Ervaringen bitloos rijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Ervaringen bitloos rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:25

hackamore?
kun je kijken welke lengte schaar je nodig hebt, en heb je naar mijn insziens een vrij stevige rem

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:27

snowdon schreef:
Met touwhalster ben ik het vertrouwen kwijt eerlijk gezegd, maar ik wil toch terug naar bitloos voor de buitenritjes. Hij is even cru gezegd nogal lomp en kent zijn krachten. Ik heb het geluk dat hij over het algemeen graag samen wilt werken en mijn vragen accepteert.

Wel eens gedacht aan leren wijken voor druk?
Dat is in dit geval zo belangrijk (voor je eigen veiligheid)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:31

Dat doet hij perfect zolang hij wilt....

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:33

Mijn ervaring is dat ik Bonita in echte panieksituaties ook niet met bit terug kan krijgen, dus feitelijk zit het in me kop dat ik een bit erover doe met buitenritten op vreemd terrein.. Thuis in de bak en achter op de landerijen rij ik wel gewoon bitloos, maar dan duukt ze wel eens met haar hoofd omlaag om gras te jatten. Ze weet dus wel dat ik dan minder te vertellen heb en zij is niet altijd bereidwillig samen te werken.

Misschien dat je in het begin dan ook met beide kan rijden? En als je je zekerder voelt van de werking van het touwhalster het bit dan acherwege laat? Het voordeel van een touwhalster vind ik dat het best dun is en onder je hoofdstel past, dan gebruik ik alleen het kopstuk zonder neusriem. Teugel van het bit hangt 99% van de tijd over de knop van mijn zadel.

Zo'n Biothane Sidepull van Lenneke vind ik eigenlijk wel een mooie oplossing! Zeker omdat hij "hetzelfde" kan als mijn Libra zo te zien, gekruisd onder de kaken door.

Volgens mij heb je met een side pull ongeveer hetzelfde effect als rijden met een aangesloten stalhalster met de teugels door de zij-oogjes, maar ik kan het mis hebben Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:35

snowdon schreef:
Dat doet hij perfect zolang hij wilt....

Zolang hij wilt?
Hij bepaald wat er gebeurd?
Verward

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:38

Ja, dat vond ik ook al apart lenneke..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:39

Jij wilt zeggen dat je in alle situaties 100% controle over elk willekeurig paard krijgt doordat jij zogenaamd met druk altijd vast en zeker bepaald wat er gebeurd?

Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen heb of de situatie niet goed begrijpt... of ... nouja laat maar.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:43

Bonita heeft net als Snowdon ook nog best wel een eigen wil hoor, ondanks bijna een jaar NHS lessen Lachen Soms moet ik èrg lang wachten op haar medewerking en midden op een drukke kruissing is dat niet echt hebbelijk Lachen Als Bonita niet wil, dan gebeurt het vaak niet of erg minimaal of 5 minuten later pas. Ze is een zogezegd karakterpaardje en pikt alles niet even snel op. Vind ik niet erg, maar het moet niet gevaarlijk worden voor mede-weggebruikers, in de bak is het niet erg. Dan grijp ik dus in zo'n situatie op de weg in met het bitje. Kato daarintegen pikt alle oefeningen na 2 of 3 keer al goed op. Bonita heeft daar 20 keer dezelfde oefening voor nodig. Denk dat er dus ook een stukje intelligentie in meespeelt. Kato is ook veel onderdaniger naar mij toe als Bonita en is onder alle omstandigheden ook bereid mee te werken. Kato heeft echter wel standaard 4 seconden nadenk-tijd nodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:45

Dan zou ik je post wel verkeerd begrijpen.

Anouar blijft ten alle tijden doen wat ik zeg, of iets nu eng is, of juist heel leuk, of dat hij vrolijk is of juist chagrijnig. Natuurlijk is er ruimte voor speelzigheid ofzo, maar wel gecontroleerd.
Ongecontroleerd gek doen doet hij maar in de wei.

