waar wordt een 'natural' veulen geboren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: waar wordt een 'natural' veulen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 23:58

Bij beschutting dacht ik meer aan struikgewas dan aan een grot Haha!

En de meeste weilanden die ik zie lijken over het algemeen meer op biljartlakens dan op een natuurlijk terrein waar je beschutting kan zoeken (zelfs hier in Drenthe). Als je naar Cookies paard kijkt, die zocht toch echt de beschutting van de stal op voor de bevalling.

Een tijdje terug heb ik een documentaire gezien en daarin zonderde de bevallende merrie zich van de kudde af om op een beschutte plek te bevallen, om na een paar uur weer bij de kudde terug te komen.

Maar misschien heb jij struikgewas op het land staan of kan je dat voor volgend jaar nog gaan planten Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:01

Kan ik doen, maar dan is het binnen 1 dag opgegeten vrees ik. Misschien een schuttersputje graven? Haha!
Heb ook een inloopstalletje.
Het blijft een goede vraag... waar bevalt een natural veulen?

Door die mooie documentaires zou ik bijna mijn kabel weer aan laten sluiten... maar ik kan natuurlijk ook een wachten totdat er mooie dvd'tjes van komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:03

Wat ruist daar in..........? Haha! Haha!

En ga jij je eigen Drenthe maar eens wat beter verkennen, Karl! Haha!
We hebben hier schitterende weilanden! Moet je wel je eigen woonplaats voor uit, maar dan hèb je ook wat Knipoog

Interessant, die documentaire! Hoe lang na de geboorte kwam de merrie weer bij de kudde?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 00:25

Jovarna, natuurlijk heb je uitzonderingen, maar de meeste zijn toch echt simpele grasvlaktes.

En een paar bomen geven beschutting tegen de zon, wind en regen maar is niet het soort beschutting waar een merrie in de natuur naar op zoek is voor een bevalling.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:11

Onze merrie had ruim keus; op het weiland, in/achter het bosje (ja wij hebben in de wei wel degelijk een stukje bos/stuikgewas), in de bak (zand) of in haar schuilhok.

Uiteindelijk heeft ze voor de bak gekozen...

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:24

Mijn merrie is vorig jaar bevallen van haar veulen.
Ze stond toen samen met haar fjorden vriendin in een weiland met schuilstal. S'nachts stond mijn merrie in een stuk weiland dat wat afgezet ivm met de sloot.
Ik ben vanaf het moment dat ik wist dat ze zwanger was (maand voor de bavalling...) ieder nacht 2 keer gaan kijken. Mijn vader en zusje gingen oook nog beide 1 keer per nacht controleren.
Toen ze begon te kegelen zijn we ieder uur gaan kijken. Uiteindelijk hebben kwamen we bij het weiland toen de bevalling net klaar was. De nagebeoorte moest nog komen. Gelukkig was alles helemaal goed gegaan.
Na de bevalling hebben we de fjord in een ander weiland gezet (met gezelschap van de shetjes) om moeder en kind wat rust te gunnen. Na ongeveer 2 dagen hebben we 1 van de shetjes aan de andere kant van het draadje gezet. Moeders was nogal beschermend en dit was voor alle partijen de veiligste manier.
Na een maand stonden alle paarden (moeder&veulen, fjord, shetjes) weer bij elkaar.

Het was vorig jaar trouwens idd heel koud s'nachts.....

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:43

Orchid is buiten bevallen, niet omdat ik zonodig natural wil zijn, gewoon omdat ze zich buiten prettig voelt en het mooi weer was Lachen
Ik heb er een hele poos naast geslapen in m'n tentje (waar ik nu nog slaap, lekker koel). Orchid kon kiezen tussen in de bak, in het land of onder de bomen (staan 2 hele grote bomen).
In een tent slapen naast het land en de bak is echt ideaal, omdat je kan horen wat ze doet. Zo stond Orchid toen ik m'n wekkertje op half drie had gezet toen nog te grazen. Ik ben er een half uurtje later uitgegaan toen ik hoorde dat ze achterin het land was gelopen en was gestopt met grazen.
Op dat moment kwam het vruchtwater er net uit, iets later de pootjesblaas, toen de pootjes er een eindje uit waren is ze toch op de overgang bak-land gaan liggen, toen kwam de rest. Ik heb het vliesje rond de neus even weggehaald. Veulen ging snel staan, drinken, nageboorte kwam meteen, allemaal volgens het boekje. Het veulen is dus 25-07 geboren en gister zijn ze voor het eerst op stal geweest omdat het noodweer was, erge onweer en dan heb ik liever niet dat ze onder die hoge bomen staan Knipoog De mogelijkheid van op stal zetten is er dus wel, en ik vind dat je die ook echt moet hebben.
Birth alarm en alles vind ik maar niks, lijkt me alles behalve prettig voor de merrie. Ik loop liever een aantal keer per nacht voor nop het land in, dan kun je teminste het gedrag van de merrie zien, daaruit kun je ook een boel afleiden. Toen Orchid 2-3 dagen voor de bevalling plat op de grond ging liggen was ik dr ook meteen bij, had gehoord dat ze ging liggen Haha!
Oftwel, doe mij maar een tent en een stuk land ipv weet ik wat voor bewaaksystemen en een stal, als het even kan Knipoog

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 15:50

Hoe lang heb je in een tent geslapen?

