Grondwerk van inge teblick

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Grondwerk van inge teblick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:18

Dat kan, maar aangezien het overal hetzelfde kost, en overal hetzelfde moet en mag kosten, wat maakt het dan uit waar je besteld?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 09:36

Sorry Moddies, even een schopje, kan het topic anders niet meer terugvinden, en ik loop het vaak aan te prijzen. Lijkt me trouwens wel een goede voor een sticky?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:23

Nou cassidy ook mij heb je overtuigd met je vele aanraden van het boek.Heb het zo juist besteld en ben zeer benieuwd!Hoop het spoedig te mogen ontvangen!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:40

Vanaf welke leeftijd kun je grondwerk doen met je paard? Weet iemand dat? Ik heb namelijk een jaarling, en ik zou graag een band met haar op willen bouwen. Ik denk dat grondwerk daar ideaal voor is. Of zal ze er toch te jong voor zijn? Ze is wel heel rustig, als ze los staat, maar volgens mij is grondwerk ook los toch?

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:46

@timokyana Zo spoedig mogelijk je zal je verbazen nou ik verbaaste me had gisteravond formulier ingevult op paardentips en ja ik kom vamiddag thuis en wat ligt erop tafel het boek!!! Schrok eerst dood dat het zo snel was echt supper;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:14

Risje80 schreef:
Vanaf welke leeftijd kun je grondwerk doen met je paard? Weet iemand dat? Ik heb namelijk een jaarling, en ik zou graag een band met haar op willen bouwen. Ik denk dat grondwerk daar ideaal voor is. Of zal ze er toch te jong voor zijn? Ze is wel heel rustig, als ze los staat, maar volgens mij is grondwerk ook los toch?

Laat haar gewoon lekker rustig groot worden tussen de andere paarden, dan is het ook het makkelijkste om later een band op te bouwen... niet te veel mee doen. Heel af en toe een borsteltje er overheen, voetjes optillen, vaststaan, that's it.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 23:50

Als de basis al in een jaarling zit zoals meelopen, halster om, paar pasjes achterwaarts, wijken voor druk, vaststaan en voetjes geven, zou ik er verder nog niet zoveel mee doen en lekker laten kleuteren op het land....

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:02

gisteren heb ik het boek ook besteld..
en vandaag lag het al in de bus Haha!

morgen maar eens beginnen met lezen! ik ben heel erg benieuwd! Haha!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 07:02

jee het is een geweldig boek Lachen leuke aanvulling om naast parelli toe doen! (heel veel dingen zijn dan al wel bekend) maar ik heb mijn paard gister mijn hand leren targetten en achterwaardse draw geleerd Haha! (ik sta achter paard en het paard loopt achteruit naar mij toe)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:57

Vraagje; kan je ook aan de slag met alleen dat boek zonder 'ns lessen van iemand te nemen ?

ik heb bij paardenbegrijpen.nl wel 'ns een 2 daagse cursus gedaan loswerken/grondwerken maar dat is al ff geleden en zit dus niet meer allemaal in m'n hoofd.

leuk/goed om te doen met een 2,5 jarige ?
maar het moet dus wel te doen zijn zonder les of kan ik ook beter bij iemand lessen volgen, zodat je niets fout doet ???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 16:32

Bij ons op stal wordt standaard aan grondwerk gedaan volgens Clinton Anderson met de 2,5 jarige paarden, wil je daar met je eigen paard begeleiding in hebben is dat vast wel te bespreken.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:46

Nou, ik lees hier alleen maar mensen die erg blij zijn met het boek. Dus ik heb het ook maar besteld om eens te kijken wat er allemaal in staat. Mijn paard vindt dat soort dingen ook allemaal leuk. Ben benieuwd! Jammer dat het nu vrijdagavond is, ik sta nu te trappelen om te lezen.

OneDesire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 23:53

Ik heb dit boek sinds een paar maanden in huis. Ik moet zeggen dat ik er niet door heen kom. Ik vind het helemaal niet interessant om te lezen en heb niet het idee dat ik er wat mee kan zonder dat ik een cursus gevolgd heb. Ik heb nl. een paard met voedernijd, en zie het dus niet zo zitten om in mijn eentje een clickertraining te gaan doen. In het boek staat dus niet beschreven wat je moet doen bij een paard met voedernijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 00:10

Tipje...mail Inge Teblick eens? Haha!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:13

OneDesire schreef:
Ik heb dit boek sinds een paar maanden in huis. Ik moet zeggen dat ik er niet door heen kom. Ik vind het helemaal niet interessant om te lezen en heb niet het idee dat ik er wat mee kan zonder dat ik een cursus gevolgd heb. Ik heb nl. een paard met voedernijd, en zie het dus niet zo zitten om in mijn eentje een clickertraining te gaan doen. In het boek staat dus niet beschreven wat je moet doen bij een paard met voedernijd.

