Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Naturals: paard verkopen aan niet-natural?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:15

En waarom ik hier kijk, is vooral vanwege de huisvesting van mijn paarden en ik het interessant vind om te lezen hoe anderen het doen die hun paarden ook buiten houden. en hoe je omgaat met de problemen die je daarbij tegen komt... Modder bijvoorbeeld en paarden die door de diepe modder problemen krijgen met hun gezondheid...

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:18

Ik denk dat je heel goed eisen kunt stellen aan een eventuele koper. Als je een paard hebt ben je er verantwoordelijk voor en je bent dus ook verantwoordelijk wanneer je je paard wil verkopen. En als jij er bepaalde gedachten op na houdt is het eigenlijk heel logisch dat je wil dat de koper ook ongeveer die gedachten heeft. Bekijk het eens van een andere kant: je hebt een (gezond) paard dat je helaas moet verkopen. Zelf ben je een recreatieruiter en je weet van je paard dat hij niet zo enthousiast wordt van dressuur of springen. Dan ga je het dier toch ook niet aan een wedstrijdruiter verkopen? Je doet dus (als het goed is) wat jij denkt dat het beste is voor je paard lijkt mij.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:33

Ik vind dat mensen altijd ingedeeld worden in één van de twee categorieen. Maar in de werkelijkheid is er nog een derde. De normals kan je nog eens onderdelen in mensen die het beste voor hun paard over hebben en mensen die er hun voeten aan vegen zegmaar. In die categorie vind je bv. de mensen die hun paarden afstampen met sporen (er niet correct mee rijden), mensen die hun paard 24/24 op stal zetten, 7/7. Mensen die denken dat hun paard maar een ding is... Vaak worden deze 2 categorieen niet apart bekeken en worden we allemaal in hetzelfde laatje geschoven.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:44

Ik hou mijn paard ook natural voor zover je met gedomesticeerde paarden in een volgebouwd Nederland nog kan praten over natural.
Ze staan zomers 24/7 op het land en in de winter hebben ze een grote paddock, die gedeeltelijk verhard is met een schuilstal.
Ik voer geen onbeperkt hooi, want ze worden me iets te dik momenteel, maar voer wel veel. Ze staan zonder ijzers en zonder dekens.

Ik heb mijn jonge merrie ingereden met een touwhalster en rij buiten ook met touwhalster. Ik ben nu bezig met haar te laten wennen aan een bit. Ik wil namelijk gaan gymnastiseren met bit, maar ik vind het wel belangrijk dat ik het bit niet nodig heb voor controle. Verder rij ik ook met boomzadel, omdat ik toch kies voor meer drukverdeling d.m.v. een boom en niet zo gecharmeerd ben van boomloze zadels.
Ik ben dus een halve natural blijkbaar.

Mocht ik in de situatie komen dat paard verkocht zou moeten worden zou ik altijd eerst zoeken naar een alternatief zodat ze in mijn bezit zou kunnen blijven en toch heel goed staat.
Mocht dat niet mogelijk zijn zoek ik iemand die de klik heeft met paard in eerste instantie. Ik zou proberen iemand te vinden die kiest voor veel buiten en ijzerloos.
Ik zou haar in ieder geval niet verkopen aan mensen waar ze in de winter niet minstens 8 uur per dag naar buiten kan. Ook zou ik haar niet verkopen aan mensen die niet op een eerlijke manier met het paard omgaan ongeacht of daar nou het label normal of natural op geplakt zit zeg maar.

Toch wil ik ook nog even mijn mening kwijt over de offtopic reacties hier.
Om te beginnen hebben de meeste mensen er een hekel aan als er labels opgeplakt worden.
De meeste 'naturals' vinden hun label zelfs een beetje vreemd en vinden het label 'normals' al helemaal ongepast. (maar "paardenliefhebbers met een traditionele denkwijze" praat zo lastig)
Vrijwel alle NH-ers die ik ken zijn nuchtere mensen zonder sektarische trekjes. Gewoon mensen die er een andere mening op na houden dus. Deze grote groep NH-ers ergert zich ook vreselijk aan het hele kleine groepje dat idd een beetje op een sekte lijkt. Grappig genoeg heeft elk label zo'n kleine groep die sektarisch gedrag vertoont. Die zie je dus zowel bij de naturals als bij de normals.

