Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interessant!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Monty Roberts filmje met Dandor zadelmak maken, interess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:33

Roane schreef:
Dan heb ik het niet over jou dus Haha!

Haha!.

Net als jij vind ik dat je je best ergens in mag verdiepen voordat je een mening de openbaarheid in slingert Lachen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:35

Roane schreef:
Ik weet niet hoe jullie Engels is, maar als je goed luisterd even met open oren en een ongevormde mening hoor je dat hij met 'I'll kill that stick.' en 'They fed him too much,' en 'I own this place' een GRAPJE maakte. Tong uitsteken
Zeker als je zelf naar de show gaat hoor je hem heel vaak van dit soort grapjes maken. Natuurlijk is het niet vanuit het perspectief van het paard, hij maakt grapjes tussendoor.

Ah, jij behoort dus tot dat selekte groepje Nederlanders dat AMERIKAANSE grappen kan maken? Goed, dan zal ik het vanuit dat perspectief bekijken........

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:38

ikke schreef:
Roane schreef:
Ik weet niet hoe jullie Engels is, maar als je goed luisterd even met open oren en een ongevormde mening hoor je dat hij met 'I'll kill that stick.' en 'They fed him too much,' en 'I own this place' een GRAPJE maakte. Tong uitsteken
Zeker als je zelf naar de show gaat hoor je hem heel vaak van dit soort grapjes maken. Natuurlijk is het niet vanuit het perspectief van het paard, hij maakt grapjes tussendoor.

Ah, jij behoort dus tot dat selekte groepje Nederlanders dat AMERIKAANSE grappen kan maken? Goed, dan zal ik het vanuit dat perspectief bekijken........

Sorry, ik snap niet waar deze mislukte opmerking vandaan komt Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:43

Roane schreef:

Dat ding blijft strak net zolang als het paard negatieve dingen doet, zodra hij positief doet, maak je dat ding losser als beloning.
Dat is heel consequent en duidelijk. Met appeltjes en snoepjes krijg je een verwend paard niet terug op zijn plaats. Als jullie hadden geluisterd hadden jullie gehoord dat Dador zich tegen het hek heeft geworpen de eerste keer dat hij het zadel op had. Dat is gevaarlijk, daar kun je niet vriendelijk mee omgaan, dat paard moet duidelijk weten wat wel en niet kan, en als dat in het begin hard moet gebeuren, dan moet dat.

Dus eerst hard rukken, dan staat het paard stil en dan moet je eerst nog naar hem toelopen, z'n hoofd aaien en het touw losmaken Verward daar leert het paard niet veel van, het verband tussen de actie en zijn reactie duurt heel lang, vandaar dat ik al zei dat ik z'n timing slecht vond.
Ik vond dit niet echt ogen als een verwend paard, zeker niet als ik het verhaal van door het hek heen lopen erbij hoor. Daardoor vind ik zijn "grapjes" nogal misplaatst, het is niet echt duidelijk hoe hij dit paard leest en wat voor conclusie hij eraan verbind. Daarbij vond ik het een vrij normaal paard, zag er niet bepaald iets levensgevaarlijks aan Verward
Ik heb verschillende nh-ers met een nieuw paard zien werken, allemaal waren ze zachter, subtieler en met veel meer resultaat...
Het gaat mij er niet om of het werkt, de manier waarop vind ik veel belangrijker Knipoog .

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 00:46

als je ziet hoe hij binnenkwam is hij wel zeker dominant en verwend geweest. Hij moest met 2 man naar binnen omdat hij 1 man zo omver rende. Dat kan ik geen angst noemen, dan letten ze juist op de leider. Verder heb ik de eigenaar ook gesproken en die zei ook dat het dominantie was en dat hij nu heel goed gaat thuis

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:36

Nee, een paard wat bang is let juist niet op de mens die meeloopt, als hij in zijn leven nooit vertrouwen heeft kunnen hebben in de mens als leider.

