aversie tegen "naturals" door een paar extremen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:05

Ik ben zo'n ertussen in natural/normal. Niet natural want mijn paard staat onder een deken, wordt gewoon bekapt, heeft nu geen ijzers maar soms sliding plates voor het glijden en loopt verder altijd bloothoefs, ze staat de hele dag op de wei, maar 's nachts op stal, wordt met een shankbit western gereden en ik rij wedstrijden. Aan de andere kant staat mijn driejarige in een loopstal in een groepje, worden mijn paarden Natural (PNH) getraind, is ze ook freestyle @liberty te rijden of op een halstertje, ben ik erg voor groepshuisvesting als het mogelijk is, geloof ik heilig in voldoende ruwvoer, rij ik kilometers verder voor stalling met voldoende weidegang, heeft mijn luchtzuiger geen band om etcetera.

Ik ben zeker niet normal en zeker niet natural.

Ik erger me bij vlagen aan beide groepen. De groep die bij iedere vraag over dekens of ijzers van een 'normal' direct roept dat die persoon verkeerd bezig is en vooral op een zekere site die en die moet kijken.

En aan de groep die vindt dat natuurlijk bekappen misdadig is, dieren niet in een groep horen en zonder deken sielugh zijn en alles wat vanuit de naturals komt afdoen als spielerei, dromers, etcetera.

Beide groepen hebben ongelijk. Beide groepen zouden wat van elkaar kunnen opsteken. Niet ieder paard is gebaat bij natuurlijk bekappen in mijn optiek, maar sommige paarden zouden juist gebaat zijn bij natuurlijk bekappen.

Kortom: een beetje respect voor elkaar zou helpen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn. Discussie is prima.

Zo zit ik in een topic met iemand die vindt dat wedstrijd rijden not done is, ik ga wel op wedstrijd. Over dat stukje wisselen we van gedachten, zijn het niet eens en gaan naar een onderwerp waar we het wel over eens zijn. Om maar een voorbeeld te noemen.

Dat kan heel goed. Met enig respect voor elkaar en het feit dat ieder over het geheel genomen het beste voor heeft met zijn / haar paard.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:20

stef schreef:
Als diegene dan begint: WANT dat is beter voor je paard, EN dat hoort zo, EN blablabla heb ik al gegeten en gedronken. als iemand begint met IK ben goed voor mijn paard,WANT die van mij staat zonder deken (
met andere woorden, ik ben dus niet goed voor mijn paard, want die staat wel onder deken)

zelfde verhaal.

Dat wat dikgedrukt staat dat bedenk je dan dus zelf? Dat zegt degene dan toch niet tegen je, of wel? Dat is je eigen interpretatie. Zo lees ik het, misschien zie ik het verkeerd?

Verder gingen mijn haren vroeger ook overeind staan als iemand mij van wat-dan-ook wil overtuigen zonder mijn standpunt te horen en over mijn standpunt na te denken. Dat geldt niet alleen in de paardenwereld maar ook op andere gebieden. Toch leer ik gelukkig steeds sneller mijn schouders op te halen, het los te laten en te denken 'Het is maar een mening...'.

Ik vind het prima als mensen mij vragen waarom ik iets op een bepaalde manier doe en waarom ik denk dat het goed is wat ik doe. Als mensen het anders doen is dat ook oke. Ik ga er altijd vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voorheeft, ondanks onwetendheid/onervarenheid.

Meestal is een waarom-vraag een goede opening tot een gesprek als je ziet dat iemand zijn paard heel anders behandeld dan jij. Maar hou het alleen bij de vraag en laat de ander dan uitspreken. Heel interessant.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:27

Peruaanse Pas: helaas is het dikgedrukte geen eigen interpretatie vrees ik.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:28

Citaat:
Ik vind het heel triest dat iemand het dusdanig voor een ander kan verpesten dat ie niet eens meer een paard wíl.

ik neem geen pard meer omdat ik vind dat ik een paard in NL geen paardwaardig bestaan kan bieden, niet om wat andere mensen van mijn manier van paardenhouden vinden.

Let wel: ik vind het, ik zeg dus niet dat het zo is....... het is mijn interpretatie van paardenhouderij in NL.....

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:32

smurf schreef:
Iedereen mag van mij z'n paard op ijzers houden, 23/7 op stal houden onder 8 dekens en kilo's biks te eten geven, er biteen en hulpteugels aanhangen en zwaar trainen en ermee op wedstrijd gaan, maar dan wil ik ook geen kritiek als ik ervoor kies om dat bij mijn eigen paard anders te doen

vind ik ook

ik vind het ook vervelend dat we bij 'mijn paard is kreupel' topics niet mogen adviseren vanuit de NB visie met linkjes naar diverse sites, zodat we niet alles op nieuwe hoeven te typen!

