Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Paardentips magazine over dekens (onjuist verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:38

Denk dat je dat per paard moet bekijken en hoe de omstandigheden zijn en wat je met je paard doet in die wintermaanden.
Zo heeft het ene paard een enorme teddyberen vacht en staat de ander met een dunne vacht. Het ene paard zweet sneller dan het andere. Het ene paard word intensiever gebruikt dan de andere.
Wij hebben 11 paarden op stal staan waarvan een aantal van hetzelfde ras (fries) de stalling is voor elk paard gelijk en toch verschillen ze enorm van dikte in de wintervacht. Mijn paard is een enorme teddybeer die ik dus wel scheer in jachtmodel, op stal met open bovenluik en veel ventilatie staat die met een staldeken, als die naar buiten gaat overdag gaat er een waterdichte ademende deken op. Wel kijk ik goed naar de temperatuur en of het paard lekker warm aanvoelt onder de deken. Ik heb mijn paard bewust geschoren omdat die erg snel gaat zweten tijdens het rijden en zelfs uitstappen (al doe je dat een uur) helpt niet voldoende. Denk wel dat als je je paard hebt geschoren dat je m een handje moet helpen want je haalt tenslotte wel een gedeelte van de natuurlijke winterjas weg, jij gaat ook niet buiten lopen in een t-shirt als rond de 0 graden is dan doe je ook warme beschermende kleding aan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:44

Ik had al gereageerd zodra ik hem binnen kreeg. Heb er iets ingezet in de trant van: mooie verkooptruc.

In pricipe kan een paard prima zonder dekens. Het is puur voor het gemak van de mens, net als het op stal zetten.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:44

meggiemeg schreef:
jij gaat ook niet buiten lopen in een t-shirt als rond de 0 graden is dan doe je ook warme beschermende kleding aan.

Maar jij bent dan ook geen paard (neem ik aan Knipoog )

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 09:48

Buiten de inhoud om vind ik het artikel amateuristisch geschreven. En, ik vind het jammer dat zulke artikelen gepubliseerd worden. Als redacteur zie ik dat dit artikel op weinig redactionele fronten correct is.
De combinatie schrijfwijze en inhoud (waar ik het niet helemaal mee eens ben) zijn denk ik het werk van iemand met (nog) niet heel veel paarden- en schrijfervaring.
Deze redacteur moet nog veel leren....

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:00

Wat klopt er niet in dat stukje dan? Ze zijn wel commercieel ja, ook steeds met die boeken. Ik zou geen deken via hun kopen.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:10

Ik had inderdaad ook zoiets van 'huh? Koe ' toen ik de mail las.
Ik vind het echt heel slecht geformuleerd. Inderdaad, als je je paard scheert in de winter je wilt hem dan toch buiten zetten zul je wel een deken moeten hebben.
Maar om er dan zo algemeen en dikgedrukt neer te zetten dat IK er niet om heen kan dat MIJN paard een deken nodig heeft, dat is echt onzin. Ik scheer mijn paard niet en ze heeft een flinke wintervacht, dus naar mijn idee heeft ze echt geen deken nodig.

Ik zit er nu echt over te denken om het maar op te zeggen. Ik krijg de laatste tijd grotendeels reclame van ze (Koop dit boek! Koop deze dvd!)en als ze nu ook al onzin beginnen te schrijven hoeven ze mij niks meer te mailen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:11

Dit is er wat er niet klopt, en geheel onjuist is:

Citaat:
Het nadeel van de wintervacht is dat je na het trainen en werken een bezweet paard hebt. In dat geval is het echt nodig om je paard een deken aan te doen. Bezweet terug op stal of de weide zetten is namelijk vragen om moeilijkheden. Je paard is dan wel een groot en sterk dier maar als je niet goed oppast is deze trouwe viervoeter vlug ziek. Niet fijn voor je paard, niet voor jou en niet voor je portemonnee.

Je kunt er dus eigenlijk niet omheen. Je paard heeft een deken nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:02

JoviBan schreef:
Dit is er wat er niet klopt, en geheel onjuist is

Nee, jij vindt dat het niet klopt, onjuist is. Dat is een mening, geen feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:15

[***] schreef:
JoviBan schreef:
Dit is er wat er niet klopt, en geheel onjuist is

Nee, jij vindt dat het niet klopt, onjuist is. Dat is een mening, geen feit.

