Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
XchantjuhX schreef:maar hij heeft waarschijnlijk ook de vacht en de gewenning?
Die van mij is al aan de oude kant en is het ook niet gewend om dekenloos te staan... Dan neem je denk ik wel een risico met het opeens bezweet buiten zetten.
Daarom vindt ik de stelling zo gevaarlijk... dat dekens slecht zijn, er zijn namelijk mensen die waarschijnlijk opeens hun paard/pony buiten gaan zetten zonder dekens terwijl deze het wel gewend waren. (in de winter... natuurlijk)
Lenneke_ schreef:Ik ben nu ook genoodzaakt elke winter z'n benen te scheren. Hij heeft mijt, hij komt er nooit meer vanaf en met al dar haar kan ik het gewoon niet behandelen.
Ik had liever gehad dat z'n benen ook gewoon harig konden blijven. Maar open benen met ontzettend veel jeuk is niks.
linky schreef:Ik denk dat het "slechte" van dekens meer tussen de oren van de eigenaren zit dan in de vacht van hun paarden......... laat iedereen nou de vrijheid wel of geen dekens te gebruiken, afhankelijk van ras, leeftijd, gebruik, stalling, enz. enz.
Onze ene KWPN' er kwam bij het begin van de hittegolf 's avonds naar binnen met dikke ontstoken openstaande oogleden, en een lichaam dat meer op de Alpen leek dan op een mooie gladde vacht.
Ook de anderen kregen steeds meer last, de nep-maantoppen die ze allemaal hadden werkten echt niet meer.
Ze staan nu allevier onder een muggendeken, en hebben een kap op; verder gesprayed met Daas-spray. En er is weer rust in de wei.......................![]()
We hebben nu 32 jaar paarden en nog nooit muggendekens gehad maar de paarden genieten nu zichtbaar en je maakt mij echt niet wijs dat het SLECHT voor ze is!
Ook in de winter hebben ze een (vrij dunne) waterdichte deken op, en krijgen toch gewoon een lekker wintervachtje, zie maar wat er in het voorjaar uit komt.........................![]()
![]()
![]()
Als het in de late herfst of in de winter hard waait en de slagregens vliegen over de wei vind ik het persoonlijk een fijn idee dat ze wat beschermd zijn, vooral de longen en nieren. Ik las ergens dat de blote buik zo erg is voor de longen maar die zitten echt niet aan de onderkant hoor............
Wilde paarden trekken in de winter naar hoger gelegen, droge en meestal beboste streken om daar te overleven. Maar die kans hebben onze gedomesticeerde paarden, die meestal achter stroomdraad staan, nu eenmaal niet! Wij hebben ze uit de "natuur" gehaald, dus is het lang niet altijd mogelijk ze "natuurlijk" te houden. Ze kunnen bij ons gelukkig wel de hele winter overdag naar buiten, maar als het donker wordt is het dringen om binnen te komen en een paar uur later ligt alles heerlijk ontspannen in het stro.............
Ook bij ons zijn ze NOOIT verkouden, grieperig of wat dan ook. Ik denk ook niet dat een verkoudheid door een deken komt, maar door een virus dat rondwaart.
Dus laat iedereen vrij in zijn/haar keuze, we doen toch allemaal ons best voor ze?
Arabesk schreef:Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!
Lenneke_ schreef:Ik zet Anouar gewoon bezweet buiten, ook in de winter. Hij is nooit ziek en sinds hij geen dekens meer heeft ook niet meer verkouden.
XchantjuhX schreef:Arabesk schreef:Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!
Arabesk... ik vind jou reacties echt zo kort door de bocht, je kan aan de antwoorden zien dat je niet eens de moeite neemt om je te verdiepen in andere situaties of na te denken waarom er geen schuilstal is!
In sommige gebieden (vooral randstad) krijg je niet eens een vergunning voor een schuilstal, dan is dit toch, onder hun omstandigheden, het beste wat ze hun paarden kunnen bieden?
Of kies jij ervoor om het paard zonder alles de wei in te sturen, met ontstoken ogen tot gevolg?
XchantjuhX schreef:Arabesk schreef:Als je je paard een schuilstal en schaduw geeft dan kan je hem wel een keuze geven!
Arabesk... ik vind jou reacties echt zo kort door de bocht, je kan aan de antwoorden zien dat je niet eens de moeite neemt om je te verdiepen in andere situaties of na te denken waarom er geen schuilstal is!
In sommige gebieden (vooral randstad) krijg je niet eens een vergunning voor een schuilstal, dan is dit toch, onder hun omstandigheden, het beste wat ze hun paarden kunnen bieden?
Of kies jij ervoor om het paard zonder alles de wei in te sturen, met ontstoken ogen tot gevolg?
Arabesk schreef:je kan er altijd naar streven zo natuurlijk mogelijk je paard te houden
er is altijd wel een betere stal te vinden!
er zijn genoeg alternatieven voor een schuilstal waar je geen vergunning voor nodig hebt
verdiep jij je daar maar eens in!