Trailerloaden... weer een drama

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Trailerloaden... weer een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:25

tjonge ik kan jullie niet meer bijhouden...

savvy is overtuigingskracht, geduld, lichaamstaal, snel reageren, gevoel voor paarden hebben, weten wat de psyche van een paard is, roofdier/prooidier gedragskennis, .... ben vast nog wel wat vergeten..
maar de uitleg van Morrie omvat ook alles Lachen

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:27

Roadracer, welke dvd heb je? er zijn er twee nl. Trouble Free Trailer Loading is absoluut een aanrader! Ken m uit mn hoofd inmiddels Lachen. de andere is Natural Trailer Loading (met die jonge appaloosa)

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:29

Het is nooit 0,5 minuut geweest Clown
En het is idd een dikke vinger paard Tong uitsteken
Wil het nog even zelf proberen, want we zijn al een heel stuk sneller. En als er geen verbetering komt in de komende 3x dat ik ga oefenen, dan komt Petra Vlasbom erbij, want die schijnt het wel te kunnen, of raadden jullie dan iemand anders aan?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:34

ik ken Petra niet maar ze schijnt het wel te kunnen ja, haha! maar daar zijn er meer van...

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:49

hej,
mijn pony wou ook nooit op de trailer niet met voor niet met longeerlijn nooit. nu doen we het wel met longeerlijn maar dan op een andere manier dan dat de meeste mensen doen. meestal heb je dan ook 2 personen nodig wij doen het nu zo als sommigen het doen met veulens als ze neit willen lopen namelijk een touw aan het halster 8er de kont langs en dan voor weer beetpakken zo kun je het vaak alleen of met zijn2en doen(even de lijn er8erlangs verder kun je zelf wel) op deze manier sluit je je paard veel meer op dan dat de meeste mensen met de longeerlijn doen. namelijk je sluit em van 8eren helemaal op en van opzij ook en voor komt zijn hoofd naar beneden zodat hij niet kan gaan hangen want dat deed mijn pony altijd met longeerlijn. je moet wel een beetje sterk zijn want in t begin stribbelen ze nog wel aardig tegen maar mijn pony stapt de trailer al op als hij al ziet dat we de lijn aan hem vastmaken. later had ik nog een pony erbij gekregen en die wou altijd goed op de trailer maar later had ie door dat als hij op de trailer moest dat ie dan rijden ging en wou die er ook niet meer op en hebben we tzelfde gedaan als hij de lijn ziet stapt ie der gelijk op nu hebben we nog een pony die niet wil en daar gaan we denk k volgende week tzelfde mee proberen alleen die heeft een veulen dus kweet niet hoe hij t doet als t veulen er even bij weg is. maar je kunt deze manier altijd proberen niet denken bij de 1e xen tis zielig of t werkt niet want ze vinden t niet leuk en de 1e keren stribbelen ze ook wel tegen maar hoe vaker je het doet hoe makkelijker t gaat tenminste bij ons...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 17:52

??? nog een keer maar dan met leestekens, snap er niks van, maar ik kan tussen de regels wel lezen dat dit ook niet de goede manier is om je paard te laden....

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:17

cissy schreef:
Roadracer, welke dvd heb je? er zijn er twee nl. Trouble Free Trailer Loading is absoluut een aanrader! Ken m uit mn hoofd inmiddels Lachen. de andere is Natural Trailer Loading (met die jonge appaloosa)

Trouble free trailer loading Pling

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 18:19

welsje14 schreef:
heel verhaal over longeerlijn

Weet niet of het je is opgevallen, maar dit is een topic over Natural horsemanship; we streven na om juist ZONDER longeerlijnen, zwepen, bezems of andere dwangmiddelen te werken Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:17

Ik heb niet alle adviezen doorgelezen, maar ik weet wel dat toen ik begonnen met het Witte leren laden op de parelli manier, het beter ging als ik eerst ook andere "enge" dingen met hem ging overwinnen, zoals het lopen over zeil, en het parkeren tussen springbalken (aan 3 kanten, zoals een trailer) met overal plastic zakjes eraan. Toen dat eenmaal goed ging, was de trailer ook een minder groot probleem. Dus misschien eerst obstakeltraining doen, en als dat goed gaat de trailer als obstakel meenemen??