Bijna alle tekenen van lichaamstaal van dit paard wijzen erop dat hij UNCONFIDENT is. In zo'n situatie kan het ook best nodig zijn om het paard uit je ruimte te houden (voornamelijk ook voor je eigen veiligheid Knipoog ).

Als die opmerkingen die Monty maakte grapjes zijn, waar is dan de ECHTE informatie? Waar is de tekst waar we WEL wat van kunnen leren?

Maarja, hij maakt vooral grapjes over de tekenen van angst bij het paard.
Mesten = teken van stress (oh, je hebt hem teveel gevoerd, haha)
Paard loopt weg van stok, hoofd hoog, ogen gericht op stok, uitwijkende beweging, schouder weg van stok (en nog veel meer tekenen) = paard is BANG van stok (oeeehhh, hij wil de stok vermoorden)
Paard loopt te hinniken, hoofd hoog, rug hol, snelle bewegingen = allemaal tekenen van stress, paard wil weg uit de ruimte... (I own this place... )

Allemaal tekenen van right brained gedrag, unconfident dus, terwijl monty opmerkingen maakt die bij een left brained confident/dominant paard passen...

Nee, qua stijl en werking van deze training zou ik zeggen: hmmm, komt wel overeen met Gert v/d Hof Knipoog
Het werkt, snel en effectief...

Verder ook helemaal eens met sanne83 over de werking van het halster. Een release hoort DIRECT te gebeuren, anders mist het zijn uitwerking.

Vind het trouwens erg vreemd dat Monty tegen het gebruik van een zweep is, terwijl hij WEL aan het hoofd rukt. Maar da's weer een andere discussie Knipoog

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:49

jullie zien alleen een filmpje je zou een keer bij de show moeten gaan kijken.. Dat is veel anders en dan had je ook gezien dat dat paard wel degelijk dominant was en absoluut niet bang. Hij kan wel gestressd zijn maar jij kan ook dominant zijn en gestressd. Dat heeft daar verder niks meer mee te maken..

Maar goed op bokt discussie's voeren werkt toch nooit, iedereen blijft bij zijn eigenstand punt en da's misschien aan de ene kant ook wel goed. Ik zeg niet dat dit het enigste is wat werkt, ik zeg alleen dat het voor dador wel goed werkte en dat die eigenaar ernu nog profijt van heeft. Heb hem namelijk nog gesproken. Verder werkt de methode voor mijn paard ook erg goed, en die is echt niet makkelijk, voor vragen pb maar of pb annemariev eens en vraag naar mijnes. Ik kan weten dat het werkt want ik heb een ontzettend groot probleemgeval. En weet wel dat het met respect, wederzijdsvertrouwen en geduld beter opgelost wordt dan met geweld. Monty dwingt respect af zonder geweld te gebruiken.. En dat rukken is hetzelfde als dat hij in het wild een schop krijgt ofzo.. Kan het niet zien als rukken, dador leert zo dat asl hij stil is hij ontspannen blijft en niks van druk krijgt.. Zo leert hij er van af te komen.. Maar goed ieder zijn eigen mening.. zo houden we de discussies...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 09:36

luxket schreef:
als je ziet hoe hij binnenkwam is hij wel zeker dominant en verwend geweest. Hij moest met 2 man naar binnen omdat hij 1 man zo omver rende. Dat kan ik geen angst noemen, dan letten ze juist op de leider. Verder heb ik de eigenaar ook gesproken en die zei ook dat het dominantie was en dat hij nu heel goed gaat thuis

Onopgevoedheid wordt graag gezien als dominantie.
Ik zeg niet dat dat hier het geval IS, maar houdt het in je achterhoofd als iemand roept dat een paard dominant is.

