Dressuurmuts onder de indruk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

licorne

Re: Dressuurmuts onder de indruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:39

Hey
Volgens mij mag je dat "muts" wel weglaten inmiddels Ik vind niks mutsigs aan dressuurrijden hoor.

Het gaat er wat mij betreft helemaal niet om of je tegen het een bent en voor het ander, of vice versa.
Een goed NH-er heeft oog voor de ontwikkeling van de bespiering van z'n paard, en een goed dressuurruiter kan die bespiering er correct en respectvol op rijden. Ik ken vele goede dressuurruiters waar de paarden het beter hebben dan bij menig wannabe-NH-er. En evenzogoed vice versa. Een methode is zo goed als degene die hem uitvoert!!!!

Ik heb zelf een stevige poot aan de grond gekregen in de conventionele wereld, terwijl ik nog altijd onverstoorbaar zo ongeveer ALLES tegenovergesteld schijn te doen als wat regulier is..... Ik krijg steeds meer werk, gewoon omdat dat wat ik doe, werkt.
Juist door gewoon mijn werk onverstoorbaar te blijven doen, door WAT anderen ook zeggen, continu te blijven laten zien dat het anders kan, soms door maar hele kleine dingen te veranderen. Want veel dingen in de reguliere wereld zijn echt wel uitstekend doordacht en paardvriendelijk!!! Het zijn de mensen die het uitvoeren, die maken of iets op een fijne manier gaat werken ja of nee.....
Als ik, om een voorbeeldje te noemen, zoals Gert van 't Hof paarden zadelmak zou willen maken, gewoon door er domweg op te gaan zitten, gebeuren er ongelukken, want ik kan dat helemaal niet!! Maar als hij op de manier zoals ik werk met 'n dominante hengst in de bak gaat staan, dan krijgt HIJ ongelukken, want dat kan HIJ weer niet. En toch werkt 't alletwee best aardig. Al zou ik zelf niet graag 'n paard zo overdonderen met zadelmak maken, er zijn best typjes die erg gebaat zijn bij Gerts behandeling, en anderen juist weer bij die van mij.

Ik wens je veel plezier met je zojuist geopende ogen. Spaar het geld van een paar dressuurlessen op, en ga gewoon 'ns naar een clinic of een cursus die je aanspreekt. Er zijn er velen, en het is als je de juiste treft echt geen vervanging van, maar een aanvulling op datgene wat je altijd al deed!

Groetjes
Licorne

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:18

dit vind ik zeer wijs gesproken

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:39

voor alle dressuurmiepjes kijk eens op www.dressagenaturally.net
Granprix ruiter die nu met de principes van parelli les geeft. Bij articles staat volgens mij haar visie over het combineren van parelli en dressuur.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 09:57

Citaat:
heb je beide pakketen wel?, dit oordeel is namelijk wel erg kortzichtig/kort door de bocht

sorry ??? ik gaf helemaal geen oordeel, ik geef alleen maar de info dat het eerste pakket nu in de aanbieding is, het is al duur genoeg en heeft eerder ook al voldaan voor vele mensen. Kan me voorstellen dat als je net begint je geen 219,- over hebt voor een 1e aanschaf...
Ik heb het nieuwe pakket niet in handen gehad maar kan me uiteraard levendig voorstellen dat het beter is dan de 1e versie anders heeft het geen zin om een nieuwe uit te geven...
dus kortzichtig en kort door de bocht? nah nee hoor...

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:18

ik denk dat nh geen ruk te maken heeft spulletjes enz. dat is allemaal een beetje erbij. het is je manier van denken. die moet veranderen. dat dat paardje naast jou zo rustig was komt echt niet door magische parreli of voest methodes dat komt door je eigen rust.
het is hoe jij je opsteld hoe jij denkt, daar zal jou paard op reageren. een paard is een grote spiegel die alles doet wat jij doet. soms erg vervelend maar wel erg leerzaam!
ik denk dus dat je eerst je denkwijze moet veranderen voor dat je aan de gang kan gaan met parelli enz.

prompter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:22

Navanja, de Parelli methode (nieuwe pakketten) léért je juist je denkwijze te veranderen, dat vind ik er de grote kracht van .

