Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: Nieuwe dvd Nevzorov met uitleg methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:16

Wat is het verschil tussen Nevzorov en Pignon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:17

Pignon (Frederique) traint al zijn paarden met bit, en laat dat alleen weg bij shows en demonstraties. Het aanleren van alle oefeningen zelf gebeurt echter nog steeds met bit. Nevzorov leert alles aan zonder bit of halster, van begin tot en met eind, en heeft dressuurmatige verzameling als hoofddoel.

@Jen33: De tweede dvd (Principles) is aan de ene kant duidelijker dan het forum omdat het het hele traject van de training laat zien, terwijl het forum nog in opbouw is. Aan de andere kant leert vooral het forum je hoe je tegenover je paard moet staan om dat alles aan je paard te leren. Als je Principles bekijkt, de methode om je paard te leren piafferen of galoppirouettes te maken in vrijheid eruit pakt en dit je paard zo probeert aan te leren, dan mislukt dat. Een heel belangrijk onderdeel van NHE training is namelijk leren hoe je je paard zover krijgt dat hij dit soort dingen met plezier aan je aanbiedt - aangezien je hem niet kunt dwingen - en dat kan alleen door jezelf en je verwachtingen bij te stellen. In praktijk betekent dat: luisteren naar je paard. Maar dan ook volledig; als hij geen zin heeft in trainen, dan train je niet. Je mag hem niet meer corrigeren, hulpen in fases opvoeren in zwaarte, niet meer straffen of eindeloos dingen laten herhalen tot ze goed gaan, en als je paard een oefening kent en niet wil doen, dan respecteer je dat en vraag je het niet net zolang tot hij het wel doet. Die mentale verandering bij de mens is eigenlijk het moeilijkste deel van NHE. Als je dat eenmaal begrijpt en het ook in praktijk kunt uitdragen naar je paard, dan is het aanleren van de Haute Ecole oefeningen eigenlijk heel gemakkelijk, omdat je paard ze dan uit zichzelf aanbiedt. Lachen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:16

xyzutu2 schreef:
Pignon (Frederique) traint al zijn paarden met bit, en laat dat alleen weg bij shows en demonstraties. Het aanleren van alle oefeningen zelf gebeurt echter nog steeds met bit. Nevzorov leert alles aan zonder bit of halster, van begin tot en met eind, en heeft dressuurmatige verzameling als hoofddoel.

zeggen en doen zijn 2 verschillende dingen Haha!
Maar ik bedoelde jean francois pignon
http://jfpignon.com/

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:26

Alane schreef:
xyzutu2 schreef:

Pignon rijdt en traint ook met bit.
Nevzorov doet álles zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:01

Alane schreef:

En ik dacht inderdaad aan Frederique. Haha! Maar Jean Francois traint ook met halster en bit. Je ziet dat op zijn site bij Performances en dan de film 'Danse avec lui'. En voor mijzelf net zo belangrijk is dat hij niet werkt aan verzameling bij zijn paarden, terwijl ik toch echt wel denk dat juist verzameling een paard in staat stelt om een mens zonder problemen te kunnen dragen.

BTW: Nevzorov doet zijn paarden echt zonder hoofdstel/halster trainen. Tong uitsteken Zijn methode staat op de website, op het forum en is te leren via zijn dvd's en leerlingen hebben al een vergelijkbaar niveau bereikt op die manier, dus het kan echt. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 00:27

dus wat niet op de foto of film staat bestaat ook niet?
Onlangs was er iemand die vertelde dat het niet uitmaakte hoe het kunstje vertoont werd maar het belangrijker was hoe het kunstje geleerd is.
De uitvoering zegt niet alles, de manier van trainen zegt veel meer.. In het land der blinden is 1-oog koning. Lachen

is het laten zien van verzameling het doel? of is het ongedwongen samenwerken dat?

ziet dit er verkeerd uit?
Of is dit iets wat iets verkeerds uitstraalt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:11

Foto 2 zou zo Nevzorov kunnen zijn, bij foto 1 zou ik graag zien dat hij de achterhand meer meeneemt en meer verzamelt - hoewel dit in de Spaanse pas inderdaad moeilijk is. Maar voor mij is verzameling niets anders dan het sterk maken van de rug van het paard zodat hij jou kan dragen, en dat is wat ik belangrijk vind. Daarom ben ik ook niet zo geinteresseerd in trainers die dat punt overslaan en hun paard ook berijden als zijn rug doorhangt, niet opbolt of zelfs hol is. Dat kan niet goed zijn.

