Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurf schreef:Citaat:ik ben bang dat ik haar niet kan houden zonder bit.is eriemand die daar ervaring mee heeft?
ik heb een tank van een paard (zwaar koudbloed) die enorm kan flippen en of ik nou wel of geen bit in hang, het maakt helemaal niets uit, als hij gaat dan gaat hij.
Reden voor mij om voorlopig me toe te leggen op grondwerk (Parelli) en pas weer te gaan buitenrijden als het verantwoord is, maar dat is niet afhankelijk van het bit.
Je kan alleen stoppen op een bit als je het om de benen bindt, dat zijn namelijk de lichaamsdelen van het paard die je af wilt remmen, niet de mond
Anouar15 schreef:Zolang ik m'n helm op heb voel ik me veilig, dan haal ik de gekste dingen uit. Zonder helm niet.
Misz_J schreef:maar wat is dan beter áls je met bit rijdt.. dik of dun..????
Jus_dOrange schreef:Misz_J schreef:maar kijken naar je paard, en naar hoeveel ruimte hij heeft in z'n mond.maar wat is dan beter áls je met bit rijdt.. dik of dun..????
Citaat:ja, ik denk ook wel dat het tussen mijn oren zit, maarja, als ik dat denk, dan zal het ook gaan gebeuren.
ben deze week ook begonnen met parelli level 1, ik zit alleen nog te wachten op mijn "gereedschap" .
toch lijkt het me raar om zonder bit te rijden.
maarja, dat zit waarschijnlijk tussen mijn oren.
Jovarna schreef:@Climax:
Dat is dus de grote misvatting, dat we het bit nodig zouden hebben om rijtechnisch iets te kunnen. We zijn allemaal 'opgevoed' met dat bit, en we hebben geleerd dat we van alles met dat bit moeten doen om het paard te kunnen rijden (sturen, remmen etc).
Je rijdt niet met het bit. En als je dat wèl doet, doe je het niet goed. Een paard gaat niet z'n achterhand onderbrengen omdat de ruiter aan dat bit zit te klooien. Het paard gaat je niet dragen omdat hij die druk in z'n mond voelt. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit.