te ver gaan??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dealer

Re: te ver gaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 09:42

Lenneke_ schreef:
Ik ent gewoon. Ten eerste omdat ik geen risico's wil nemen (ik laat me ook enten en ondervind er geen nadelige gevolgen van) en ten tweede ben ik wel verplicht ivm wedstrijden.

Tetanus prikken zijn toch niet verplicht voor het rijden van wedstrijden?!
Ik dacht dat alleen influenza verplicht is.
Tetanus en influenza zijn overigens wel vaak gecombineerd in 1 vaccin.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:52

CarolShadow schreef:
Mijn pony is niet gechipt, krijgt geen inentingen, word door mijzelf bekapt, staat jaar in jaar uit op de wei zonder bescherming, krijgt bijna geen krachtvoer, word niet intensief mee gereden.

Ga ik nu te ver???

Reageer je zelf ook nog even??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 16:03

Antwoord op TS:

Dat kunnen wij helemaal niet beoordelen zonder de pony te zien.
Knipoog

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:13

Ik vind dat je te ver gaat.
Vind het eerder lijken alsof je het doet uit gemakkelijkheid dan omdat het beter is voor je paard.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 15:44

waar slaat dat nou weer op? *LOL*
als je zelf gaat bekappen doe je het niet uit gemakszucht, echt een pokkewerkje en helemaal als je nb bekapt dan moet het minstens één maal in de twee week.

tja en verder kun je er toch niks aan doen dat de natuur alles zo verdomd goed heeft geregeld Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 17:05

Santos_ schreef:
Ik vind dat je te ver gaat.
Vind het eerder lijken alsof je het doet uit gemakkelijkheid dan omdat het beter is voor je paard.

Dit slaat echt nergens op *LOL*
De meeste naturals doen niks uit gemakzucht. Een modderig paard met een pak haar is minder makkelijk dan een paard met een deken op *LOL*

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:40

Niet gechipt: Als ie met DNA geregistreerd is vind ik het goed, maar anders vind ik het heel raar.
Krijgt geen inentingen: Oké als ie niet bij andere paarden komt, maar als ie er wel bij komt moet je toch echt enten. Of hoort ziek zijn er ook bij in de natuur?
Word door mijzelf bekapt: Super, zou ik ook willen! OK dan!
Staat jaar in jaar uit op de wei zonder bescherming: Zielig! Serieus, ik heb alles gelezen over die vachten die ze krijgen enzo en hoe dat helpt, maar geen boom of schuilstal vind ik wel heel erg sneu voor het paard (maak ik iig op uit dat geen bescherming).
Krijgt bijna geen krachtvoer: Als je er niet veel mee rijdt hoeft dat ook niet. Haha!
Word niet intensief mee gereden: Hoe vaak is niet intensief? En wat doe je er verder wel mee? Zo'n paard gaat zich dood vervelen lijkt mij. Scheve mond

Lenneke_ schreef:
Een modderig paard met een pak haar is minder makkelijk dan een paard met een deken op

Maar wel goedkoper. Knipoog was grapje
Maar waarom zou je een paard buiten laten staan in de regen als ze zelf veel liever naar binnen willen? Binnen zetten vind ik dan veel paardvriendelijker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:42

het paard moet zelf de keuze hebben............

schuilen of niet. Als het paard gewoon zijn stalletje in kan lopen en daar kan schuilen als het hem blieft, is het toch goed?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:42

Ik vind dat je te ver gaat, niet inenten, sorry hoor maar dat vind ik niet kunnen, jij misschien wel voor je eigen paard maar wat als hij/zij iets krijgt? wat denk je dat er met de paarden die in de buurt komen kan gebeuren?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:44

als je paard niet in contact komt met andere paarden (vreemde paarden zoals op een grote stal of met wedstrijden) is inenten helemaal niet nodig.......... tetanus zou ik persoonlijk dan wel doen.... maar influenza en rhino niet

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 21:41

Wat bedoeld ze met 'zonder bescherming'? Ik dacht aan zonder beenbeschermers. Maar zonder mogelijkheid om te schuilen kan natuurlijk ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:15

Ik vind het wel te ver gaan, het niet enten dan Haha! .