Nee, het is geen mening. En wat paardentips beweert, is geen feit.
Het is namelijk geen feit dat paarden niet zonder dekens kunnen. Het is geen feit dat het echt nodig is om je paard een deken aan te doen. Het is geen feit dat bezweet op stal of de weide zetten vragen om moeilijkheden is. Het is geen feit dat je paard daar ziek van wordt. En het is geen feit dat we er niet omheen kunnen en paarden een deken nodig hebben.

Het gaat nu niet om uitzonderingsgevallen en het gaat er in dit topic ook niet om wie wel of niet een deken gebruikt en waarom. Het gaat erom dat wat paardentips stelt, gewoon niet waar is, geen feit is.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:19

Het argument klopt niet helemaal, dat is het (denk ik). Men schrijft dat een paard een deken nodig heeft, want een bezweet paard wordt vlug ziek als je hem nat in wei of stal zet.
Een paard zet je na mijn idee niet nat op stal of in de wei (wel of geen wintervacht). Je bouwt de training correct af, zodat het paard na het rijden (zo goed als) droog is. Natuurlijk zijn er paarden die overmatig zweten en amper droog te stappen zijn. Maar dit wil nog niet zeggen dat je paard persé een deken nodig heeft. Even aan de hand uitstappen met een zweetdeken om het paard te laten drogen is denk ik een prima optie. Als het paard dan droog is zet je hem 'bloot' op stal of in de wei. Afdrogen met een handdoek of een grote hand stro is ook een idee.
Zelf staat mijn paard altijd 'bloot'. Ik stap mijn paard zo uit, dat ze zo goed mogelijk opdroogd. Soms heeft ze nog enkele zweetplekken onder het zadel en singel. Die plekken droog ik af of ik stap nog een poosje uit (terwijl ik ernaast loop) met een zweetdeken.
Met bovenstaande methodes heb je geen permanent 'ingepakt' paard op stal of in het land. De kern van het verhaal is, dat je een nat paard zonder deken onder dek moet zetten. Echter als je zorgt dat een nat paard weer een droog paard wordt door een goede verzorging, dan heb je (denk ik) geen permanente deken nodig. Met een goede verzorging bedoel ik niet, een paard laten opdrogen in de wei of op stal zonder enige vorm van droogmaken/ stappen. Ik bedoel dan afdrogen en stappen net zo lang tot het paard goed opgedroogd is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:26

Yvonnelind schreef:
Mijn paarden willen altijd graag weer naar binnen met dit weer, ik geloof niet dat zij er problemen mee hebben hoe ik ze houd...
Met een dekje op lekker elke dag buiten en verder lekker droog kunnen liggen in een ruime box.
Wij hebben een compromis gesloten wat ook mijn paarden tevreden mee lijken te zijn. Lachen

Mijn paard en de andere 5 van de kudde willen juist graag naar buiten met dit weer: ze wisten niet hoe hard ze naar buiten moesten rennen toen het hek van de inloopstal weer open ging (moest even dicht omdat er aan de inloop gewerkt werd).

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:40

Als ik het stuk van Arabesk zo lees, over het feit dat de vacht van een paard zo functioneerd als een handdoek (cappulaire werking etc), dan lijkt het me logisch dat we een paard niet als een mens moeten behandelen. Ik snap nu ook dat een paard in de wind gaat staan als hij nat (en niet meer warm) is, dan is hij snel van al dat vocht af dat op de BUITENKANT van zijn vacht zit. Het paard vat dan dus geen kou, omdat zijn huid al droog is.
Logisch eigenlijk...
Dus, conclusie: een paard dat goed wordt uitgestapt en dan nog nat, maar niet meer warm en nat op de huid is (door de cap.werking van de vacht tijdens het uitstappen) kan gewoon zonder deken in de wei.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:01

Tijgertje86 schreef:
Buiten de inhoud om vind ik het artikel amateuristisch geschreven. En, ik vind het jammer dat zulke artikelen gepubliseerd worden. Als redacteur zie ik dat dit artikel op weinig redactionele fronten correct is.
De combinatie schrijfwijze en inhoud (waar ik het niet helemaal mee eens ben) zijn denk ik het werk van iemand met (nog) niet heel veel paarden- en schrijfervaring.
Deze redacteur moet nog veel leren....