Zo is wegrennen voor iets engs gewoon niet de bedoeling. En dat weet hij.

Misschien ben ik wel veel te streng voor hem. Maar ik vind dit wel veilig. Om naar het bos te kunnen moeten we eerst over een industrieterreintje, al zigzaggend tussen de vrachtwagens en vervolgens langs een provinciale weg. Daar wil ik geen gekkigheid

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:52

Dat krijg je helaas met geschreven teksten, die miscommunicatie. Ik heb er in elk geval wel veel moeite mee hier op Bokt.

Dank je Teuntje, je verwoord het wel goed.

Lenneke, paniek is iets anders dan iets eng vinden met als gevolg ervoor wegrennen. Als Snowdon bijvoorbeeld iets eng vind, mag hij schrikken... maar ervandoor gaan is niet toegestaan. Het enige wat hij doet is een reflexbeweging en hij gaat weer door zoals we bezig waren. Wat dat betreft is de controle er echt wel, zelfs een vreemde angstige ruiter heeft een buitenrit op touwhalster gemaakt op hem. (met mij erbij, maar heb niet hoeven helpen)

Maar in panieksituaties, wellicht als gevolg van trauma's (? )... als hij zich volledig afsluit van de buitenwereld voor enkele minuten. Dan zou je zelfs met t grofste geweld moeite hebben denk ik. Maar met zulke dergelijke dingen als een bit, komt het wel eerder door... (helaas) dankzij de 'pijn' die zoiets met zich meebrengt (en t zachtste bit met de zachtste hand veroorzaakt al een impuls van 'pijn')

Pijn is hier misschien niet de goede woordkeuze, maar weet even geen betere uitleg.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 09:34

Ik heb al met touwhalster en sidepull gereden. Ik vind een sidepull beter voor dressuurwerk enzo, een touwhalster meer voor grondwerk. Bij de sidepulls op mijn stage wordt over de neusriem een zacht stukje bevestigd, ze kunnen nl. gaan schuren zoals al gezegd. Maar je kunt er heel fijn mee rijden als je paard kent om te wijken voor druk.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:58

Ik rij met een touwhalster en dat bevalt prima. Wil alleen nog wel een wat dunner en lichter touw kopen, want ik heb nu een best wel dikke leadrope met een zware haak eraan.

zandhapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:42

Vandaag heb ik voor het eerst met een bitloos hoofdstel gereden.....................en het was SUPER!

(ben wel benieuwd of dat ook zo blijft)

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:22

heb western gereden met een halster van touw en bitloos ook.. het is egt leuk Haha!"

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 22:29

Ik heb vandaag weer met enkel touwtje om de hals in de bak gereden... de rem zat er nog op, de achterwaarts, zijwaarts, wending .. en euh owja het stuur ook nog!

Ben aan het rondneuzen voor een bosal, dat wordt het voor de buitenritten Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 23:51

snowdon schreef:
Ik heb vandaag weer met enkel touwtje om de hals in de bak gereden... de rem zat er nog op, de achterwaarts, zijwaarts, wending .. en euh owja het stuur ook nog!

Ben aan het rondneuzen voor een bosal, dat wordt het voor de buitenritten Ja

Je kan er bij mij wel eens een komen lenen als je het wil uitproberen , ik heb verschillende bitloosjes hangen ook een sidepull , want zo te lezen is Snowdon net zo`n dondertje als Lucy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:07

snowdon schreef:
Dat krijg je helaas met geschreven teksten, die miscommunicatie. Ik heb er in elk geval wel veel moeite mee hier op Bokt.

Dank je Teuntje, je verwoord het wel goed.