Als je paard niet in aanraking met andere paarden komt, dan betekend het dat het paard alleen staat, en dat vind ik persoonlijk niet kunnen.

Als het niet alleen staat, vind ik inentingen wel degelijk van belang, helemaal omdat de meeste paarden die samen staan elkaar op meer of mindere wijze nog wel eens willen verwonden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 10:20

ik vind dat je niet te ver gaat. alleen de chip zou ik toch aanraden voor het geval ze gestolen wordt ofzo. verder laat ik bekappen, en wordt ze nu geent omdat dat moet waar k nu sta, maar daarvoor deed ik dat ook niet. en mijn paardje staat ook 24/7 in de wei zonder bescherming hoor. gaat prima

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 11:42

Ik reageer vanaaf terug wanneer ik meer tijd heb om overal grondig op te antwoorden.

groetjes

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 15:43

Ik vind inentingen wel nodig en zonder bescherming de wei op lijkt me logisch, maar wat versta je onder intensief rijden? Elke dag rijden of elke dag zware training?

@KiWiKo: ik vind 5 kg krachtvoer wel heel erg veel. Ik heb nog nooit een paard meegemaakt dat 5 kg krachtvoer nodig had. Misschien als je aan topsport doet maar ik neem aan dat dat niet zo is? Voeren jullie soms heel arm hooi? Is het niet handiger om naar een energierijker voer over te gaan?

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 18:46

Zonder bescherming bedoel ik zonder dekens,
Mijn pony staat alleen in de wei, komt bijna nooit in contact met andere paarden, aangezien ze wat krengerig is.
Verder heeft mijn pony bijna nooit wondjes. Een enkele keer een schaafplekje maar geen open wondjes. Ik weet zelf ook wel dat mocht dit wel zo het geval zijn ze die spuit uiteraard wel krijgt.
Ik vind het niet leuk allerlei kritiek te krijgen, uiteraard vraag ik er wel om door dit topic te starten, maar ik vind wel dat we iedereen in zijn of haar waarden moeten laten. Ik zeik anderen ook niet af omdat ze bijv 5 kilo krachtvoer geven. Iedereen zijn ding. Zolang het paard er niet onder lijdt. De reden dat ik dit topic heb gestart is om te kijken of er meer menzen zijn die zo handelen zoals ik en om te kijken hoe anderen het doen.
Mijn pony heeft zomereczeem, en om haar lichaam zo min mogelijk te laten verwerken krijgt ze dus geen inentingen. En zoals iemand anders al zei over die wormkuren vind ik dus ook, te vaak heeft ook geen zin vanwege immuniteit.
Ik rijd-longeer etc wel met beenbescherming aangezien ze dit gewoon nodig heeft. Ik rijd heel verschillend. Ene keer longeer ik andere keer ga ik buitenrijden, dan weer wandelen. Mijn pony verveelt zich dus zeker niet. Wat betreft tot het zelf bekappen, ik vind het echt rotwerk, maar heb het voor haar over. Samen me tmijn eigen hoefsmid heb ik besloten haar zelf te bekappen. Instructies en les gehad van me hoefsmid etc etc etc. Mijn pony heeft zulke gigantisch slechte hoeven. De achterliggende oorzaak is nog niet echt bekend, waarschijnlijk vanaf veulen slecht ondehrouden. Langzaamaan zie ik nu verbetering wat mij motiveerd tot het rotwerk. Je kan dus wel zeggen dat ik echt tijd hierin besteed. Ook geeft dit een speciale band met je pony. Vroeger kon er nog geen hoefsmid in de buurt komen of ze werd helemaal gek, nu kan ik haar bekappen terwijl ze gewoon los staat. Dit geeft mij dat speciale gevoel.

Ik hoop dta jullie beetje begrijpen wat ik ermee bedoel. Ik vond het ook leuk om te lezen hoe anderen het anders doen. Laten we anderen in hun waarde laten, ieders hun eigen manier, zoalng het dier er niet slechter van word.