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:26

@cissy
Citaat:
het oude level 1 pakket is nu in de aanbieding bij parelli.nl omdat er een nieuw gelikter pakket is gekomen, dit even ter info maakt het 1e pakket er qua info niet minder om hoor... alleen minder duur...

sorry dit lijkt anders wel verdomt veel op een oordeel. En nu je zegt dat je niet eens het nieuwe lvl 1 pakket in handen hebt gehad, en dus geen benul hebt (cru gezegt) van het nieuwe format, de grote hoeveelheid aan nieuwe info (val beide nieuwe pakketen). Vind ik het "advies" nog kortzichter. Hoe kan je "advies" geven als je niet eens hebt kunnen vergelijken?.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 11:33

Ik heb het oude pakket nooit bekeken (level1), maar daar zou veel minder beeldmateriaal bij zitten. En de DVD's zijn juist onwijs handig! Zou dus toch eerder een nieuw pakket kopen ...

Navanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:07

jaa tuurlijk leer je dat maar je hebt hiet perse nodig vind ik.. toch?? ik snap ook wel dat ze via die pakketten je leren denken.. maar als je van jezelf dat kan leren dan ben je ook al een heel eind op weg. en ik denk dat er altijd mensen die het anders opvatten dan het is...
dat is overal zo.. duss was niet bedoeld om parelli en of voest af te vallen ofzo ( en alle methodes ) gewoon een mening..

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 12:52

ik denk dat cissy bedoelt dat het nieuwe pakket wel verbeterd is, maar dat het dan de 1e versie niet ineens 'slecht' maakt. de methode is waarschijnlijk niet gewijzigd, alleen de uitvoering (d.m.v. dvd's e.d.). Dus als je het wel wilt proberen en je hebt niet het geld om een 'duur' nieuw pakket aan te schaffen, dat dan de 1e versie gewoon nog steeds volstaat.

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:09

ben ik het niet mee eens. Het oude pakket is goed. Maar het hele vernieuwde concept voor de lerende mens, Weer nieuwe kennis en een net iets andere invalshoek op bepaalde vlakken. Is het zonde om je geld uit te geven aan een oud pakket. Terwijl je het vernieuwde pakket (dit format van het nieuwe pakket wordt ook gebruikt in cursussen)voor iets meer kan kopen.. Het is iets waar je dan op langere termijn meer aan hebt (het sluit ook weer perfect aan op het niuewe lvl 2 pakket)..

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:14

Navanja schreef:
jaa tuurlijk leer je dat maar je hebt hiet perse nodig vind ik.. toch?? ik snap ook wel dat ze via die pakketten je leren denken.. maar als je van jezelf dat kan leren dan ben je ook al een heel eind op weg. en ik denk dat er altijd mensen die het anders opvatten dan het is...
dat is overal zo.. duss was niet bedoeld om parelli en of voest af te vallen ofzo ( en alle methodes ) gewoon een mening..

De paketten leren je niet alleen denken op een bepaalde manier, maar geven je ook de handvaten om te beginnen, veel handige tips etc.
Ik denk zeker wel dat het in ieder geval van belang is om iets over NH te lezen, al is het maar vanaf het internet.

Niet iedereen is een natuurtalent (ik in ieder geval niet ) en dan zijn boekjes of pakketten wel heel erg handig.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:16

Ik ben van mening dat iedereen zijn eigen methode ontwikkeld.

Iedereen ziet dingen die hij als goed opvat en als slecht, zal kijken hoe zijn eigen paard/pony op bepaalde dingen reageert en zo krijg je een soort 'eigen methode'.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:25

QuijoSavan schreef:

Iedereen ziet dingen die hij als goed opvat en als slecht, zal kijken hoe zijn eigen paard/pony op bepaalde dingen reageert en zo krijg je een soort 'eigen methode'.

Oh ja? Het is volgens mij sowieso wel handig om een stukje theorie te kennen, weten hoe een paard denkt etc zodat je de reacties op de juiste manier kunt interpreteren.

