Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 15:28

Heb het ook gelezen. Wat ik inderdaad denk is dat we meer naar het individuele paard moeten kijken wat daar het beste voor is...

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:28

Hoe weet je nu wat voor je paard geschikt is? Hebben jullie allerlei soorten bitten en/of bitloze optomingen gekocht en gepast. Hoe zie je nu wat past? Bijvoorbeeld dikker/dunner bit?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 16:33

ja, ik heb er diverse geprobeerd en weer verkocht voor ik gevonden had waar ik mee kan leven.

ook met bitten heb ik eindeloos geëxperimenteerd in het verleden, ik heb een paard met een grote mond (18,5 cm bitmaat) en weinig ruimte: dikke, grote tong en laag verhemelte.

Heb jaren met een dunnen ongebroken pelham gereden en heb nu voor als ik ooit zover kom met Parelli in Amerika een enkel gebroken trens van 18,5 cm kunnen kopen.

Verder rijd ik op touwhalster of bitless bridle, waar ik ook mee men

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:26

maar wat is dan beter áls je met bit rijdt.. dik of dun..????

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:31

Dat hangt dus van het paard af

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:32

Met wat voor bit rijd je nu dan?
En waarom wil je met een ander bit gaan rijden?

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:02

smurf schreef:
Citaat:
ik ben bang dat ik haar niet kan houden zonder bit.is eriemand die daar ervaring mee heeft?

ik heb een tank van een paard (zwaar koudbloed) die enorm kan flippen en of ik nou wel of geen bit in hang, het maakt helemaal niets uit, als hij gaat dan gaat hij.
Reden voor mij om voorlopig me toe te leggen op grondwerk (Parelli) en pas weer te gaan buitenrijden als het verantwoord is, maar dat is niet afhankelijk van het bit.

Je kan alleen stoppen op een bit als je het om de benen bindt, dat zijn namelijk de lichaamsdelen van het paard die je af wilt remmen, niet de mond

ja, ik denk ook wel dat het tussen mijn oren zit, maarja, als ik dat denk, dan zal het ook gaan gebeuren.
ben deze week ook begonnen met parelli level 1, ik zit alleen nog te wachten op mijn "gereedschap" .
toch lijkt het me raar om zonder bit te rijden.
maarja, dat zit waarschijnlijk tussen mijn oren.

toen ik een jaar of 14 was, reed ik op onbekende paarden (van een handelaar) zonder zadel en zonder hoofdstel (met halster).
en zo reed ik ook buiten.
erg dom achteraf, maar gek genoeg is er nooit niks gebeurd, simpelweg omdat ik er niet over na dacht en dus ook niet gespannen was o.i.d.

als ik dat nou terug kon krijgen (voor een deel dan) dan was er waarschijnlijk helemaal geen probleem meer.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:04

Zolang ik m'n helm op heb voel ik me veilig, dan haal ik de gekste dingen uit. Zonder helm niet.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:07

het gaat er niet om dat ik "vroeger" de gekste dingen deed, mar juist omdat ik er niet bij na dacht (wat ik nu dus te veel doe) ging het nooit fout.
want ik denk zelf dat ik het paard aanleiding geef om te schrikken e.d.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 00:10

Het was ook niet een directe reactie op jou

Anouar reageert ook heel sterk op mij. Ik ben bang voor honden, hij is bang voor honden omdat ik bang ben. Dat is meestal heel vervelend, maar ik ben al bang voor honden zolang ik me herinner (wel al minder) en dat krijg je er ook niet 1 2 3 uit.

EquiDJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:01

Anouar15 schreef:
Zolang ik m'n helm op heb voel ik me veilig, dan haal ik de gekste dingen uit. Zonder helm niet.

Idem

En idd, ik merk ook heel erg dat ik mijn eigen 'angsten' door geef. Laatst toeterde er een auto, paard is superverkeers mak, ik schrok me een hoedje, paard ging er drie passen vandoor

Dat rijden zonder bit eng is zit tussen je oren idd. Het word al zo lang door iedereen aangepraat dat dat het middel is waar je je paard mee onder controle houd, dat veel mensen niet anders willen/durven.
Net als dat een paard wat regelmatig over de weg loopt niet zonder hoefijzers kan.