Ik ben het trouwens eens met degene die zegt dat de plaatjes op elkaar lijken, maar dat de methode ernaartoe dat is wat belangrijk is. Daarom ben ik ook geinteresseerd in NHE, juist omdat de methode daar vanaf het begin zonder halster en hoofdstel is en ik dat eerlijker vind tegenover het paard dan beginnen met hoofdstel/(touw)halster, hem daarmee alles te leren in combinatie met correcties via dat hoofdstel/halster, en pas als hij het lesje geleerd heeft hem het ook in vrijheid te laten doen omdat het paard dan inmiddels geleerd heeft dat hij toch niet van de mens kan winnen, en dat niet meewerken correcties, herhaling of dwang oproept. Ik train niet voor dat ene plaatje dat ik over 10 jaar kan bereiken, maar wil een training volgen die vanaf het allereerste begin eerlijk voor het paard is en niet met correcties werkt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:10

Jean Francois Pignon is begonnen met een merrie als 'grapje' en bij het gemis van een eigen paard, met deze merrie bereikte hij een nivo van communcatie en samenwerking wat hem verraste. Broerlief, Frederic was een show man en reed de paarden. De merries waar Jean Francois mee speelde bleken meer en meer te willen doen. De training bleek een wederzijdse training te zijn en geen Skinner of Pavlov methoded lag ten grndslag aan deze training. Hij maakte gebruik van latent leren en inzicht leren. Een geheel ander uitgangspunt dan de Amerikaans favorieten van deze tijd. Probeem oplossend.
Eerder is overigens hier te zen geweest wlke basistraining Nevzorov zijn paarden hadden, door dit vort te zettn en te werken vanuit latent leren en inzicht leren met een stukje Gestalt is het mogelijk m met een paard op een ander nivo te communiceren en te werken met verzoek en antwoord.
Ach, wilde alleen even rechtzetten dat Francois Pignon dusw wel degelijk 'leert' zonder middelen, een ander nivo van omgaan met het paard. Persoonlijk heb ik de man een aantal keer zien werken, een keer ook terwijl zijn 5 merries in het lang liepen te grazen. Ze kwamen op hem af en hij speelde stuk voor stuk met ze. Het was bijna te onwezenlijk om echt te zijn, maar dat het gebeurde en dat hij werklijk alles kon vragen en de paarden hemn antwoordden terwijl het groene gras lonkte, dacht ik alleen maar WOW....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:45

Ik zag een uitzending waarin J.F. Pignon ook ter sprake kwam..
Daar werden trainigsmethodes besproken door een aantal mensen, en de vraag was of dat nivo wat J.F. Pignon liet zien met zijn paarden ook onder dwang kon worden behaalt.
Over Nevzorov hebben ze het niet gehad.. maar zag toch in de oefeningen/kunstjes sterke overeenkomsten.
Maar wat ik nergens vind over Nevzorov zijn 'gewone' foto's zoals bijv. die 2 voorbeelden die ik geplaatst heb.. ergens op een locatie in 'normale' kleren.... ik vind die foto's van Nevzorov een beetje te kunsterig.. (en ik bedoel niet gelijk dat het nep is, maar meer 'gemaakt' )

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:44

Alane schreef:
Ik zag een uitzending waarin J.F. Pignon ook ter sprake kwam..
Daar werden trainigsmethodes besproken door een aantal mensen, en de vraag was of dat nivo wat J.F. Pignon liet zien met zijn paarden ook onder dwang kon worden behaalt.
Over Nevzorov hebben ze het niet gehad.. maar zag toch in de oefeningen/kunstjes sterke overeenkomsten.
Maar wat ik nergens vind over Nevzorov zijn 'gewone' foto's zoals bijv. die 2 voorbeelden die ik geplaatst heb.. ergens op een locatie in 'normale' kleren.... ik vind die foto's van Nevzorov een beetje te kunsterig.. (en ik bedoel niet gelijk dat het nep is, maar meer 'gemaakt' )

Nevzorov draagt altijd speciale kleding als die naar zijn paarden gaat. (en ja het zijn dus wel mooie kleren)
Je zult hem dus niet zo snel in dagelijkse kleding aantreffen wat dat betreft.
Ik heb ook mijn paardenkleren aan als ik er mee te werk ga ook lekker alleen maar in het zwart.
Denk je dat ik mijn normale kleding aan laat als ik naar de paarden ga?

En onder normale kleding daar heeft ieder weer zijn eigen mening over toch?
De ander vindt gothic normaal en bij de andere hangt iedere dag de broek tot zijn kruis.
Dus daar kunnen we beter niet over gaan disscusieren Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:16

Ik zie op de site van Nevzorov, bij "friends" Honza Blaha staan Wow!.

"Against any punishment and abuse"

ROFL

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:42

Moderatoropmerking:
Zo. En weer verder over de DVD

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:39

promptertje schreef:
Ik zie op de site van Nevzorov, bij "friends" Honza Blaha staan Wow!.