Lenneke, paniek is iets anders dan iets eng vinden met als gevolg ervoor wegrennen. Als Snowdon bijvoorbeeld iets eng vind, mag hij schrikken... maar ervandoor gaan is niet toegestaan. Het enige wat hij doet is een reflexbeweging en hij gaat weer door zoals we bezig waren. Wat dat betreft is de controle er echt wel, zelfs een vreemde angstige ruiter heeft een buitenrit op touwhalster gemaakt op hem. (met mij erbij, maar heb niet hoeven helpen)

Maar in panieksituaties, wellicht als gevolg van trauma's (? )... als hij zich volledig afsluit van de buitenwereld voor enkele minuten. Dan zou je zelfs met t grofste geweld moeite hebben denk ik. Maar met zulke dergelijke dingen als een bit, komt het wel eerder door... (helaas) dankzij de 'pijn' die zoiets met zich meebrengt (en t zachtste bit met de zachtste hand veroorzaakt al een impuls van 'pijn')

Pijn is hier misschien niet de goede woordkeuze, maar weet even geen betere uitleg.

Ik snap je vorige post wel, ik weet wat je bedoelt, alhoewel ik het voor mezelf misschien niet zo goed kan verwoorden.

Sta zelf ook voor een dilemma. In Mei is mijn paard ingereden, begin van de zomervakantie kwam ze thuis. Had een behoorlijk duur, chique hoofdstel aangeschaft met dubbelgebroken bit. Erop gezeten, alleen de tweede keer een behoorlijke smak gemaakt, breuken, kon 6 weken sowieso niet rijden of iets dergelijks van sport.
Nu zijn we alweer een hoop weken verder en stukje bij beetje gaat het wel.
Goed, Katie (paard) loopt hartstikke netjes en geconcentreerd, alleen is ontspannen soms moeilijk; Ik ben zelf namelijk ook gespannen.
Sowieso heeft ze altijd al een 'hekel' gehad aan het bit. Ze lijkt altijd te proberen haar tong erover heen te gooien en naar mijn zeggen vind ik haar nou niet super reageren op in zo'n geval de 'teugelhulpen' .
Ik zit heel sterk te denken aan bitloos, ten eerste weet ik wel zeker dat zij zich zal ontspannen, maar ik twijfel vooral of ik het wel moet doen; Gezien ik eerst vooral m'n vertrouwen moet terugwinnen én zijzelf beleerd is met bit.
Is het, gezien ik voor mezelf eigenlijk 'back to the basics' ga júist een idee daarom nú al bitloos te gaan rijden?
Of moet ik eerst m'n vertrouwen terugwinnen en weten dat ik haar kan terugrijden (maarja, als ze met me serieus aan de kletter gaat, dan krijg ik der sowieso niet terug Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 22:13

snowdon schreef:
Jij wilt zeggen dat je in alle situaties 100% controle over elk willekeurig paard krijgt doordat jij zogenaamd met druk altijd vast en zeker bepaald wat er gebeurd?

Ik denk dat je mijn post niet goed gelezen heb of de situatie niet goed begrijpt... of ... nouja laat maar.

Overigens; Ik heb dit al eerder in een topic gevraagd.
De ene zij doen gezien ik voor mezelf zeg maar opnieuw begin, de ander raadde mij aan eerst haar goed te leren wijken voor druk.

Nou had ik in eerste instantie nét als jij gereageert. Katie kan het prima, maar het moet maar 'werken' . Ze weet dat ze oersterk is en tja, als ze eenmaal de benen met mij neemt Scheve mond ?
Normaal gesproken als er iets engs is gaan we het eerst samen bekijken en onderzoeken. Ze schrikt enkel op het moment zelf door even zo'n schrikbeweging te maken, maar echte paniek is er niet.
Die paniek was er wel met mijn val, terugrijden lukte me toen niet. Ze was mij te snel af, en te sterk..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:45