Verder blijf ik het wonderlijk vinden dat mensen altijd denken dat NH-ers een paard over zich heen zou laten lopen en dat het paard nooit een tik zou krijgen. Alleen de manier waarop je de tik geeft is anders door de denkwijze die erachter zit.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden en dat is ook bij NH-ers het geval. Een paard dient zo hard te worden aangepakt als nodig is voor dat paard, maar dan wel op een eerlijke manier.
Dezelfde eerlijke manier als in de klassieke engelse rijkunst het geval is en ook bij een goede western trainer. Helaas valt mij op dat vooral in de engelse rijkunst er zoveel bagger instructeurs zijn dat de massa niet volgens de oude principes leren rijden.

Overigens sta ik op een pensionstal met veel wedstrijd dressuur ruiters. Er zijn er een aantal bij waarvan ik denk arm paard, maar de meesten zijn gewoon eerlijk en lief tegenover hun paard en pakken hem aan als het nodig is. Niks mis mee gewoon een andere denkwijze dan de mijne. Ik bemoei me niet met hun manier en zij zich niet met de mijne al krijg ik natuurlijk wel eens vragen uit interesse.

Ik vind het jammer dat hier veel mensen zijn die geen respect hebben voor andermans mening. Dat geld in een paar gevallen voor een aantal 'naturals' die in elk willekeurig topic buiten Naturals gaan preken, maar vooral voor de 'normals'. Ik kan me dit soort reacties namelijk goed voorstellen als je buiten Naturals een topic opent met een vraag en daar komt weer zo'n natural met een preek, maar eerlijk gezegd niet in een topic dat in 'naturals' staat. Ik vind dat niet getuigen van veel respect voor je medemens.

Groetjes
Nienke

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:01

Ojee Haha!

Zal mijn eerdere punt even duidelijk maken.
Ten eerste noem ik mezelf geen natural...die term is ineens opgekomen toen ik mijn ponies al even op een blijkbaar natural manier thuis had staan.
Ook de term normal is niet mijn ding..dat er mensen zijn die die termen gebruiken ....prima maar ik voel me er niet prettig bij.

Het is een manier van houden van/omgaan met ,die mij en zeker mijn paarden(want daar gaat het uiteindelijk om) best bevalt.

Het begon al voor ik mijn huidige paard aanschafte.
Ik heb woonruimte gezocht waar ik mijn paard aan huis kon hebben zodat ik dat kon realiseren...
Ik wilde nml. pas weer een paard als ik hem op de manier kon houden zoals ik wilde.
Ook het paard zelf is geselecteerd op een sober ras waar ik me prettig bij voel(Tinker & Shetlander).

Ze staan 24/7 buiten met schuilstal thuis in de bossen of op de wei,bekappen doe ik al jaren zelf en ze staan er in hun dikke wintervachtje momenteel.
Rijden doe ik bitloos en verder ben ik bezig met freestyle /grondwerk een mengelmoes van methodes met als hoofdmoot Voest.

Als men de paarden wil scheren,ijzers onder slaan,20 uur op stal,competitie rijden allemaal prima maar dat gebeurt niet met Quint.
Mocht hij om medische redenen ijzers,deken,stalrust moeten zal ik dat zeker doen....Quint staat wat dat betreft voorop.
Maar aangezien hij dat momenteel niet nodig heeft is er geen reden om een verandering in zijn leefwijze aan te brengen.

Mijn paard word nooit verkocht dat is een ding wat zeker is.....
Mocht ik hem niet meer kunnen geven wat nodig is krijgt een rijmaatje van me hem(bv bij overlijden van mij),hij gaat ook niet naar een onbekende(natural of normal Haha! ) maar enkel naar iemand waarvan ik zeker weet dat die hem kan geven wat hij nodig heeft.
Hij zal niet naar iemand gaan waar ik niet voor 200% achter sta...

