Wat is er slecht aan dekens?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Wat is er slecht aan dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:37

Ik zet Anouar gewoon bezweet buiten, ook in de winter. Hij is nooit ziek en sinds hij geen dekens meer heeft ook niet meer verkouden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:30

maar hij heeft waarschijnlijk ook de vacht en de gewenning?
Die van mij is al aan de oude kant en is het ook niet gewend om dekenloos te staan... Dan neem je denk ik wel een risico met het opeens bezweet buiten zetten.

Daarom vindt ik de stelling zo gevaarlijk... dat dekens slecht zijn, er zijn namelijk mensen die waarschijnlijk opeens hun paard/pony buiten gaan zetten zonder dekens terwijl deze het wel gewend waren. (in de winter... natuurlijk Knipoog )

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:35

Ik heb Anouar vorig jaar na de zomer geen dekens meer op gedaan. Hij had geen hele dikke vacht, die zou dit jaar wel een stuk dikker zijn, maar hij had het niet koud

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:56

XchantjuhX schreef:
maar hij heeft waarschijnlijk ook de vacht en de gewenning?
Die van mij is al aan de oude kant en is het ook niet gewend om dekenloos te staan... Dan neem je denk ik wel een risico met het opeens bezweet buiten zetten.

Daarom vindt ik de stelling zo gevaarlijk... dat dekens slecht zijn, er zijn namelijk mensen die waarschijnlijk opeens hun paard/pony buiten gaan zetten zonder dekens terwijl deze het wel gewend waren. (in de winter... natuurlijk Knipoog )

mee eens, je kunt het niet per definitie goed of slecht noemen vind ik. ik was ook altijd super erg tegen dekens enzo, tot mijn pony dus wegens medische redenen geschoren moest worden. tja dan kan je niet zonder deken (was in februari). dus ik heb wel geleerd het niet allemaal over één kam te scheren...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:58

Ik ben nu ook genoodzaakt elke winter z'n benen te scheren. Hij heeft mijt, hij komt er nooit meer vanaf en met al dar haar kan ik het gewoon niet behandelen.
Ik had liever gehad dat z'n benen ook gewoon harig konden blijven. Maar open benen met ontzettend veel jeuk is niks.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:07

Lenneke_ schreef:
Ik ben nu ook genoodzaakt elke winter z'n benen te scheren. Hij heeft mijt, hij komt er nooit meer vanaf en met al dar haar kan ik het gewoon niet behandelen.
Ik had liever gehad dat z'n benen ook gewoon harig konden blijven. Maar open benen met ontzettend veel jeuk is niks.

precies... met mijn pony net zo, geen mijt weliswaar, maar toch...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:49

Nou dat bedoel ik Knipoog
De stelling is gewoon foutief... wanneer een paard gewoon zonder dekens op kan, geen probleem, zou ik het er zelf ook niet op gooien Lachen Maar er zijn genoeg (medische) redenen om het paard we met een deken op te laten lopen.
Pas de stelling desnoods aan... "Wanneer het (medisch gezien) niet nodig is, zijn dekens overbodig." zoiets Vork

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:24

Ik denk dat het "slechte" van dekens meer tussen de oren van de eigenaren zit dan in de vacht van hun paarden......... laat iedereen nou de vrijheid wel of geen dekens te gebruiken, afhankelijk van ras, leeftijd, gebruik, stalling, enz. enz.
Onze ene KWPN' er kwam bij het begin van de hittegolf 's avonds naar binnen met dikke ontstoken openstaande oogleden, en een lichaam dat meer op de Alpen leek dan op een mooie gladde vacht.
Ook de anderen kregen steeds meer last, de nep-maantoppen die ze allemaal hadden werkten echt niet meer.
Ze staan nu allevier onder een muggendeken, en hebben een kap op; verder gesprayed met Daas-spray. En er is weer rust in de wei....................... Slapen
We hebben nu 32 jaar paarden en nog nooit muggendekens gehad maar de paarden genieten nu zichtbaar en je maakt mij echt niet wijs dat het SLECHT voor ze is!

Ook in de winter hebben ze een (vrij dunne) waterdichte deken op, en krijgen toch gewoon een lekker wintervachtje, zie maar wat er in het voorjaar uit komt......................... Haha! Haha! Haha!
Als het in de late herfst of in de winter hard waait en de slagregens vliegen over de wei vind ik het persoonlijk een fijn idee dat ze wat beschermd zijn, vooral de longen en nieren. Ik las ergens dat de blote buik zo erg is voor de longen maar die zitten echt niet aan de onderkant hoor............