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:24

Misz_J schreef:

Paardenmonden hebben niet zo heel veel ruimte, en in de dressuurwereld wordt aangenomen dat een dik bit zacht is, maar als het bit te dik is irriteerd het alleen maar. Je moet nu niet een hartstikke dun bitje aanschaffen, maar kijken naar je paard, en naar hoeveel ruimte hij heeft in z'n mond.

gollempje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:27

Jus_dOrange schreef:
Misz_J schreef:
maar kijken naar je paard, en naar hoeveel ruimte hij heeft in z'n mond.

hoe zie je dat?

Authentic

Re: Volgens artikel in Bit: met bit rijden is slecht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 12:49

Het beste is om een bit van iemand anders te lenen, en net als bij kijken welke maat je paard nodig hebt gewoon een stukje gaan wandelen, en kijken of het paard het bit prettig vind. Het paard moet iig de mond goed kunnen sluiten, en je paard moet gewoon lekker mee kunnen lopen. Gewoon een keertje verschillende diktes proberen.

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 14:04

Citaat:
ja, ik denk ook wel dat het tussen mijn oren zit, maarja, als ik dat denk, dan zal het ook gaan gebeuren.
ben deze week ook begonnen met parelli level 1, ik zit alleen nog te wachten op mijn "gereedschap" .
toch lijkt het me raar om zonder bit te rijden.
maarja, dat zit waarschijnlijk tussen mijn oren.

HEt zit inderdaad tussen je oren ik ben nu bezig met level 2 parelli. mijn haf is altijd heel braaf (LB) dus ging ik met een vriendin een buitenritje maken. op het pad waar we vroeger altijd in galop gingen kreeg ik haar met touwhalster super van draf naar stap terwijl dat met bit niet ging.
wel is het belangrijk zoals Smurf al zei dat je op de grond alles hebt bevestigd en pas naar buiten gaat als het veilig is... want met of zonder bit een paard wat wil gaan dat gaat!
[/quote]

callippo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:35

Ik vind het juist raar om MET bit te gaan rijden... mn paardje heeft er namelijk nog nooit 1 in zn mond gehad (iig niet met teugels eraan) en ik zou niet weten of ik hem met bit nog wel zou kunnen stoppen tijdens een buitenrit ofzo. Dan vertrouw ik toch liever op mn touwhalster en/of mn stick...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 09:50

Ja, eigenlijk is het ook raar... Sinds ik de overstap heb gemaakt (een jaar geleden nu) ben ik er ook totaal anders tegenaan gaan kijken.

Laten we het eens omdraaien. Stel je eens voor dat er geen bitten bestaan. Dat iedereen met bitloze optoming rijdt, dat dàt heel normaal en gangbaar is; op wedstrijden, recreatief, maakt niet uit. Een bit heeft nog niemand van gehoord, het is een bitloze wereld. En stel je dan eens voor dat er opeens iemand opstaat en zomaar een bit in de mond van z'n paard doet en daarmee gaat rijden. Dat zou toch op z'n minst schokkend zijn....?!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:16

ja jovarna, dat is ook zo.
het is maar net wat je gewend bent en wat ze je hebben aangepraat misschien wel.
maar,ik ga volgende week aan de gang met parelli en dan ga ik ook zonder bit proberen te rijden

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:34

Wat altijd mijn grote vraag is bij zulke dingen, hoe kan ik serieus een paard rijtechnisch goed rijden als ik er geen bit in hang?
Hoe laten jullie een paard gedragen in de hand lopen? Ik denk dat je, helemaal als je serieus een paard dressuurmatig goed aan de loopt wilt hebben voor de fijne kneepjes echt een bit nodig hebt, omdat de mond veel gevoeliger is en daar fijne hulpen dus beter worden opgepikt dan op de neus.

Natuurlijk verschilt het per paard welk bit je erin legt, maar echt bitloos rijden klinkt mij altijd meer in de oren als iets voor de ruiter die zich wat meer toespitst op de recreatie.

