Ervaringen Barefoot London?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chonelly

Re: Ervaringen Barefoot London?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 18:25

Ik post ff zodat ik dit topic kan volgen. Ik zit er ook aan te denken om er een aan te schaffen, als ik centjes heb..... Clown

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:53

Heel interessant topic! Ben me vooral aan het orienteren voor 'als ik een paard heb' (wat hopelijk niet te lang meer op zich laat wachten maar dat terzijde). Wat mij vooral trekt aan het boomloos rijden ,en dan behalve meer gevoel met je paard, is het feit dat ik onwijs veel paarden zie met rugproblemen en dat dit heel vaak door verkeerde zadels komt (en door niet goed aanpassen, blijven controleren oke!). Maar een zadel met boom veranderd nooit mee dus wil je het goed doen dan ben je hier eigenlijk heel veel mee bezig. Heb ik het eigenlijk wel goed als ik doel op boomloos rijden wat een mindere belasting voor de rug betekent?

Wel ben ik meer geneigd naar het rijden van dressuur (grootste gedeelte) met als afwisseling buiten rijden, mijn voorkeur gaat dus ook uit naar een dressuurzadel en zo kwam ik bij de London en dit topic!!

@smarena (als ik het goed onthouden heb..) op je site ben je niet heel positief over het dressuur rijden met de nieuwe London, mijn gevoel zegt me dat je daarmee bedoeld dat dit 'in de ogen van dressuurruiters' niet zo goed valt (boomloos) of bedoel je dat dressuur rijden met een boomloos zadel minder is?

Heb het idee dat ik met bv de London beter kan zitten op meerdere paarden omdat ik vrij lang ben (1.90m) met erg lange benen. Voor wat ik nu lees aan ervaringen is dat je ook breder zit en dus voor mijn geval, ik minder ver met mijn benen onder het paard uitsteek (doe ik niet overal, maar om het te verduidelijken!).

Dit zijn wel veel vragen en misschien wat off topic maar vond het eigenlijk zonde een nieuw topic te starten terwijl jullie het over het model hebben wat ik dan op het oog heb (en hier wat experts zitten!!)

Alvast bedankt!!

edit: Zie nu dat het pmarena is, sorry, geen idee hoe ik bij die s kwam!!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:46

Nou het is stil hier! Niemand die me er wat over kan vertellen???

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:04

Ik ben wachtende op mn testLondon, daarna kan ik je er alles over vertellen Haha!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:21

Ik heb net het cheyenne model testzadel binnen en vind die nog lekkerder zitten/rijden dan het dressuurmodel. Je zit minder in een bepaalde houding 'gedwongen'. Ik vond het London model al lekker zitten, maar de cheyenne nog lekkerder!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:07

Hoi,

Ik rijd nu met de cheyenne, maa rik vraag me af of de London misschien een smallere zit heeft ? Wie weet dat ?
Dan bedoel ik dus net zo'n zit als een zadel met boom.

Groetjes,

Maris

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:44

Maris schreef:
Hoi,

Ik rijd nu met de cheyenne, maa rik vraag me af of de London misschien een smallere zit heeft ? Wie weet dat ?

Groetjes,

Maris

Nee, ik vind van niet. Ik heb zelf een australisch stockzadel en zat beduidend breder met de London Barefoot. Ik vind tussen de London en de Cheyenne geen verschil zitten. Voor mijn gevoel even breed.
Laatst bijgewerkt door Fiorile op 06-08-06 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:59

Een smallere zit krijg je met een Barefoot alleen door meer inlages onder je zadel te doen , zodat je wat hoger boven je paard komt te zitten en de O ombouwt naar een A zeg maar.

De London heeft iets smallere inlages in de pad waardoor je een pietsje smaller zal zitten , maar dit is zo weinig dat je het niet echt zal merken. Ik heb onder m'n Cheyenne dubbele inlages en merk wel duidelijk dat ik nu smaller zit , bevalt me goed !

Wil je echt aanmerkelijk smaller zitten dan zal je hoger boven je paard uit moeten komen door hogere kussens (inlages in dit geval).

Of een ander type boomloos zadel dat meer opgebouwd is als , en lijkt op , een boomzadel. Zoals de Startreks met dikkere kussens. Nadeel is dan weer dat het zadel stugger is en wat harder aanvoelt met wat minder gevoel dan het soepele boomloos van Barefoot.