Wilde paarden trekken in de winter naar hoger gelegen, droge en meestal beboste streken om daar te overleven. Maar die kans hebben onze gedomesticeerde paarden, die meestal achter stroomdraad staan, nu eenmaal niet! Wij hebben ze uit de "natuur" gehaald, dus is het lang niet altijd mogelijk ze "natuurlijk" te houden. Ze kunnen bij ons gelukkig wel de hele winter overdag naar buiten, maar als het donker wordt is het dringen om binnen te komen en een paar uur later ligt alles heerlijk ontspannen in het stro.............
Ook bij ons zijn ze NOOIT verkouden, grieperig of wat dan ook. Ik denk ook niet dat een verkoudheid door een deken komt, maar door een virus dat rondwaart.

Dus laat iedereen vrij in zijn/haar keuze, we doen toch allemaal ons best voor ze?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:23

Ik heb het twee seizoenen zonder deken geprobeerd met mijn oudje, maar het gaat gewoon niet. Ze verliest gigantisch snel gewicht. De jonkies hebben nooit dekens opgehad .... tot vorig jaar. Ze lopen bij mij zomer en winter van 's ochtends 8 tot 's avonds 10 buiten en de merrie van -toen- 3 jaar trok het niet meer. Bibberend heb ik haar binnen gehaald. Dat gaf voor mij de doorslag: ze heeft een deken gekregen. Ik vind het nl. belangrijk dat mijn paarden zo veel mogelijk buiten staan, maar zo'n kou lijden vind ik niet nodig.

Bijkomstigheid is trouwens dat paarden hun rug gaan krommen in de koude regen/wind. De rugspieren verkrampen daardoor. Niet handig als je er daarna op wilt gaan zitten.

Wat voor mij dus het belangrijkst is, is dat de deken waterdicht is. Omdat ik heb ervaren dat 0 grams dekens koud tegen het paard aan plakken bij zware regenval, neem ik dus dekens met een lichte vulling als buffer. Mijn oudste merrie krijgt een mega-dikke deken op.

Mijn ruin redt zich prima zonder deken, maar die krijgt dan weer zo'n dikke vacht dat ik op moet passen dat het er niet onder gaat "broeien". Dan krijgt hij allerlei jeukende korstjes bij het doorkomen van het nieuwe haar. Misschien doe ik hem van de winter dus ook wel een deken op Bloos .

Overigens hebben niet alleen paarden het mechanisme in zich om haren overeind te zetten om warm te worden als ze het koud hebben. Mensen doen precies hetzelfde: kippevel dus! Mijn lijf is ook heel goed in kippevel maar toch trek ik liever een trui aan Knipoog.

En hooi om warm te blijven ipv een deken? Ja, OOK. Onbeperkt hooi en verder alleen een vitaminen/mineralen mengsel om zeker te weten dat ze alles binnen krijgen. Onder mijn paarden komen ook geen ijzers. Maar op mijn paarden liggen wel dekens Lachen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:56

linky schreef:
Ik denk dat het "slechte" van dekens meer tussen de oren van de eigenaren zit dan in de vacht van hun paarden......... laat iedereen nou de vrijheid wel of geen dekens te gebruiken, afhankelijk van ras, leeftijd, gebruik, stalling, enz. enz.
Onze ene KWPN' er kwam bij het begin van de hittegolf 's avonds naar binnen met dikke ontstoken openstaande oogleden, en een lichaam dat meer op de Alpen leek dan op een mooie gladde vacht.
Ook de anderen kregen steeds meer last, de nep-maantoppen die ze allemaal hadden werkten echt niet meer.
Ze staan nu allevier onder een muggendeken, en hebben een kap op; verder gesprayed met Daas-spray. En er is weer rust in de wei....................... Slapen
We hebben nu 32 jaar paarden en nog nooit muggendekens gehad maar de paarden genieten nu zichtbaar en je maakt mij echt niet wijs dat het SLECHT voor ze is!

Ook in de winter hebben ze een (vrij dunne) waterdichte deken op, en krijgen toch gewoon een lekker wintervachtje, zie maar wat er in het voorjaar uit komt......................... Haha! Haha! Haha!
Als het in de late herfst of in de winter hard waait en de slagregens vliegen over de wei vind ik het persoonlijk een fijn idee dat ze wat beschermd zijn, vooral de longen en nieren. Ik las ergens dat de blote buik zo erg is voor de longen maar die zitten echt niet aan de onderkant hoor............