Ik snap niet goed waarom ik me op het "natural" gedeelte moet verdedigen voor mijn keuze....
Ik kan me voorstellen dat er meerdere mensen hun paarden niet aan mij willen verkopen/geven(wat me echt niet uitmaakt want ik sta achter mijn manier van paarden houden).
Een groot deel van paardlievend Nederland vind het toch nog steeds even slikken als ze bijvoorbeeld een sneeuw/hagel bui zien met witte hoopjes in de wei wat paarden blijken te zijn.

Overigens een groot deel van de mensen die hun paard hier natuurlijk houden zijn in mijn ogen nog niet "natural" genoeg voor Quint Bloos
Maar dat is weer een heel andere discussie.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:35

Ik ben een niet natural, en als ik een paard tegen het lijf loop die me leuk lijkt maar die voor mij niet te koop is omdat ik niet natural ben, dan ga ik toch gewoon verder kijken? Geen handvol maar een landvol. En veel succes met de verkoop...Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:19

Er wordt hier trouwens gevraagd wat wij "Normals" hier op dit subforum doen. Nou in mijn geval kwam het topic in het "Meest actieve topic" lijstje en voelde ik me toch wel apart bij de opmerking of het paard zou kunnen worden verkocht aan een niet Natural. Ik wil de Naturals zeker niet afkraken, dat helemaal niet, maar sommige dingen zijn voor een ander nou eenmaal onduidelijk. Waarom gaan Naturals eigenlijk op een paard zitten als ze het paard zo naturel mogelijk willen houden.. 1 van de vele dingen die ik niet begrijp Clown Dat vind ik dus hetzelfde als met vegetarisch zijn: Je doet het goed, of je doet het niet. Maar dat is dan mijn mening. Het blijft tenslotte een openbaar forum, anders had het maar besloten moeten zijn Haha!

Ik ben van mening dat het niet uit hoeft te maken aan wie je hem verkoopt en of diegene met touwhalster rijd of niet. Het gaat erom dat diegene de faciliteiten en kennis heeft om het het paard zoveel mogelijk naar de zin te maken. Maar tot in hoeverre kunnen wij mensen erover oordelen dat het een paard naar de zin is? We laten ons eigen gevoel daar eerder over oordelen dan te denken vanuit het standpunt van het paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:32

Ik denk zowiezo dat sportmensen niet snel bij een paard van een natural aan zullen komen als ze een paard zoeken. Iemand die kur op muziek wil gaan rijden, komt niet kijken bij een paard dat vet in zijn haar op een wei staat waar wellicht een natte buitenbak in de buurt is. Een natural gaat niet bij een dressuurstal kijken, waar alle paarden met 2 dekens hele dagen binnen staan en 2 uur per dag op een weitje alleen mogen staan. De interesses liggen uit elkaar.

Ik sta op een dressuurstal, ben geen dressuurprikker, heb wel lekker alle fasciliteiten, maar mijn paard staat wel elke dag met andere paarden op een wei, heeft wintervacht, wel een buitendeken op,omdat zonder geen succes was. Hij zweet zo erg en ik krijg hem niet meer droog dus moet hem nat en koud terug zetten. Bij deze stijve jansen was dat geen succes, de volgende dag was hij zo stijf als een otter. Ik ben geen natural, maar als ik mijn paard verkoop zal er geen dressuurprikker komen, maar een recreatieruiter en als die vind dat het paard lekker de hele dag op zijn warme gezellige stalletje kan staan en in het weekend zadeltje erop en door de bossen sleuren ermee, gaat de koop niet door. Maar als er een dressuurprikker komt en zegt, scheren die handel, ik ga elke dag rijden, hij kan goed springen vind ik leuk ga ik doen en hij komt elke dag buiten, wellicht maar een paar uur en niet de hele dag, er goed voor is, eerlijk rijd, mag hij mee. Jij bepaald of je als oude eigenaar vind dat de nieuwe eigenaar er goed voor is. Maar sommige recreatiepaarden blijken heel goed te kunnen lopen, makkelijk te rijden en leuk voor proefjes gereden te kunnen wonen, sommige manegepaarden worden verkocht en kunnen dikke Z lopen. Weet je ook niet als natural en als je je paard verkoopt, kan het zijn dat hij ineens als dressuurpaard verder het leven door gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:35