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:01

cissy schreef:
??? nog een keer maar dan met leestekens, snap er niks van, maar ik kan tussen de regels wel lezen dat dit ook niet de goede manier is om je paard te laden....

als je echt alles geprobeerd hebt met hulp en veel geduld dat je wel 2 uur voor de trailer staat dan ist wel goed en de paarden hebben er echt geen last van hoor wrm wordt t anders ook bij veulens toegepast. is dat ook slecht dan. je moet op laatst toch wat proberen. wij hebben echt ALLES geprobeerd veel mensen geholpen en niks werkte tot mijn vader het boek van lammert haanstra van longeren leesde en waar hij een foto van een veulen zag met touw aant halster en 8er de kont langs weer naar voren en geprobeerd en t werkte gelijk. tis echt NIET slecht voor je pony hoor. in ieder geval probeer t maar es misschien werkt t bij jou ook wel en we doen t ECHT WEL met GEDULD. en we hebben t beste voor met de paarden. maar mijn pony vond t niet eng maar wou er gewoon niet op doordat ie bij de andere paarden weg moest en het werk wou ontlopen. voor paarden die het echt eng vinden zou ik t niet op deze manier wat ik al vertelde doen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:08

Ik laad Anouar op de benaderen-terugtrekken manier als hij niet wil. Dus 2 stapjes vooruit, kijken, 1 stapje achteruit. Net zo lang tot hij in de trailer staat. Dan doe ik niet snel de klep dicht, maar haal ik hem er weer uit. Dan wil hij er meestal zo graag in dat ik alleen maar hoef te wijzen.

Dankzij een longeerlijn heeft Anouar een trauma opgelopen. Longeerlijnen zijn om je paard te longeren, niet om ze de trailer in te dwingen.

Sita_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:10

mijn pony had ook een trauma voor longeerlijnen hoor maar op deze manier hebben ze er geen last van echt niet waarom wordt t anders bij veulens toegepast ?wil ik dat ook wel es weten

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:12

Ik wil dat Anouar er uit vrije wil inloopt. De longeerlijn op jouw manier is misschien wel vriendelijk, maar imo blijft het dwingen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:16

Citaat:
waarom wordt t anders bij veulens toegepast ?wil ik dat ook wel es weten

mensen doen wel meer dingen met veulens en grote paarden waar ik me , als natural, over verbaas.......

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:23

Ik wil ook niet dat mn paard met behulp van een longeerlijn de trailer in wordt geholpen Scheve mond.

Heeft me twee longeerlijnen gekost Clown.

In wezen komen de meeste NH methodes voor het laden op hetzelfde neer: trailer is rust en comfort, daarbuiten niet.

De MR manier komt er eigenlijk op neer dat zodra het paard laat zien geen aandacht te hebben voor de begeleider/trailer of ergens anders heen te willen dat het paard dan een stuk naar achteren wordt gezet. En dan weer blij de trailer benaderen.

Approach and Retreat.

Die hekken gebruikt MR wel op demo's, maar om als goedwillende particulier met hekken te gaan slepen leek me niet handig en contraproductief Haha!.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:33

Morrie, heb je het weleens met een Ifor Williams geprobeerd? Als je hem overal doorheen kunt squeezen dan lukt dat vast ook wel en dan is het simpel uitbouwen Lachen.

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:58

Precies Apple, dat heb ik ook gedaan!
en ik kan vertellen: het werkt echt!
Haal alles eruit en zorg dat hij erdoorheen kan lopen. (hij probeerde me weer de dikke vinger te geven, maar toen deed ik een pad van snoepjes neerleggen, en hoppa hij stond er ineens in Clown ) En toen wilde hij nog wel een keertje Tong uitsteken
met Nadiem heb ik ook veel obstakeltrainingen gedaan, maar de trailer was 'not done'.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:47

Apple schreef:
Morrie, heb je het weleens met een Ifor Williams geprobeerd? Als je hem overal doorheen kunt squeezen dan lukt dat vast ook wel en dan is het simpel uitbouwen Lachen.

Morrie is met een Ifor Williams naar NL gekomen en wilde ook daar niet in toen we uit Oostenrijk vertrokken......