Groetjes

_CS_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 18:47

owja en over het voer, mijn pony krijgt vrij weinig krachtvoer, maar staat daarentegenover dag en nacht op de wei dus altijd eten in overvloed. Wel krijgt ze hooi bijgevoerd, vooral in de wintermaanden.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 11:23

Je zou nog iets aan kruiden / mineralen bij kunnen voeren.
Bijvoorbeeld een halve PAVO Aura koek,
of een schepje Ursonne kruiden van Dr. Schaette (is er ook in brokjes).
Speciaal voor de hoeven (de hoeven van een Shet van een Kennis die
altijd slecht waren geweest knapten wonderbaarlijk op van de kruiden)
kun je ook nog een kuur met Kiezelderma geven.

Kijk maar eens bij

www.bio-ron.com

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:28

Ik vind het heel vreemd om een paard of pony niet te enten. Stel je voor dat je ooit in de vervelende situatie komt dat je je paardje moet verkopen, vergeet dan nooit te vertellen dat hij niet is geent. Want anders geeft dat gegarandeerd problemen. Op iedere stal heersen weer andere virussen en zwermen weer andere bacteriën rond en nu is jouw paardje dus erg vatbaar.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 12:39

Alleen in de wei vind ik niet kunnen.

Anouar krijgt kippenvoer Haha! Hij mag geen krachtvoer meer, alleen pure granen. Eerst wilde ik zelf wat gaan mengen, maar dat is geen doen omdat je dan van alles een 25 kilo zak moet kopen. Iemand zei toen tegen mij, waarom geef je hem geen kippenvoer? Dat is eigelijk gewoon een mix van verschillende granen.
Anouar vind het heerlijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 13:48

Ik heb het idee dat sommige mensen de waarde van een enting een beetje overschatten. Tetanus is belangrijk, maar dat hoeft dus echt niet jaarlijks, zo'n spuit kun je ook makkelijk eens in de 3 jaar geven bijvoorbeeld.
Influenza betekent dus niet dat het paard niet ziek wordt, influenza virussen muteren ook enorm snel bijvoorbeeld, de kans dat precies met dat virus is geent is eigenlijk best klein. Rhino was toch alleen nuttig voor drachtige merries ofzo? Daar was in ieder geval ook iets mee. Dat vind ik nu niet echt een reden om dramatisch te gaan doen...

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 14:05

Wendy, ik heb het tot tweemaal tot meegemaakt dat er bij mij op stal een paard kwam wat niet was geent en of je het nu reden vindt tot drama of niet, één van die paarden heeft een aandoening opgelopen die chronisch is. Je kunt dus ook stellen dat sommige mensen de waarde van een enting onderschatten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:51

chevax schreef:
Wendy, ik heb het tot tweemaal tot meegemaakt dat er bij mij op stal een paard kwam wat niet was geent en of je het nu reden vindt tot drama of niet, één van die paarden heeft een aandoening opgelopen die chronisch is. Je kunt dus ook stellen dat sommige mensen de waarde van een enting onderschatten.

En weet jij zeker dat het niet enten de oorzaak was van het probleem? Ik ben namelijk benieuwd om welke ziekte het dan zou gaan en of ze dit voor hadden kunnen blijven door te enten...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 15:57

Code
Mijn pony is niet gechipt, krijgt geen inentingen

Misschien vind je nu van niet, totdat je paard dood en dood ziek is. En je dat makkelijk had kunnen voorkomen. Daarbij komt nog dat het lekker L*llig is als andere paarden in jou omgeving WEL geënt worden en het door jou pony als nog krijgen ( is mogelijk). Niet gechipt heb je alleen jezelf mee, wanneer je moet reizen in een spoedgeval naar een kliniek ect. Of wanneer je paard gestolen wordt.
Zelf bekappen moet iedereen zelf weten, ik laat het mensen doen die ervoor opgeleid zijn Knipoog .
Maar ik vind inderdaad dat je te ver gaat, onwille van andere paarden en ponys. Ontwormen doe je daar wel aan?

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 16:00

Hoe moet hij het krijgen als de andere paarden allemaal geënt zijn? Dan is er toch geen één paard die het over kan brengen Nagelbijten / Gniffelen En als iedereen hun paarden heeft geënt verwacht je toch dat ze die ziekte niet meer kunnen krijgen. Daar ent je toch voor?