Maar sommige mensen vinden dat juist weer fijner.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 12:15

Maris schreef:
Hoi,

Groetjes,

Maris

Gelukkig niet Haha!
Ik vind zelf de London niet zoveel anders zitten als de Cheyenne.
Ik gebruik ook de wrongen niet dus heb ook geen gedwongen beenhouding.

Over het breder zitten..voor je gevoel zit je breder maar het is niet zo dat je zo breed zit dat je benen minder ver onder het zadel uitsteken(althans mijn pootjes niet).

Dressuren kun je er makkelijk mee..maar dat ligt naar mijn idee niet aan het soort zadel wat erop ligt maar aan de mens op de rug.
En wat een ander er van vind met de wedstrijden.....ehhmm boeiend Haha!

De zweetbladen zijn voor mij oké,ik persoonlijk had er geen stiksel op gedaan dan heb je ook niet dat het voor het oog minder mooi zit(met korte/lange benen).

Ik ben er zeeeeeeer over te spreken en heb tot nu toe nog geen aanmerkingen...ik ben er reuze mee in mijn nopjes en paard ook.

Ik heb natuurlijk niet gewacht tot de kinderziektes eruit waren....maar direct besteld(na testen)..daar heb ik nml. geen geduld voor,heb zolang gewacht op de london(na eerste geruchten duurde het eeeeeuuwwen eer het zadel er echt was)
Zouden de stiksels los laten of blijkt het toch een kl*teconstructie te zijn dan verwacht ik natuurlijk dat er een goede service is Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 11:13

hoi,

Bedankt voor alle antwoorden !
Smallere zit schijnt voor een goede dresuuumatige zit wel van belang te zijn. Tenminste volgens een vriendin die CR les geeft. Als je breed zit kan je bepaalde spieren niet loslaten.
Ik reed b.v. van de week weer eens met mijn zadel met boom ( zat echt niet lekker ) en ik merkte heel goed dat ik mijn benen beter om mijn paard kon leggen en ook meer mijn benen kon ontspannen.
Zal nog eens prutsen met inlages. Zit nu op zelf gemaakt dekje met losse inlage- vakken eronder met schapenwol gevuld. Heerlijk zacht, maar wel breed.

Groetjes,

Maris

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:07

Zijn er geen nieuwe ervaringen meer? Ik wacht nog steeds op mijn cheyenne en London testzadels, al bijna 2 maanden Verdrietig
En ik ben zo nieuwsgierig. Ik houd de website in de gaten, maar ik zie geen gekke dingen ofzo.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 18:50

Ik heb hem wel gehad maar helaas niet kunnen testen. Wie weet ooit...

Overigens zijn de wachttijden in Beilen bij Equixantos vele malen korter dan bij Singelfooter Haha!. Sorry Siets

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 22:15

Vippie schreef:

Overigens zijn de wachttijden in Beilen bij Equixantos vele malen korter dan bij Singelfooter Haha!. Sorry Siets

Toen ik het testzadel kreeg van Equixantos hadden hun alleen de maat 1 en Singlefooter de maat 2....Weet niet of ze er inmiddels al meerdere testzadels hebben....

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:34

pmarena schreef:
Er zijn altijd wel wat veranderingen in het begin. Bij de Nevada hadden we bvb. voor het eerst een seatsaver met brede achterflap , en die had niet zo'n stikselpatroontje op de zitting in het begin.
Bleek nadat de eerste Nevada's in gebruik waren , dat er een rare vouw in de zitting ging ontstaan. Zulke dingen merk je pas in de praktijk...dus werden ze vanaf toen ook doorgestikt.

Bij de London is er ook al een probleem gesignaleerd bij de paar exemplaren die er nu zijn. Het stiksel liet al snel los bij het singelflapje. Dus de volgende Londons die binnenkomen zijn steviger doorgestikt. Het is ook voor het eerst dat er een andere leersoort dan nubuck wordt gebruikt , dus je leert toch bepaalde dingen van de praktijk en die pak je aan.

Misschien besluiten ze over een half jaar wel dat ze hem alsnog van nubuck gaan maken , je weet het niet Lachen

Daar hoor ik heel veel klachten over.
Meisje waar ik op stal les geef heeft hem na 2 x rijden terug gestuurd en geld terug gekregen want was het van stuk.
Ik heb het testzadel gehad en ook die was stuk en moest gemaakt worden.
Verder vind ik het een super fijn zadel...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:30

Ja , zoals gezegd , dat was dus bekend. Zijn de eerste 10 zadels geweest en toen dat bleek is het meteen aangepast , dus moet nu goed zijn.

