Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:35

Ik zou er nooit negatief commentaar op geven. Vind mezelf niet echt bijzonder hoor

(wel weer even voorop gesteld dat het welzijn van het dier niet beschaamd wordt )

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:53

Het is niet zo dat ik mensen wil afvallen. Zeker niet bij mij op stal. Dat jullie niet denken dat ik hier mensen zwart zit te maken. Dat is niet mijn bedoeling.

Anoniem

Re: Hoefijzer zeurende mensen (wat een titel whaha)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:03

Ik krijg daar dus werkelijk nooit commentaar op.
Ze gaan gewoon naar de smid als dat nodig is en de hoeven zien er altijd keurig uit.
Af en toe vragen ze er op wedstrijden wel eens naar omdat ik dus ook geen kalkoenen onder kan draaien maar ik heb de ervaring dat ze op blote voeten eigenlijk nooit uitglijden.
Moet er wel bij zeggen dat ik absoluut geen NH'er ben en er gewoon uitzie als een dressuurmiepje

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:34

Anouar15 schreef:
Het is niet zo dat ik mensen wil afvallen. Zeker niet bij mij op stal. Dat jullie niet denken dat ik hier mensen zwart zit te maken. Dat is niet mijn bedoeling.

Nee nee, zo vatte ik het ook helemaal niet op hoor !!!

En idd Ilindra, er rijden hier in de regio ook genoeg mensen zonder ijzers wedstrijden, zonder NH'er te zijn.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:17

Citaat:
Moet er wel bij zeggen dat ik absoluut geen NH'er ben en er gewoon uitzie als een dressuurmiepje

dat zal het zijn, ik moet mijn oude spijkerbroek, gore trui en klompen verwisselen voor een Anky setje, dan word je overal geaccepteerd en dan met je bodyprotector aan en veiligheidshelm op je paard opzadelen, nu snap ik het ook eindelijk

ik héb niet eens een hele, nog passende rijbroek.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 16:59

Ilindra schreef:

Hoe zien NH-ers er dan uit volgens jou?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:46

Heej heej, met een veiligheidshelm is niks mis hoor. Ik draag altijd een helm als ik erop ga, ik doe hem op voordat ik het hofdstel om doe (vind ik makkelijk) en ik vergeet hem regelmatig af te doen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 18:55

Sommige mensen zitten echt nog vastgeroest in oude tradities. Ik reed een keer op een Belg van iemand, toen riep iemand: "Das nog een een mooi paardje!" Ik zei: Ja, alleen jammer van die staart (was afgeknipt).
Kijkt ie me scheef aan en zegt: Nee! Dat hoort zo!

Toen ik met mn andere paard een keer een wandeling maakte (ik liep naast haar) was iemand er van overtuigd dat ze niet ouder dan 2 was (ze wordt in mei 17). Hoezo? Vroeg ik. "Omdat er nog geen ijzers onder zitten".
Ik denk dat veel mensen echt geloven dat paardenhoeven 2 jaar goed blijven en dat ze dan opeens instorten. Ik zeg meestal gewoon: "Kijk maar op paardnatuurlijk.nl".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:32

Jovarna schreef:
Hoe zien NH-ers er dan uit volgens jou?

Lijkt mij dat je zelf het verschil in optoming & aankleding wel weet.........
Wat ik zelf het grootste kenmerk van NH'ers hier op Bokt vind zijn de wel heel erg lange tenen

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:34

Citaat:
Wat ik zelf het grootste kenmerk van NH'ers hier op Bokt vind zijn de wel heel erg lange tenen

en wat mij opvalt op Bokt is de enorm lange tenen van de normals en de enorme aversie tegen alles wat anders is dan normaal dressuur, springen of mennen

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:37

Mij kijken ze ook aan alsof ik net een ruft van hier tot tokio heb gelaten zo geschrokken kijken ze als ze zien dat mijn pony's onbeslagen lopen.

