Hebben jullie je paarden ook niet gechipt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxiie

Re: Hebben jullie je paarden ook niet gechipt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:49

hafgirl15 schreef:
Mijne is gewoon gechipt en heeft nergens last van Lachen ik denk dat de paarden op die antichip site echt uitzonderingen zijn, want zeg nou zelf: Misgaan kan iets altijd, bij alles. Eigelijk zijn alle paarden die ik ken gechipt en geen een daar van heeft daar problemen mee.

Het zullen inderdaad uitzonderingen zijn, maar laat het nou net jou paard zijn die die uitzondering is.. Nou liever niet, Daarom geen chip in mijn pony.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 12:51

Ik heb 3 ponys, waarvan er 1 niet is gechipt (shetlander)
Maar voor 2007 laat ik die wel chippen en vraag paspoortje
aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 14:56

Mijn peerd had al een chip bij de verkoop; Ja dus.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:49

Kinke schreef:
Vippies, wat ik me nog even afvroeg, is bij jouw paard die chip wel eens gecontroleerd op wedstrijden? Ik ben nu bij een stuk of 10 wedstrijden geweest maar heb nog nooit zo'n controle gezien...

Op wedstrijden niet (helaas) maar bij keuringen wel.
En voor de duidelijkheid, bij het fjordenpaardenstamboek kom je zonder chip de ring niet in bij keuringen of fjordsportproeven. Of je nu ontheffing hebt of niet, ze moeten direct je paard kunnen identificeren en zonder brandmerk gaat dat niet meer dus zij chippen al 9 jaar (ver voor de chipverplichting bestond) en dat werkt prima.
Overigens had ze de chips al toen ik haar kocht.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:53

roxiie schreef:
[
Het zullen inderdaad uitzonderingen zijn, maar laat het nou net jou paard zijn die die uitzondering is.. Nou liever niet, Daarom geen chip in mijn pony.
[/quote]

Er rijden miljoenen auto's op de weg, dagelijks krijgen enkelen daarvan een dodelijk ongeluk. Okeej het zijn uitzonderingen maar stap je daarom minder in de auto?? Want stel dat jij vandaag die uitzondering bent Haha!

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:54

Mijn haflnger heeft zelfs 2 chips in zn hals zitten,
Dit komt doordat de dierenarts de chip die hij had bij aanschaf niet kon vinden, en we het wel belangrijk vonden dat hij een (op dat moment)vindbare chip had. Toen we hem lieten meten is de eerste chip gevonden, en als onze DA controleert vind ze die zij "gezet"heeft.
En mijn shetlander heeft gewoon 1 chipje in zijn hals zitten Ja
Helemaal geen problemen mee hoor. Niks aan het handje Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 06:59

Santos_ schreef:
‘Ik heb een pony van een fokker gekocht die naar de veiling moet. Ze is door de veulenschetser van het NRPS gechipt. Gisteren is ze gekeurd door de dierenarts en er was nergens een chip te vinden. Hij is nog een nieuwe reader gaan halen en heeft hem echt overal gehouden, de chip is gewoon weg.’

Die is best eng. Nagelbijten / Gniffelen kan gewoon ergens in het paard rondzwerven. Bloos! Nu snap ik het idd ook wel, nu k die foto's heb gezien en wat verhaaltjes heb gelezen. Dan lijkt DNA me een goeie optie. Ja

De chip zal hoogstens niet meer werken, maar hij is zeker niet gaan zwerven, dat kan nl niet als hij in een spier ingebracht is.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:35

Mijn haflinger heeft geen chip is vanaf 9 maanden niet meer geënt. (is nu 7 ). Staat wel in het stamboek. Heeft geen paspoort.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:36

Nou ik heb net het haflingerstamboek aan de lijn gehad. Ze gaan Rexje(haflinger) chippen. Paspoort heeft ie al, moet alleen nog steeds over geschreven worden op mijn naam. Ze gaan Veseo (NRPS) ook chippen, die heeft ook al een paspoort. En dat paspoort en chipnr moet ik dan straks zelf opsturen naar het stamboek. En dan hebben we Ponto nog (mijn klikootje) Die heeft al wel een chip maar nog geen paspoort. Het beestje is 29 krijgt nu nog een paspoort, wat zal ie trots zijn. Slapen

Wat een gedoe allemaal Gaaaap

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:25

Vippie schreef:
De chip zal hoogstens niet meer werken, maar hij is zeker niet gaan zwerven, dat kan nl niet als hij in een spier ingebracht is.

Chips zijn op heel andere plaatsen teruggevonden dan de spier waarin ze geplaatst zijn. Regelmatig komt het ook voor dat je de chip zeer duidelijk kunt voelen zitten, je maakt mij niet wijs dat dan die spier 100% goed functioneerd. Dan heeft het lichaam namelijk bindweefsel er omheen gemaakt en dat verstoort echt wel de spierfunctie.
Ik ben tegen het onnodig inbrengen van lichaamsvreemde objecten, dus mijn paard is niet gechipt. DNA-identificatie is de methode die betrouwbaar werkt, want het DNA blijft altijd hetzelfde en kan niet kapot gaan, waar een chip wel (gemakkelijk) kapot kan gaan.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:32

Toen ik mijn paardje kocht had hij de chip al,, en dat de chip ergens anders word teruggevonden dat kan had ik bij me aller eerste paardje ook die zit veel dichter bij de schoft maar echt last had ie er niet van

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:38

Mijn paard is niet gechipt want ik zie werkelijk het nut er niet van in. Ik ga ook nooit op wedstrijd o.i.d.. Het is nu meer een vorm van geldklopperij.

