bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:49

Ik weet van mezelf dat ik gauw te neiging heb terug te werken met m'n handen op het moment dat ik juist naar voren wil rijden, daardoor gaat Anouar onregelmatig.
Om het af te leren rij ik nu zonder hoofdstel, dan kan ik niks met m'n handen en moet ik wel met m'n benen rijden. Het werkt goed.
Buiten rij ik natuurlijk wel met (bitloos) hoofdstel, maar met losse teugels

Anoniem

Re: bitloos ok! maar hoe over de rug lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:50

Oeps, sorry, ik bedoelde het niet boos!! Er staat ook een achter....

Ik moet effe weg, ben er zo weer, dan ga ik het nog een keer uitleggen, oké.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:51

Oke, sorry

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 22:01

amai wat een reacties! Ik ga ook eens horen waarom het hier in België verboden is laat jullie iets weten zodra'k iets weet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 22:13

Kawa, komt ie nog een keer en nog een beetje uitgebreider zelfs.

Wat er in mijn beleving mis is met een bit, is allereerst al het feit dat het een stuk ijzer is dat je in de mond van het paard legt. Persoonlijk vind ik dat niet zo aardig (en dan druk ik mezelf nog aardig uit ). Dit stuk ijzer heeft bovendien nog behoorlijk wat gewicht (je hangt dus gewicht in de mond, ongeacht of je nou aan de teugels komt ja of nee); dit gewicht is voortdurend aanwezig, oefent kracht en druk uit en dit kàn niet prettig zijn voor een paard. En bovendien - afhankelijk van het type bit - prikt en knijpt het bit ook nog eens (denk aan de lagen, de tong).

Bij een normale teugelspanning is al sprake van kilo's druk in de paardenmond. De bedenker van de LibraRB legde me dit als volgt uit:

Een simpel rekensommetje vertelt je hoe een gewoon trensbitje inwerkt. De gemiddelde "normale" leren teugel is 15 mm breed, de ruiterhand 100 mm (10 cm) hoog, dus dat geeft gezamelijk 1500 mm². Het trensbit nemen we voor het rekengemak ook op 15 mm dik en beschouwen de vorm als "vectormatig plat" (en daarmee rekenen we van ons af; het werkelijk effect is een stuk "scherper"). De lagen waarop het bit bedoeld is in te werken, nemen we 20 mm breed... (ook al ruim!). Als drukoppervlak verkrijgen we hiermee 300mm². Vervolgens delen we 300 op 1500 (= 5) en stellen daarmee vast dat IEDERE INWERKING van de ruiter via dat bit 5 maal sterker doorkomt. Nu weegt zo'n leren teugel al 400 gram, dat delen we door 2 (ruiter en paard eind = iedere teugel 200 gram); dit maal 5 en je paard heeft al een pak melk in de mond hangen! Als daar nu 1 kilo trekkracht van de ruiter op komt, verneemt je paard een relatieve 6 kilo cumulatief. Dit alles overigens maal 2, vanwege de linker- en rechterteugel. Wanneer de ruiter flink aan de teugels trekt, kan de cumulatieve druk in de mond gemakkelijk oplopen tot 250 kilo…!
En tot slot niet te vergeten al het 'dode' gewicht van de teugels, het dode gewicht van het bit zelf en de bijkomende beweging. Beweging doet ook veel met krachten (kracht = massa x snelheidsvariabele), dus ieder hupsje dat de dode teugel maakt in draf, is voelbaar in die paardenmond!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 23:29

Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Sorry, maar dit vind ik erg ver gezocht.

Ik heb zelf een erg gevoelig paard, die dan direct in protest zou gaan als hij het er niet mee eens zou zijn.
Als voorbeeld, longeren met losse bijzet, welke variant dan ook, pikt hij niet, maar dat pikt hij ook niet aan een halster.

Nu kun je aan hem ook goed merken wat zachte biiten zijn en wat niet.
Maar hij zou zeker recht overeind staan als hij de druk die jij noemt zo verschrikkelijk zou zijn.
Kom je bij hem idd perongeluk te hard in, staat hij ook overeind.
Maar dat doet hij dus niet als je normaal rijd.

Verder heb je die krachten ook op de neus.
En vergeet niet dat de neus een heel erg gevoelig stukje is. (stoot zelf je neus maar eens)

Er zijn niet voor niets paarden die niet te houden zijn op een bit maar op de neus heel onderdaning en zielig luisteren, omdat het zeer doet.
(slechte zaak uiteraard)

Nee een grove ruiterhand is nooit goed, maar dat maakt niet uit waar.
Je paard pijn doen kun je overal.