Vele artikelen in het blad Bit zijn op deze manier geschreven, vanuit een ooghoek. Zie het probleem niet, want veel artikelen zijn vanuit een standpunt geschreven. Net als de verhalen over het niet willen beslaan is vanuit een ooghoek. En daar hoor ik dan niets over Verward

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:06

Eleonoor schreef:
Vele artikelen in het blad Bit zijn op deze manier geschreven, vanuit een ooghoek. Zie het probleem niet, want veel artikelen zijn vanuit een standpunt geschreven. Net als de verhalen over het niet willen beslaan is vanuit een ooghoek. En daar hoor ik dan niets over Verward

Het gaat er om dat bepaalde conclusies als feit worden gepresenteerd....

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:11

Eleonoor: Dit artikel komt niet uit Bit. Ik zeg ook niets over het oogpunt van waaruit het artikel geschreven is, maar het gaat mij om de redacteur. Vanuit een oogpunt schrijven is prima, dat zie je heel veel. Je kunt bijna niet anders dan vanuit een oogpunt schijven, niets mis mee!

De redacteur komt alleen erg amateuristisch over. De tekst voldoet in weinig opzichten aan de correctheid van een informatief artikel. Dan heb ik het over zaken als: woordkeuze, zinsopbouw, opbouw van een artikel, informatief gehalte en objectieviteit.

hyppolyteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:29

Hallo! Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit welke methode voor mij en mijn paard het beste werkt, maar de argumenten van beide visies klinken voor mij aannemelijk.

Ik wil wel even reageren op dit stukje van paardnatuurlijk.nl
Citaat:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping
zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat
we kou kunnen vatten.

Dit klopt namelijk niet. Mensen die nat buiten (naakt dan he) komen worden daar zelfs niet eens ziek van, of het nou zweet of gewoon water/ warm of koud is. Verkouden worden heeft te maken met virussen, niet met warmte/kou wind of wat dan ook, ziek worden is dus ook niet seizoensgebonden. Vandaar dat mensen ook prima in staat zijn om het hele jaar door kou te vatten.
Even als voorbeeld: in de zomer zijn er ook zat mensen die ziek worden (nu is dat minder dan in de winter, mee eens, maar dat heeft meer met het binnen zitten te maken dan met het weer), of ze nou nat rondlopen of niet. Als mensen inderdaad ziek zouden worden van (grotendeels) naakt en nat buiten rondlopen, dan zou iedereen die in de zomer naar het strand of zwembad gaat en zich niet afdroogt, kou moeten vatten (aangezien kou vatten niet seizoensgebonden is). Dit is duidelijk niet het geval.

Ziek wordt je dus door een virus, dat virus krijgt de kans om zich te ontwikkelen als je weerstand minder is. I.m.o. neemt je weerstand af wanneer je veel binnen blijft, mensen die veel buiten zijn (denk werk; hobby o.i.d.), zijn veel minder vatbaar voor virussen. Want ondanks dat het koud, nat of guur weer is, zijn de zogeheten 'buitenmensen' (bijvoorbeeld boeren, of zelfs kinderen die buiten spelen), aanzienlijk minder vaak ziek dan de binnenblijvers. Je kunt het misschien ook vergelijken met een allergie, het is bewezen dat ouders die hun kinderen angstvallig uit de buurt van dieren of een 'vervuilde' omgeving houden, juist een hoger risico lopen om een allergie te ontwikkelen voor dieren of huisstofmijt. Dat geldt in het geval van mensen dus ook voor kou vatten.

Dit wijkt iets af van het onderwerp, maar heeft er wel mee te maken, het punt is inderdaad dat 'wij mensen' ons eigen gedrag projecteren op andere wezens, en die wezens dan op basis van die projectie beoordelen/behandelen. In principe nemen wij te veel dingen aan, dat doen we al bij onze eigen soort (het gros van de mensen gaat er al vanuit dat wat voor hen werkt, ook voor anderen zal werken), en vaak is dat al een enorme misvatting, we zijn nou eenmaal niet helderziend (op sommige uitzonderingen na), ondanks dat we dat vaak wel denken. Dus in het geval van wel of geen dek/biks/ijzers en wat al nog meer blijft het hoe dan ook gokken. Niemand weet wat een deken met een paard doet, dat valt ook eigenlijk niet te onderzoeken, daarvoor zouden paarden namelijk met ons moeten kunnen communiceren in een voor ons begrijpelijke taal en, hoezeer we ook ons best doen om dat te begrijpen, het zal ons nooit volledig lukken.

