak krijgen.

Bovendien is het grondwerk een leuke afwisseling voor de paarden!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:19

Inderdaad mee eens, grondwerk heb ik ook regelmatig gedaan. Maar op mijn manier. Want toen was er nog geen parelli enzo. Gaat goet tesamen met dressuur

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:20

Mijn ervaring is dat veel normals NH beginnen te snappen en er zelfs zelf gebruik van gaan maken, en goede ontwikkeling dus Ja

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 18:26

Visconti schreef:
Mijn ervaring is dat veel normals NH beginnen te snappen en er zelfs zelf gebruik van gaan maken, en goede ontwikkeling dus Ja

Is goed te combineren. Grondwerk vind ik maar een normale zaak. Zeker voor een band te krijgen met paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:31

Citaat:
. Ik maak me meer zorgen over zadels die niet passen op paarden, de ruiterhand, het onbegrip waarom het paard dingen doet en vooral het niet verder denken dat het eigenlijk altijd aan de ruiter ligt.

Daar maak ik me ook zorgen over.

Citaat:
Ik denk dat op topsport niveau de Bartels (met emiel voest) de enige zijn die met NH bezig zijn

Ik heb de bartels altijd al goed gevonden...en heb altijd al gezegd dat als ik ergens zou willen lessen het daar zou wel zou zijn Haha!
Wat leuk dat ze ook met NH 'bezig ' zijn.

Van de draf sport weet ik dat ze de paarden veel ruimte en ontspanning geven. Tenminste wat ik dan uit mijn ervaring weet.

Citaat:
Ik denk dat we op aantal gebieden vooruit gang boeken, er komt steeds meer aandacht voor welzijn van het paard. We zijn er nog lang niet maar er is veel meer bewust wording. Anders is de natural way ook niet zo'n populaire stroming aan het worden

Ben ik ook helemaal mee eens. En ook heel blij om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 07:47

Dresseren = het aanleren van specifiek gedrag bij een specifieke signaal
Dressuur = de kunst van het dresseren
Dressuren = foutief taalgebruik
Gymnastiseren = lenig maken en mbt paardrijden, onder het zadel lenig maken
Natural Horsemanship = (beschermde) marketingterm van enkele specifieke amerikaanse lesgeefmensen
Klassieke Dressuur = geformaliseerde tak van ringdressuur gebaseert op de cavalerie-prioriteiten van de Klassieken
Klassieken = Grieken ( en Romeinen) en mbt de ringdressuur concreet Xenophon

Er is een fundamenteel en inherent conflict tussen het zogenaamde NH en ringdressuur. Het een sluit het ander uit.
Je kunt dit in de meest gecondenseerde vorm zien als je de bijbel voor Klassieke (ring)dressuur, het boek van Steinbrecht, vergelijkt met Parelli Partnership.
Beiden zijn manieren van dresseren van een rijpaard doch gaan van een andere uitgangspunt uit. Het is net als verzamelen en voorwaards, het is of of.

Gymnastiseren is heel ander punt. Gestructureerd werken naar een soepel en flexibel rijpaard staat los van het uitgangspunt onder een manier van dresseren.
Zowel NH als Klassieke ringdressuur hebben een forse handicap mbt gymnastiseren.
Omdat NH dicht ligt tegen western is er pas heel laat en op vergevorderd niveau aandacht voor de gewichtsverdeling van ruiter en paard over voor- en achterhand en lopen de paarden met relatief veel gewicht op de voorhand. Dit is een serieus probleem bij gymnastiseren.
Bij Klassieke ringdressuur in specifiek Néderland is de hoofdstroom serieus gehandicapt door de successen van Anky van Grunsven. Bij de modale ringdressuurruiter is de situatie ontstaan dat diens paard voor de singel niet vrij is en het hele paard daardoor problemen heeft met het evenwicht. Het is logisch dat van gymnastiseren in een letterlijk spanningsveld geen sprake kan zijn.

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 07:56

katiavl schreef:
Want toen was er nog geen parelli enzo.

Verward moet dit niet zijn 'toen had ÍK nog nooit van Parelli gehoord' Pling

PNH zal ongeveer net zo oud zijn als jij Knipoog
Verder gaat de basis van NH terug op John Solomon Rarey welke nog aan het hof van de russische tsaren demonstraties van zijn methode heeft gegeven.
Het 'enzo' van NH is derhalve al knap wat ouder dan de hele FEI en (klassieke) ringdressuur is een relatief jonge tak aan de sportboom daarvan. Bijvoorbeeld *LOL*

Rarey is overigens ook op het gebied van commercieel uitbaten van kennis een rolmodel voor NH Haha!
Voor de geïnteresseerdeen, zijn boekje is nog steeds te koop.

HC

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:30

HC je hebt gelijk Ja