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:34

Juist door het continue noemen van enkel een link bereik je vaak het tegenovergestelde.

Arabesk

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:35

..
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 24-04-06 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:37

En wat voor nut heeft het plaatsen van zo'n stukje tekst bij deze discussie?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:37

Geen enkel

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:38

niet echt direct iets, maar dan hoef ik niet te linken. Dit stukje had ik nog ergens liggen, dat is een deel van een bedrijfsplan.

Zo extreem is het toch niet? Ik vind het een nuchtere analyse.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:40

Maar Arabesk, ik denk - mijn mening - dat je nu precies doet waar dit topic over gaat...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:42

Als er bijvoorbeeld iemand een topic plaatst met 'mijn paard heeft mok' en vraagt naar de verschillende behandelmethoden en als reactie wordt er een link geplaatst of een stukje tekst als bovenstaand dan is al snel de reactie van de TS 'daar heb je de naturals weer' (en schiet je totaal je doel voorbij, want de TS vraagt naar een zalfje oid en niet naar een compleet andere manier van het houden van een paard).

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:45

jannico schreef:
Dan kom je "ons" iig niet tegen , "we" komen momenteel niet echt vaak (niet dus , teveel leuke dingen "binnen")buiten momenteel. En in de periode dat er veel buiten gereden werd ben ik (en ik was altijd mee ) geen "normal" tegen gekomen. 1x was het raak (was buiten die periode) en dat paard stond flink te stuiteren bij het zien van ons en ging bijna op z`n plaat (ijzers-asfalt- bouncy paard: geen goeie combi, kunnen maar weinige ontkennen imo). En ja dan verschijnt er toch een smile op m`n gezicht. Dat mijn jonge paardje niet blikt of bloost en rustig doorstapt.

Nee 'jullie' kom ik inderdaad niet tegen
Wel jammer.. Het zou toch wel eens gezellig kunnen zijn.. Tenminste als we elkaar accepteren om wat we doen!
Ik snap dat er binnen genoeg te doen is, zeker nu met de bouw van het nieuwe centrum..

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:51

Sylvia schreef:
Maar Arabesk, ik denk - mijn mening - dat je nu precies doet waar dit topic over gaat...

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:52

ik ga niet meer in discussie hierover

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:52

Maar soms vraagt iemand gewoon naar een in jouw ogen quick fix Arabesk. Dus dat zalfje. Of welke van de mokzalfjes het meest effectief zijn. Die persoon wil op zo'n moment niets weten van een geheel andere wijze van paarden houden of omgaan met paarden. Of kan zoiets niet eens in de praktijk brengen. In zo'n geval wekt zo'n post eerder irritatie op en bereik je het tegenover gestelde. Terwijl een discussie over het houden van paarden op een andere wijze wel mensen aan het denken zet. En dat is wat je wilt bereiken neem ik aan, niet dat mensen zich juist afsluiten.

Ik lees nu veel te vaak: daar heb je de naturals weer. En dat is zonde. Omdat er ook veel zinnigs in zit, ook als je niet kies voor 100% natural in de optiek van de aanwezige stromingen.

In een situatie waarin 90% of meer van dit forum uit 'normals' bestaat of mengvormen qua omgang met paarden zoals ik, krijg je dan al gauw een calimero-effect.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:53

Zoals wel vaker gezegd: mensen vragen niet eerder dan dat ze ook klaar zijn voor het antwoord.
Als je met een antwoord aankomt waar niet om gevraagd is, wek je al snel irritatie op....

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:54

Als je overal op duikt, nemen mensen je ook niet meer serieus.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:54

ik ga al

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:01

Arabesk, beetje vreemde reactie, het spijt me zeer. Eerst reageer je out of the blue met een compleet (imo) nutteloze reactie die tevens het bericht van Stef bevestigd, je "haalt nl uit naar maneges" terwijl het topic daar niet over gaat. En als iemand daar een reactie op zegt dan antwoord je 3 keer dat je niet in discussie gaat en al weggaat... En dat vind ik jammer, ik zie een hoop naturals hier wel gewoon meediscussiëren. En het is zo'n mooi gedeelte van de paardensport...

Marchador

Re: aversie tegen "naturals" door een paar extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:10

stef schreef:
Goh, wat een titel!

Ik sta niet negatief tegenover het natural gebeuren. Een ieder moet lekker zelf doen wat ze denken dat goed is. Voor de een is dat zn paard met een deken en ijzers te zetten, voor een ander absoluut niet.
Wat ik echter heel jammer vind dat er enkele "naturals" doorslaan en hun mening op een zeer vervelende manier op gaan leggen. Ze stampen mensen die met ijzers rijden compleet de grond in alsof ze achterlijk zijn.
Dit vind ik zo jammer he! Door een paar van die extremen ontwikkel ik een soort van aversie tegenover naturals (daar heb je weer zo'n zeikerd...)