Wilde paarden trekken in de winter naar hoger gelegen, droge en meestal beboste streken om daar te overleven. Maar die kans hebben onze gedomesticeerde paarden, die meestal achter stroomdraad staan, nu eenmaal niet! Wij hebben ze uit de "natuur" gehaald, dus is het lang niet altijd mogelijk ze "natuurlijk" te houden. Ze kunnen bij ons gelukkig wel de hele winter overdag naar buiten, maar als het donker wordt is het dringen om binnen te komen en een paar uur later ligt alles heerlijk ontspannen in het stro.............
Ook bij ons zijn ze NOOIT verkouden, grieperig of wat dan ook. Ik denk ook niet dat een verkoudheid door een deken komt, maar door een virus dat rondwaart.

Dus laat iedereen vrij in zijn/haar keuze, we doen toch allemaal ons best voor ze?

inderdaad, ik zit ook te denken aan een vliegendeken. een kap heb ik al, nu heeft mijn beessie gelukkig geen ontstoken ogen meer, maar de vliegen zitten nu vaak op zijn rug. ook is er weinig schaduw in de wei, en mijn paard is bruin. met een witte vliegendeken voelt de zon ook minder heet aan denk ik. maar goed, voorlopig, met deze hitte, halen we ze overdag binnen. 's ochtends gaan ze naar binnen, en 's avonds weer naar buiten. in de stal blijft het heerlijk koel, omdat het drie verdiepingen hoog is... de paarden willen ook altijd graag naar binnen, dus dan liever dat dan de hele dag op het land zonder schaduw, waar nu ook nog eens nauwelijks gras staat door de droogte...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:42

Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:38

Hallo Merrieveulen,

Wij zetten ze 's middags ook binnen, zodra ze ondanks de muggendekens (aanbieding Divoza, € 29,95, doen het prima) onrustig worden. Onze wei heeft wel schaduw, maar daar zitten weer bomen aan vast (eik) waar die kl****** dazen in zitten. Om een uur of 7 in de avond gaan ze weer de wei in tot plm. 11 uur, dan gaan ze naar binnen. We hebben al een paar keer de hele handel door de draden gehad vanwege de vossen Boos! dus we durven ze 's nachts helaas niet meer buiten te houden.

Hallo Arabesk,

Regel JIJ dan even voor merrieveulen en mij de bouwvergunning bij de Gemeente voor een schuilstal IN de wei? Ik zou het fantastisch vinden als je dat voor elkaar zou krijgen........... Pling Pling Pling
Je kunt wel leuke ideetjes aanvoeren maar helaas zit niet iedereen in dezelfde omstandigheden, en kan dus ook iedereen niet hetzelfde met z'n dieren omgaan. Wij wonen in een beschermd buitengebied met bouwverbod waar streng de hand aan wordt gehouden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:50

Arabesk schreef:
Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!

Arabesk... ik vind jou reacties echt zo kort door de bocht, je kan aan de antwoorden zien dat je niet eens de moeite neemt om je te verdiepen in andere situaties of na te denken waarom er geen schuilstal is!
In sommige gebieden (vooral randstad) krijg je niet eens een vergunning voor een schuilstal, dan is dit toch, onder hun omstandigheden, het beste wat ze hun paarden kunnen bieden?

Of kies jij ervoor om het paard zonder alles de wei in te sturen, met ontstoken ogen tot gevolg?

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:52

Lenneke_ schreef:
Ik zet Anouar gewoon bezweet buiten, ook in de winter. Hij is nooit ziek en sinds hij geen dekens meer heeft ook niet meer verkouden.

Maar daar tegenover staan weer zat paarden die wel een deken op hebben en ook nooit verkouden of ziek zijn en een mooie vacht hebben. Dat Anouar er zo van opgeknapt is, is hartstikke fijn, maar dat betekent niet dat dit voor ieder paard geldt.

Ik weet dat je paarden niet moet vergelijken met mensen, maar ik denk wel dat het bij paarden zo werkt dat de een meer last van kou heeft dan de ander. Bovendien denk ik dat onze (veelal doorgefokte paarden) anders zijn dan de paarden in het wild, waar ook een natuurlijke selectie plaatsvindt (dieren die niet sterk zijn overleven het niet). Onze paarden worden toch op andere eigenschappen gefokt.

Mijn paard staat in de zomer zonder deken, in de winter met (en nog geschoren ook!!). Ik breng haar uit in de sport en het is gewoon niet te doen om met een paard dat een enorm dikke wintervacht heeft en de warmte niet goed kwijt kan een fijne proef te rijden cq fijn te trainen in de bak, althans in het geval van mijn paard niet. Ze wordt dan ook iedere winter geschoren. Als ik dat niet doe, is ze niet vooruit te branden na 20 minuten intensief rijden omdat ze het warm krijgt. Sinds ze geschoren wordt en met deken staat, gaat mijn paard happy de winter door.