Toen ik met hoefschoenen aankwam op de manege keken ze me aan alsof de wereld verging zo erg waren ze in shock. Nog nooit hadden ze ervan gehoord! Op een manege!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 19:40

Ik heb er ook echt geen last van Sterker nog, iedereen die ik spreek is het roerend met me eens dat ik mijn dressuur *en tegenwoordig ook spring) crack zonder ijzers heb staan......

En ik moet zeggen, hij doet het er bijzonder goed op, vergt wel iets meer "onderhoud" maar hij loopt er prima op......... EN ik heb echt nog nooit van iemand commentaar gehad

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:23

smurf schreef:

en wat mij opvalt op Bokt is de enorm lange tenen van de normals en de enorme aversie tegen alles wat anders is dan normaal dressuur, springen of mennen

En dat is dus onzin, het valt mij gewoon op dat hier een groepje rondhangt dat zichzelf graag apart in een hoekje zet......
Ook ik rijd rustig zonder zadel en bitloos door het bos op een paard met blote voeten, maar ik rijd ook dressuurwedstrijden en rijd ook nog aangespannen.
Gooi dus vrolijk alles door elkaar

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:28

IJslandse paarden worden kennelijk geboren op ijzers (IJs... IJzers?)... want bijna iedereen in het "ijslanderwereldje" schijnt te denken dat ze niet zonder kunnen.... en tölten zonder ijzers is helemaal niet mogelijk.

Bij ons op stal staat maar 4 van de ongeveer 50 IJslanders op ijzers... wij zijn dwars.. en gek... want we rijden onze paarden naar de knoppen omdat we ze niet op ijzers hebben staan. Als je een paard belast moet hij op ijzers... anders moet je er niet op gaan zitten.

Tot voor kort was het zelfs verplicht om je paard op ijzers te hebben staan als je mee wilde doen aan de "gangenwedstrijden". Gelukkig hoeft dat niet meer maar het gros van de bezitters is er nog steeds van overtuigd dat het "moet".

Gezien mijn merrie nogal gevoelig liep (nooit op ijzers gelopen maar ze had nog "weidehoeven" ofwel zacht...) heb ik voor haar hoefschoenen gekocht... had je ze toen moeten zien kijken... Helaas kregen ze gelijk toen ze riepen... kijk je wel uit dat je geen lekke band krijgt... heb ik toch verdikke 2 lekke luchtkamers...

Toch zou ik graag zien dat je ook op hoefschoenen mee mag doen aan de gangenwedstrijden... (mijn merrie loopt er echt super mee!). De natuurlijk bekapte rijpaarden lopen allemaal zonder moeite (mijn merrie uitgezonderd) over alle oppervlakken... (gravel, grind, asfalt).

Groetjes [***]

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 20:48

mijn shet staat pas paar keer voor de kar maar ben idd ook aan het wachten tot iemand zegt waarom hij geen ijzers heeft.. Tjsa dat moet toch voor de kar ?..

Nou ik heb bij geen enkele ijzers omdat ze gewoon sterke hoeven hebben. Heb er gelukkig zelf geen last van (gehad ) maar zou het wel zwaar iritant vinden denk ik

Bitterbal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 21:35

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mezelf ook geen echte "natural" vind.. ik heb mn paarden dit jaar geschoren (eentje vanwege veel te veel jeuk (soort van beestje wat in de vacht zat blijkbaar, want sinds de haren eraf zijn geen last meer) en de ander omdat die gewoon égt niet uit dr vacht komt... ben dit niet vaker van plan ook... maar vind t zo sneu dat ze met een beetje lekker weer al stond te zweten alsof het 40 graden was ), ik rijd ook nog regelmatig met bit en heb een zadel met boom... maar kan ook prima zonder bit rijden/springen eigenlijk alles
Ach ik ben dr gelukkig mee, mn paarden zijn gelukkig..dat vind ik t belangrijkste...