Een eigen methode ontwikkelen is mooi, maar je moet het wel ergens op baseren... of lees jij nooit wat over paarden?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:31

Wendy schreef:
QuijoSavan schreef:

Oh ja? Het is volgens mij sowieso wel handig om een stukje theorie te kennen, weten hoe een paard denkt etc zodat je de reacties op de juiste manier kunt interpreteren.

Een eigen methode ontwikkelen is mooi, maar je moet het wel ergens op baseren... of lees jij nooit wat over paarden?

Ik bedoel dus niet te zeggen dat je niets moet lezen of nergens interesse moet hebben, maar dat als je een bepaalde theorie 'onderzoekt' of bepaalde manier van handele door je omgeving ziet je daar zelf een eigen manier van maakt.

Ene paard reageert op bepaalde handelingen anders. Ene paard kan je met stem al corrigeren en andere niet. Zelfde als bij VD; paard kan er gewoon geen drol aanvinden, die van mij vind het bv af en toe leuk, maar heeft het na 20min alweer gezien.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:34

Citaat:
Graag geen discussies over mijn bit, hoofdstel, ijzers, en stalmanagement, gewoon een redelijk antwoord op de vraag

Ik wou hier toch even een reactie opgeven, bij mij op stal zijn veel mensen die ook parelli doen, maar die paarden staan gewoon op ijzers, hebben dekens op, rijden met bit en hoofdstel..
Ik heb verder geent ips of wat dan ook..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 13:51

QuijoSavan schreef:

Ik bedoel dus niet te zeggen dat je niets moet lezen of nergens interesse moet hebben, maar dat als je een bepaalde theorie 'onderzoekt' of bepaalde manier van handele door je omgeving ziet je daar zelf een eigen manier van maakt.

Ene paard reageert op bepaalde handelingen anders. Ene paard kan je met stem al corrigeren en andere niet.

Tuurlijk, ieder paard is anders, dat maakt het ook heel leuk
Maar toch zijn er voor alle paarden wel basisdingen te zeggen. Uiteindelijk is het ook niet het paard wat 'paardentaal' moet leren, maar jij zelf

Ik werk zelf ook niet volgens het boekje met mijn paard en uiteindelijk moet jij je paard kunnen 'lezen', maar in het begin hebben de meesten dan wel wat aan bijvoorbeeld een parelli pakket of een boek van iemand waar alles haarfijn in uitgelegd wordt. Om eigen fouten op het spoor te komen is les soms wel handig etc

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:03

dat bedoel ik Hyppolyte, jij begrijpt het tenminste!
jannico, ik vind dat jij nu wel heel kort door de bocht gaat, jij kent mij niet en weet niks van mijn achtergrond in NH dus wie geeft er hier nu een oordeel?
Als er over een jaar weer een nieuw 3e versie van het pakket komt is deze 2e versie zeker ook niet goed genoeg meer?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:04

Ik kan jammer genoeg niet zien of je in de buurt van Rotterdam woont ...
Ik als dressuurmuts heb samen met mijn mede-stal-mutsen een dag-cursus gevolg bij Petra van www.2moons.nl.
Goed betaalbaar en Petra kan zó vreselijk goed vertellen, wij waren allemaal razend-enthousiast. Mijn paard loopt nu inderdaad aan een loshangend touwtje achter mij aan, en mocht ze schrikken dan gaat haar staart wel de lucht in maar ze blijft trouw achter me lopen.

Petra geeft regelmatig een "theorieles" in Rotterdam, en nee, geen droge stof maar hele goeie verhalen onderbouwd met videobeelden waar je heel veel van op steekt. Wat ik nog het beste vond: een filmpje van Petra met een onrustig paard op de trailer. Petra gaat "op rust staan", en wat doet het paard ? Dat doet haar na ! Helemaal geweldig.