Aha, dan had ik waarschijnlijk ook jouw boek kunnen overnemen... Ik wist dat je een boek had, maar niet meer welke. Volgens mij had ze wel iets op haar site staan over opdringerige/vervelende paarden en voedselbeloningen. Maar weet natuurlijk niet of dat ook in het boek staat en of je daar iets aan hebt.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 21:08

Het boek doorgesnuffeld, maar ik word er erg somber van eerlijk gezegd. De paarden ogen niet erg happy en doen hun taken omdat het moet, niet omdat ze het echt graag willen.
Zo zie ik steeds een Fjord die uitschacht tijdens het werk, veelal een teken van onvrede tijdens het werken, maar een teken van ontspanning na het werken. Het is maar een voorbeeldje hoor.
Mijn indruk van het boek is een sombere en ik word er wat moe van als ik naar de foto's kijk. Geen gouden randje zoals sommigen.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 11:55

Ik zal het boek eens afwachten. Het valt mij wel vaker op dat de paarden met vrijheidsdressuur e.d. hun oren naar achteren hebben en niet zo blij kijken. Dat viel mij ook op toen ik in Den Bosch was en die ... ehm (hoe heet die gast ook alweer, met die show met al die paardjes). Die paarden zagen er niet echt blij uit, maar toch had ik niet de indruk dat ze het deden omdat het moet. Maar ja, eigenlijk doen onze paarden altijd dingen omdat ze het moeten. Ik denk dat als je ergens in het open land zou wonen en je paard de keuze had om te blijven of te vertrekken, dat hij dan zou gaan. Misschien zou hij voor 't eten nog bij je blijven.

Hopelijk heb ik het boek snel in huis en kan ik eens gaan proberen of het iets voor ons is wat erin staat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 12:07

Paardentango schreef:
Het boek doorgesnuffeld, maar ik word er erg somber van eerlijk gezegd. De paarden ogen niet erg happy en doen hun taken omdat het moet, niet omdat ze het echt graag willen.
Zo zie ik steeds een Fjord die uitschacht tijdens het werk, veelal een teken van onvrede tijdens het werken, maar een teken van ontspanning na het werken. Het is maar een voorbeeldje hoor.
Mijn indruk van het boek is een sombere en ik word er wat moe van als ik naar de foto's kijk. Geen gouden randje zoals sommigen.

Wat een knappe conclusies na het boek even doorgesnuffeld te hebben... ik zou zeggen, lees het eerst eens, dan hebben we het er nog wel over

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:55

Wendy schreef:
Paardentango schreef:

Wat een knappe conclusies na het boek even doorgesnuffeld te hebben... ik zou zeggen, lees het eerst eens, dan hebben we het er nog wel over

*LOL* Haha! Ja Doei!

Sorry oneliner....

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 15:04

De paarden hebben inderdaad hun oren opzij, omdat ze met de aandacht bij jou zijn. Als de oren naar voren staan, is de aandacht dus niet bij jou. En aangezien je dus vaak schuin naast/achter je paard staat om te drijven, zijn de oren daarop gericht. Daarnaast is het ook een teken van concentratie bij paarden. Inderdaad is oortjes naar voren mooier, maar die paarden moeten ze nog uitvinden Knipoog. Geintje.

Ik heb het boek ook en ben er erg blij mee. Al vin dik het wel moeilijk dan ik had gedacht. Maar kan natuurlijk ook aan het paard liggen.

beau_diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 23:47

* niet het hele topic doorgelezen* maar je kan binnenkort ook werkpakkette bestellen, wat aansluit op het boek, met dvd enzo.. even korte beschrijving (weer van de site gekopieerd):
Waar het boek een ingrediëntenboek is, zijn de werkpakketten recepten. Het boek zet een aantal mogelijke oplossingen op een rij, de werkpakketten stellen een bepaalde volgorde voor, en kiest uit de veelheid van oefeningen die oefeningen die je snel en degelijk resultaat geven.
De Basics-pakketten bestaan elk uit een DVD met bijhorende werkfiches. Je bekijkt de DVD zodat je ziet wat er bedoeld wordt in het boek; je leest na in het boek. De fiches neem je mee naar je paard - ze bieden je een praktische, systematische houvast.

Basics A wordt verwacht op 1 oktober 2006. Basics B wordt verwacht op 1november 2006.
Volgende pakketten worden ook verwacht: SEQI - Aanrijden - Schrik- en obstakeltraining

korte beschrijving over A:
(even van de site gekopieerd):
Basics A beschrijft hoe je een respectvol paard krijgt dat makkelijk in de omgang is en graag met je meewerkt wanneer je eenvoudige dingen vraagt zoals borstelen, vastzetten, voeten geven, richting geven, leiden en drijven, een poortje doorgaan enzovoort. Je verwerft een eerste inzicht in hoe een paardenlichaam in elkaar zit en wat handen, teugels en zit bij het rijden veroorzaken in een paardenlijf, zelfs zonder dat je op je paard zit.
Basics A is bedoeld voor mensen met jonge en groene paarden, maar ook voor mensen met rijpaarden die wat minder makkelijk zijn in de dagelijkse omgang dan je wel zou willen. Het pakket legt een goede basis voor Basics B.

lijkt mij allemaal erg leuk, alleen pakket A is niet zo voor mij weggelegd, en de link naar uitleg van pakket B krijg ik een foutmelding op de site, maar ik neem aan dat stap B een stukje verder gaat..
want ik heb geen groen paard.. (het verre ervan Knipoog )

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:24

Ik moet zeggen dat ik inmiddels een eind op weg ben in het boek en dat ik het erg handig, maar ook leuk vind. Er staan heel wat 'eye-openers' in, voor mij als dressuurmuts. Kortom, aanrader!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 19:06

nou ik heb het boek ook net besteld dus ik ben ERG benieuwd !!!

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 19:17

Ik ben ondertussen begonnen met lezen (voor zover ik tijd heb). Ik vind het een erg informatief boek waarbij ik regelmatig een "aha!" gevoel heb. Alles staat heel duidelijk beschreven, ik lees vrolijk verder, kijken wat ik nog kan opsteken! Het leest overigens wel een beetje ongelukkig door 't felle zwart-witte.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 19:57

Zou dit boek van inge een goed boek zijn om met grondwerk te beginnen als je dat nog nooit gedaan hebt?