Enne katiavl, ik HEB een paard wiens bravour groter was als een 40-tonner en z'n hartje met een microscoop maar juist waarneembaar. Welliswaar is hij geen Arabier, maar als meneer Roberts op deze manier met hem aan de gang was gegaan, dan had dat filmpje maar 2 min geduurd en dan was er hooguit een (ernstig) gewonde meneer Roberts over gebleven en een paard wat maanden terug was in z'n opleidng, als het nog goed gekomen zou zijn.
Ik kwam ook tot de conclusie dat dit paard mijn kennis en kunde te boven ging. Ik heb hem naar een goede kennis gebracht en binnen twee maanden had ik een ECHTE stoere vent met een bravour van een leuke sportautootje en het lef van een leopardtank!
Het verschil met meneer Roberts is echter dat IK mijn paard heb opgeleid onder het streng toeziende oog van die kennis. Zij heeft MIJN niveau gebracht waar het moest zijn om mijn paard goed te kunnen opleiden. IK heb er dus een heleboel geleerd en was daarmee in staat met mijn paard te werken.
Dat is het verschil tussen goeroes (als meneer Roberts) en mensen die KENNIS hebben EN overdragen...........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 10:23

katiavl schreef:
de beste ruiters staan aan wal alweer Knipoog bekend fenomeen op bokt.
Ik vraag me af hoeveel mensen het hier beter zouden doen.

Waarom krijg je dit soort opmerkingen altijd als er inhoudelijk niets meer te halen valt? "Doe het zelf dan eens beter????" Dat is een discussiestijl die thuishoort op de kleuter- en lagere school.
Als ik kijk naar bijvoorbeeld turnen, kunnen AL die meisjes heel veel meer dan ik, maar daarom kan ik nog wel zien dat de ene veel beter turnt als de ander. Gezien hoe heel Nederland zich altijd met het prof-voetbal bemoeit en er commentaar op heeft "hoe het toch mooooogelijk is dat hij dit of dat doet", waarom zijn er dan nog steeds zoveel mensen met een kantoorbaan? Juist! Ze kunnen het zelf NIET beter, maar kunnen wel constateren dat het niet goed was. Op dezelfde manier kun je ook de heer Roberts met een paard beoordelen.

luxket schreef:
jullie zien alleen een filmpje je zou een keer bij de show moeten gaan kijken.. Dat is veel anders en dan had je ook gezien dat dat paard wel degelijk dominant was en absoluut niet bang. Hij kan wel gestressd zijn maar jij kan ook dominant zijn en gestressd. Dat heeft daar verder niks meer mee te maken..

ja, ik heb "alleen" het filmpje gezien, sterker nog, maar een deel ervan. Je denkt toch niet dat ik geld ga betalen om een show te zien hoe een paard volstrekt onterecht wordt afgebekt?? Ik wordt na een kwartier filmpje zo ongeveer onpasselijk van die man!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 12:53

Dat het grapjes waren, die opmerkingen, dat wil ik wel geloven, maar in het Een-vandaag filmpje kondigt Monty aan dat 'de gevaarlijke hengst als eerste in de ring komt, een echte rotzak'. En vervolgens zie ik een bange Arabier die geen vertrouwen in mensen heeft. Dat is toch aardig de plank mis slaan.

Verder ben ik het met Waratje eens: altijd dat roepen "doe het zelf dan eens". Nou, geen probleem, ik heb wel met andersoortige hengsten gewerkt, die heel wat brutaler waren dan deze angsthaas.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:25

Waratje schreef:

ja, ik heb "alleen" het filmpje gezien, sterker nog, maar een deel ervan. Je denkt toch niet dat ik geld ga betalen om een show te zien hoe een paard volstrekt onterecht wordt afgebekt?? Ik wordt na een kwartier filmpje zo ongeveer onpasselijk van die man!
[/quote]

juist als je bij die show bent zie je dat het niet onterecht is.. Als dador gewoon blijft staan is er helemaal niks aan de hand. Als je zo'n paard laat gaan en staan waar die wil, bang zijn of dominantie, dan wordt het voor jou als leider gevaarlijk. Als een bang paard weet dat jij de leider bent en jij bepaald wat er gebeurd zal hij op jou vertrouwen dus minder bang worden. Als een dominante dat ook weet, zal hij zich meer gaan gedragen.. Jammer maar waar, dat jullie allemaal zo oordelen over die man. Hij werkt in de show met andere paarden niet met zijn eigen paarden. Dat kan je van veel nh mensen niet zeggen, die nemen allemaal hun eigen paarden

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:55

Luxket: wat heb je zelf eigenlijk geleerd van deze show?
Welke inzichten heb je gekregen, die je nu ook kunt toepassen op je eigen paarden? En hoe gebruik je die momenteel?