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:30

dat dacht ik eerst ook... maar hier op het forum bij het topic bitloos ok, maar hoe over de rug? staan enkele links van paarden die wel netjes dressuurmatig worden gereden... Zeker het proberen waard!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:42

@Climax:
Dat is dus de grote misvatting, dat we het bit nodig zouden hebben om rijtechnisch iets te kunnen. We zijn allemaal 'opgevoed' met dat bit, en we hebben geleerd dat we van alles met dat bit moeten doen om het paard te kunnen rijden (sturen, remmen etc).

Je rijdt niet met het bit. En als je dat wèl doet, doe je het niet goed. Een paard gaat niet z'n achterhand onderbrengen omdat de ruiter aan dat bit zit te klooien. Het paard gaat je niet dragen omdat hij die druk in z'n mond voelt. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit.

Bitloos rijden is niet iets wat slechts leuk en geschikt is voor recreatieruiters. Als je als dressuurruiter denkt een bit nodig te hebben om je paard goed dressuurmatig te rijden, dan heb je iets gemist en iets niet helemaal begrepen. Namelijk wat dressuurmatig rijden nu eigenlijk ìs.
En wanneer je het bit er uit laat, zul je gaan erváren dat het bit een nutteloze blokkade is tussen jou en je paard. En dan zul je gaan ervaren wat het werkelijke rijden is, namelijk het rijden met je balans, je energie, je focus, je spanning en ontspanning etc etc.

Lees ook dit topic eens: viewtopic.php?f=99&t=558954&start=0 , o.a. ook wat polly2 erover schrijft.

_rosita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:57

ik heb het artikel ook gelezen.
ik denk niet dat voor alle paarden hetzelfde opgaat, wat al eerder gezegd is... elk paard is ook individu... het ene zal wel goed reageren, het andere paard niet.

als ik kijk naar mijn paard, werkt bitloos vele malen beter! ze loopt rustiger, ontspannender en luisterd veeel beter naar mijn hulpen.
omdat mijn trekknol zó'n mega hoofd heeft, heb ik nog geen bitloos hoofdstel kunnen vinden die geweldig past... ( heb nu een libby's waarvan alleen de keelriem te kort is, hier gaat de mams of zus van een stalgenootje die handig is met de naaimachine een verlenging aanmaken) vandaar dat ik 9/10 met een halster rij en dat gaat heel erg goed.

om even in te springen op de discussie 'kan geen dressuur rijden met bitloos hoofdstel'
ik denk wanneer jij echt goed kan rijden, je prima dressuur kunt rijden met een bitloos hoofdstel.
ontspannen en over de rug lopen, doen ze ook echt wel bitloos daar heb je geen bit voor nodig!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:22

Jovarna schreef:
@Climax:
Dat is dus de grote misvatting, dat we het bit nodig zouden hebben om rijtechnisch iets te kunnen. We zijn allemaal 'opgevoed' met dat bit, en we hebben geleerd dat we van alles met dat bit moeten doen om het paard te kunnen rijden (sturen, remmen etc).

Je rijdt niet met het bit. En als je dat wèl doet, doe je het niet goed. Een paard gaat niet z'n achterhand onderbrengen omdat de ruiter aan dat bit zit te klooien. Het paard gaat je niet dragen omdat hij die druk in z'n mond voelt. Een paard wordt niet soepel en nageeflijk dankzij dat bit. Sterker nog: hij doet dat òndanks het bit.

Het paard brengt zijn achterhand misschien niet rechtsreeks onder omdat je aan het bit zit, maar om de achterhand onder te kunnen brengen en het paard te laten ontspannen, heb je wel aanleuning nodig welke het paard gaat aannemen door contact met de mond.
Daarnaast lijkt het mij sterk dat je wanneer je moeilijke dressuur oefeningen gaat doen je een paard via de neus zo gedoseerd en 'fijn' hulpen kunt geven, denk dat je daar toch echt de mond voor nodig hebt, aangezien deze veel gevoeliger is en hier dus juist die extra fijne hulpen beter overkomen.
Of zie ik dat nou zo verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:11

Leg me dan eens uit Climax, wat aanleuning volgens jou is? En waarom dat met de mond is? En waarom de vragen die je aan je paard stel c.q. signalen die je aan je paard geeft, deze via de mond zouden moeten gaan?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:16

Misschien is dit wel een hele vreemde vraag zo opeens , maar hoe kijken jullie tegen leren bitjes aan?