"Against any punishment and abuse"

ROFL

Terwijl ze Parelli nu helemaal uit hun school geschrapt hebben Rolleyes

Oh sorry das een beetje offtopic.

Ahúm ik heb trouwens nog een snapshot ontdekt.
Ik weet niet wat Nevzorov over peesbeschermers denkt maar ik vond het wel erg raar toen ik een (en maar EEN) peesbeschermer toevallig zag opduiken in de film.
Paard rende vrolijk en toen kwam verstopt een peesbeschermer tevoorschijn (twee tot 3 seconden).
Ik vond het alleen maar een apart plaatje want normaal dragen zijn paarden alleen maar een cordeo.

Sorry hiet viel me alleen maar op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:59

Wat is een cordeo? Ik heb gegoogled maar ik vind niets relevants. Haha! Een halsring?

Wat vind je van de dvd? Legt hij echt dingen uit of is het alleen om naar te kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:13

Cordeo is een soort van halsring van touw (dus soepel).

De DVD is èn mooi en interessant om naar te kijken èn leerzaam.
Je komt 'm binnenkort maar bekijken! Knipoog

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:15

Ik hoef verder de dvd niet. Heb wel eens iets over hem gelezen in een blad. Was best indrukwekkend wat hij allemaal doet. Zou ik niet kunnen Nagelbijten / Gniffelen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:17

PeruaansePas schreef:
Wat is een cordeo? Ik heb gegoogled maar ik vind niets relevants. Haha! Een halsring?

Wat vind je van de dvd? Legt hij echt dingen uit of is het alleen om naar te kijken?

Een cordeo is gewoon een mooie naam voor halsring Knipoog

Ik vind de dvd opzich wel interessant. Hij legt dingen uit en hij vertelt ook waarom die sommige dingen doet.
Je kunt er bestwel veel van leren maar het is geen dvd waarmee jezelf aan de slag kunt gaan.
Er zullen later wel zulke stap - voor - stap video´s worden gemaakt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:19

Weer wat geleerd. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:20

Vergeet niet dat alles wat je ziet niet zomaar even gedaan wordt, daar is een weg aan vooraf gegaan. Zo ben ik bv erg onder de indruk van het Russische paard, een bijzonder fraai paard met een zekere mate van slimheid en een sprankelend paard met een sterk gestel.

Het gaat er denk ik ook niet om om exact een kopie te worden, maar ergens naar te streven en te merken wat er KAN zonder dwangmiddelen. Laat de piaffe weg, en je bent al op een hele interessante weg. Niet te hoog grijpen, maar koester datgene wat je al kan.
Hemplfling gebruikt(e) gewoon een banketstaaf touwtje, zelfde effect.
Het gaat er bij NHE over om te proberen een andere weg dan de conseravieve dwangmethodes te hanteren. Te ervaren en te zoeken naar een andere vorm van leren. Niet alleen Pavlov en Skinner, maar een stapje hoger. Dat kunnen vele paarden vrij goed, en dat heeft een mooie naam 'latent leren'. Voor mens en paard.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 00:48

Paardentango schreef:
Het gaat er denk ik ook niet om om exact een kopie te worden, maar ergens naar te streven en te merken wat er KAN zonder dwangmiddelen. Laat de piaffe weg, en je bent al op een hele interessante weg. Niet te hoog grijpen, maar koester datgene wat je al kan.
Hemplfling gebruikt(e) gewoon een banketstaaf touwtje, zelfde effect.
Het gaat er bij NHE over om te proberen een andere weg dan de conseravieve dwangmethodes te hanteren. Te ervaren en te zoeken naar een andere vorm van leren. Niet alleen Pavlov en Skinner, maar een stapje hoger. Dat kunnen vele paarden vrij goed, en dat heeft een mooie naam 'latent leren'. Voor mens en paard.

Mooi gezegd PT hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Het gaat niet om de trucjes maar om het leren, de weg, de relatie en de binding die je krijgt met je paard.
Ervaringen en gebeurtenissen die je zélf aan het denken zetten.
In boeken staat veel maar in je leven staat meer.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:03

Als je denkt dat het 'tonen'van of het 'uitvoeren'van iets het belangrijkste is.. dan mis je iets in je eigen ontwikkeling.
Het gaat er niet om wat een paard leert maar hoe de mens het paard dat leert.
De uitvoering voor publiek kan nog zo mooi zijn.. het aanleren ozo lelijk..
Als je niet weet hoe dan kun je ook niet oordelen over het waarom.

Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:04

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:20

Stang en trens Wow!
Jammer dat ik geen Russisch heb gehad op school, had dit artikel wel willen lezen Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:24

en zweepje Bloos!
niet corrigeren en niet dwingen.... sjoesjoe
Zal waarschijnlijk een bitloze stang en trens optoming zijn geweest Ja

maar de licht inval blijft mooi Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 01:32