Overigens doen de meeste NH'ers wel clinic met paarden die ze niet kennen...

Het jammere bij Monty is in mijn ogen niet eens het rukken aan het halster, maar het feit dat hij het gedrag op een vreemde manier interpreteert en niet goed uitlegt aan het publiek wat ze werkelijk aan dit paard kunnen zien...

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:00

Citaat:
Ik weet niet hoe jullie Engels is, maar als je goed luisterd even met open oren en een ongevormde mening hoor je dat hij met 'I'll kill that stick.' en 'They fed him too much,' en 'I own this place' een GRAPJE maakte.

Engels is als 2de moedertaal in mijn wieg gelegd worden en volgens mij lijkt hij mij een beetje nerveus bij 'they fed him to much'.
Amerikaanse humor is stukken anders dan dit...
Opsmeren van iets heel anders dan überhaupt te zien is noem ik dat.
Kijk het filmpje nog eens zonder geluid en vertel me wat voor een paard je ziet.
Heb het aan meerdere mensen laten zien die ook werkelijk verstand hebben van paarden en iedereen kijkt gek op als ze de woorden van MR horen.
En als hij werkelijk zo serieus bezig is als hij zegt dan vind ik grapjes ook niet op zijn plaats.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:02

ben het helemaal met het verhaal van callippo eens, vond het ook gelijk wat weg hebben van gert v/d hof, het werkt wel, maar de manier waarop is niet mijn ding. Je bereikt wel iets, maar niet datgene wat ik zou willen.
Heb trouwens (heel lang geleden Haha!) al eens bij een show van hem gezeten, was precies hetzelfde, alleen wist ik toen nog niet dat het beter kon Haha!
Als ik het vergelijk met een demo van parelli (in stuttgart), ook commercieel, ook veel grapjes, maar je leert het paard wel lezen als toeschouwer, alles wordt uitgelegd. Vooral linda parelli vond ik toen geweldig, zo subtiel, bijna niets te zien, maar toch heel veel bereikt in een half uur OK dan!

Waaruit vinden jullie trouwens blijken dat het dier dominant is? en niet bang? Vooral als je dat geval van door het hek rennen erbij neemt?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:09

ik denk dat je veel van zijn methode's leert als je vaker met annemarie omgaat en met haar werkt, Ik ben nu 2 weken bij haar geweest en zij is vaak bij mij geweest en veel geholpen met mijn paard en op die manier , van respect krijgen maar wel op een heel duidelijke manier werkt erg goed, MAAR DAT IS MIJN MENING. Verder vind ik het wel duidelijk, zolang het paard niks doet is er niks aan de hand, doet hij wel wat wordt er duidelijk gemaakt dat dat niet kan. Als je zo 1 in een kudde heb staan krijgt hij ook een trap van een soort genoot bijvoorbeeld als hij zich niet gedraagd. Maar goed jullie moeten zelf weten of je dador bang of dominant vind ik heb de eigenaar gesproken en heb dus voor mezelf de beslissing genomen.

Verder heb ik veel meer van het helpen bij annemarie op gestoken dan de show, dit is veel meer herhaling, verder vind ik dat ze goed laten zien hoe een paard leert. Kijk naar die stok met plastic, op het moment dat hij blijft staan gaat de stok weg en leert hij dus als ik niet ren komt het enge niet achter me aan.. Maar dat is net hoe ieder dat voorzich zelf ziet of een voorstelling van maakt, De ander denkt je gaat toch niet zo'n stok bij een paard houden wordt hij alleen maar gekker van. Ik ga mezelf ook niet verdedigen verder, dit is mijn mening en dit vind ik ervan. Wat jullie vinden is jullie mening en respecteer ik ook, hoop dat jullie dat ook van mijn mening en van zijn mening doen.