Uiteindelijk kunnen we 2 kanten op met dit stukje, we kunnen zeggen; als een mens er al niet eens ziek van wordt, dan zal zo'n paard er al helemaal niet ziek van worden, maar dan zijn we dus weer aan het projecteren en dat willen we niet (toch?), dat doet paardnatuurlijk.nl eigenlijk ook, ondanks dat ze dat juist tegen willen gaan, het is nou eenmaal de aard van het beestje.
Of we zeggen; mens is geen paard en paard is geen mens en het daarbij laten. Als het voor de deken-opgooiers en hun paarden tot nu toe goed gewerkt heeft en voor de deken-aflaters ook, dan kan het beiden misschien wel geen kwaad. Dat een paard een deken NODIG heeft ben ik het niet mee eens, ze redden het ook best zonder, dat is al gebleken. Maar als je in de winter ook graag regelmatig wilt rijden (ook in de regen), dan is een dek wel praktischer. Als je tenminste niet wilt dat je paard last krijgt van de schurende prut tijdens het rijden.

Nog even een voorbeeld trouwens, ik heb de schurft aan honden met kleding, dat vind ik de grootst mogelijke onzin... Maar!
Als het regent doe ik een jas aan, mijn hond niet, simpel, hond had er ook geen problemen mee. Tot een aantal jaren geleden, beestje werd al wat ouder en op een gegeven moment wilde ze niet meer naar buiten in de regen (ging echt vol in de ankers), als ze al buiten liep en het begon te regenen, ging hond vrolijk (nou ja vrolijk..) onder de bumpers van auto's door lopen om maar niet al te nat te worden (is klein hondje). Sindsdien heeft hond een regenjasje (het staat vreselijk debiel Knipoog en gaat ze zonder al te veel tegenzin de regen in, omdat ze nu weet dat ze droog blijft. Nou ben ik echt niet helderziend o.i.d. maar dit verschil in gedrag was zelfs voor mij zodanig opvallend, dat ik haar toch steeds braaf het regenjasje om doe....

Even ter info, ik heb mijn paard momenteel met deken dag en nacht op het land staan (ze stond voordat ik haar kreeg dag en nacht op stal) , aangezien ik het te laat in het seizoen vind om haar zonder dek buiten te zetten, ze heeft namelijk nog helemaal geen wintervacht whatsoever. Ik voer haar geen biks bij, maar ruwvoer, en zou haar het liefst zonder ijzers hebben staan, maar ik moet nog afwachten of dat kan. Ik denk dat ik volgend jaar misschien wel ga proberen om haar ook eens zonder dek op het land te zetten, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit, ik projecteer daar zelf nog teveel voor..... Haha!!

Zo, excuses voor het lange verhaal, maar moest het toch even kwijt

hyppolyteJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:06

Citaat:
Eleonoor: Dit artikel komt niet uit Bit. Ik zeg ook niets over het oogpunt van waaruit het artikel geschreven is, maar het gaat mij om de redacteur. Vanuit een oogpunt schrijven is prima, dat zie je heel veel. Je kunt bijna niet anders dan vanuit een oogpunt schijven, niets mis mee!

De redacteur komt alleen erg amateuristisch over. De tekst voldoet in weinig opzichten aan de correctheid van een informatief artikel. Dan heb ik het over zaken als: woordkeuze, zinsopbouw, opbouw van een artikel, informatief gehalte en objectieviteit.'

Toch nog even dit, als je voor een krant of ander informatief medium schrijft (met de intentie om te informeren), dan mag je dus niet vanuit een bepaald oogpunt schrijven, een informatief artikel moet per definitie objectief zijn. Zodra je vanuit een bepaald oogpunt gezien schrijft wordt het een betoog en is het geen informatief (en daardoor objectief) artikel meer te noemen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:36

Bedankt Hyppolyte, eindelijk iemand anders die ook weet dat je van kou niet ziek word.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:02

Als de gezondheid van het paard goed is, dan wordt die niet ziek van de kou. Maar wanneer dus een paard nog staat na te zweten en dus de porieen open heeft staan, kan die wel degelijk verkouden van worden of stijve spieren. Maar een paard uitgezweet en droog weer op land zetten zonder deken mits uiteraard met lekkere dikke vacht zie ik ook niet als een probleem.

