heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 14:08

hmm idd mooi maar die paarse (heb ik gehoord ) is niet al te vriendelijk, schijnt nogal hard in te werken. nou is er natuurlijk een verschil hoe je rijdt maar ik ben super tevreden met de mijne van de ruitershop

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:16

Ik ook, maar van de andere heb ik ook geen verstand

arans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 15:46

wat is die paarse

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 15:01

die van anour...geloof op de eerste pagina

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:44

viewtopic.php?f=10&t=568619&hilit=&start=0

Deze foto's zijn gemaakt terwijl ik reed met een bitloos hoofdstel zoals 'Cook'.

Werkt helemaal niet scherp of verkeerd in. Ik men m'n paard er ook mee.

Helaas mag je er niet officieel mee starten, ook niet in het springen.

Elise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 07:56

Met een bosal kan je echt de neus van je paard niet breken hoor! Een bosal (of ook wel klassieke hackamore) is héél wat anders dan de mechanische hackamore die door de hefboomwerking de krachten op de neus zo groot kan laten worden dat dit inderdaad kan gebeuren!!
Het is wél van belang dat je weet hoe je met een bosal om moet gaan, rijd je er verkeerd mee, dan reageert je paard na een tijdje nergens meer op. Informeer jezelf dus goed!
Ik rijd er dressuur mee en dat werkt prima

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 14:53

Een side pull is natuurlijk ook een optie

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 20:18

niet als je op paardnatuurlijk kijkt....
Citaat:
Het discriminerend vermogen van deze optoming is zeer slecht, want wat je ook doet, het resulteert altijd in druk op de neus. Daarbij is het materiaal waarvan de optoming is gemaakt dermate stug dat veel onderdelen meebewegen en derhalve "ruis" produceren. Het lijkt ons geen optoming waarmee je gemakkelijk subtiele signalen kan geven.

hebben ze daar nooit van neckreining gehoord ofzo?

Kinee_

Re: heeft er iemand info/ervaringen met dit bitloze hoofdste

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:26

Ik vind dat zo'n goede uitvinding, zo'n hoofdstel!
Vooral als je er mee kan rijden!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 12:23

Jovarna schreef:
@geluksvogel:
Wat je kunt doen, is zowel met je huidige hoofdstel als met het bitloze hoofdstel gaan rijden. De teugels van je bit-hoofdstel laat je voor je zadel liggen of laat je over je pink hangen, en doe je verder niets mee, en je gaat rijden met de teugels van je bitloze hoofdstel. Ga zo gewoon lekker rijden. Onderweg zul je merken dat je het bit helemaal vergeet, dat je in feite zonder bit aan 't rijden bent (ookal zit ie nog in haar mond), en ervaar je dat je het bit ook helemaal niet nodig hebt. Door dit te ervaren, krijg je vertrouwen. En zodra je vertrouwen hebt, laat je het bit voortaan thuis.

Hhmmm, volgens mij vergeet je hier een punt: Sommige paarden WETEN dat ze moeten luisteren, OMDAT er een bit inhangt. Met mijn oude paard heb ik hier uitgebreid mee geëxpirimenteerd, maar het beste werkte een eenvoudige grazing-snaffle. Zonder bit, happy mouth, dubbel gebroken K&K, enkel gebroken, ongebroken, het maakte niet uit, ze was buiten niet fijn te rijden. Op die grazing liep ze als een tierelier, omdat ze WIST dat als ze niet zou luisteren, het bit GEBRUIKT zou worden.
Met die grazing in kon ik rustig in draf kaart gaan zitten lezen, teugels los op de hals, ik hoefde nergens op te letten; moest ik met een ander bit niet proberen.

@geluksvogel: zoek naar een optoming die werkt voor jullie. Iets wat werkt is goed, hoe het eruit ziet heeft geen belang!
Het gros van de problemen, en nu gaan we even plat door de bocht, komt omdat mensen niet los durven laten.
Op een trektocht, waar ik bagage reed, was er een vrouw bij met een draver. Deze draver was altijd een opgewonden standje, liep constant 100m voor de rest uit en de eigenaresse kwam er 's avonds doodmoe af. Ze heeft toen mijn Pelhambit erin gehangen, ik heb haar bezworen dat het een martelwerktuig was waarddoor ze bijna niet meer aan de teugels durfde te komen en de draver liep als een mak lammetje achter de groep aan. Hij was dolgelukkig dat z'n baasje EINDELIJK eens van z'n mond afbleef.

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 17:11

haha ja daar heb je wel gelijk in. mensen moeten durven los te laten dat hun paard er miss vandoor gaat als ze hem bitloos doen. ik heb ook laatst tijdens een buitenrit weer wat hiervan geleerd. melody was erg nerveus en liep constant te dartelen en te springen. ik hield een tijdje de teugels vrij strak en toen bedacht ik me dat dat niet goed was. ik heb toen de teugels helemaal los gelaten en alleen nog zo dat ik mijn hand een stukje naar achter deed, ik nog wel contact had met de mond. ze reageerde zo veel beter. maakte de stappen langer en liep zo meer ontspannen. ik hoefde alleen soms een ophouding te maken door mijn hand op te tillen en ze wist het al. dit was dus nog wel met bit maar ik ga binnenkort ook eens proberen zonder. laatst reed ik in de bak met bitloos hoofdstel, barefoot nevana zonder beugels. ook wel boom, bit en beugelloos. (3x O ) en we hebben heerlijk gereden. naderhand dacht ik opeens...''hee, ik heb gewoon gereden zoals altijd maar wel zonder bit en veel relaxer'' goed toch?

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:13

Dat heb ik dus ook gedaan, alleen dan met een halster over mijn hoofdstel heen en dat ging goed... gisteren voor het eerst het bitloze hoofdstel en ik beloof je.. je voelt echt geen of nauwelijks een verschil.

Super!

Btw Jovarna, ik heb hetzelfde hoofdstel als jou aangeschaft en het staat toch stoer! bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 08:35

Goed te lezen dat je zo enthousiast bent (en je paard ook)!