Een show is maar een show, wat daarom heen gebeurt op welke manier is veel belangrijker, jammer dat niet iedereen in de gelegenheid is om eens een week te kijken bij annemarie met wat voor paarden zij werkt op die manier.. en hoeveel verbetering dat al heeft, en dan praat ik ook over enorm bange paarden, en daar doen ze echt niet aan rukken..

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:11

Citaat:
ook commercieel, ook veel grapjes,

Grapjes zijn er om alles leuker uit laten zien en het publiek af te leiden van de werkelijkheid.
Als je een DVD bekijkt van een NH-er zet het geluid af en lees het paard.
Daarna zet je het geluid aan en je krijgt iets heel anders te horen dan wat het paard uitstraalt.
Dingen als 'Nu reageert die zo en nu reageert die zoe en dat ebtekent dat die het leuk vindt' verblinden je alleen maar.
Hele goede strategie en effectief die ook bij reclame wordt gebruikt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:11

ook ik ben geweest.
ik heb wisselende meningen over hem... beetje dubbel hoe hij is.
hou me er verder dus wel stil over Lachen

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:12

luxket schreef:
ik denk dat je veel van zijn methode's leert als je vaker met annemarie omgaat en met haar werkt, Ik ben nu 2 weken bij haar geweest en zij is vaak bij mij geweest en veel geholpen met mijn paard en op die manier , van respect krijgen maar wel op een heel duidelijke manier werkt erg goed, MAAR DAT IS MIJN MENING. Verder vind ik het wel duidelijk, zolang het paard niks doet is er niks aan de hand, doet hij wel wat wordt er duidelijk gemaakt dat dat niet kan. Als je zo 1 in een kudde heb staan krijgt hij ook een trap van een soort genoot bijvoorbeeld als hij zich niet gedraagd. Maar goed jullie moeten zelf weten of je dador bang of dominant vind ik heb de eigenaar gesproken en heb dus voor mezelf de beslissing genomen.

Verder heb ik veel meer van het helpen bij annemarie op gestoken dan de show, dit is veel meer herhaling, verder vind ik dat ze goed laten zien hoe een paard leert. Kijk naar die stok met plastic, op het moment dat hij blijft staan gaat de stok weg en leert hij dus als ik niet ren komt het enge niet achter me aan.. Maar dat is net hoe ieder dat voorzich zelf ziet of een voorstelling van maakt, De ander denkt je gaat toch niet zo'n stok bij een paard houden wordt hij alleen maar gekker van. Ik ga mezelf ook niet verdedigen verder, dit is mijn mening en dit vind ik ervan. Wat jullie vinden is jullie mening en respecteer ik ook, hoop dat jullie dat ook van mijn mening en van zijn mening doen.

Een show is maar een show, wat daarom heen gebeurt op welke manier is veel belangrijker, jammer dat niet iedereen in de gelegenheid is om eens een week te kijken bij annemarie met wat voor paarden zij werkt op die manier.. en hoeveel verbetering dat al heeft, en dan praat ik ook over enorm bange paarden, en daar doen ze echt niet aan rukken..

Ik ben blij met Conrad van Pruijssen die kritisch tegenover Monty was.
Alleen omdat hij het niet eens was met sommige dingen is hij uit de MR clan gebanned.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:18

Kan het niet zo zijn dat dit paard dominant gedrag vertoont uit zelfbehoud. Ik zie inderdaad een nerveus paard. Maar ik geloof direct dat hij geen greintje 'respect' had voor wat mensen hem probeerden te vertellen. Niet uit rottigheid, maar omdat de communicatie gewoon niet doorkwam. Het spioled verhaal van roberts kan ik me wel in vinden.
Die grapjes kan ik wel overheen komen. Het is geen kennerspubliek hier. En deze man is ook gewoon commercieel. Om een boodschap te vertellen zal je toch de media in moeten.
Duelly halter vind ik niks aan, het werkt inderdaad niet zoals het zou moeten.
Maar wat is deze man keurig consequent. En al maakt hij volgens jullie nog foutjes in de timing. Als de helft van de mensen met paarden deze manier van 'leren' zou beheersen zou paardenland er al beter uit zien. Of niet soms?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:22

hns schreef:
luxket schreef:

Ik ben blij met Conrad van Pruijssen die kritisch tegenover Monty was.
Alleen omdat hij het niet eens was met sommige dingen is hij uit de MR clan gebanned.