Mijn kat heeft wel een chip (asielpoes) èn dat vind ik nou wel weer erg handig. Kans is groter dat mijn kat wegloopt dan mijn paard en daarnaast vraag ik me af of paarden wel overal waar ze komen gechecked worden op een chip (veemarkt, grens, slachthuis enz.).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:42

Waratje schreef:
Chips zijn op heel andere plaatsen teruggevonden dan de spier waarin ze geplaatst zijn. Regelmatig komt het ook voor dat je de chip zeer duidelijk kunt voelen zitten, je maakt mij niet wijs dat dan die spier 100% goed functioneerd. Dan heeft het lichaam namelijk bindweefsel er omheen gemaakt en dat verstoort echt wel de spierfunctie.

Toch leuk mensen die zichzelf tegenspreken.
Als een chip gaat zwerven issie dus niet in de spier ingebracht maar onder de huid. Immers zoals je zelf zegt maakt hetlichaam bindweefsel aan rond de chip. Echter er is geen paard met chip wat minder presteert dan een paard zonder hoor.

Waratje schreef:
Ik ben tegen het onnodig inbrengen van lichaamsvreemde objecten, dus mijn paard is niet gechipt. DNA-identificatie is de methode die betrouwbaar werkt, want het DNA blijft altijd hetzelfde en kan niet kapot gaan, waar een chip wel (gemakkelijk) kapot kan gaan.

Ik gok hij staat ook niet op ijzers? Wordt nooit ingeent en alssie ooit wat gaat mankeren heeft je paard pech want in de natuur worden paarden ook niet geopereerd Haha!

Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten offie zn paard wel of niet chipt maar ook niet moet zeuren dattie niet aan wedstrijden of keuringen mee mag doen als hij/zij het niet doet. En vooral een ander niet aan moet vallen omdat diegene wel zijn paard heeft gechipt ooit en geen problemen ondervind van de chip.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:45

Vippie schreef:
Toch leuk mensen die zichzelf tegenspreken.
Als een chip gaat zwerven issie dus niet in de spier ingebracht maar onder de huid. Immers zoals je zelf zegt maakt hetlichaam bindweefsel aan rond de chip. Echter er is geen paard met chip wat minder presteert dan een paard zonder hoor.

Jawel, die paarden zijn er wel, maar die zie je dus niet meer in de sport. Gek hè?
De meeste paarden hebben inderdaad geen last van de chip. Dat maakt het misschien alleen maar zuurder als net jouw paard die uitzondering is. En ja, misschien zijn die wandelende chips wel verkeerd ingebracht, maar het probleem dat ze zijn gaan wandelen blijft er niet minder om. Helemaal niet inbrengen geeft in ieder geval 100% garantie dat er geen chip door het lijf wandelt of dat er een onmatige hoeveelheid bindweefsel wordt gevormd.
Enne, het feit dat JIJ niet merkt dat het paard minder dan optimaal kan functioneren, betekend niet dat het niet zo IS. Tong uitsteken

Vippie schreef:
Ik gok hij staat ook niet op ijzers?

Niet dat het je ook maar ene mallemoer aangaat, maar 't is een "ze" en over het algemeen inderdaad niet op ijzers, maar indien gewenst gaat ze gewoon op ijzers (de afspraak staat voor volgende week Clown )

Vippie schreef:
Wordt nooit ingeent en alssie ooit wat gaat mankeren heeft je paard pech want in de natuur worden paarden ook niet geopereerd Haha!

Helaas, weer fout. Ze wordt keurig volgens schema geënt en als er echt iets aan de hand is, zal ik zorgvuldig afwegen wat de betere optie voor haar is.

Vippie schreef:
Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten offie zn paard wel of niet chipt maar ook niet moet zeuren dattie niet aan wedstrijden of keuringen mee mag doen als hij/zij het niet doet. En vooral een ander niet aan moet vallen omdat diegene wel zijn paard heeft gechipt ooit en geen problemen ondervind van de chip.

Ik val niemand aan die zijn paard chipt en ik gun het iedereen dat ze er geen problemen mee ondervinden, maar het is niet mijn keuze en ik geef aan wat mijn redenen daarvoor zijn. Wat iemand daarmee doet is zijn/haar eigen beslissing, waar ik ook verder niet warm of koud van wordt.
Wel vraag ik me af of een stamboek staande blijft als iemand gaat aanvechten dat zijn ongechipte paard uit geregistreerde ouders niet opgenomen zou worden in dat stamboek. Eerlijk gezegd vrees ik dat het stamboek dan toe zal moeten geven. Of je daarna nog gezellig kunt deelnemen aan activiteiten van dat stamboek betwijfel ik trouwens wel, dus ik kan me goed voorstellen dat men dit niet tot het uiterste gaat drijven.