Onze merrie liep vier weken over tijd en wanneer je twee weken voor de uitgerekende datum al begint, zou je zes weken in een tentje moeten slapen. Ze had verder geen tekenen van een naderende bevalling. Ik vond het best wel zwaar, zes weken lang drie keer per nacht eruit om te kijken, dan is zo'n birth alarm toch best wel handig.......

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:00

Ik slaap al langer dan een maand in die tent, slaap er nu nog, meer omdat ik het heerlijk vind slapen Knipoog
Ik ben er maar een paar nachten uitgeweest, dat was toen ze zich in mijn ogen 'verdacht' begon te gedragen.
Ik ga dus ook niet waken als ik niks verwacht, ik ga pas kijken als haar gedrag iets verandert, en Orchid verandert lichamelijk ook overduidelijk dus da's wel handig Knipoog . Dus zat hiervoor zowiezo wel eens op een stoel in het land te lezen, want je kan geen verandering zien als je niet weet hoe het ervoor uitziet Haha! Of ik bespiedde haar een poosje enz.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:18

Ik had nog een vraagje, misschien dat iemand het weet.

Een fokker die ik ken, heeft al zijn zwangere merries in 1 groot weiland staan. Hij vertelde mij een keer dat paarden elkaar ook helpen als het veulen er niet vanzelf uitkomt. Het lijkt mij ergens een sterk verhaal, maar ergens zou het ook best kunnen. Weet iemand het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:27

Tja... In welk opzicht zouden ze elkaar kunnen helpen dan?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:29

Hij zei dat ze dan helpen het veulen er uit te trekken of zo...
ik kan me best voorstellen dat paarden in een kudde elkaar helpen, maar ik zie het niet echt voor me.
Maar ja, de slimheid van paarden blijft altijd wel weer verbazen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:49

ze gaan er wel omheen staan en schermen de werpende merrie af voor eventueel gevaar van buitenaf, dat heb ik in Baarle Nassau gezien, waar de merries buiten in de wei in de groep bevallen (paardenmelkerij dus veel veulens)

Als het veulen er dan uit is, wordt het begroet met een groeps-hinnik, dat is zooooo gaaf om te horen.
Daaraan hoorden we binnen, in huis ook aan dat er weer een veulen was geboren.

In het begin probeerden we de merries die moesten veulenen op tijd in de bevalboxen te zetten, maar vaak vertikten ze het om binnen te bevallen en zetten we ze van ellende maar weer in de groep, waar het veulen er dan zo uit rolde.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:58

Morrie schreef:
Als het veulen er dan uit is, wordt het begroet met een groeps-hinnik, dat is zooooo gaaf om te horen.
Daaraan hoorden we binnen, in huis ook aan dat er weer een veulen was geboren.

Dat is inderdaad zó gaaf!! Die groeps-begroetingshinnik hadden wij ook nadat Banouck geboren was. Ik zei Banouck haar naam, waarna ze haar hoofdje ophief en naar me hinnikte. Waarna meteen de andere paarden in koor begonnen te hinniken. Het was een prachtig kippenvel-moment!!

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:07

Onze veulies worden in de wei geboren en staan daar ook 24/7. We hebben wel een aparte stal en inloopstal voor als het weer slechter word. Dit gat super. Dus wat jij doet is piam, maar een stal (bij huis) is toch wel prettig!!!

Natural_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:08

Een goede inloopstal is prettig voor de merrie maar ook voor het veulen.. Omdat een veulen meestal toch een voorkeur voor stro heeft ( Tenminste ons veulen denkt f*ck Natural ik heb een stal met lekker warm stro waar mamma in gepoept heeft ), Onze jaarling gaat nu nooit meer de stal in alleen als er andere paarden instaan en als het hard waait. Een merrie is bij ons gewoon buiten in de paddock bevallen en alles is prima verlopen. Ik denk dat het er ook aan ligt wat het paard ( de mamma dus ) gewent is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:16

Volgend jaar April Go jij! Go jij!