Dressuren op NH-manier

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Ywen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:16

Mooie foto!

Maar waarom stokjes? Ikke niet snappen hoor...als het zo weinig extra waarde heeft, waarom heb je het dan nodig?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:20

Ik vind een zweepje tijdens het rijden altijd heel handig, zeker zonder hoofdstel. Niet om te straffen, maar om net even iets duidelijker te zijn. Als hij bijvoorbeeld niet op mijn zit gaat afwenden ofzo 'duw' ik z'n hoofd even de goede richting op, zonder hem aan te raken. Dan is het altijd weer van: o ja, dat bedoelde je.

Anoniem

Re: Dressuren op NH-manier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:41

Ik denk dat die stokjes ter vervanging zijn van de teugels. Dus in plaats van dat je de teugel tegen de hals legt, of van de hals haalt e.d., dat hij dit nu met die stokjes doet. Tegelijkertijd zijn ze ter verlenging van zijn armen en handen, denk ik.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:20

precies. je kan er net even die extra aanwijzing mee geven. als je er zo goed mee bent als deze man, kan je de ruis die je normaal hebt van tegels etc. tot een minimum terugbrengen.

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:45

Maar als jullie een touwhalster te dun vinden, en het snijdt achter de oren en op de neus, wat voor bitloos hoofdstel zouden jullie dan gebruiken?
Een touwtje om de nek of mischien wel helemaal niets?

(ik kom zomaar binnenvallen, sorry daarvoor Maar ik ben ook heel geinteresseerd )

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:36

Een touwhalster is helemaal niet te dun/scherp als je erg goed mee omgaat. Het is ook niet de bedoeling dat je constante druk op de teugels hebt, eigenlijk zo min mogelijk juist.
Maar na het touwhalster komt volgens www.paardnatuurlijk.nl de bosal het beste uit de test, al kan deze optoming ook heel scherp/sterk zijn, zo erg zelfs dat je het neusbeen van een paard kunt breken.
Hierna kwam volgens de test deze bitloze optoming het beste uit de bus:
Het leren hoofdstel:

Afbeelding

Deze optoming is volgens paardnatuurlijk dus het beste na het touwhalster en de bosal. Voor meer testresultaten van paardnatuurlijk kun je hier kijken: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en dan klikken op ''bitloze optomingen''.
Jovarna die hier ook in dit topic zit, rijdt met dit hoofdstel en weet ook waar je deze kunt kopen.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:50

ik wil ook zo goed om kunne gaan met paarde!!

Volgens mij gaat er een nieuwe hype uitbreke bitloos!!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:56

dorientjuh schreef:
Een touwhalster is helemaal niet te dun/scherp als je erg goed mee omgaat. Het is ook niet de bedoeling dat je constante druk op de teugels hebt, eigenlijk zo min mogelijk juist.
Maar na het touwhalster komt volgens www.paardnatuurlijk.nl de bosal het beste uit de test, al kan deze optoming ook heel scherp/sterk zijn, zo erg zelfs dat je het neusbeen van een paard kunt breken.
Hierna kwam volgens de test deze bitloze optoming het beste uit de bus:
Het leren hoofdstel:

Afbeelding

Deze optoming is volgens paardnatuurlijk dus het beste na het touwhalster en de bosal. Voor meer testresultaten van paardnatuurlijk kun je hier kijken: http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/index.htm en dan klikken op ''bitloze optomingen''.
Jovarna die hier ook in dit topic zit, rijdt met dit hoofdstel en weet ook waar je deze kunt kopen.

zijn er mensen die met dit bitloze hoofdstel ervaring hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:57

gollempje schreef:
zijn er mensen die met dit bitloze hoofdstel ervaring hebben?

ik dus

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 00:43

Liex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:27

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 20:54

dat lijkt mij een soort muilkorf. erg zielig vind ik dit, de rand snijdt in de neusvleugel en hij hang zo laag dat de neus erdoor dichtgedrukt kan worden. ziet er niet uit, en lijkt me voor het paard uiterst onprettig.

dat hoofdstel waarvan het plaatje een paar posts hierboven staat heb ik ook! o.a. op aanraden van Jovarna gekocht, en bevalt supergoed!

Pasterza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:05

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:06

Ja dat klopt het gaat om je beenheulpen d8 ik ..

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:21

schaapjuh schreef:
Paraat schreef:
http://hauteecole.ru/images/horrors_of_ ... 0317/9.jpg

kan iemand mji vertellen wat dit in godsnaam is?

(heb even rondgesnoept op de site van Nevzorov)

Dat is een antibijtkap voor als je twee hengsten naast mekaar in het span hebt lopen.

hoort dat zo laag op de neusgaten te hangen? ik heb wel dergelijke dingen gezien, maar dat zag er toch anders uit. dit lijkt me erg onprettig....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 08:00

zou er animo zijn als ik een dressuur wedstrijd organiseer in het midden van het land, waar je met de door jouw gekozen optoming mag starten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:48

Afbeelding

volgens mij hangt deze wat hoger, wordt nog best vaak gebruikt in b.v. Oostenrijk en Zuid-Dld.

