Hoe denken "Naturals" over topsport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Hoe denken "Naturals" over topsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:31

Ik snap je, wel dressuur om soepel te houden en te maken, maar niet om steeds meer oefeningen te kunnen.

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:56

ik word begrepen hihi Lachen leuk gevoel Knipoog

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:20

Ik ben dan wel geen natural..maar ben het ook niet helemaal eens met de manier van denken van sommige mensen. Natuurlijk, iedereen hun eigen mening, maar houd er wel rekening mee dat niet iedereen dezelfde manier van rijden heeft. Het is ook mogelijk om wel paardvriendelijk te rijden, en de topsport te behalen. Tuurlijk zijn er mensen die hun paard rijden op een manier die het daglicht niet kan verdragen, maar er zijn ook zeker mensen die hun paard wel fatsoenlijk rijden. Mensen kunnen vaak zo lekker alles over een kam scheren.
Laatst bijgewerkt door Franciska15 op 01-01-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:21

_angela_ schreef:
Ik snap je, wel dressuur om soepel te houden en te maken, maar niet om steeds meer oefeningen te kunnen.

Waarom niet? door die oefeningen wordt het paard soepel, gebruikt het zn lichaam enz. Persoonlijk zie ik er meer in om gewoon rustig door te trainen en bij genoeg winstpunten eens een klasse op te schuiven.. ja, dan moet je andere oefeningen leren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:48

Franciska15 schreef:
_angela_ schreef:

Waarom niet? door die oefeningen wordt het paard soepel, gebruikt het zn lichaam enz. Persoonlijk zie ik er meer in om gewoon rustig door te trainen en bij genoeg winstpunten eens een klasse op te schuiven.. ja, dan moet je andere oefeningen leren.

Dit is hetgene wat Babskonijn doet. Ze heeft niet de ambitie om haar paard veel oefeningen aan te leren, maar wilt alleen een soepel paard, en geen dressuurwedstrijden rijden.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:40

Meestal begint iedereen ook met voor zichzelf rijden, paard soepel krijgen enzo. Als dat dan goed gaat, is het wel eens leuk een concoursje te rijden en zo ga je dan door. Kun je kijken hoe je het eigenlijk doet op met rijden.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:55

wat is er mis met wedstrijden als jij en je paard t allebei leuk vinden???

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:13

Een wedstrijdje rijden is imho wel even wat anders dan topsport...

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:22

dus topsport is slecht???

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:24

Topsport is per definitie ongezond, of het nu om topsport voor mensen of voor paarden gaat.

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:27

je kan ze toch trainen, als ze t niet willen doen ze t toch niet, waarom zouden er maar zo weinig 'top' paarden zijn...

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:39

Phoe wat een topic!
Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt!
Topsport is heus niet niet slecht hoor! Als jij je paard op een goede manier traint, kan het echt geen kwaad.
Als topsport echt zo slecht was geweest, hadden de paarden het heus niet zover geschopt en zouden ze ook niet zo lang meedraaien in de sport...
Laat gewoon iedereen in zijn/ haar eigen waarde, doe gewoon wat jij en je paard leuk vinden.
Als jullie er beide maar plezier in hebben! En dat hebben die topsport paarden heus wel, anders zouden ze ook niet zo lopen.

xxLientjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:47

Goeie topic is dit.

Stel je bent op dressuur- of springwedstrijd, je paard gaat op het moment niet snel genoeg vind jij, wat doe je dan: ja je hebt toch sporen waarom gebruik je ze dan niet...of geef maar weer een schop?! Geen topsport is voor mij top!

Gr.Lientje

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 19:47

@xxLientjexx:

Waarom mag je je paard niet een keer een schopje geven, iedereen doet dt wel eens! Of je nu op wedstrijd bent of niet. Ik vind het niet zo dat je er op los mag rammen, want daar kan ik totaal niet tegen. Ik ben best wel iemand die veel dingen gauw ''zielig'' kan vinden. En dan in de zin van, een paard probeert mij met opzet eraf te bokken, ik ga er heel hard om lachen omdat ik het wel grappig vind. Iemand anders had er al lang op los geramd, ik ben dan nog bijna in staat om te zeggen dat ik dat zielig vind.
Maar ik vind niet dat als je je paard een keer een schop(je) geeft, dat je dan geen topsporter bent......
Ieder zijn eigen mening!

