Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 18:18

Die test op paardnatuurlijk is leuk, maar ze hebben niet gekeken hoe 10 paarden op een hoofdstel reageren. Een levend wezen is iets anders dan een doods ding.
Ik heb op 4 paarden 4 verschillende optomingen geprobeerd. De dr. cook vond ik het beste, gevold door een nep-emiel voest, gevold door het touwhalster.
Ik ga uit van het wedstrijdrijden, dus halve ophoudingen e.d. moeten goed doorkomen. En met goed doorkomen bedoel ik dat het paard het begrijpt. Met het touwhalster vond ik mijn 3-jarige slecht te sturen. Ze gaf wel na, maar voltes werdne niet rond, ze viel door de bochten, het sturen ging moeilijk. Met de dr. cook kostte het totaal geen moeite.
En bij alle 4 paarden had ik dezelfde mening.
Eigenlijk zou je een aantal ruiters moetne hebben die een hele boel bitloze optomingen willen proberen.

Anoniem

Re: Bitloos, wat beter: Dually halster of bitloos hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:41

Germie:
Bij de test ging het niet om 'reageren', maar om druk. Er is getest waar en hoeveel druk er op het hoofd komt bij druk op de teugels (afzonderlijk en tegelijkertijd).
Jammer vond ik wel dat er niet gemeten werd hoevéél druk (trekkracht) er gegeven moest worden bij drukkingen op het hoofd, want dat had ons wellicht wat meer info gegeven. Maar de druk kon je op dit schuimrubberen paardenhoofd héél goed waarnemen.
(Er zijn 4 hoofdstellen van mij getest en ik was daar ook bij.)