Tinkerloos schreef:
Ik moet er niet aan denken dat mijn schatje opeens een bit inkrijgt,en een ruiter met sporen en zweep op haar rug heeft..
Ik kan daar echt van wakker liggen,en waarschijnlijk droom ik vanacht over een gedwongen verkoop en dat de kopers hoog dressuur rijden,en haar scheren en ijzers onder slaan.
(ik heb er nu al zweet van op mijn hoofd..alleen al bij het idee) Verdrietig

Nou ja, door dit soort reacties neem ik "jullie naturals" niet meer helemaal serieus Bloos

Maar ik ben het ermee eens dat er veel generaliserend gedacht wordt, beide kanten op overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:37

Maar goed, om on-topic te blijven:

Ik heb er respect voor dat iemand een paard als een huisdier ziet en zegt hem "voor het leven" te hebben. Ik vind ze daar te duur voor in het onderhoud. Ik kan me dus ook heel goed voorstellen dat als iemand weinig plezier meer aan zijn paard beleeft, dat het paard dan verkocht wordt.

Je kunt als verkoper wel enigzins sturen, maar je moet naar mijn mening niet "over je graf heen willen regeren". Verkocht is verkocht, en als de nieuwe eigenaar iets doet wat jou niet zint, dan had je maar niet moeten verkopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:51

Ga met Zep mee.

Ander alternatief is dat ik me anders ga opstellen als ik het paard echt wil hebben (of er iemand op afstuur die wel aan je eisen voldoet) en als hij uiteindelijk bij mij staat toch mijn eigen niet-natural gang ga Haha!....

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:54

Ik ben het ook met Zep eens, daarnaast hoe zouden de Naturals dit dan volledig willen controleren of het paard op de "voor hen juiste" manier gehouden wordt? Dit zou bij mij als koper erg bedreigend over komen. Je kan het immers ook te ver doordrijven.
Wie weet praten ze het gewoon hun straatje in, you never know Haha!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:01

Allereerst: Respect voor elkaar en elkaars mening is blijkbaar ook een kunst apart... en die is soms ver te zoeken...

Mijn paard verkopen... nee absoluut niet... hij is van MIJ Tong uitsteken van mij van mij Tong uitsteken

Maar mocht hij weg moeten... of ik dan mijn paard zou verkopen aan een niet natural.... hangt er maar net van af... ik vind het in ieder geval heel erg belangrijk dat mijn paard weidegang ter beschikking heeft, heeft ie dat niet dan krijgt die persoon hem dus niet. Dus dat is in ieder geval een must Lachen

En over ijzers tsjah... hij zal er niet direct dood aan gaan als hij ijzers onder zou krijgen... kan me alleen niet echt voorstellen dat iemand er ijzers onder zou willen plaatsen. Het beest loopt prima zonder, over alle ondergronden en tijdens fanatieke buitenritten... het bespaart een niet natural toch ook geld als hij er geen ijzers onder plaatst Knipoog
Wat niet nodig is, is ook overbodig, dat lijkt me toch ook iets dat een niet-natural inziet?

Ik zie voldoende niet-naturals om me heen die geen ijzers gebruiken voor hun paard Tong uitsteken dus in dat opzicht lijkt het me niet zo problematisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:33

Neon schreef:
ik vind het in ieder geval heel erg belangrijk dat mijn paard weidegang ter beschikking heeft, heeft ie dat niet dan krijgt die persoon hem dus niet. Dus dat is in ieder geval een must Lachen

Die van mij verkoop ik liever ook niet als ze geen weidegang krijgen. Ik vraag er wel naar. Maar of ze dan ook daadwerkelijk het land opgaan ga ik niet controleren hoor. Verkocht is verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:53

Cassidy schreef:
Ga met Zep mee.