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:01

als jij je paard goed getraind hebt hoef je hem geen schop te verkopen, zie jij anky of tineke de paarden schoppen in de ring???

jasmijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:05

ik denk dat als we over de 'echte' topsport praten het lastig is te combineren maar het is wel mogelijk.. natuurlijk zijn er mensen die wel op een vriendelijke en natuurlijke manier met hun paard omgaan en daarmee de topsport bereiken.. je hoeft toch niet altijd boomloos en bitloos te rijden om een natural te zijn? ik vind dat zo'n hokje waar een natural ingeduwd wordt.. het houdt toch veel meer in dan 24-7 buiten, boomloos, bitloos, ijzerloos.. het gaat erom wat je paard fijn vindt om te doen en dat samen bereikt zonder dwang.
Mijn paardje staat niet 24-7 buiten omdat ze het zelf niet prettig vindt.. met slecht weer staat ze veel liever binnen. Daarnaast is boomloos toch niet altijd goed voor paarden met bv een zwakke rug? Het gaan om de eenheid die je vormt en dat je paard zich goed voelt met elke situatie waarin jij hem plaatst.. dat is het allerbelangrijkste..

en daarbij je paard schoppen is niet oke.. er zijn heel veel andere manieren om iets te bereiken met je paard, als je een goede band heb met je paard hoef je dat soort dingen niet te doen maar reageert hij gewoon als je iets vraagt. omdat iedereen het doet betekent dit dat het oke is? dit bewijst wel weer hoeveel mensen er nog niet met een natuurlijke manier met hun paard omgaan.
als jij iets fout doet sla ik je toch ook niet even?

Babskonijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:09

in de ring gaan mensen vaak ook geen fouten meer proberen verbeteren dan is het gewoon proefje rijden en thuis verderwerken eraan, en schoppen is misschien een groot woord he, maar fase 4 bij parelli is ook zeggen let op, iedereen, paard of mens heeft soms wel eens even een let eens op nodig, maar dan geen schop maar das maar een woord denk ik zal niet slecht bedoeld zijn
en idd, topsport is per definitie slecht, mensen gaan daar ook aan kapot...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 21:43

kaspertje schreef:
je kan ze toch trainen, als ze t niet willen doen ze t toch niet, waarom zouden er maar zo weinig 'top' paarden zijn...

Nee, wat jij slecht vind is het tegenovergestelde van wat je goed vind. En dat is bij iedereen anders.
In veel opzichte vind ik veel mensen die in de topsport zitten niet goed met hun paard omgaan, maar dat vinden hun natuurlijk niet Knipoog
In veel opzichten vind ik mensen die nog nooit bij een wedstrijd zijn geweest ook slecht met hun paard omgaan. Maar om jou mening een ander mans mening te laten worden kan soms heel moeilijk zijn. En miss wil ik dat wel niet eens. Knipoog

En dat is meestal nou het ideaale van een eigenpaard. Het maakt niet uit met wie je te maken hebt. Of hoe andere mensen over de sport denken. Jij kan met je paard omgaan zoals jij dat wilt Lachen

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:25

sannuhh schreef:
Phoe wat een topic!
Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt!
Topsport is heus niet niet slecht hoor! Als jij je paard op een goede manier traint, kan het echt geen kwaad.
Als topsport echt zo slecht was geweest, hadden de paarden het heus niet zover geschopt en zouden ze ook niet zo lang meedraaien in de sport...
Laat gewoon iedereen in zijn/ haar eigen waarde, doe gewoon wat jij en je paard leuk vinden.
Als jullie er beide maar plezier in hebben! En dat hebben die topsport paarden heus wel, anders zouden ze ook niet zo lopen.