Maar, Hyppolyte, de meeste artikelen, zeker in de paardensport worden vanuit een zichtpunt geschreven.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 18:33

Paarden worden juist ziek als je ze na het werk, voordat ze afgekoeld zijn, een deken op doet.
Heb ik vorige week van Dr. Eric van Breda en die zou toch wel weten waar hij het over heeft.

Even een vraagje aan de 'verdwaalde' dresuurruiters hier. Noem eens een nadeel voor je paard van dekenloos?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:31

Dus er wordt een fijne generalisatie opgesteld dat alleen dressuur ruiters dekens op paarden leggen Haha! Haha! , geweldig, wat een korzichtigheid op en top Clown

Waarom, omdat ik graag vacht van mijn paard kort wil houden, zodat hij na het harde werk snel kan afkoelen Knipoog .
Wat dr. Breda bedoelt is de periode vlak na de arbeid om dan een warm paard te laten afkoelen. En inderdaad, gelijk na het rijden, tijdens uitstappen doe ik niet gelijk een deken op.
Maar mij ontbreekt de tijd en de financiele ruimte om mijn paard na het werk een aantal uren te laten opdrogen na training. En ik ga niet terug in training tijdens de wintermaanden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:37

Oke, dat was misschien een verkeerde zin. Zo bedoel ik het niet.

Dus het probleem is eigelijk dat paarden een deken opkrijgen zodat ze na het werk snel droog zijn zodat ze niet nat weer onder de deken moeten?
Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 21:02

Wendy schreef:
Lia_ schreef:
Hoeveel land denk jij dat er bewerkt wordt in NL in de winter......
en in welk tempo denk jij dat land bewerkt wordt.... Rolleyes
Misschien zou je ook eens wat meer moeten verdiepen in het werken op het land met paarden voordat je zulke onzin uitkraamt.

Misschien zouden jij en [***] eens in willen gaan op het feit waarom dekens dan zo hard nodig zouden zijn als je met een paard werkt, want dat is waar het hier om gaat.

Maar goed, als jij denkt dat die paarden destijds alleen gebruikt werden om het land te bewerken valt er inderdaad weinig discussie met je aan te gaan Slapen

Ik kom uit een Veluwse familie waar tot op de dag van vandaag met paarden wordt gewerkt, zowel op het land als in bosbouw, daar hoef jij me dus heel erg weinig over te vertellen Knipoog
In de winter gaat er in de pauze gewoon een dekentje over de sleperspaarden hoor, dat deed mijn opa 60 jaar geleden ook al....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:36

Lenneke_ schreef:
Dus het probleem is eigelijk dat paarden een deken opkrijgen zodat ze na het werk snel droog zijn zodat ze niet nat weer onder de deken moeten?

Nee, bij mij niet - mijn paard kan tijdens het werk zijn warmte niet goed kwijt met een te lange vacht, en gaat dan in conditie achteruit. Dat is de reden dat wij ze in de winter een deken ophebben, het voorkomen van te lang haar. Scheren doen we overigens niet aan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:12

Lenneke_ schreef:
Oke, dat was misschien een verkeerde zin. Zo bedoel ik het niet.

Zucht, moeilijk he, lezen.......
Nee, ze krijgen een deken op omdat ze DUN in hun vacht blijven zodat ze SNELLER de warmte na het werk weg krijgen. Mijn paard stond een uur na het werk nog met drijf natte buikspieren (ehhh, ja, die worden ook aangesproken Haha! ) en broekspieren. Nadat de warmte weg is, en de vacht nat blijft wordt de vocht op gegeven moment wel koud. Maar onder staldeken zetten op dat moment gaat niet. Dus ik scheer in zo'n geval om te zorgen dat na afkoelen het lichaam niet verder gekoeld wordt door het verder afkoelen van de natte plekken. Normaal gesproken scheer ik ook niet, maar op een of andere manier dit jaar wel nodig geweest (helaas).