Is het niet goed dan krijg je gewoon een nieuw zadel , dat is heel simpel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 06:18

Cars schreef:
Vippie schreef:

Toen ik het testzadel kreeg van Equixantos hadden hun alleen de maat 1 en Singlefooter de maat 2....Weet niet of ze er inmiddels al meerdere testzadels hebben....

Geen idee, wij hadden een maat 2 dus dat zal dan wel Haha!

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:42

Bij mij laat het stiksel niet los hoor! En ik heb toch een van de eerste. Haha! Wat ik wel heb is dat het leer omdat het zo dun is door de beweging van mijn onderbeen naar buiten omkrult, kan natuurlijk ook aan mijn beenligging liggen. Bloos Dat is ook flink lastig omdat je dan zo'n propje tegen je kuit krijgt. Als ik hem weghang let ik er altijd op dat het leer weer recht ligt en dan is het de volgende keer weer even goed.

Groetjes,

karina

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 21:22

Ik heb nog steeds geen testzadel aangevraagd...
Ik heb een maat 2 nodig, waar kan ik die het beste bestellen? Want met die dealers, moet dat perse een dealer zijn uit mijn eigen provincie?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:27

Even een post om te volgen en later nog eens terug te lezen.

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:13

Mazzel-meid schreef:
Ik heb nog steeds geen testzadel aangevraagd...
Ik heb een maat 2 nodig, waar kan ik die het beste bestellen? Want met die dealers, moet dat perse een dealer zijn uit mijn eigen provincie?

Je kan gewoon een maat 2 bij bijv. Sietske aanvragen hoor. Zie voor haar tel.nr. www.boomloosrijden.nl en dan bij testzadel.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-06 07:08

Bedankt Jacky! Ik heb ze een mail gestuurd!
Ik heb van m'n Randolls ook een maat 2, dus dit lijkt me het fijnste.
Hopelijk vallen de wachttijden mee Lachen ..want ik ben ontzettend benieuwd!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:30

wachttijden bij equixanthos zijn het kortst en heel vriendelijke mensen!!!

ik heb inmiddels de london getest Haha!
en heb nu toch nog even de cheyenne gevraagd om te testen vooraleer te beslissen.

1ste keer: lag het zadel te ver naar voren. Tinkerbell had nadien ook aan één kant drie wondjes van de singel (die ies te kort was)
Bij het opzadelen had Tinkerbell geen singelnijd.
Ikzelf zat zolang ik neerzat, een stuk vaster dan bij mijn boomzadel. Wat ik persoonlijk niet zo fijn vond. Het leek of ik vastzat in een soort kuipje. De voorpommel en achterboog irriteerden me.
Eens ik dan ging lichtrijden of in verlichte zit zat, wiebelden mijn benen als gek heen en weer en ik stootte voortdurend tegen de voorpommel aan. Best storend dus.
Tinkerbell had overal schrik van! ze bewoog als een elastiek en keek naar alles op de baan Clown wat ik dan weer wél positief vind, want normaal is ze behoorlijk stijf, dus wellicht kon ze zich beter bewegen met het boomloze zadel...

2de keer heb ik eerst even op angel gereden met de london.
zadel een stuk meer naar achter gelegd. Ik zat véél beter dan de eerste keer! voorpommel en achterboogje stoorden zo niet meer. doorzitten ging ook prima. Angel sprong ook vlot aan in galop, maar wel steeds de verkeerde (komt omdat ze dat nog niet goed kent Knipoog ligt niet aan het zadel!!!)
al met al prima gevoel
daarna weer op tinkerbell
wel wat singelnijd, maar met deze keer zadel en singel wat meer naar achteren, geen wondjes meer na het rijden
schrikkerig zijn was stukken beter en ik zat ook beter...
alleen die draf he Gestoord Tinkerbell heeft een heel erg sterke draf en die dag was ze ook nog eens compleet opgekrikt, dus niet te verzamelen, dus ik hotste en botste dat het een lieve lust was, stoorde me weer ontzettend aan de voorpommel ook. Doorzitten was gewoon niet mogelijk,...