Persoonlijk heb ik geen enkele interesse in wat voor wedstrijd dan ook met mijn paard, als ik behoefte heb om mijn kunnen te meten, ga ik wel hardlopen of tennissen, maar ik laat mijn dieren erbuiten (dit is naturals dus ik neem aan dat ik dat hier mag zeggen)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:29

wordt dat niet al gedaan bij de nh-dag?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:32

Ik zou daar even een apart topic voor openen Kiwiko. Ik heb hier op bokt al meerdere malen opgevangen dat er wel interesse voor is. Misschien zou je het dan het beste bij 'evenementen' (bestaat dat nog?) kunnen zetten.
Als ik een eigen paard zou hebben zou ik daar wel interesse voor hebben hoor!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:32

@ sanne: ja daar heb je gelijk in, maar dat is maar 1x per jaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 13:55

(Waarom ik ik niet editten?) Kiwiko: als je daadwerkelijk zo'n wedstrijd gaat organiseren, wil je dan even doorgeven op welke datum dat is? Dan kan ik (als ik dan kan) foto's komen maken. (niet dat dat zo professioneel is, maar toch )

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:56

Ik zal eens een topic openen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:19

Jovarna schreef:
Het is zeker mogelijk om bitloos je paard dressuurmatig en nageeflijk te rijden. Ook met losse teugels.

En ik durf zelfs te zeggen: veel beter zelfs! Dan spreek ik wel alleen uit eigen ervaring en ervaringen van twee andere ruiters.

Mijn ervaring is dat mijn paard bitloos veel meer ontspannen is, sterker nog, dat ze volledig ontspannen is. En het contact dat we nu hebben wanneer we rijden, is ànders dan voorheen. Het is 'licht' en we zijn veel meer in verbinding. Ik was (en ben nog steeds) verrukt over het gemak waarmee ze nu loopt te wijken, stelling neemt en haar tempowisselingen en overgangen maakt. Het is echt zaaalig! En ik raak helemaal in euforie stemming wanneer ze helemaal nageeflijk "aan de teugel" loopt met loshangende teugels...!
Let wel, ik ben slechts een recreatief dressuur-amateurtje en doe ook niet aan wedstrijden, maar dit zijn dingen die het dressuren helemaal geweldig maken.

In het begin toen Jovarna bij me was, heb ik veel moeite gehad met dressuurmatig rijden, en heb behoorlijk wat periodes gekend waarin ik er absoluut geen plezier meer in had en uitsluitend nog buitenritten wilde maken. En door het bit weg te laten, heb ik letterlijk en figuurlijk de spanning in haar en de blokkade tussen ons weggehaald.

Ik ben niet de enige met deze ervaring. Op mijn site staat ook het verhaal van Christel, en ook nog de ervaring van haar instructrice die de Orun opleiding doet en ook bitloos is gaan rijden (beide ook met het hoofdstel dat ik heb). Kijk maar eens op de pagina "Bitloos" van mijn website; ergens in een kader verwijs ik naar het verhaal van Christel en haar ervaringen met bitloos dressuur.

Ze zouden ze moeten verbieden, die bitten!!

Hoe herkenbaar!
Ik rijd mijn paard nu sinds een poosje ook bitloos, en idd, de spanning en de blokkade is gewoon weg.
Ze is lichter aan been en zithulpen, en ja ook teugelhulpen trouwens.
De helft van de tijd is het alsof ze gedachten kan lezen en doet wat ik denk.
En nu, na een keertje of 10 bitloos rijden (niet zo intensief hoor, ze is drachtig en nu heel snel moe..), loopt ze gewoon aan de teugel!
Als ik dr een gewoon los teugeltje geef dan loopt ze ook aan de teugel, met een vrij lange hals (hoe leg je dat uit, dit klinkt als typetje giraf ), en als je de teugel een tikje korter neemt dan gaat ze nog iets meer in een krulletje (geen constante druk btw.).
Het is nog niet allemaal perfect, maar ik kan hier zo van genieten!
Het rijden is zo gewoon een stuk leuker geworden.
Anders had je zoiets van nou achterhandje eronder, juiste houding, alles erop en eraan, maar waarom loopt ze nooit aan de teugel?
Voor mij is het niet de vraag 'Kun je zonder bit een paard aan de teugel laten lopen' maar 'hoe laat ik mijn paard met bit aan de teugel lopen?'

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:21

KiWiKo schreef:
zou er animo zijn als ik een dressuur wedstrijd organiseer in het midden van het land, waar je met de door jouw gekozen optoming mag starten?

Als ik kan en het niet te ver is ben ik zeker van de partij.
Lijkt me geweldig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:21

http://www.dressagenaturally.net/

dit is ook nog wel een leuke site, vorig jaar een demo van haar gezien, was erg leuk. Hele bruikbare oefeningen gaf ze toen om nh en dressuur te combineren.