En hoe denk jij dan over een ruiter die eens niet mee zit in de beweging.
Regelmatig op het verkeerde been lichtrijd.
Enig idee wat voor belasting dat is?
Zijn paard op de voorhand laat sloffen en de rug niet laat dragen.

Ik denk dat we allemaal maar moeten gaan dammen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:11

Wat de druk op de neus betreft. Daar ben ik dus ook mee bezig geweest voordat ik op bitloos overging. Druk op de neus leek me ook geen pretje voor mijn paard. Dus was het voor mij een overweging: wat is het minst naar: een zwaar stuk ijzer in de mond dat er continue ìs, òf een (zachte en brede) band zo hoog mogelijk op de neus wat er alleen is (qua druk) wanneer je zèlf met je handen die druk uitoefent. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bezwaar van druk op de neus ook een tijdje heb gebruikt om de overstap naar bitloos niet te maken. Er komt natuurlijk een stukje angst (onzekerheid) bij kijken om dat bit eruit te halen. Niet zozeer bij het rijden in de bak (dat deed ik al vaak bit- en optomingloos), maar voor mij juist het rijden in het bos.

Ik heb mijn gevoel laten spreken. Het bit ging me steeds meer tegenstaan. Jovarna nam 'm altijd probleemloos aan hoor, als ik het hoofdstel om haar hoofd deed. Maar het ging me steeds meer tegenstaan. Ik wist, als het zonder kan, waarom doen we het dan niet zonder….?! En tijdens het rijden was ik dat gehannes met dat bit gewoon meer dan beu. In alle opzichten waren (zijn) mijn paard en ik zo volledig in harmonie met elkaar, waarom nog dat stuk ijzer in haar mond….

Dus ik heb de knoop doorgehakt en ben bitloos gaan rijden. Dat is nu een jaar geleden en ik heb nooit meer een bit in m'n handen gehad! Ja, toen ik er op een "nostalgische" manier afscheid van nam terwijl ik het hoofdstel in de schuur legde. Voltooid verleden tijd.

De neusband van mijn hoofdstel is vrij breed en de binnenkant is van zacht materiaal. De neus van het paard is volgens mij vergelijkbaar met ons scheenbeen. Als je daar een dergelijk band op legt en je laat iemand er flink aan trekken, dan valt de druk op je scheenbeen in het niet bij de druk die een paard bij dergelijke trekkracht in z'n mond voelt via dat bit. Ik vind jouw vergelijking met 'je neus stoten' hier ook niet opgaan, omdat je geen harde knal aan de neus geeft, maar een lichte, verdeelde en vrij zachte druk.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:18

Maar nu vergelijk je een zachte hand en een zachte neusband
Met een grove hand en bit.

Als ik nu zo'n hoofdstel gebruik met van dat ruwe touw (sorry weet de benamingen niet)
Lijkt me dat met een ruwe hand ook erg zeer doen.
Er zit geen grammetje vet/vlees op de neus.
En daar kun je ook flink aan rukken, dat zie ik dus als harde knal.
Lijkt me net zo pijnlijk als de ruwe hand met een bit.
Zeker omdat er ook nog eens veel hefboomwerkingen zijn bij bitloos.

Maar rij je met nette hand, zoals het hoort.
Lijkt me het weinig uitmaken of je dat met bit of zonder bit doet.

Trekkers zijn gewoon altijd fout
Want dat is gewoon onnodig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:33

Nee, bij de vergelijking neusband en bit, is ook met een zachte hand dat bit ALTIJD aanwezig, ligt er ALTIJD druk in de mond.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 10:40

Dat begreep ik.
Trouwens er bestaan ook kunstof bitten

Maar dat gewicht hangt ook op de neus.
En ja, het hoort niet, maar een bit kan vast gepakt worden bij te veel gepruts van de ruiter.
Wat bij de neus niet kan.

Ik denk als je met een netjes bit rijd, dat goed in de mond past, je net zo zacht kunt rijden als met bitloos.
Want het hele hoofd is gevoelig, niet alleen de mond.
Druk achter de oren bijv lijkt me ook niet zo zacht om maar een vergelijk te geven.
Anders waren er ook geen paarden die hun bit gewoon inhappen

Maar nogmaals, te veel mensen rijden met teveel hand.
En daar moet gewoon meer aandacht in komen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:11

Dat gewicht op de neus is vrijwel nihil. Als je bij mij in de buurt zou wonen, zou je mijn hoofdstel 'es in je handen kunnen houden. Het hele hoofdstel weegt nauwelijks iets; dan is een bit alleen al 10 x zwaarder .