Iedereen die dat niet kan geloven, is van harte welkom om in de winter mijn merrie eens te komen bekijken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ptries op 26-07-06 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:56

Ik denk dat meer dan de helft van de paarden die onder een deken staan makkelijk zonder kunnen.
Niet allemaal, maar heel veel wel. Ik zie zo vaak dat paarden onder dekens staan omdat de baasjes het doen 'omdat het zo hoort'

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:58

XchantjuhX schreef:
Arabesk schreef:

Arabesk... ik vind jou reacties echt zo kort door de bocht, je kan aan de antwoorden zien dat je niet eens de moeite neemt om je te verdiepen in andere situaties of na te denken waarom er geen schuilstal is!
In sommige gebieden (vooral randstad) krijg je niet eens een vergunning voor een schuilstal, dan is dit toch, onder hun omstandigheden, het beste wat ze hun paarden kunnen bieden?

Of kies jij ervoor om het paard zonder alles de wei in te sturen, met ontstoken ogen tot gevolg?

Er zijn altijd andere mogelijkheden.
Hier in Enschede mag je ook niks bouwen, maar toch heb ik een weiland met schuilstal gevonden voor mijn paard. Het was een mazzeltje, das waar, maar je kunt altijd verder kijken.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:02

Ik vind (heb ik in het topic over NB vs TB bekappen ook gezegd) belangrijk dat ik merk dat mijn paard happy is en lekker in haar vel zit. Ik merk dat mijn paard gewoon goed gedijdt als ik haar op traditionele wijze hou, maar daarbij wel lekker paard mag zijn (dus in de winter lekker smerig worden door met soortgenoten de hele dag in de modder te vertoeven en in de zomer dag en nacht in de wei). Mijn merrie is hierbij hartstikke happy, glanst enorm en komt altijd enthousiast naar me toe als ik roep. Daarom voor mij geen reden om het anders te doen.

Edit: Als een ander merkt dat zijn paard gelukkiger is door het natuurlijk te houden, prima toch? Als het paard maar gelukkig is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:04

XchantjuhX schreef:
Arabesk schreef:

je kan er altijd naar streven zo natuurlijk mogelijk je paard te houden

er is altijd wel een betere stal te vinden!

er zijn genoeg alternatieven voor een schuilstal waar je geen vergunning voor nodig hebt
verdiep jij je daar maar eens in!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:12

Arabesk schreef:
je kan er altijd naar streven zo natuurlijk mogelijk je paard te houden

er is altijd wel een betere stal te vinden!

er zijn genoeg alternatieven voor een schuilstal waar je geen vergunning voor nodig hebt
verdiep jij je daar maar eens in!

[/quote]

Natuurlijk... heb ik gedaan, conclusie: niet iedereen heeft de mogelijkheid (financieel/vervoer/gedrag paard of pony) om zomaar even van stal of wei te switchen. Of om het een en ander in de wei te gaan bouwen... wie weet is het hun eigen weide helemaal niet?
En zo natuurlijk mogelijk houden... dat is een relatief ruim begrip.
Wil je totaliteit, dan moet je er ook niet op gaan zitten. Kom op zeg, die van jou rent ook niet in een kudde over grote grasvlaktes zonder ooit een ruiter op zijn rug te hebben gehad. Bij ons in de duinen staat een flinke kudde 'wilde' Fjorden te grazen, allemaal happy en 'natuurlijk' dat is het uiteindelijke streven schat ik zo. Knipoog
Maar zo lang wij de paarden aan blijven passen door gericht te fokken en we ze voor onze doeleinden blijven gebruiken, blijf je tegen zaken aanlopen die je gewoonweg niet natuurlijk 'kan' doen.
Je moet naar de situatie kijken van paard èn ruiter, niet alles wat jij doet is altijd maar beter voor het paard. Natuurlijk... oké maar dat kan in sommige gevallen gewoon niet.
Jij ziet alles zo zwart wit, volgens mij zijn er altijd uitzonderingen op de regel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:37

mensen zouden wat meer de natuurlijke grenzen van een paard moeten respecteren...

natuurlijk kan je je paard niet op de poesta zetten want die hebben we hier niet

maar je kan wel streven naar zo natuurlijk mogelijk!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:54

dit gaat behoorlijk offtopic.

