Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

weer erop. Verder geen problemen meer op (lange) rit. Ze had er zin in, ging van de ene in de andere galop, tjonge, heb haar maar flink uit laten razen. Ik zeg ook altijd "stap" en "draf" maar nu betekende "draf" in haar oren galop
Bij mijn haf is het het probleem dat ook dit zadel niet over de gehele rug draagt. Pal achter haar brede schouder heb ik een droge plek. Dat probleem had ik ook met mijn westernzadel, het is wel zo dat bij boomloos die plek wat kleiner is. Ik ben daarom nu overgestapt op een dressuurzadel met boom die wat meer achter de schouder kan liggen, en heb hoop dat dat beter zal zin voor de drukverdeling.

Jammer want het zat wel ontzettend lekker, ben alleen nu wel benieuwd of ze dat met de nieuwere barefoots ook zal hebben.
griebels schreef:Ik zie heel weinig boomloze zadels op de langere endurance-klassen.
Dat heeft bij mij mijn vraagtekens gezet.
Ook roepen mensen hier dat een boomzadel de schouder niet vrij laat. Een goede zadelmaker (harnassmaker op bokt) vertelde mij dat de meeste zadels nog een tikje verder naar achter moeten dan wij geleerd hebben.
Hierdoor komt de schouder wel vrij te liggen. Ik merk nu met mijn boomzadel dat deze perfect aansluit en zijn schouder zeker wel vrij is. Nu heb ik alleen een probleem met het zadel, vandaar dat ik me aan het orienteren ben op zadels voor lange afstanden.
Ik had gedacht dat die bult wel weg zou trekken als ik hem goed ingereden had. Maar ik heb hem inmiddels een jaar en de bult zit er nog steeds.