griebels schreef:Ik zie heel weinig boomloze zadels op de langere endurance-klassen.
Dat heeft bij mij mijn vraagtekens gezet.
Ook roepen mensen hier dat een boomzadel de schouder niet vrij laat. Een goede zadelmaker (harnassmaker op bokt) vertelde mij dat de meeste zadels nog een tikje verder naar achter moeten dan wij geleerd hebben.
Hierdoor komt de schouder wel vrij te liggen. Ik merk nu met mijn boomzadel dat deze perfect aansluit en zijn schouder zeker wel vrij is. Nu heb ik alleen een probleem met het zadel, vandaar dat ik me aan het orienteren ben op zadels voor lange afstanden.
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar hier wil ik toch even op reageren. Ik weet niet wanneer jij de endurance-klasse "lang" noemt, maar bij mij start dat vanaf de langere klasse II-ritten (60+). Inmiddels heb ik verschillende 60+ ritten gereden (ook klasse III, met 85 - 90 kilometer) met m'n Barefootje en het gaat prima.
Er zijn in Nederland sowieso niet zo heel veel mensen die klasse III en hoger rijden, dus kom je de boomloze zadels in die klassen haast niet tegen. Maar het kan prima! Als je paardje er lekker mee loopt, dan belet niets om hier in de endurance mee naar de hogere klassen te rijden. Let inderdaad alleen op met lichtrijden en verlichte zit: ik probeer met name in de verlichte zit af te wisselen tussen druk op m'n beugels en druk op m'n dijbenen (niet knijpen, gewoon steunen). Hierdoor voorkom ik dat de stijgbeugelriemen teveel gaan snijden. Op een dergelijk niveau gaat alles heel nauw luisteren en is waarschijnlijk geen enkel zadel nog volledig zaligmakend. Je kan nog zulke goede schoenen hebben, na een hele dag wandelen is de kans ook groot dat er ergens een drukpunt of iets dergelijks ontstaat, overigens zonder dat dit tot een echt probleem zoals een blaar hoeft te leiden!