Ander alternatief is dat ik me anders ga opstellen als ik het paard echt wil hebben (of er iemand op afstuur die wel aan je eisen voldoet) en als hij uiteindelijk bij mij staat toch mijn eigen niet-natural gang ga Haha!....

Precies, het vertrouwen van een mens is zo gewonnen. En wat doe je er dan nog aan? Vragen of je hem mag terug kopen, kleine kans denk ik Lachen

Zou wel een beetje obsessive overkomen als je als verkoper de eerste 3 maanden gaat checken of het wel goed gaat.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:14

Normal, halve natural, natural, ... Wat maakt het allemaal uit? Het is toch logisch dat je graag hebt dat je paardje op ongeveer dezelfde manier wordt gehouden en bereden enzovoorts zoals je het zelf altijd hebt gedaan. Ik denk dat als je er echt voor staat, dat je je paardje moet verkopen, je enkel op je gevoel kan afgaan en hopen dat ie goed terechtkomt.

En verder zouden we misschien allemaal (normals en naturals) beter wat meer onze neus in onze eigen zaken houden ipv anderen te veroordelen op hun manier van 'werken'.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:20

Dat is natuurlijk altijd de vraag of degene die een paard van je koopt, zich gedraagt naar de eerste indruk die jij van diegene hebt.
Moeilijk lijkt mij het als je denkt dat je je paard aan een voor jouw goed mens verkocht hebt, en je achteraf ziet dat dit niet zo is.Over de verkoop heen , je met het verkochte paard zijn situatie bemoeien lijkt mij niet gepast. Verkopen is loslaten,
en de nieuwe eigenaar de ruimte geven .

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:30

Ik zou mijn paard niet zo snel verkopen, een paard heb je voor het leven vind ik. Maar mocht ik ooit gedwongen worden tot een verkoop zou het geen normal worden Lachen

Voor mij is dat meer dan logisch. Als je een nieuw baasje voor je paard zoekt dan zoek je toch naar mensen die het beste met je paard voor hebben. En gezien ik natural als de beste manier van paarden houden zie zijn dat voor mij dus naturals. Daarbij wil ik normals niet meteen uitsluiten, want er zijn zat normals die hun paard in de wei hebben lopen. Wel zal ik ze even de hoeven van zijn moeder laten zien die een leven lang ijzers onder heeft gehad, en vertellen hoe goed hij het zonder doet.

Maar goed, ik zal er alles voor doen om mijn paard te houden, dus een verkoop komt er voorlopig niet Lachen
Laatst bijgewerkt door smurf1988 op 27-12-06 20:31, in het totaal 2 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:31

interessante vraag en discussie:)

ik heb mijn paardjes gekocht voor hun hele leven en zij gaan ook onder geen enkele omstandigheden weg ( en mocht mij ooit iets overkomen, blijven mijn ouders voor hen zorgen)

maar mocht ik mijn beestjes ooit wegdoen, zou ik ze niet verkopen...ik zou op zoek gaan naar iemand met wie heb absoluut klikt en ik en mijn beestjes er een goed gevoel bij hebben.... mijn beestjes zijn niet in geld uit te drukken en alleen in uiterste nood zouden zij weggaan en daar hoef ik dan geen geld voor te vangen.

voor mijn shet zou ik dan op zoek gaan naar een plekje waar ie veel aandacht krijgt...bv een zorgboerderij of een instelling voor gehandicapte kindjes of iets.