Wat het "anders waren er ook geen paarden die hun bit gewoon inhappen" betreft: dat vind ik te makkelijk. Hoeveel paarden hebben bijv. een slecht passend zadel en ondervinden ongemak tot pijn op hun rug en lopen desondanks toch door.... Hoeveel paarden zijn gedoemd om hun hele leven op stal te staan en trappen desondanks niet de staldeur in mekaar om naar buiten te rennen. Ik vind het dus geen argument. Bovendien weet jij toch ook dat paarden over het algemeen erg bereidwillig en meewerkend zijn, zich in veel opzichten aan ons onderwerpen en voor ons over hun (pijn)grenzen gaan, etc.

Ik denk kawa, als ik jou zo lees, dat jij prima uit de voeten kunt zonder bit. Waarom ga je het niet gewoon 'es doen?!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:21

Je ziet toch dat ik dat regelmatig doe

Maar daarom weet ik ook dat mijn paard geen hekel heeft aan dat bit, omdat hij dan net zo happy is

Klopt, dat veel paarden teveel toelaten (helaas)
Maar als je goed kijkt naar de beestjes.
Zie je toch wel welke er plezier in het rijden hebben en welke niet.

Ik durf gewoon te zeggen dat mijn paard plezier heeft.
Of ik nu met een halstertouw om zijn nek spring (ja dat doe ik ook)
Met een halster rij, met een zachte hackamore rij, of met een bit.
Want ik ben in het gelukkig bezit van een paard dat wel direct laat merken als er iets is. Hij heeft zo'n geweldige taal, die is zo duidelijk.
En klinkt vast verwaand, maar die taal heb ik gelukkig bij hem begrepen en ik denk dat hij daardoor ook steeds door is gegaan met "vertellen"wat fijn is en wat niet.
Daarom durf ik te beweren, dat mijn paard (en zo zijn er vast meer) die geen hekel heeft aan dat bit.
Geen hekel heeft aan dat gewicht en het niet als pijn ervaart.
Want hij schopt je anders nog liever de stal uit, als hij je met een hoofdstel aan zag komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 11:37

Klinkt niet verwaand! Dat is prachtig, als je dat met je paard hebt. Ik durf dat ook wel hardop over mezelf en mijn paard te zeggen.
En uiteindelijk is dat 't toch ook waar het om gaat, dat je je paard wèrkelijk ziet, leest en aanvoelt. En dat je paard niet aarzelt om je iets duidelijk te maken, omdat hij weet dat je het oppakt en zijn signalen serieus neemt.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:38

Reactie van de KNHS:
Voor het springen mag er gereden worden zonder bit. Maar bij dressuur mag het niet in verband met dat een bit behoort tot de klassieke uitrusting van de dressuur.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:51

Nou, is dat even een uitgebreide uitleg/onderbouwing anouar !
(dat ze daar zo lang over moeten doen..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:52

... en nu met z'n allen op zoek naar foto's/plaatjes van klassieke dressuur zonder bit!! }>

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:58

Jovarna schreef:
... en nu met z'n allen op zoek naar foto's/plaatjes van klassieke dressuur zonder bit!! }>

ik wil ze ook wel eens zien!
maar ik begrijp nog steeds 1 ding niet, en kan het nergens terug vinden.
als je dressuur rijdt met een bitloos hoofdstel of touwhalster, neem je dan wel de teugels op maat?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:08

Zou ik schrijven:
Wordt het dan niet eens tijd om met de tijd mee te gaan?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:33

Een greep uit gallery 1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:36

Ik wil dat ook kunnen.
De vierde vind ik mooi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:01

Ja, idd, kwijl kwijl......
Ik vind dat zooooooo geweldig moooooooooi!! Om emotioneel van te worden, echt magnifiek!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:26

Bij mij zou het nooit zover komen. Niet met bit en niet zonder bit

Pellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:09

Anouar15 schreef:
Reactie van de KNHS:
Voor het springen mag er gereden worden zonder bit. Maar bij dressuur mag het niet in verband met dat een bit behoort tot de klassieke uitrusting van de dressuur.

heerlijk om je te verschuilen achter zo'n flutregel

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 23:30

Foto 2 en 5 vind ik persoonlijk niet mooi.
De andere zeer zeker wel