Conrad zit toch ook in NL ? die is toch van dream stables, heb ik idd ook veel goede dingen over gehoord

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:24

Kelly_ann schreef:
Kan het niet zo zijn dat dit paard dominant gedrag vertoont uit zelfbehoud. Ik zie inderdaad een nerveus paard. Maar ik geloof direct dat hij geen greintje 'respect' had voor wat mensen hem probeerden te vertellen. Niet uit rottigheid, maar omdat de communicatie gewoon niet doorkwam. Het spioled verhaal van roberts kan ik me wel in vinden.
Die grapjes kan ik wel overheen komen. Het is geen kennerspubliek hier. En deze man is ook gewoon commercieel. Om een boodschap te vertellen zal je toch de media in moeten.
Maar wat is deze man keurig consequent. En al maakt hij volgens jullie nog foutjes in de timing. Als de helft van de mensen met paarden deze manier van 'leren' zou beheersen zou paardenland er al beter uit zien. Of niet soms?

Dit klopt ook idd, hij is dominant omdat hij weinig snapte van wat mensen van hem wouden. Hier moest een duidelijke draad in gesteld worden en dat doet de eigenaar nu ook. het gaat goed met dador en de samenwerking is hierdoor een stuk fijner gebleven. Hij is idd heel erg consequent monty iets waar vele in nederland nog wat van kunnen leren. Haha! Ben het met je eens

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:24

Kelly_ann schreef:

Of gewoon omdat er teveel om hem heen gebeurde?
Ik zou nooit zo een show maken met zo een paard maar liever alles rustgi aan doen en eht leifst zonder enig publiek.

Citaat:
Als de helft van de mensen met paarden deze manier van 'leren' zou beheersen zou paardenland er al beter uit zien.

Ik zie niet het verschil tussen de grofe methodes en zijn methodes.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:27

luxket schreef:
Conrad zit toch ook in NL ? die is toch van dream stables, heb ik idd ook veel goede dingen over gehoord

Ja hij is gevestigd in NL.
Mocht hem ook een paar keer zijn werk bewonderen en ik ben niet snel onder de indruk maar hij is echt goed en heeft zich ook de met de tijd stukken verbeterd.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:39

Inderdaad, die omgeving van zo'n show erbij is wel een vorm van overdonderen.

Ik denkt dat het verschil met de 'grove' methodes zit in het consequente. Je kan een paard binnen 3 seconden meegeven of zijn gedrag gewenst is of niet. Hoevaak zie je niet dat mensen veel te laat of te lang reageren?

Ja ik vind Roberts duidelijk dominant, en hij komt zeker flink door met zijn 'rukken' aan het halster. Misschien te 'Normal' voor hier... Hij blijft wel zeer rustig, en duidelijk consequent tegenover het paard. En ik zie zeker wel positieve verandering in het paard.

In de zin van klassieke en operante conditionering is dit een hele goede methode.

Ik geloof zeker dat het nog meer op lichaamstaal moet kunnen en nog meer natural. Niet iedereen wil daar aan , en voor een nog groter deel is het niet eens haalbaar.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:43

Kelly_ann schreef:

Ik geloof zeker dat het nog meer op lichaamstaal moet kunnen en nog meer natural. Niet iedereen wil daar aan , en voor een nog groter deel is het niet eens haalbaar.

En het kan.
En het is ook haalbaar voor anderen.
Je kunt niet meteen tot een prof worden maar je kunt het wel leren en halen.
En ik vind dat diegene die zich niet in het paard willen verdiepen geen paard waardig zijn.