Ik vraag me af wat een goede manier van trainen is. Als ik al de verhalen zo lees krijg ik kippevel van Naturals.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:30

Btw ik ook genoeg mensen die wel goed met hun paard omgaan hoor maar ik bedoel dat je mensen die slecht met hun paard omgaan vaak genoeg ziet in de gewonen sport of reactief als in de topsport. Knipoog

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:42

Een paard is normaal een wild dier dan hoor je hem niet zo te trainen alleen als het dier het ECHT leuk vind beetje stom voor beeld maar je kat of hand ga je tog ook niet dwingen iets te doen doe ik jou ook niet ! ZOmige ruiters denken alleen maar na over hoe hoog ze in de sport willen komen niet over hoe het paard het vind

SannevdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:00

Citaat:
en daarbij je paard schoppen is niet oke.. er zijn heel veel andere manieren om iets te bereiken met je paard, als je een goede band heb met je paard hoef je dat soort dingen niet te doen maar reageert hij gewoon als je iets vraagt. omdat iedereen het doet betekent dit dat het oke is? dit bewijst wel weer hoeveel mensen er nog niet met een natuurlijke manier met hun paard omgaan.
als jij iets fout doet sla ik je toch ook niet even?

Ik zeg niet dat schoppen oke is, integendeel zelfs.
Alleen ongeacht of je in de wedstrijdring zit of dat je gewoon aan het rijden bent, vind ik het geen kwaad kunnen (het moet geen gewoonte zijn), als je paard een keer een schopje krijgt of dat je een keer je spoortje erin zet, alleen wanneer dit nodig is!!!!
En dit klinkt gelijk zo cru en krijg je er waarschijnlijk een heel gemeen beeld bij, maar zo is dat niet bedoeld.
En dan is natuurlijk de vraag wanneer is dit nodig?!
Tsjaa hier zal waarschijnlijk iedereen anders over denken...
Om een voorbeeld te geven, mijn paard heeft een periode gehad van uitproberen. De grapjas ging dan onder het rijden in een keer stil staan, en dan kwam die in protest. Dan ga ik echt niet zeggen, ''niet doen hoor, dat mag niet...'' Nee daar krijgt hij dan wel voor op zijn sodemieter, wanneer hij dan weer braaf voorwaarts gaat, zal ik hem hier voor belonen.
En ik heb/had heus goede banden met mijn paarden , maar als ik aan het rijden ben, dan doen ze echt heus niet alles. Ookal hebben wij zo'n goede band met elkaar.
Ik denk dat het woord schoppen hier gewoon verkeerd geinterpeerd word.
Wat valt bij jou onder schoppen????

Citaat:
Een paard is normaal een wild dier dan hoor je hem niet zo te trainen alleen als het dier het ECHT leuk vind beetje stom voor beeld maar je kat of hand ga je tog ook niet dwingen iets te doen doe ik jou ook niet ! ZOmige ruiters denken alleen maar na over hoe hoog ze in de sport willen komen niet over hoe het paard het vind

Mijn paard vind het superleuk om te werken!!!
Die word echt super vervelend als hij niet aan het werk mag.
En ik hoef helemaal niet hoog in de sport te komen, maar zolang mijn paard er plezier in heeft, stop ik er niet mee.

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:04

Ik wil niet zeggen dat iedereen zo is Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:05

johnnie schreef:
Ik vraag me af wat een goede manier van trainen is. Als ik al de verhalen zo lees krijg ik kippevel van Naturals.

Hai johnnie, das lang geleden Doei!

Volgens mij praten we allemaal behoorlijk langs elkaar heen in dit topic, want wat is topsport? Is dat af en toe een wedstrijdje rijden?

tsukuyomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 23:14

Topsport is niet alleen een wedstrijdje maar ook hoe jij bent samen met je paard en hoe je hem traint of dat je hem tot dat dwingt