Mensen die dit herkennen?

Om eerlijk te zijn is het mij niet echt opgevallen , maar daarbij, je hebt overal wel rotte appels tussen zitten, dus daar maak ik mijzelf niet meer druk om
(Zo kwam ik op één van mijn vorige stallen aanlopen met een westernzadel en er werd mij gelijk verteld waar de kliko stond, er werd mij gezegd hoe slecht western wel niet is en dat ik in de dressuur meer kan bereiken, zo kreeg ik het idee dat ik de enige 2 dressuurruiters op stal tegen mij had.)
En niet alleen over het western, ik heb ook zat dingen gehoord over het Parelli wat ik met mijn pony doe, want dit schijnt niet goed te zijn, dit is hersenspoeling, die pony moet werken/lopen getraind worden want dat zou ze immers leuker vinden.

Ach ik ben wel blij dat iedereen zijn eigen manier van omgang heeft (er is een uitzondering, zo moet ik denken aan het filmpje van een bokker waarbij de pony na 5? jaar daglicht zag), zo kan ik ook nog eens wat leren van anderen.
(Wilde hieronder nog wat typen, moest even snel weg, ben ik mijn tekst kwijt.. dus misschien kom ik daar nog op terug)

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:18

Citaat:
(Zo kwam ik op één van mijn vorige stallen aanlopen met een westernzadel en er werd mij gelijk verteld waar de kliko stond, er werd mij gezegd hoe slecht western wel niet is en dat ik in de dressuur meer kan bereiken, zo kreeg ik het idee dat ik de enige 2 dressuurruiters op stal tegen mij had.)

Hóe herkenbaar..

Mijn tante, een actief ISPH mensje (ze is de oprichtster van die school), kwam er achter dat ik een actief westernruiter ben. Ik dacht dat ze me zowat door de grond keek..
Ik verpeste mijn paard zijn achterhand door het sliden.. Dat spinnen was slecht.. En als helemaal de rollbacks..

Nu rijd ik dresuur met mijn paard, omdat die gewoon de ballen snapt van WN.. En nu ben ik ineens alles wat ik maar zijn kan. Ze komt zelfs in de tijden dat ze niet op school bezig is of op vakantie is gewoon lesgeven soms..

Maar even op de reacties van Arabesk..
Ik snap dat je je nu helemaal aangevallen voelt. Maar jij ben een zo actief NH-er.. En wees er trots op! Maar probeer je mening, adviezen iets minder op te dringen.. En ik probeer niet op je in te hakken.. Integendeel..
Maar probeer je meningen, adviesen iets te doseren. Je kan ook nog altijd teveel goedbedoelingen weggeven

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:23

Sylvia, een dingetje : nh is geen apparte dicipline. Het is een basis die je uiteindelijk op alles zal kunnen toepassen (en dat is niet na een lvl 1 parelli cursus of een weekendje voest.)In landen waar Parelli al in veel verder stadium is (veel meer L3`ers.) draaien er een groot aantal l3 ers mee in de sport.

Ik struikel zelf wel engisinds over een vlaag van hypocritie. Ik ben tot nu geen topic tegen gekomen met de strekking : "aversie" jegens normals en hun methodes waar in uitgebreid aan bod komt wat "wij"nh-ers al dan niet vinden van een gemiddelde dresuur ruiter, de posts met deze strekking worden meer gemaakt uit verdedigend standpunt dan direct aanvallend (imo). Wat ik hier mee wil zeggen : Het wijzende vingertje staat wel erg snel in de richting van de "natural"

er zijn een aantal topics met pagina`s lange toch enigsinds (hier schuilt denk ik voor de gemiddelde nh-er een groot gevoel voor understatement in)belediggende texten en opvattingen over nh an sich.. (en daarmee ook indirect over de uitvoerende persoon).

Ik ben daar voor mezelf heel simpel in: I dont give a f*ck. Maar ik kan me levendig voorstellen (ik heb dit laatst nog zelf ervaren). Dat dit voor een nh-er (En al snel de "loner" op stal) op een "normal" stal dat als erg oncomfertabele druk ervaart.)

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:26

Ik word er weleens moe van dat sommige mensen van mening zijn dat NH gelijk staat aan parelli. Dat is voor mij in ieder geval niet zo.

Verder kunnen mensen er gewoon voor kiezen om NH niet in alles te laten doordringen, dat is nog altijd een eigen vrije keuze.
Juist door te roepen dat NH in alles toegepast zou moeten worden schrikt volgens mij ook nogal eens mensen af, en dat is jammer, want er is juist geen moeten. Het is een keuze!

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:52

Als dat op mijn post slaat : gelieve te lezen. Er staat nergens "moet" . Je kan dan als nh-er die basis toepassen in alles wat je tegenkomt. Als je niet aan nh doet ook goed en dan geld dat niet.