Verder was de vraag wat nu het nadeel is van dekens. Dat is uitgelegd en wat iedereen met die informatie doet is zijn/haar zaak. Het is geen bindend advies, jij bent zelf nog altijd degene die ten allen tijde bepaalt hoe je paard gehouden wordt.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:36

Dat vind ik een mooie conclusie Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:05

Er is niet uitgelegd wat het nadeel van dekens ís, er is uitgelegd wat naturals het nadeel van dekens vínden.
Dat is IMO heel wat anders.
Arabesc, misschien zou jij wat meer moeten respecteren dat niet iedereen over paarden houden denkt zoals jij.....
Ik krijg echt een hele vieze smaak in mijn mond bij jou berichten, je lijkt iedereen te willen bekeren op een hele vervelende manier, want alleen wat jij zegt is waar en alleen wat jij zegt is goed voor een paard.
Zoals jij het allemaal omschrijft ben ik kennelijk heel erg slecht voor mijn paarden... so be it

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:15

Wbt vliegendekens. Mijn paard loopt idd met een bucasdeken op. Bij ons stikt het van de dazen, mijn paard heeft een hele dunne huid en wordt helemaal spastisch als hij onder de vliegen zit, ook wordt alleen hij verrot gestoken door de dazen. De zomer dat ik hem zonder iets buiten zette en een paar uur later kwam om hem van de wei te halen, stond het schuim op zijn lijf, zijn lijf een pindarotsje, een grote diepe kuil bij het hek door het heen en weer galopperen op de noodrem bij het hek en weer omdraaien. Toen hij mij zag kwam hij luid hinnikend en in volle galop op mij af, heb hem met moeite het halster om kunnen doen, in galop naar de stal, hem helemaal afgespoten en op stal gezet.

Daarna heeft hij op een andere wei ergens anders gestaan, daar zijn er weinig dazen, wederom het zelfde liedje. De andere 2 paarden hadden nergens last van alleen hij. Ik ben toen naar de winkel gereden, heb een bucas aangeschaft en hij heeft daar 2 maanden dag en nacht mee gelopen. Heerlijk rustig en ontspannen op de wei. Ik weet nu wanneer het tijd is voor de bucas. Even afwachten en ik zie het meteen wanneer zijn tolerantiegrens is bereikt. Kom ik aan met mijn pak dan rent hij op mij af, lijkt alsof hij wil laten merken, gauw op dat ding. Het is niet natuurlijk, maar wel heel zielig als hij als enige op stal moet blijven.

Dan heb ik wel zo iets als een oud paard zich niet meer warm kan houden omdat hij gewoon te oud is, geen speklaag meer kan vormen, slecht in zijn wintervacht komt, is het fijn dat er een dekenindustrie is ontstaan. Als de mijne een oudje op de wei wordt en het wordt tijd voor een winterjas, krijgt hij er een. Scheren, oren, sokken e.d doe ik niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:30

Wat mij vaak tegen de borst stoot is dat mensen zeggen dat hun paard niet zonder deken kan.
Dan vraag ik me af of het paard de eerste 3 jaar van zijn leven ook een deken op had???

Vaak beginnen we aan dekens als we gaan rijden omdat de vacht niet wil drogen of dat ie gewoon te dik in het winterhaar komt. Ik zie daar niet zo'n probleem in en al helemaal niet als er serieus mee om gegaan wordt.

Dus in principe kan elk paard zonder een deken.
We geven de paarden alleen de kans niet om een eigen deken te kweken(als je dat dus zou willen).
Mijn eigen paarden hebben een jaar rond op en natuur gebied gelopen . Daar kon ik heel goed zien dat ongeacht ras elk paard zijn eigen winervacht kweekte. Mijn fjord had idd 3x zoveel haar als die tuiger en die arabier. Maar die laatste 2 hadden het echt niet koud.

Dan hebben we nog de medische kant. In onze wereld worden paarden nu eenmaal oud , simpel omdat we zeer uitgebalenceerd voer hebben en geen poema's op de veluwe lopen voor natuurlijke selectie.
Dus kan het zijn dat zo'n oud paard in de winter wat extra bescherming nodig heeft van een deken....in mijn ogen niks mis mee.
Mijn oma trok ook een dikke jas toen ze 80 was en ik liep gewoon in mijn truitje buiten.

Ik gebruik zelf ook geen dekens. Te veel gedoe en s'winters rijd ik niet zoveel.
Rijd ik wel stap ik mijn paard goed uit...laat hem een uurtje in de box drogen en dan gaat ie toch echt weer naar buiten.
Ze zijn nooit ziek.