Ik heb een dr. cook. En dit hoofdstel is gewoon fijn. Je kunt er echt net zo mee rijden als met bit. Ik merk geen verschil en je rijdt er eigenlijk elk willekeurig paard zo mee weg.
Met het emiel voest hoofdstel heb ik ook ervaring, ook fijn, maar als een paard weg wil, heb je minder te zeggen dan met een dr. cook.
Verder nog een touwhalster geprobeerd, maar hier mis ik echt de fijne inwerking.
Ik rij natuurlijk gewoon engels, dus met aanleuning en het paard moet aan de teugel, En dat gaat het moeilijkst met een touwhalster. Het aan de teugel rijden wil wil, maar de halve ophoudingen e.d. komen veel minder goed door dan bij het cookhoofdstel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 11:59

Miirthe :

Ik zou in jouw geval dan toch bitloos gaan.

Reden waarom je terughoudend bent voor bitloos is de vraag : heb ik wel controle over haar als het nodig is...?

Je geeft zelf al aan dat je met bit zeker weet dat dat niet het geval is. Met bit weet je al dat ze :

- gespannen loopt
- niet altijd goed reageerd ook al weet ze wat je bedoelt
- je in een noodrem-situatie niks te vertellen hebt

Dat lees ik tenminste hoor , dat je dat schrijft Lachen

Je twijfelt of bitloos beter zal zijn.

Ik zie het zo : met bit weet je al dat het niet goed gaat.
Zonder bit heb je tenminste nog de kans dat het WEL goed gaat.

Met als bonus erbij dat ze zich prettiger zal voelen omdat er geen bit in haar bekkie zit , dus heb je een hele dikke kans dat er sowieso al minder spanning is en meer wil om mee te werken.

Ik zou dus per direct het bit lekker in de kast houden en een goed sturende bitloze optoming gaan gebruiken.

Voor je eigen vertrouwen niet meteen ermee gaan rijden , maar ga lekker wandelen / fietsen / whatever zodat je naast het paard iig een goede rem erop kunt zetten en van begin af aan aanleert dat ze goed moet luisteren op de druk die dit bitloze hoofdstel geeft. Leuke dingen doen samen waarvan zij leert dat het leuk is om met jou wat te doen en dat het leuk is om te luisteren , omdat je haar ene knap paard vindt als ze direct stopt als je dat vraagt enzo.

Dus echt goed de rem en het stuur erop zetten al vanaf de grond zodat jullie beiden vertrouwen hebben in het bitloze hoofdstel , en dan ga je er pas op.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 23:02

Bitloos is leuk voor in de bak of voor een klein stukje buiten (even uitstappen buiten).

Nadat ik een keer buiten mee aan de kletter ben geweest met een hackamore. Is buitenrijden bitloos not done tenzij ik mijn leven in de waagschaal wil stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:53

Dat had je met bit ook kunnen gebeuren (het aan de kletter gaan dus).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 07:59

Dat is dan je eigen schuld.
Sorry dat ik het zo zeg. Maar waarschijnlijk heb je een hele belangrijke stap over geslagen. Bitloos is dat je zomaar even doet, daar zit voorbereiding aan vast (oke, niet voor iedereen, maar ik raad het iedereen die bitloos gaat rijden wel aan)
Ga niet zomaar naar buiten voor er duidelijk afspraken zijn gemaakt over remmen en sturen. En dan nog is het verstandig de eerste keer/keren ook een bit in te doen (dus met dubbele teugels), mocht het niet gaan, dan kan je het bit er zo bij pakken.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:10

Ik rijd mijn haflinger met een sidepull en het bevalt prima! Ze reageert er super op en heb laatst voor het eerst een endurance wedstrijd mee gestart... was ook een groot succes Lachen

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 17:21

Jovarna schreef:
Dat had je met bit ook kunnen gebeuren (het aan de kletter gaan dus).

Moet zeggen dat ik daar geen last meer mee heb met buitenrijden. Sinds ik buiten gewoon met bit rij....

En voorheen voor dat hij er een keertje met me aan de haal met me ging reed ik wel gewoon buiten met hackamore en nergens last mee gehad.