Ik ben nog steeds een dressuurmuts en heb mijn paard op de dressuurmanier ingereden. Maar dankzij de band die ik op de grond opgebouw had, was mijn paard heerlijk relaxed, en vond alles prima wat ik deed. Ik ben dus niet helemaal om van dressuur naar NH, maar probeer voor mijzelf het beste eruit te zoeken.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:45

Ik eet van twee walletjes, ik gebruik de NH om mijn paardje van bijna 3 alles te leren. Ik wil graag dat hij dingen accepteert omdat hij dat voor mij wil doen, en niet onder dwang. Ik heb een zak vol snoepies bij me voor als hij (spontaan) iets goed doet en ben streng met mijn stem als hij iets fout doet. Ik hem hem met de 'wegsturen methode' (als hij iets verkeerd doet) geleerd bij me te blijven als ik dat wil. Ik heb geen longeerlijn nodig om hem om mij heen te laten stappen, draven, gallopperen en naar mij toe te laten komen. Ook een sprongetje doet hij graag zelf. Tot op heden heeft hij alles zo makkelijk over zich heen laten komen wat ik met hem doe hij vind het allemaal leuk en is ontzettend geinteresseerd. Dit is al het derde paard waarmee ik dit doe en ik vind het zelf ook veel leuker als hij lekker los door de bak loopt en reageert op wat ik doe. De buren staan altijd te kijken als hij na zijn sprongetjes op me af komt stuiven voor een beloning. Belangrijkste voordeel is dat hij het leuk vindt om met mij te werken. Maar ik ga wel gewoon dressuur starten. Ik was ook altijd wel sceptisch, maar het werkt echt als je je paard op zijn paards benadert.

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 16:29

Beetje laat op dit topic maar ik lees even mee!!
Ik wil graag gaan beginnen met nh ik ben totaal leek!
ben ook ofiicieel dressuur ruiter, maar merk dat mijn paard meer nodig heeft
hij is heel onrustig en lomp ik hoop dat ik met nh iets meer kan bereiken met hem en vooral met mezelf natuurlijk!!

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:34

cissy schreef:
dat bedoel ik Hyppolyte, jij begrijpt het tenminste!
jannico, ik vind dat jij nu wel heel kort door de bocht gaat, jij kent mij niet en weet niks van mijn achtergrond in NH dus wie geeft er hier nu een oordeel?
Als er over een jaar weer een nieuw 3e versie van het pakket komt is deze 2e versie zeker ook niet goed genoeg meer?

A dat komt er echt niet 1 2 3. Het is geen proces van nieuw pakket meer geld. Ze hebben hier (Weer) jaren studie inzitten voor de verbetering. B Ja dan zal de nieuwe ongetwijfeld beter zijn dan het oude. Maar als je had gelezen had je gezien dat ik nergens zeg dat het oude niet goed is. Maar in vergelijking tot het nieuwe wel het onderspit delft (om het dan wat genuanceerder uit te drukken)

hyppolyte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:07

[quote="jannico"]ben ik het niet mee eens. Het oude pakket is goed. quote]

Ik zeg niet dat je het een slecht pakket vindt. Maar het enige wat ik bedoelde was dat als je wilt gaan beginnen met een voor jou onbekende methode, waarvan je nog niet zeker weet of het wat voor jou is (en je hebt niet zoveel geld te besteden), dat je dan best het oude pakket kunt kopen, ondanks het feit dat er een nieuwer pakket is. Omdat een verbeterde versie niet per definitie inhoudt dat de voorganger slecht is. Met windows 98 kun je ook nog prima een computer runnen, ondanks dat er ook XP is.

En als blijkt dat ze het de moeite waard vindt om dat nieuwere pakket te kopen, dan kan ze dat alsnog doen

jannico

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:10

Mjah maar hoe kan je de "methode" werkelijk op zijn waarde schatten als je met (ondertussen) verouderde informatie werkt ?...

Fardos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:48

Ik geloof niet dat dit echt de gezellige kant op gaat?! kunnen we niet bij het onderwerp blijven? het maakt niet uit wie wat vind.
Het is aardig normaal dat het nieuwe pakket een verbetering is anders hadden ze hem niet hoeven maken
maar ik snap ook dat als je nog onbekend bent met parelli en niet veel geld hebt je voor het oude pakket gaat
zijn allemaal logische beredeneringen.
laat het daar dan bij en laat iedereen zelf beslissen!
toch??