Maar ik heb geen beschikking over een Ifor of wat voor trailer dan ook momenteel, dus het houdt op...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 09:49

Voordat ik met Parelli begon ben ik op advies van iemand op stal begonnen met de Approach & Retreat methode. Dat werkte in eerste instantie prima: trailer in en uit zonder problemen, kon een paar dagen oefenen en ging ook iedere keer weer goed. Totdat de klep een keertje dichtging... Dat was kennelijk een brug te ver!
Daarna kreeg ik een heeeeeel dikke vinger, kon ik approachen en retreaten tot ik een ons woog en zelf doodop was, maar kwam ze echt niet meer in de buurt... Verdrietig

Met Parelli loopt ze nu ook keer op keer de trailer op, maar als nu de klep eens een keer dichtgaat, of als we ergens naartoe moeten, dan is er wel weer eventjes een terugslag, maar door de games weer te gaan spelen is het over het algemeen zeer snel weer zo dat ze de trailer prefereert boven het discomfort erbuiten Pling

Voor mij dus duidelijk Parelli en geen MR

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:51

@welsje14: als dat voor jou zo werkt vooral doorgaan, mijn manier zou het alleen niet zijn.
Ben het met Morrie eens dat mensen wel meer dingen met veulens en paarden doen die eigenlijk niet zouden moeten kunnen.

@roadracer: das de goeie! fijne dvd niet?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:05

cissy schreef:
@roadracer: das de goeie! fijne dvd niet?

Echt wel!!! Vind alleen dat je wel een basis in L1 Parelli moet hebben, want met alleen de DVD over trailerloading kwam IK er niet in ieder geval...dan mis je toch de benodigde ervaring en savvy.

Wat ik wel jammer vind aan de DVD, is dat het echt alleen over het laden gaat. Hij laat natuurlijk ook een stukje zien over het aanbrengen van de stang maar dat is al niet heel uitgebreid en het "voorbeeldpaard" doet daar weinig op uit. M'n eigen pony kwam al achteruit zetten als ik met m'n hand op haar staart drukte, ondanks dat ik juist de porcupine game goed geoefend had Verward
Ben dus nog steeds ook aan het oefenen op "het vervolg": rustig blijven bij het sluiten van de trailer nadat ze er ingelopen is!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:12

Zo'n DVD is inderdaad meer geschikt als aanvulling op L1. Met alleen een DVD kom je er niet, als je al basis L1 kent lukt het wel Lachen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:39

Wat ik in de parelli DVD ook mis, is het laden in een voor ons gewone trailer, zo eentje waar je paard dus met de neus naar voren staat. Ik denk dat dat voor een paard toch een andere beleving is. Ook het dichtdoen van de stang is dan heel anders, bij de trailer van parelli doe je een heel hek dicht, terwijl wij alleen een stang achter de kont hebben. Het is jammer dat daar niet even aandacht aan besteed wordt over hoe je een probleem daarbij moet oplossen.

Verder is het wel echt een super methode. Sinds het zien en uitvoeren van die DVD krijg ik Witte alleen geladen, in alle rust. Heerlijk!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 08:55

op de dvd die ik heb, heeft Pareli een heel gewone trailer .... ik zal wel weer een andere dvd hebben dan jullie

mollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:17

Roadracer schreef:
welsje14 schreef:
heel verhaal over longeerlijn

Weet niet of het je is opgevallen, maar dit is een topic over Natural horsemanship; we streven na om juist ZONDER longeerlijnen, zwepen, bezems of andere dwangmiddelen te werken Clown

Wat is het verschil met een zweep en zo'n carrotstok? In het begin met trailerladen heb ik ooit 'hulp' gehad van iemand die aan parelli doet. Maar zodra ze met die wortelstok in de weer gingen, raakte mijn paard helemaal over de rooie. En ja, mijn paard kende dat ding al wel en de friendly-game is geen enkel probleem.
Uiteindelijk met veel geduld, stemgebruik en belonen, stuur ik haar voor me uit de trailer in. Is nu een kwestie van nog geen minuut. Mijn advies is vooral veel geduld en belonen. Nooit gaan laden onder tijdsdruk. En vooral niet te veel druk uit oefenen (of te wel discomfort).