voor toos zou ik op zoek gaan naar iemand die zo dicht mogelijk bij mijn ideeen zit. ( of dat nou natural te noemen is of niet.....dat zegt mij allemaal weinig zo'n naampje)zij is een zéér gevoelig paard, met een (denk ik, door ervaringen en reacties op bepaalde dingen) behoorlijk verleden. ik behandel haar heel zacht en met zéér veel geduld... rij haar bitloos en heb haar 24-7 op het land met een ander paardje.
ik zou het absoluut niet over mn hart kunnen verkrijgen om haar met haar 'dwarse en totaal eigenzinnige' gedrag naar iemand met harde hand te sturen, iemand die van mening is dat de zweep het probleem wel op zou lossen, haar een stangenbit in dr mond duwt en aan het trainen slaat....brrrrr alleen bij het idee al krijg ik kippenvel.... mijn beestjes zou daar totaal wegkwijnen.

als we dan toch in hokjes moeten praten( heb ik trouwens echt een takkehekel aan Clown ) zou ik op zoek gaan naar iemand die alles ook op de natural manier doet, in ieder geval houdt en rijdt op die manier...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:35

Visconti schreef:
Als je een nieuw baasje voor je paard zoekt dan zoek je toch naar mensen die het beste met je paard voor hebben.

Die quote op zichzelf is natuurlijk al verkeerd, dat kunnen namelijk Normals en Naturals zijn Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:37

ja uiterraad, maar wat als goed voor een paard word gezien verschild per persoon, en ik zou dan liever iemand opzoeken die de zelfde ideeën door over heeft, snap je ? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:41

wat een interesant topic is dit geworden zeg!
en wat ik mij nu dus afvraag; zouden jullie je paard wel aan mij willen verkopen dan?

ik ben een niet natural, maar houd mijn paarden wel op de natuurlijke manier, dat wil zeggen: geen dekens, geen stal, geen ijzers mocht het nodig zijn dan gaan er hoefschoenen onder
maar ik rijd wel met een goed passend zadel MET boom, met een neusriemloos hoofdstel MET bit (welliswaar het zachtste van het zachtste, maar een bit is een bit Lachen )

dus.. zouden jullie je paarden dan wel aan mij willen verkopen als het gewoon wel klikt natuurlijk met het paard?

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 20:47

Zo ik ben een dagje niet online geweest en er is hier een hele discussie van start gegaan. (maar dat gebeurt volgens mij in elk topic in NA) Maarja, ik wil wel even zeggen dat ik vind dat het wel erg botst hier en dat dat niet echt de bedoeling was van dit topic!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:51

Ik vraag mij af of ik een paard zou kopen van een natural?
En ik denk het niet. En ik ben er niet eens tegen ofzo. Ik zou ook geen paard kopen van een dressuurtrutje wat een paard heeft die volgens het uiterste van die tak gehouden wordt.

Waarom dan niet??
Ik denk dat de belasting van de paarden in beide gevallen te groot cq verkeerd geweest kan zijn.

Ik heb liever een doe-maar-normaal-dan-doe-je-gek-genoeg type.
Gewoon iemand die kijkt naar een paard en kijkt wat hij nodig heeft.
Die vind je in het midden denk ik en niet aan de beide uitersten.

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:27

Bij het kopen van mijn paardje was voor mij de vraag natural of normal geen item.( en dat is voor mij ook geen kwalificatie)
Mijn veulen heb ik gekocht omdat het een plessant karakter heeft (en een goede bouw)en de eigenares haar kwijt moest.
Haar achtergrond heeft geen invloed gehad op de koop.
Mocht het ooit zijn dat ik haar door omstandigheden niet zou kunnen houden , dan is degene van wie ik haar gekocht heb de eerste die de keus mag maken of ze haar terugkoopt. Dit hebben wij niet afgesproken ( maar gezien de situatie waarin zij toen zat, en het ongelooflijk zachte prijsje wat zij mij toen gevraagd heeft. is dit de wederdienst)
Los van normal of natural , zij heeft mij haar paardje verkocht en ik doe dat ook weer naar haar toe. ( zij heeft haar paardje goed verzorgd , en ik doe dat ook. beide op verschillende wijze)