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:51

Ach, ik denk ook niet dat ik helemaal natural ben, maar moet dat dan? Zo lang je het welzijn van je paard in gedachten hebt bij de dingen die je doet, is het toch goed?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:54

Als je in eerste instantie gaat voor het belang van je paard en niet dat van jezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 21:56

Ilindra schreef:
Lijkt mij dat je zelf het verschil in optoming & aankleding wel weet.........

Nee, dat verschil zie ik niet en ìs er imo ook niet. Vandaar mijn vraag. 'k Ben dan ook erg benieuwd wat jij denkt dat bijv. ik aan heb als ik bij m'n paard ben en/of ga rijden.

Ilindra schreef:

Vanwege een opmerking (die op een vooroordeel lijkt) waar vraagtekens bij gezet worden? Mmm..

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:11

Ik heb nog nooit commentaar gehad over dat ze geen ijzers heeft..
Weleens dat ik met een bitloos hoofdstel reed, dat mensen vroegen wat dat nou weer voor raar hoofdstel was en of ze er niet vandoor ging zo zonder bit. Niet dus, en dat vinden de meesten dan erg knap...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 13:27

hahaha donderdag was het bazinnetje van m'n verzorgpaard meegeweest naar m'n eigen paardje. Nu moet je weten dat ze daar momenteel met 6 staan. Twee kuddes van 3. Eén kudde (de paarden die gereden worden) staan op hoefijzers vooraan en één is vierkant beslagen, de anderen (twee jonge en één met HKO) staan zonder ijzers en het vreemde was dat dat meisje zo verbaasd stond dat die paarden op hoefijzers staan op wei. Ze vond het gevaarlijk en vroeg of de paarden zo geen schuivers maken
Haar paard staat trouwens ook bewust zonder hoefijzers

Kinke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:12

Ilindra, mooi peerd zeg Lijkt me ook niet echt klein.
Zal er ff een vooroordeel ingooien...signalement van een NH-er...oude spijkerbroek of niet hippe rijbroek, grote trui, grote jas, en jodphurschoenen. Alle onderdelen gepaard gaand met een flinke hoeveelheid paardehaar. Indien op pensionstalling, auto beladen met vijlen, hoefmesjes, touwhalsters, leadropes etc. Auto minstens zo smerig als baasje zelf
Signalement van een "dressuurprikker" : Glimmend glad paard gekleed in setje, uiteraard met beenbescherming. Baasje bijpassend bij setje, dus...getailleerd ankyjasje, anky bandplooirijbroek, glimmende leren rijlaarzen, lichte make-up en kapsel wat zelfs onder een cap nog onberispelijk zit
Hihihihi, soms is het wel leuk om aan vooroordelen te doen (of er dom over te l.llen)

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:19

Citaat:
oude spijkerbroek of niet hippe rijbroek, grote trui, grote jas, en jodphurschoenen. Alle onderdelen gepaard gaand met een flinke hoeveelheid paardehaar. Indien op pensionstalling, auto beladen met vijlen, hoefmesjes, touwhalsters, leadropes etc. Auto minstens zo smerig als baasje zelf

hé ben je mij tegengekomen ofzo????

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:30

Hmm, wat ben ik dan? Denk dat ik meer naar dressuurtype neig, maar ik doe niet aan beenbeschermers en ankypads

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 15:30

Oeps, Kinke, ik vrees dat ik meer aan het signalement vd dressuur prikker voldoe.

Ik rij eigenlijk in alles. Gisteren in mijn gifgroene outdoor broek met kisten eronder.De dag ervoor in mijn cowboy laarzen. Vroeger reed ik vrijwel standaard in een colbert, als ik uit mijn werk kwam scheuren.

Als ik nu echt een rit ga maken en niet binnen 2 uur terug ben, dan rij ik wel in mijn rijbroek. Paard in bijpassend paars setje.

Daar komt wel veel commentaar op Gek he.