Al met al vond ik het dus goed zitten, MAAR ik vind mijn oude boomzadel tóch fijner. Alleen kan ik daar dus niet meer mee rijden omwille van slecht passen op tinkerbell. Nadeel van de barefoot vind ik wel dat hij het beste gevoel gaf op angel...terwijl ik die wél nog gewoon met boomzadel wil blijven rijden Clown en ik eigenlijk een barefoot wil kopen voor Tinkerbell...
Nu wil ik dus eerst nog eens de cheyenne testen en kijken hoe tink daarop reageert en hopen dat ik eens een dag te pakken kan krijgen dat ze zich mooi laat verzamelen om te testen of die voorpommel me bij haar blijft hinderen.
Als ik met de loterij zou winnen, kocht ik me geen barefoot, maar tóch weer een boomzadel Clown nl de Prstige d'italia explorer, maar die kost zo'n 1800 euro (vriendlief doet de aankoop wél, maar ik geef echt zoveel niet aan een zadel Bloos! )

ik had er persoonlijk méér van verwacht. Ik heb niet echt het gevoel dat er een groot verschil is voor mij wat betreft boomloos of met boom. Ik ben er dus niet helemaal wég van, maar zeker ook niet negatief!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 18:47

Wiebelig gevoel is heel normaal hoor , dat is gewoon je eigen onbalns waar je even mee zit , en daardoor geef je ook rare signalen door aan je paard waardoor die weer wiebelig gaat lopen , waardoor jij weer wiebelig zit , enz. Is gewoon een kwestie van wennen , zijn al een paar honderd ruiters voor je doorheen gegaan met goed resultaat Knipoog

Het opgesloten gevoel zou kunnen komen doordat je een zadel hebt dat een maatje te klein is voor je , dat een wat ruimere zitting fijner voor je is.

Maar kan ook zijn als je het zadel bvb. tever naar voren hebt liggen , waardoor de voorkant wat te hoog komt te liggen (door de schoft) , en het zadel achterover laat kantelen.

Dan zit je dus zelf zeg maar op een bergopwaarts liggend zadel : pommel lijkt heel hoog en steekt naar je toe , en je glijdt zelf naar achteren in het zadel waardoor je weer te dicht op de cantle komt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 20:32

zoals gezegd: wiebelig gevoel was de tweede keer al vééééél beter Ja maar draven bij tinkerbell was echt een ramp!!!

zadelmaat is prima, heb kledingmaat 44 ongeveer en een maat 2 zadel.

zadel lag ook goed de tweede keer (1ste keer idd te ver naar voor) en dus tweede keer ook al veel minder last van de voorpommel.

Nu is het wél zo dat mijn boomzadel compleet plat is, ook aan het schoftgedeelte (is voor haflingers etc met ronde schoft) dus de minste verhoging achter en voor voel ik al.
Ik denk dus dat het niet aan het boomloos zadel op zich ligt, maar aan de omschakeling plat zadel naar zadel met schoftuitsparing en hogere lepel (mijn ander zadel z'n lepel is bijna helemaal plat)

ik zal morgen eens een foto van mn huidige zadel maken!

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 13:05

Ik ben de London op dit moment aan het testen. Heb er nu 2 keer mee gereden.

De eerste keer had ik hem iets te ver naar voren. Later wat naar achter geschoven, toen zat het goed. Ik moest erg aan mijn beenligging wennen. Het lichtrijden was best zwaar en heb er best wat spierpijn van. Het was erg wennen om zo dicht op Marleen te zitten. Ik voelde het direct als ze iets spannends zag. Het rijden ging heerlijk, marleen liet goed los, waar ze normaal meer moeite mee heeft. Verder sprong ze goed aan in de rechtergalop,wat altijd een erg moeilijk punt voor haar is geweest.

De 2de keer merkte ik dat ze wat nijdig was met singelen. Ik heb bij een vriendin in de bak gereden en moest een stukje langs de weg. Ze schrok overal van. Dit ben ik niet van haar gewend. Ze schoot me iedere keer weg. het zadel bleef wel goed liggen en ik kon er goed in blijven zitten. Rijden ging weer lekker. Je merkt dat het evenwicht nog wat speelt, maar verder ging alles super. Marleen was heel erg hengstig, misschien dat de schrikkerigheid daardoor kwam. Dat ze wat singelnijd had kan ook van de hengstigheid komen. Maar heb dit nog nooit eerder zo erg gemerkt bij haar. Morgen ga ik naar de les met dit zadel en is kijken wat mijn instructrice zegt van de manier waarop Marleen nu loopt en over mijn zit. Verder wil ik hem ook nog uitproberen op mijn draver.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben. Hoe is de zweetverdeling? Ik hoorde een aantal keer dat over de ruggegraat droog was. Dit was bij mij niet zo. Is dit erg? Waar zou dit dan op wijzen? Gr.